כך תאפיינו ותעצבו אתר נגיש

ב-1 בנובמבר 2013 נכנסו לתוקפן תקנות המחייבות כמעט כל אתר ברשת לבצע התאמה לאנשים עם מוגבלות. מי שלא יעמוד בתקן – צפוי לתביעה של עד 50,000 שקלים ללא הוכחת נזק. האם האתר שלכם נגיש? כיצד תהפכו אותו לכזה?

ux shutterstock

הפוסט נכתב על ידי ליאב נדלר, מאפיין UX בחברת Uniq UI.

ב-1 בנובמבר 2013 נכנסו לתוקפן תקנות המחייבות כל גוף המספק שירות ציבורי או מידע על אודות שירות ציבורי להתאים את אתר האינטרנט שלו לאנשים עם מוגבלות. התקנות קיבלו תשומת לב מיוחדת בעקבות הסעיף בחוק הקובע כי אתר שלא יעמוד בתקנות יהיה חשוף לתביעה משפטית של עד 50,000 שקלים ללא הוכחת נזק. בעוד שכמה בלוגרים טוענים כי מדובר בחוק בריוני ואבסורדי אחרים מבקשים להרגיע ולטעון שהנגשת אתרים תשפר בסופו של דבר את איכות החיים של כולנו.

אז מי צריך להנגיש?

התשובה הקצרה היא כמובן – כולם. הנגשת אתרים היא לא רק חובה מוסרית אלא אינטרס מובהק של בעלי אתרים. אף אחד לא היה רוצה להפסיד מראש חמישית מהאוכלוסיה. הנגשת האתר תאפשר לכם לא רק להגדיל את החשיפה אלא גם להתהדר באזני לקוחות שהאתר שלכם עומד בתקן.

ובכל זאת, מי מחוייב לנגישות על פי החוק?

סמנו וי אם אתם בעלי אתרים או מנהלי אתרים של אחד הגופים האלה:

[  ] משרדי הממשלה ורשויות ציבוריות (רשות המסים, רשות הגנים הלאומיים וכו’).

[  ] רשויות מקומיות – החל מעיריית תל אביב ועד המועצה המקומית מעלה אפרים (שהיא אגב הרשות המקומית הקטנה בישראל).

[  ] חברות המספקות שירותי תחבורה – אוטובוסים, רכבות, תובלה אווירית וימית, מוניות והשכרת רכב.

[  ] חברות המספקות שירותים פיננסיים, לרבות בנקים, חברות אשראי, ביטוח ופנסיה.

[  ] חברות המספקות שירותי תקשורת, לרבות מפעילים סלולריים וספקי אינטרנט.

[  ] חברות המספקות שירותי בריאות, רווחה, חינוך והשכלה.

[  ] חברות המספקות שירותי תיירות והארחה.

[  ] חברות המספקות שירותי תרבות, בידור ופנאי.

חשוב לציין כי גופים אלה מחוייבים בהתאמות הנגישות המופיעות בתקן ברמה AA (עוד על התקן בהמשך) גם אם השירות ניתן ברשתות חברתיות וגם אם שרתי החברה נמצאים בחו”ל.

ומי לא חייב להנגיש?

החוק לא מגדיר אילו אתרים אינם חייבים בהנגשה. סביר להניח שאם אתם בעלי בלוגים פרטיים או אתרי תוכן קטנים אנשי משטרת הנגישות לא ידפקו לכם מחר על הדלת. אם אתם בעלי אתרי קניות, אתרי Corporate או אתרי B2C אתם נמצאים בעמדה פחות נוחה משום שההגדרה שלכם כנותני שירות ציבורי אינה חד משמעית.

החוק קובע כי אתרי אינטרנט קיימים חייבים להשלים את תהליך ההנגשה עד 3 שנים מיום כניסת החוק לתוקף.

יש סיכוי שלקראת סוף 2016 יתחילו לצוץ תביעות אזרחיות נגד בעלי אתרים ושלפחות חלק מהם יוגשו על ידי מי שירצה לנצל את החוק לגריפת רווחים אישיים ולאו דווקא על ידי שוחרי נגישות.

מצד שני, החוק עצמו מציין כי “בבוא בית המשפט לפסוק פיצויים בלא הוכחת נזק… רשאי בית המשפט להתחשב, בין השאר, במספר התביעות שהוגשו נגד הנתבע, בסוג השירות, בהיקף פעילותו… בטיב ועלות התאמת הנגישות… ובהיקף מחזור ההכנסות או שיעור הרווח של מי שאחראי לביצוע התאמות הנגישות”.

ההמלצה הטובה ביותר היא זו: אם אתם לא גוף ציבורי דאגו להנגיש את אתר האינטרנט שלכם לפחות לרמה A. לא כי אתם חייבים אלא פשוט משום שזה ישתלם לכם.

אז איך אדע אם האתר נגיש?

התקן הישראלי (ת”י 5568 אם אתם מתעקשים) נשען באופן מסיבי על אוסף ההנחיות WCAG2.0 של ארגון W3C העולמי. התקן מגדיר הנחיות ב-3 רמות: רמה A היא הבסיסית ביותר וכוללת את רוב ההנחיות, AA היא רמה מתקדמת יותר ו-AAA היא הרמה הגבוהה ביותר.

אם יש לכם אחר צהריים פנוי וחיבה לניסוחים מפותלים אתם מוזמנים לקרוא את ההנחיות כלשונן. אם לא, מומלץ לעבור על ה-Checklist של ארגון AIM או זה של אתר Wuhcag ולבדוק אם אתם עומדים בהנחיות.

דרך נוספת היא להשתמש באחד הכלים המקוונים לבדיקת רמת הנגישות. חיפוש קצר יעלה ברשת עשרות כלים כאלה, אם כי רובם נראים מיושנים. כלי מומלץ הוא SortSite של חברת PowerMapper. באתר החברה תוכלו לבצע בדיקה זריזה של האתר שלכם, כולל ניתוח מפורט של עשרה דפים ללא תשלום. עבור רישיון בודד לגירסה הבסיסית של התוכנה (שלטעמי מספיקה בהחלט) תידרשו לשלם 149 דולר.

כדאי גם להציץ באתר Web Accessibility Tools Consortium, הכולל מגוון כלים חינמיים לבדיקת נגישות עצמאית, כולל ניגודיות גוונים.

דרך שלישית היא לשכור את שירותיהם של מומחים. בדיקה אוטומטית תוכל לאתר את רוב הכשלים בקוד אבל ברוב המקרים אין תחליף לבדיקת מומחה שידע להתייחס גם לתוכן האתר ויוכל ללוות אתכם בתהליך.

באתר נגישות ישראל תוכלו למצוא רשימה של יועצים ומפתחים העוסקים בתחום. מקור נוסף הוא אתר תבונה ונגישות טכנולוגיות המתמחה בתחום הנגישות לאתרי אינטרנט.

נגישות ועיצוב חווית המשתמש

מי שמכיר את הנחיות הנגישות יודע שחלק גדול מהן מתייחס לקוד ואינו נוגע ישירות לאפיון האתר. בתור אנשי חווית משתמש נדיר שנעביר הנחיות לפיתוח בסגנון: “אל תשכחו להוסיף תגית title לכל iframe”. בנוסף,

חלק מההנחיות נוגעות לתוכן (לדוגמה, הוספת טקסט אלטרנטיבי לתמונות – Alt Text) וחלקן נוגעות לעיצוב (לדוגמה, בחירת גוונים עם ניגודיות מספיקה בין טקסט ורקע). אם כן, מה תפקידו של מאפיין חווית המשתמש בהנגשת האתר?

לדעתי המשימה הראשונה של האחראים על חווית המשתמש היא להעלות למודעות את נושא הנגישות בקרב בעלי התפקידים הרלוונטים בארגון – מנהלי המוצר, אנשי הפיתוח, המעצבים ואנשי ה-QA. חשוב להכיר את כל ההנחיות כדי שיהיה אפשר להתריע מראש על כשלי נגישות שיפגעו בחווית המשתמש.

המשימה הבאה היא כמובן אפיון מונחה נגישות. הכירו את ההנחיות הנוגעות לאפיון ודאגו ליישם אותן.

ולבסוף, דאגו ללוות את העיצוב והפיתוח מהשלבים הראשונים ועד לבדיקות הקבלה. מותר ואף רצוי לבצע בדיקות נגישות גם לאחר שהאתר עלה לאוויר ולהנחות בהתאם את אנשי הפיתוח והתוכן. מאחר ומדובר בבדיקות עם משתמשים, האחריות עליהן נופלת באופן טבעי על מאפייני חוויית המשתמש.

כמה דוגמאות לאפיון מונחה נגישות

ודאו שהאתר כולל יותר מדרך אחת להגיע לדפים

גם אם האתר שלכם כולל סרגלי ניווט ברורים אל תוותרו על מנוע חיפוש טוב ועל מפת אתר. אם נושא הנגישות חשוב לכם במיוחד הוסיפו גם גרסה נגישה במקביל לאתר הרגיל, כמו באתר רשות השידור.

שמרו על אחידות ברכיבי הניווט

אל תשנו את מיקומם של תפריטים ותיבות חיפוש בין דפים. זה יכול לעצבן לא רק משתמשים עם מוגבלות אלא גם את כל השאר.

העדיפו קישורים אינפורמטיביים

קריאה של טקסט הקישור צריכה להיות מספיקה כדי להבין לאן הוא מוביל. הימנעו מקישורים בסגנון “לחצו כאן” או “קראו עוד” והעדיפו קישורים אינפורמטיביים כמו “לפרטים והרשמה” או “עוד על חתולים בחלל”.

הימנעו מהנחיות המסתמכות על צורה, צבע, מיקום או צליל

הנחיות בסגנון “לחצו על האייקון הצהוב” או “המשיכו לאחר הישמע הצפצוף” לא ממש עוזרות למשתמשים בעלי מוגבלות ראייה או שמיעה. תמיד העדיפו קישורים ברורים או אייקונים עם Alt Text.

הוסיפו לאפיון קישורים שרק עוורים יכולים “לראות”

היכנסו לאתר בנק דיסקונט והקישו כמה פעמים על מקש Tab במקלדת. לאחר כמה הקשות יופיעו בחלק הימני-עליון של המסך קישורים שמיועדים במיוחד לעוורים המשתמשים בקוראי מסך (תוכנות Text to Speech המקריאות טקסטים והנחיות). קישורים אלה מאפשרים למשתמש העיוור לדלג על ים הטקסט ולהגיע בקלות לתוכן החשוב באמת.

צילום מסך, אתר דיסקונט

ודאו שניתן לנווט לכל אזור בדף באמצעות מקלדת בלבד

ניסיתם פעם לנווט באתר ללא שימוש בעכבר? עבור גולשים עוורים (כמו גם גולשים עם מוגבלות מוטורית) זוהי מציאות יומיומית. ודאו שניתן להגיע לכל אלמנט בדף באמצעות המקלדת.

לדוגמה, אם אתם לא משתמשים בעכבר אין סיכוי שתגיעו לאזור החדשות בדף הבית של עיריית באר-שבע. האזור המרכזי בדף הוגדר כנקודת Tab אחת ואין דרך להכנס לתוכו בהקשות Tab נוספות.

צילום מסך, אתר עיריית באר שבע

באותה הזדמנות בדקו שהדף לא כולל רכיבים שניתן לגשת אליהם בהקשת tab אך לא ניתן לצאת מהם (“מלכודות מקלדת”) או רכיבים שבעת קבלת פוקוס מעוררים שינוי משמעותי בדף, כמו העברת הפוקוס למקום אחר, הקפצת popup או מעבר לדף אחר.

ודאו כי הודעות שגיאה מופיעות בצורה אפקטיבית וברורה

רוצים לטפס לרמה AA? הוסיפו גם הצעה לתיקון הטעות.

ולמעצבים שבינכם – דאגו לניגודיות מספיקה בין טקסט לרקע

הורידו את Color Contrast Analyzer ובידקו בעזרתו את רמת הניגודיות בין טקסטים ורקעים באתר. שימו לב במיוחד לטקסט בהיר על רקע כהה וטקסט הממוקם על תמונה.

בהצלחה !

קרדיט תמונה: ux via Shutterstock.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "כך תאפיינו ותעצבו אתר נגיש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלי
Guest

ומי ישלם למעצבי ומתכנתי האתרים על כל השעות של ההנגשה והבדיקות?
הלקוחות? פחחחחחחחחח

אביעד
Guest

ראוי לציין שחלק גדול מההנחיות כאן עוזרות לקידום האתר במנועי חיפוש, משפרות את חווית המשתמש באתר (אמרתם) וחלק מהן אפילו מקלות על תכנות האתר (למשל, תפריטים קבועים במקום קבוע)

מוטי
Guest

geektime אתם צריכים לשדרג שרת האתר שלכם איטי מידי זה גם מוריד את הנגישות.

גלעד - מפתח -
Guest
גלעד - מפתח - "איש קשר זמני"

קודם כל יש את שקר הסטטיסטיקה. לחמישית יש בעיות נגישות אבל האתר שלכם מתאים ל 90% ויותר מהמשתמשים כי: לנכים ברגלים, עיוורים בעין אחת, ואפילו לבעלי עוורון צבעים מסויים ועוד רבים, אין שום בעיה באינטרנט.

דבר שני, האתר שלי למרות שאני חושב שהוא נגיש, הוא תחת שם מתחם בין לאומי. גם יותר בזול וגם החוק הישראלי לא חל עליו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: