כנס UXI Live: מחקרי שימושיות, דפי נחיתה ועיצוב חוויה [סקירת אירוע]

כנס UXI Live 2011 שפנה לקהילת מאפייני חווית המשתמש, מנהלי המוצר, מעצבים גרפים, משווקים אונ-ליין, בוני אתרים וכו’ נחתם שבוע שעבר. הכנס נפרס על פני יומיים של סדנאות והרצאות של מומחים מקומיים ואורחים מחו”ל. כאן תוכלו לאתר את הסיכומים של חלק מההרצאות שהועברו בו.

הפוסט נכתב על ידי דנה כהן בראון, מומחית חווית משתמש ומאפיינת מוצר מזה כ-13 שנים, יועצת עצמאית.

כנס UXI Live 2011 פנה לקהילת מאפייני חווית המשתמש, מנהלי המוצר, מעצבים גרפים, משווקים אונ-ליין, בוני אתרים וכו’. הכנס התפרש על פני יומיים של סדנאות והרצאות של מומחים מקומיים ואורחים מחו”ל. בכתבה זו מובאים סיכומים של חלק מן ההרצאות. ההקלטות של מרבית הרצאות הכנס יהיו זמינות החל מהיום (ב’) באתר UXI.

היום הראשון של UXI Live 2011 היה יום של סדנאות . ראס אונגר ו-וויטני הס מארה”ב הצטרפו לעוד שישה דוברים מקומיים, למפגשי עומק בני ארבע שעות.

מחקרי שימושיות בסגנון גרילה (ראס אונגר)

רוס הוביל סדנה קצבית מאוד והוציא את המשתתפים משלוותם מהרגע הראשון. הוא התחיל עם מצגת קצרה בה הוא התווה את היתרונות של מחקר גרילה:

  • זאת שיטה מהירה, והרבה פחות יקרה מאשר מחקר משתמשים סטנדרטי
  • היא מספקת תובנות שמספקות כדי להגיע להחלטות מושכלות
  • השיטה מתאימה כמעט לכל פרוייקט
  • מעט מחקר תמיד עדיף על כלום
  • פעמים רבות שיטה זו, בגלל מהירותה מכשירה את השטח למחקר מעמיק יותר

הוא המשיך במתן מספר דוגמאות של סוגי בדיקות שניתן לעשות בסגנון גרילה, כמו Man in the Street, Rapid Iterative ProtoSketching, user/browser role-playing, A/B Testing, מבחן ל-unmoderated testing, ועוד.

בשלב זה התחיל החלק הכיפי של הסדנה, המעשי יותר. ראס חילק אותנו לקבוצות ועל כל קבוצה הוטלה המשימה לאפיין ממשק לאימייל עבור סבתא. לאחר מכן ראס בחר קבוצות שהציגו את המסקנות בפני כולם.

התרגיל הבא היה מעמיק הרבה יותר. כל משתתף בסדנה התבקש לתכנן מערכת לבתי מלון שתאפשר לאורחי המלון לבצע check in/out, להזמין שירות חדרים וכו’. את הרעיונות הראשוניים הצגנו לאדם אחר וקיבלנו ממנו ביקורות. לאחר מכן כל זוג הכין סקיצות ראשוניות של המערכת ויצאנו לרחוב כדי לתחקר אנשים אמיתיים. ביקשנו מהם להסתכל על העיצבים שלנו ולתת פידבק (בתמורת לשוקולד). הקלטנו את הבדיקה באמצעות טלפונים ניידים. בחיים האמיתיים, להקלטות הללו ערך רב כי ניתן להציג אותן לבעלי העניין בפרוייקט ובכך להעביר להם מה המשתמשים מרגישים.

זה מדהים כמה מידע התרגיל הפשוט הזה חשף לפנינו. בדיקה קצרה ומאולתרת מול שני עוברי אורח, סייעה לנו לאתר בעיות בתכנון המערכת שלא היינו רואים ללא המחקר הזה.

צילום: עודד קרני, כנס UXI Live 2011

עיצוב מנצח לדפי נחיתה (תמיר כהן)

תמיר פתח בשאלה לקהל: מהו דף נחיתה? – סיכמנו של-Landing Page יש מטרה אחת: להשיב באופן ברור על שאלה קונקרטית והוא בדרך כלל חלק מקמפיין שיווקי. משתמשים מגיעים לדף זה באמצעות תוצאות חיפוש, באנרים או דרך קמפיין בדואר אלקטרוני.

בתרגיל הראשון היה עלינו להגדיר במפורט את קהל המשתמשים לאתר דמיוני. היכרות מעמיקה עם קהל היעד היא קריטית אם אנחנו מעוניינים להענות לצרכים הפרקטיים והרגשיים של המשתמשים. תמיר הדגיש שחשוב מאוד לייצר תקשורת טובה עם אנשי השיווק האחראים על הקמפיין, היות ולהם חלק ניכר מן המידע שאנחנו זקוקים לו על מנת לאפיין את דף הנחיתה – כגון מידע על המוצר, תחרות, מטרת הדף וכו’.

מטרת העל של כל דף נחיתה, הוא לייצר המרה, בין אם זה לגרום למשתמש לבצע קנייה, להירשם ל – newsletter, להוריד קובץ, וכו’. צריך להיות לנו הערכה טובה לגבי מספר ההמרות שנקבל עבור הכסף שמושקע בקמפיין.

קיבלנו משימה לתכנן שלד של עמוד נחיתה ב-10 דקות בלבד, תוך ידיעה שיש לנו רק מספר שניות ללכוד את תשומת הלב של המשתמש ולהעביר את המסר לפני שמשתמש יחליט להישאר או לעזוב. כדי לעשות את זה נכון, על הדף להיות רלוונטי, ברור, לא פוגעני ולא מבלבל.

מה לא לעשות?

  • אל תהיה מתוחכם מידי, הימנע ממשחקי מילים, מסרים דו משמעיים כו’
  • אל תפעיל אנימציות פלאש. כך תאבד את תשומת הלב של המשתמש

מה כן כדאי לעשות?

  • יש לשמור על פשטות, ניקיון ויזואלי ובהירות
  • פוקוס, פוקוס, פוקוס – למזער הסחות דעת
  • לספק רק מידע הכרחי
  • רצוי להתמקד בצרכים של המשתמש ובערך שאתה נותן לו, ולא במה שאתה מציע לו

תמיר סיכם ותיאר איך צריך להיראות דף נחיתה:

  • החלק העיקרי של הדף פונה לרגשות של המשתמש. הוא אמור לייצר סקרנות. רצוי להשתמש בשפה חיובית.
  • טקסט משני צריך להכיל מידע מפורט יותר.
  • אם יש צורך בקבלת מידע מהמשתמש, דאג שהטופס יהיה קצר וברור עד כמה שניתן וללא אפשרות לטעויות הקלדה.
  • ציטוטים צריכים להיות קצרים ואמיתיים, ועליהם לכלול את שם האדם המצוטט ומספר פרטים מזהים על מנת להקנות להם אמינות.
  • הטקסט על כפתור הפעולה צריך להיות מנוסח כפעולה ברורה, ואם אפשר – צריך שיכלול את היתרונות עבור המשתמש.
  • שימוש בסמלים מוכרים על מנת לבנות אמון, לדוגמה ISO9000, PayPal.
  • לשימוש בווידאו אימפקט חזק מאוד, אך לא תמיד באופן חיובי. עדיף להמנע אלא אם זו המומחיות שלנו.
  • השתמש ב- 2-3 צבעים לכל היותר. השתמש בהם להדגשה רק היכן שבאמת צריך.
  • השתמש בפונט אחיד והמעט בשינויי גודל פונט.
  • אל תשכח להגיד “תודה” לאחר ההמרה ועשה זאת בדף נפרד. כך תוכל למדוד את מספר ההמרות באופן מדוייק יותר ולהציע מוצרים ושירותים נוספים.

היום השני של הכנס בכפר המכביה הורכב משלוש הרצאות פותחות במליאה, עוד שמונה הרצאות בארבעה מסלולים מקבילים והרצאה סוגרת באולם המרכזי. הנה כמה דוגמאות.

צילום: עודד קרני, כנס UXI Live 2011

עקרונות בעיצוב חווית המשתמש (וויטני הס)

וויטני פתחה בטענה כי תחום חווית המשתמש מתמקד בפילוסופיה של איך אנו מתייחס לאנשים, בדיוק כפי שעיצוב חזותי מתמקד בפילוסופיה של יצירת אימפקט ראשוני. כפי שלעיצוב חזותי יש עקרונות (קונטרסט, דגש, מגוון, איזון וכו’), כך גם לעיצוב חווית המשתמש. היא המשיכה ותיארה את “עשרת הדיברות” שלה לעיצוב נכון של חווית משתמש. אפשר למצוא אותם במצגת הבאה.

האם עקרונות אלה מספיקים? כנראה שלא. כל ארגון וכל פרויקט צריכים להגדיר עקרונות UX נוספים שיתווספו לעקרונות הנ”ל. היא נתנה מספר דוגמאות וקווים מנחים לגבי קביעת עקרונות הרלוונטיים לארגון ספציפי:

  • תראו מה המתחרים שלך עושים.
  • אסוף את היעדים העסקיים, צרכי המשתמש, ותכונות המותג.
  • קיים סיעור מוחות על פונקציונליות / יכולות.
  • הגבל את הרשימה לעשרת העיקריים (top 10), ורצוי לא יותר משבעה.
  • ודא שהם אינם מתנגשים או חופפים.
  • עשה אותם תמציתיים וקלים לזכור.

היא המליצה להשתמש ב- Jared Spool’s checklist על מנת להעריך את טיב עקרונות העיצוב שניסחנו.

כשיש כבר בידינו עקרונות UX מנוסחים, לדברי וויטני, הם יהיו שימושיים פעמים רבות לאורך חיי הפרוייקט. בעיקר על מנת לתעדף פונקציונליות, כשמציגים לבעלי עניין, לפתרון קונליקטים בפרוייקט וכו’.

הפילוסופיה של קבלת החלטות (ד”ר חיים שפירא)

ד”ר חיים שפירא הוא מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב, ומומחה לתורת המשחקים, אבל מעל ומעבר לכל זה, הוא קומיקאי. כפי שהגדיר זאת מישהו, הוא ה”קומיקאי של האינטליגנציה”. במשך שעה שלמה, הוא סיפק לנו סיפורים ואנקדוטות מצחיקות מן העולמות של הכלכלה, הפסיכולוגיה והאקטואליה. כמה מן הנקודות המרכזיות והרציניות ביותר שביקש שפירא להעביר במסגרת מופע הסטנד-אפ שלו:

  • אנשים נוטים לתת אמון באלה שהם מחשיבים “מעליהם” (למרות שאמון זה מוצדק רק לעיתים נדירות)
  • אנו מתעלמים מאירועים שאינם תומכים באמונות הקיימת שלנו ומוצאים הוכחות לאמונות שלנו באירועים לא חשובים ולא קשורים
  • ככל שאנשים יודעים פחות על נושא מסוים, כך הפתרונות נראים לנו ברורים ומובנים יותר!
  • אנשים לא טובים בחשיבה לטווח ארוך (כנ”ל ארגונים ומדינות משום שאלה מנוהלים ע”י… אנשים).
  • אנשים נמצאים תחת האשליה שהם בשליטה, גם כאשר הם לא.
  • הצגת טיעונים רציונאלים במסגרת משא ומתן עם יריב שאינו רציונאלי – זה לא רציונאלי.
  • אנשים נוטים לתת תשובות מהירות ואינטואיטיביות מבלי לחשוב.
  • לעיתים קרובות אנשים מבלבלים בין מתאם לבין סיבתיות.

מה ניתן לקחת מכל זה כמעצבי ממשק משתמש? החשיבות של שמירה על ראש פתוח. להבין, שהתפיסות המוקדמות שלנו אינן רלוונטיות לרוב. וכי ועל כן יש חשביות עליונה להקשבה אמיתית למשתמשים שלנו.

חווית משתמש של עיצוב אתרים למובייל (ברק דנין)

ברק העביר הרצאה מרתקת בנושא עיצוב אתרים למובייל. הוא פתח בנתונים סטטיסטיים אודות השינויים באופן השימוש באינטרנט בכלל, והתמקד באינטרנט במובייל. ברק דיבר על התפיסה המוקדמת לגבי ה”קונטקסט” במובייל ואופני השימוש. פעמים רבות התפישה הזאת שגוייה, היות וקיימים מספר הקשרי שימוש. ברק המליץ לבדוק כיצד המשתמשים עובדים באתר הרגיל (לא מובייל) לפני שבאים לתכנן איך ייראה האתר למובייל.

בתכנון אתרים למובייל, ישנו צורך לתעדף באופן קפדני יותר בגלל מגבלת גודל המסך, וכן לקחת בחשבון מגבלות רבות אחרות, דוגמת: העדר hover, גודל האצבע, זמינות של Gestures, תלות בפלטפורמה ועוד.

הוא הדגים לנו השוואה בין האתר הרגיל של Old Navy לבין אתר המובייל שלו. באתר המובייל הייתה היררכיה שטוחה, לא היו פרסומות, מיקום תיבת חיפוש וקישור לאתר המלא. יש כאן מספר נושאים שהולכים והופכים לקונבנציה ועלינו להיות מודעים להם בתכנון אתרי מובייל.

מרבית המצגות שהועברו בכנס זמינות להורדה מהאתר הרשמי של UXI ישראל.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: