הבאז סביב מלחמת הטיטאנים

מיקרוסופט וגוגל מנהלים מלחמה ארוכת שנים, ואז מגיעה פייסבוק ופתאום מיקרוסופט מרגישה נוח לא להתערב. מה האסטרטגיה שמובילה את החברה, אשר גורמת לה לשבת על הגדר?

microsoft_google_Facebookכבר שנים מתנהלת מלחמת ענקים בין מיקרוסופט לגוגל על מחשבו, מחשבתו ושימושו של הגולש. פתאום, נדחפת פייסבוק עם שירות האימייל החדש שלה – Titan, וגוגל מסתכלת על פייסבוק בתור מתחרה ייחוס ומשיקה את buzz – נסיון חדירה נוסף לתחום הרשתות החברתיות (כזכור, גוגל השיקו בעבר את שירות orkut, שאצל הגולש הישראלי אין לו כמעט דריסת רגל).

לא נראה לכם מוזר שמיקרוסופט נשארת מחוץ לכותרות כאשר גוגל ופייסבוק מתכתשות? הרי מיקרוסופט יכלה היתה לנצל את ההזדמנות כדי למנף את שיתוף הפעולה שלה עם פייסבוק, ולקדם את האינטרסים שלה (זוכרים שמיקרוסופט רכשו חלק מזערי של פייסבוק תמורת הרבה כסף, ואפילו דיברו על זה שפייסבוק יעשו ‘אקזיט’ שבו מיקרוסופט תרכוש אותם?)
ואולי מיקרוסופט יושבים על הגדר? נראה לכם?? לי לא!

ישנה עוד אפשרות, פחות מובנת מאליה אבל גם לא הזויה לחלוטין – מיקרוסופט פשוט צופים בקרב מהצד ומחככים את ידיהם בהנאה על כך שפייסבוק מושכת את האש והמיקוד של גוגל, בעוד המערכה העיקרית במלחמת הענקים הזו עתידה להתרחש בחזית אחרת לגמרי, חזית שמיקרוסופט מחשיבה הרבה יותר.

כמה מילים על מודלים עסקיים

בעבר היו נסיונות לבנות מודל צריכת תוכנה בו הלוגיקה (ולפעמים גם הנתונים) נמצאת באינטרנט, בעוד מחשב המשתמש מתפקד לצורך קלט, פלט ותקשורת עם שרת מרוחק. קראו לזה בכל מיני שמות, ובכל פעם הנסיון כשל מסיבות שונות (אולי אקדיש את אחד הפוסטים הבאים לסקירה הסטורית). בכל אופן – מישהו במיקרוסופט כנראה קיבל החלטה, שבזמנו נראתה נכונה, להתמקד במודל הצריכה מבוסס הרשיונות ולהמעיט במודל השירותי. הארכיטקטורה יכלה עדיין להיות מבוזרת, אבל הלקוח שילם עבור רישוי התוכנה על השרת המרוחק (לדוגמה – hosted exchange). האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה, ומיקרוסופט אכן עשתה הרבה מאד כסף מרשיונות תוכנה.

אז מה חדש?

בשנים האחרונות התפתח מאד מודל ה-SaaS – Software as a Service, תשתיות התקשורת המגיעות אל הצרכן, הפרטי והעסקי, עברו שדרוג משמעותי והפכו את הארכיטקטורה המבוזרת לשווה לכל נפש. בעוד גוגל, zoho וחברות אחרות זיהו דרכים לעשות כסף מ-SaaS וגם מימשו אותן. מיקרוסופט היתה צריכה, כנראה את גארטנר, שיגידו קבל עם ועולם, במסגרת סקירת המגמות השנתית שלהם, שמחשוב עננים הוא ה-מגמה הטכנולוגית הנוכחית (דרך אגב – הרשתות החברתיות לפי סקירה זו כבר בירידה שאחרי הפסגה), כדי להתעורר. בסיכומו של דבר, מיקרוסופט מצאה את עצמה מאחור במרוץ הטכנולוגי, כאשר המתחרה העיקרית שלה בתחום השימוש באינטרנט (גוגל) נמצאת כברת דרך לפניה.

ואיך כל זה קשור?

במלחמת העולם של שימושי האינטרנט יש קרבות גדולים וקרבות קטנים. הקרב בין גוגל ופייסבוק הוא קרב קטן, שמשרת את מיקרוסופט לטובת הטרדה והסחה המופעלים על גוגל ומפזרים עשן בשדה הקרב. מבחינת מיקרוסופט – המערכה האמיתית היא בתחום השירותים המקוונים עליהם ניתן לגבות כסף מהמשתמשים. בזירה הזו מיקרוסופט מתחילה מעמדת נחיתות והתעסקות ישירה בקרבות משניים תפגע במיקוד ובחתירה למטרה. זו הסיבה שמיקרוסופט לא נוקפת אצבע בהתכתשות הנוכחית בין גוגל ופייסבוק ומוותרת בשמחה על מקומה הקבוע בכותרות סיקור מלחמות התוכנה.

דורון אבידר

איש טכנולוגיה וותיק ומנהל קו מוצר יישומים עסקיים בחברת בזק בינלאומי.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: