הצצה: מסוקים שהם מטוסים שהם מסוקים

מבצעים צבאיים בעשורים האחרונים הובילו להחלטה שיש צורך ברור בכלי טיס שיהנה מהיתרונות של מסוק ומטוס ביחד. התוצר הוא ה-V22 אבל גם מטוסי קרב שיודעים להמריא ולנחות ללא כל צורך במסלול.

רחפת: המהנדסים מתכננים את התוספת המשמעותית הראשונה לצי ה-VTOL האמריקני כבר יותר משני עשורים. התכניות סודיות ברובן, אבל כלי הטיס ישאב ככל הנראה מטכנולוגיות הרוטור המוטה, כנף ה-VTOL הקבועה ומסוקי התשלובת. תמונה:מדע פופולארי

רחפת: המהנדסים מתכננים את התוספת המשמעותית הראשונה לצי ה-VTOL האמריקני כבר יותר משני עשורים. התכניות סודיות ברובן, אבל כלי הטיס ישאב ככל הנראה מטכנולוגיות הרוטור המוטה, כנף ה-VTOL הקבועה ומסוקי התשלובת. תמונה:מדע פופולארי

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין Popular Science ישראל בגיליון 231 שראה אור ביולי 2013 ונכתבה במקור על ידי קליי דילואו.

בעקבות ניסיון חילוץ בני הערובה מאירן ב-1980, כששלושה מתוך שמונה מסוקים כשלו והכשילו את המשימה, מתכננים צבאיים הגיעו למסקנה: הצי האמריקני היה זקוק מאוד לכלי טיס שיוכל לשלב מהירות וטווח טיסה של מטוס סילון עם המראה אנכית של מסוק. לכן תכננו את ה-V-22 Osprey בעל הרוטור עם הציר המשתנה.

נהנה משני העולמות

ה-V-22 יכול לשאת 24 חיילים למרחק 1,000 מיילים ימיים במהירויות של 400 קמ”ש. זהו אחד מכלי הטיס הרב-גוניים ביותר בין כלי הטיס היכולים להמריא ולנחות אנכית (VTOL), אשר כולל מסוקים ומטוסי הצנחה. הוא גם הצעיר ביותר: ה-V-22 מייצג את התוספת האחרונה והמשמעותית ביותר לארסנל ה-VTOL בעשרים השנים האחרונות.

בעוד הלוחמה המודרנית מתוכננת כדי לכלול יותר תקיפות מהירות וחשאיות בדומה לפשיטה על אחוזתו של אוסאמה בן לאדן, VTOL זוכה פעם נוספת לעדיפות בקרב המתכננים הצבאיים של ארצות הברית. שתי תוכניות שהושקו השנה יוכלו לשפר את המהירות, הטווח ויעילות הרחיפה של כלי טיס VTOL: בחודש מרס, השיק הצבא באופן רשמי תכנית להזמנת עיצובים טכנולוגיים שיוכלו לשמש את הדור הבא של כלי הטיס הרוטוריים. סיקורסקי ובואינג הגישו הצעה משולבת המבוססת על מערכת הרוטור והפרופלור X2 של סיקורסקי; Bell Helicopter, המפתחת השותפה של ה-V-22, הגישה רוטור-מוטה מעודכן; וענקית תעופת החלל EADS הציגה תכנית שמבוססת ככל הנראה על ה-X3 הניסיוני של ה-Eurocopter. ובחודש פברואר הכריזה DARPA על תוכנית VTOL X-Plane בעלות 130 מיליון דולר, הפונה למהנדסי תעופת חלל בבקשה להציע גישות חדשות לחלוטין ל-VTOL – כנף קבועה, כנף רוטורית או אולי משהו בין השתיים.

עם מהירויות מירביות של יותר מ-400 קמ”ש, יוכלו כלי טיס VTOL משופרים להגביר את טווח הישג ידו של הצבא, לקצר זמני טיסה עבור הכוחות הלוחמים ולהעביר כוח אדם ומטענים לכל מקום כמעט, ללא קשר לתנאי השטח. בעוד התכנונים המדוייקים ישארו סודיים למשך תקופה – גם תכניות הצבא וגם אלה של DARPA מתכננות לבצע טיסות הדגמה עד 2017 – הם כנראה יתבססו על שלוש טכנולוגיות קיימות. אחרי 24 שנים ללא חידושים משמעותיים, VTOL טס קדימה פעם נוספת.

וידאו: להקה של מסוקי V22 בנחיתה

וידאו: מטוס קרב מרחף מעל הקרקע בשלבי הפיתוח ב-2006 (היום זה כבר שגרתי)


אוהבים מדע ולא מקבלים מספיק ממנו בגיקטיים? Popular Science ישראל וגיקטיים יוצאים בשיתוף פעולה במיוחד במסגרתו יוכלו גולשי האתר להנות ממנוי הכרות מיוחד לגרסה הישראלית של מגזין הטכנולוגיה והמדע במחיר של 20 ש”ח בלבד למשך 3 חודשים. לפרטים נוספים והרשמה

Avatar

מדע פופולארי

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: