החללית של 11:15 תתעכב ב-48 שעות, זמן משוער

אסטרונאוטים יקרים, החללית הקרובה שלכם תתעכב. בשם חברת SpaceX אנחנו מתנצלים מראש על אי הנוחות.

מקור: יח"צ

שיגור החללית של SpaceX, החברה המסחרית שצפויה להחליף בעתיד הקרוב את נאס"א במשלוח אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית, נדחה אמש זאת הפעם השנייה.

הדחייה הנוכחית מגיעה לאחר שהמיחשוב האוטומטי העוקב אחר ביצועי המערכות השונות של טיל השיגור זיהו פעילות לא תקינה במנוע מספר 5 של הטיל, אחד מתוך 9 מנועים. התוכנה קיבלה החלטה אוטומטית לעצור את השיגור, חצי שניה לפני מועד השיגור המתוכנן.

חצי שניה לפני השיגור

ביטול שיגור שכזה נשמע מוזר למי שרגיל לשיגורים של נאס"א, אשר אם הם נעצרים, נוטים להעצר מעט לפני כן. ההבדל בין השיגורים הרגילים של נאס"א לבין השיגור של SpaceX, היא שהחברה מפעילה פרוצדורת שיגור מעט שונה כך שבזמן השיגור ממשיך המתקן להחזיק את הטיל בשניות הראשונות של ההצתה, בניגוד למצב בנאס"א, שם הוא מתרחק מהטיל ומפנה דרך. במשך אותן שניות ראשונות מבצעת החברה מספר בדיקות אוטומטיות למערכות טיל השיגור, המוודאות שהשיגור יתחיל בהצלחה, כאשר כל המערכות מתפקדות כמו שצריך.

במקרה הנוכחי, מדובר בדחייה של השיגור בגלל התרעה ממנוע מספר 5. בבדיקה מאוחרת יותר התברר שהאינדיקציה לפיה ישנו לחץ עודף במנוע היתה כתוצאה משסתום תקול, אשר הוחלף בינתיים, והמנוע הזה, לצד שמונת המנועים האחרים, תפקד כרגיל. השיגור נקבע במקור ליומיים קודם לכן, וגם אז נעצר בגלל חשש לתקלה טכנית.

Elon Musk מייסד ומעצב ראשי ומנכ"ל החברה, לצד טיל הפלקון 9. מקור: יח"צ

מנהלי המשימה התראיינו בכלי התקשורת ומסרו כי העצירה של הספירה לאחור בזמן מועט כל כך לפני השיגור עצמו הוא אחד ממנגנוני הבטיחות הנוספים שהחברה מפעילה, מעבר למה שהיה נהוג בעבר. מנגנונים אלה מאפשרים לחברה לעצור את ההצתה ולמנוע את השיגור, וכך להימנע ממצב שהטיל משוגר ובאוויר הוא יאלץ להתמודד עם התקלה תוך כדי מעוף, או שהמפעילים ייאלצו לבטל את המשימה.

השמיים הם כבר לא הגבול

חברת SpaceX היא חברה פרטית מסחרית לכל דבר, המפתחת אמצעי תחבורה חדשניים שנועדו להגיע לחלל. המשימה הנוכחית נחשבת למשמעותית במיוחד, היות והיא הניסיון הראשון אי-פעם של חברה מסחרית לשגר מטען ולחבר כלי-טייס חללי אל תחנת החלל הבינלאומית. המודול שלה, שעתיד להתחבר לתחנת החלל הבינלאומית הוא ה-Dragon Capsule, שהיא קפסולה רב-שימושית שיכולה להיות משוגרת לחלל עם טיל, להגיע למסלול סביב כדור הארץ ולנחות בחזרה, ולשאת עימה מטען רגיל של ציוד או מטען אנושי.

על אף שלכאורה אולי היה נדמה שמדובר בניגוד אינטרסים, בנאס"א דווקא מעודדים את החברה והעניקו לה כבר מענקים כספיים. מבחינת נאס"א, מדובר בהשקעה חשובה. תחנת החלל הבינלאומית צפויה להמשיך לתפקד לפחות עד 2020, ועד אז יצטרכו האסטרונאוטים שבתחנת החלל להסתמך על אספקה לעיתים רחוקות, באמצעות חלליות הסויוז (Soyuz) של רוסיה.

כשהתוכנית של SpaceX תהפוך למבצעית, היא תאפשר לראשונה לנאס"א לשכור את שירותיה של חברה אזרחית לשגר אסטרונאוטים שיחליפו משמרות בתחנת החלל הבינלאומית, במקביל לאפשרות הקיימת של חילופים באמצעות תוכנית החלל הרוסית.

וידאו: העתיד שייך לטיסות אזרחיות לחלל

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

2 תגובות על "החללית של 11:15 תתעכב ב-48 שעות, זמן משוער"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עמית
Guest

את המנועים של נאסא אי אפשר לעצור מרגע שהוצתו, למיטב זכרוני.

Rachel Saadia
Guest

קצת עצוב להיפרד ככה מנאס"א. מעניין מה יחליף את תחנת החלל הבינלאומית… האם נאס"א תמשיך להיות מעורבת באופן פעיל… קצת עצוב — אני מודה….

wpDiscuz

תגיות לכתבה: