אבולוציית המוזיקה במובייל: מרינגטונים למה שמאיים כעת על פנדורה וספוטיפיי

פעם מודל הרווח של תעשיית המוזיקה במובייל נשען במידה רבה על מכירת רינגטונים ושירים להשמעה. היום המודל הזה הופך לפחות ופחות רלוונטי כשאחרים תופסים את מקומו.

flickr, cc-by, Eva Rinaldi Celebrity and Live Music Photographer

flickr, cc-by, Eva Rinaldi Celebrity and Live Music Photographer

הפוסט נכתב על ידי יונתן רוה, בעל תואר במשפטים ומנהל עסקים, פועל כ-5 שנים בתחום השיווק והפרסום במובייל. עובד כיום כ-Director of Publishers בחברת appnext והבעלים של הבלוג Mobilize העוסק בעסקים במובייל.

שוק המוזיקה במובייל רותח. תעשיית המוזיקה שכבר שנים רבות תרה אחר הפלטפורמה המתאימה לייצור מודל עסקי ארוך טווח, מצאה אותו כנראה. לפני כניסת הסמארטפונים לא התאפשרו מודלים עסקיים רבים מדי והרינגטונים יצרו את מירב ההכנסות בשוק המובייל, אך כיום השתנתה התמונה לגמרי והטכנולוגיה מאפשרת צריכת מוזיקה בכל מודל מתקבל על הדעת.

לתוך החלל שיצר הביקוש העצום לשירותי מוזיקה זמינים ואיכותיים נכנסו בשנים האחרונות מספר חברות לשוק, באופן שפיצל את עולם המוזיקה במובייל ל-3 סוגי שירותים:

1. הורדות

iTunes, חנות המוזיקה של אפל, מובילה את השוק באופן מעשי החל מיום השקתה בסוף אפריל 2003 ועד היום. אמאזון וגוגל מציעות כיום שירותי מוזיקה ברמה גבוהה יחסית למכשירי אנדרואיד. יחד עם זאת, מכיוון שהורדות בתשלום מעולם לא היו דומיננטיות בקרב משתמשי אנדרואיד (מגמה שמשתנה, באיטיות, עם הזמן) וכן משום ששוק ההורדות עצמו מצטמצם, גם אפל הבינה את הצורך בשירות מוזיקה שונה. מבחינת נתח שוק, השוק האמריקאי מצביע על מגמה כלל עולמית של משתמשי המובייל, הנוטים לוותר על בעלות על הקובץ הדיגיטלי עצמו לטובת שירות זמין ובעיקר – חינמי.

2. מנויים

שירותי השמעת מוזיקה על בסיס תשלום חודשי צברו תאוצה ב-5 שנים האחרונות, בעיקר לאור הצמיחה העצומה של שירות Spotify, הפעיל כיום ב-32 מדינות עם 24 מיליון משתמשים פעילים. התחרות של Spotify לא קטנה, עם Deezer הפופולרית ועתירת המזומנים, Rhapsody, Rdio ושירותים אחרים מקומיים. תשלום חודשי ממוצע בענף נע כיום באזור ה-12 דולר לחודש.

יחד עם זאת, גם המודל הזה נמצא בדעיכה. רק רבע מכלל המשתמשים הפעילים ב-Spotify הינם לקוחות משלמים, וכאשר מדובר בפעילות עסקית ש-75% מהכנסותיה עוברות ליד חברות התקליטים, מדובר במודל עסקי בעייתי.

3. שירות נתמך בפרסומות

זהו ללא ספק הכיוון אליו הולך השוק. בשנים האחרונות התרגלנו לראות את Pandora מובילה את פלח השוק הזה, אם כי בחודשים האחרונים נוספה לשוק זה מתחרה חזקה ביותר – iTunes Radio, מבית אפל. גם ללא אפל, ועם הכנסות של 156 מיליון דולר ברבעון השני של 2013, יותר מ-70 מיליון משתמשים וקרוב ל-4 מיליארד דקות השמעה ברבעון – פנדורה מפסידה כסף. התמלוגים העצומים לבעלי הזכויות וההשקעה הטכנולוגית אינם מכוסים אפילו ע”י כמות ההכנסות המתגברת מדי רבעון. בנוסף, עקב בעיית זכויות, פנדורה ושירותים רבים נוספים אינם זמינים ברוב מדינות העולם.

pandora

האם מדובר בכשל שוק? ייתכן. כיום גוברת ההבנה כי עתיד צריכת המוזיקה יושתת על מוזיקה מקוונת אשר תוגש למשתמש בממשק ידידותי ונגיש מכל מקום. שירותי האזנה חינמיים למוזיקה יהיו, כמעט בוודאות, דומיננטיים ביותר בשנים הקרובות. יחד עם זאת, לאור העובדה שאף חברה לא הוכיחה את עצמה כבעל מקור הכנסות קבוע, התחרות על השוק עדין פתוחה.

4. שירות מוזיקה חינמי

עם התפתחות מקורות המוזיקה החינמיים הזמינים ברשת, הייתה זו רק שאלה של זמן עד שיבשילו התנאים לשירות מוזיקה חינמי וזמין גלובלית, שאינו מבוסס פרסומות. דוגמא ישראלית טובה לכך אפשר היה למצוא בשבוע שעבר בהשקת Groufie, אפליקציית סטרימינג למוזיקה. מדובר באפליקציה שבפיתוחה הושקעו מיליון וחצי שקלים, המציעה מודל חינמי חדש של השמעת מוזיקה ללא פרסומות שנוספה עליו שכבה חברתית. האפליקציה, הנקייה לגמרי מפרסומות, מלקטת מהרשת את השירים, תוך ניצול מאגרי מידע זמינים דוגמת YouTube, ו-sound cloud. בנוסף, השירות עצמו תוכנן להוות רשת חברתית גלובלית מבוססת מקום. בדומה ל-Groufie קיימים שירותים חינמיים נוספים, דוגמת Grooveshark, הפופולרית, שהוסרה מהאפסטור עקב הפרת זכויות יוצרים, YOUZEEK הישראלית ו-Serendip שמתמחה בגילוי מוזיקה חדשה. פעילות כל השירותים הללו תלויה לא רק בהיותן ידידותיות למשתמש, זמינות בכל העולם ובעלות קטלוג עשיר, אלא גם במידת ההצלחה שלהן לפתור את בעיית זכויות היוצרים המהותית הנוגעת לכל מי שעוסק בשוק המוזיקה.

ניתן בהחלט להניח שבעתיד הקרוב יצמחו שירותים חינמיים נוספים עם דגש על יכולות חברתיות והמלחמה העזה ממילא על לב הצרכן תעלה עוד שלב. האתגרים העומדים בפני השחקנים החדשים בשוק עצומים – השוק רווי, וגם אם מדובר במוצר חינמי, עלות רכישת הלקוח גבוהות ועוד יעלו בעתיד. שירות מוזיקה חינמי יהיה תלוי, לפחות בשנותיו הראשונות, במשאבים אנושיים וכלכליים מהותיים. ובאותה נשימה, העתיד של תעשיית המוזיקה נמצא בשירותים החינמיים. כפי שהורדות חינמיות שולטות בעולם ה-PC כבר שנים רבות (לצד שירותים בתשלום), סביר מאוד להניח כי שירותי מוזיקה חינמיים ישלטו בעולם המובייל בעתיד הלא רחוק. בין אם חברות התקליטים רוצות בכך או לא, הקהל הרחב כבר התרגל לצרוך מוזיקה ללא תשלום. החיפוש אחר המודל הכלכלי המשתלם ביותר עוד לא הסתיים.

כותב הפוסט הוא בעליו של הבלוג Mobilize.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

19 תגובות על "אבולוציית המוזיקה במובייל: מרינגטונים למה שמאיים כעת על פנדורה וספוטיפיי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מיכה
Guest

Groufie אפליקציה לא רעה בכלל. אפילו טובה. יצבה ובלי קראשים. אבל קשה לראות אותם מצליחים להילחם באריות של עולם המוזיקה. פנדורה וכל השאר יחסמו כניסה של אפליקציות כאלה בכל מחיר

ניקו
Guest

חברות התקליטים גוססות לאט, ושום דבר לא יכול לעצור את זה. אם לא גרופי, בסוף שירות מינחי כזה או אחר יגמור אותן סופית

דפנה
Guest

Groufie בהחלט אפליקציית המוזיקה הטובה ביותר שנתקלתי בה. המקום היחיד בו ניתן לשמוע מוזיקה מקוטלגת בצורה איכותית, לראות מה חבריי שומעים ולפגוש חובבי מוזיקה כמותי בעלי טעם דומה.
אני מאחלת להם הצלחה, אני מאמינה שעוד נשמע רבות עליהם בארץ ובעולם

עומר
Guest

שכחת לציין עוד מודל עיסקי שמתפתח בשוק המוזיקה כיום, תוכן ממומן.
להקות צעירות שמעוניינות בחשיפה יכולות לשלם על פרסום השירים שלהם על ידי דחיפת השיר לתחנה רלוונטית. בעקבות זה לחשוף מאזינים חדשים לחומרים, להגדיל את קהל העוקבים ואפילו לייצר מכירות.
גם אמנים ותיקים יכול להשתמש בזה בכדי למכור את האלבומים שלהם ולהגדיל את קהל העוקבים.
לא זוכר איזה משירותי המוזיקה עושים את זה, אבל מסתמן שזה מודל שיכול להיות מכניס ובו בעת לא מעצבן ומציק למאזין.

מיכאל
Guest

Groufie זה הכיוון הנכון, מסכים. אפליקציה מעולה. אבל חסמי השוק גבוהים מדי. ולא ברור לי איך הם ירוויחו מזה

שירן
Guest

Groufie מודל שסוף סוף הגיע לישראל משלב מוסיקה מקוטלגת ברמה גבוהה
הגיע הזמן שיתנו במה לאפליקציות מהסוג הזה

מורן
Guest

אפליקציות מוסיקה בישראל מאז ומתמיד היו בתשלום
סוף סוף Groufie משנה את כללי המשחק
אפליקציה נפלאה תודה למפתחים
תפיצו לכולם

יוסי
Guest

Groufie אפליקציה מעולה מתי היא תהיה בגרסת אנדרואיד ?

רונן
Guest

אני חושב שהם יפרסמו שתוך שלושה חודשים
יש למה לחכות
Groufie אפליקציית מוסיקה מדהימה

לירון
Guest

חשוב לזכור שחברות הסלולר לא יתנו ל-groufie לשרוד הרבה זמן
מודל כמו שלהם מחסל את אפליקציות התשלום

לילך
Guest

בתור זמרת חלמתי על אפליקציה כמו groufie, כל יום חיכיתי כבר שמישהו יעשה זאת. כל כך שמחתי כאשר גיליתי אותה.
מישהו מכיר מי הבעלים של groufie?? אני לא מצליחה למצוא מידע עליהם.
אמנים בתחילת דרכם יכולים באמצעות הפלטפורמה לקבל חשיפה שאין כדוגמתה.

לירון
Guest

Serendip לא פעילה כבר חצי שנה
Groove shark לא מקוטלג ואין אפליקציה באייפון
You Zeek נחמדה
Groufie ממש טובה

רועי
Guest

מיכאל
תסמוך על המוח הישראלי שיצליח לייצר מזה כסף והרבה מאוד!
אני מאמין שהם רוצים ליצור קהילת משתמשים משמעותית בכל בעולם ואז לתרגם את זה למודלים כספיים. אין ספק שמתחיל פה צונאמי שמאיים לפגוע בחופיהם של ענקיות המוזיקה.
מפרגן ליזמי groupie על המייזם פורץ הדרך.

דור
Guest

הופתעתי לשמוע כאן שגרופי הינו מייזם ישראלי.
האפליקציה שלהם מדהימה, ממשק נוח, מאגר עצום ואיכותי, נגן מגניב.
לחברה שלי יש אנדרואיד והיא כל יום בודקת אם גם שם יש את האפליקציה. מישהו יודע מי עומד מאחורי המייזם ? והאם מתוכננת גרסה לאנדרואיד?

בר
Guest

עד אתמול השתמשתי רק במיוזיק של פלאפון, התקנתי אמש את גרופי והבנתי איזה אוצר יש בה!
לא היה שיר או אלבום שלא מצאתי, איך הם עושים זאת?! פשוט מדהים.
רק שימשיכו להנעים לנו את היום במוזיקה כל בוקר מחדש

שומבצל
Guest

איך שכחתם את 8tracks?
הכי טובה שאני מכיר, גם לPC וגם כAPP

טל
Guest

אני מסכימה, 8track אפליקציה מעולה. היא עובדת כרדיו מותאם ולא כשירות מוזיקה מלא כמו ספוטיפיי.

אושיק
Guest

האפליקציה של גרופי באמת מהממת, במיוחד בזכות הרשת החברתית, שמציגה לי בכל רגע נתון למה מאזין כל אחד מהחברים בגרופי, שאני עוקב אחריו.
חוץ מזה היא מאוד נוחה ושימושית. אני התמכרתי.

ואוו כמה תגובות ממומנות על ידי groufie
Guest
ואוו כמה תגובות ממומנות על ידי groufie

בדרך כלל לא מתפרסמות הרבה תגובות לכתבות
אבל פתאום הפצצה וכולם מדברים על groufie כאילו זו אפליקציה כלכך מוכרת.. נו באמת..

יש פה תגובה אחת אמיתית שאיננה ממומנת על ידי groufie??

wpDiscuz

תגיות לכתבה: