הקרב ה”חברתי” על שולחן העבודה הארגוני

ארבע חברות תוכנה לתאגידים מציעות פתרונות social software לעסקים. עידן כרמלי מסביר את הגישות השונות של ארבע החברות הפועלות בתחום מיחשוב המדיה החברתית בארגונים

עד היום, הטמעות של מערכות social software (דרוש: תרגום עברי לא מגוחך למונח הזה) בעסקים התבססו על קבלת החלטות בסגנון דת-מול-מדע: או שמקבל ההחלטות בארגון האמין – או השתכנע על ידי מאמין אחר – שאפשר להחדיר מדיה חברתית לשימוש פנימי ולהרוויח מכך, או שהעדר ההוכחות והראיות מהשטח, שהטמעה כזאת אכן מגבירה את יעילות העובדים והעבודה, הכריע את הכף וההחלטה נדחתה. לאחרונה התבצעו מספר מהלכים בתחום ה-social software שיוצרים ציפיות לעתיד מעניין יותר בתחום זה, שכאמור סובל מאימוץ איטי מאוד ביחס לתחום המקביל בסגמנט הצרכני.

דיאגרמה לסיכום הגישות השונות להחדרת כלי מדיה חברתית לארגונים כפי שהן באות לידי ביטוי בפעילותן של ארבע החברות שהוזכרו בכתבה

הגישה של הנישה

המהלך הראשון קשור למאמץ המיתוג המחודש של Jive Software, שקוראת לעצמה עכשיו חברת SBS, דהיינו Social Business Software, ואף שינתה בהתאם את שם הגרסה האחרונה של מוצר הדגל שלה. המוצר אמור להכניס יכולות מיקרובלוגינג, מסרים מידיים וזרם עדכונים סטייל טוויטר לארגונים, ובטק-קרנץ’ שואלים אם זו אמנם ראשיתו של מהלך מוצלח ראשון בתחום האנטרפרייז 2.0.

אם לשפוט לפי נתוני המכירות בכתבה, Jive מכניסה לא רע מהתחום המעורפל-משהו של SBS, בסביבות המאה מיליון דולר לשנה. יחד עם זאת, לפחות על פי בדיקה חלקית של מספר סיפורי לקוחות (כולל כמה שמות מרשימים כמו אינטל וסאפ) שמופיעים באתר של Jive, השימוש העיקרי של המערכת שלה הוא להפעלת קהילות משתמשים חיצוניים, כגון לקוחות או מפתחים, וזה לא ממש מפתיע אותי: כאמור, הטמעה של מערכת SBS לשימוש פנים-ארגוני היא עדיין ענין של אמונה; קל יותר לשכנע את סמנכ”ל שירות הלקוחות או השיווק שהם צריכים אזור באתר שישרת את קהילת המשתמשים/לקוחות שלהם.

גם תקשורת חברתית היא קודם כל תקשורת

המהלך השני קשור להודעה של סיסקו שכלי הרשת החברתית העסקי שלה, Quad, ייצא לאור מאוחר יותר השנה. יש כמה אלמנטים מצחיקים בהודעה, כמו האנכרוניזם של מוראלי סיטאראם, סמנכ”ל בסיסקו, שאמר שלצורך הפיתוח “שאלנו רעיונות מעולם הווב 2.0”, אמירה שאולי היה לה ערך כלשהו בתאריכים ספציפיים בשנת 2006, אבל היום נשמעת בערך כמו האמירה “השתמשנו בקוד כדי לפתח את התוכנה.” לא שאני מזלזל חס וחלילה בחברת ענק כמו סיסקו, בכל זאת עם Webex יש להם תשתית מוכרת וחזקה לשיתוף מידע ארגוני וחוץ-ארגוני, אבל ההדגשה של סיטאראם שהפיתוח “נמשך כבר שלוש שנים”, שזה נצח במונחי ווב, רק מעצימה את הפער התפיסתי בין חברות טכנולוגיה ותיקות כמו סיסקו לבין שליטי הווב החדשים, כמו גוגל.

סיטאראם צודק באמירה אחרת שלו מאותה ההכרזה, לפיה כיום ארגונים סובלים משימוש במספר גדול של פלטפורמות (silos) לתקשורת, ויש מקום לאחד את כולן. פקטור אחד שפועל לטובת מערכות כמו Quad הוא היכולת שלהן לספק אבטחת תקשורת ומידע וגם כלי ניהול למנהל ה-IT והתקשורת בארגון, כלים שחסרים באופן מלא או חלקי בפלטפורמות הפתוחות בווב. העובדה ש-Quad אמור להקיף גם אפליקציות לאייפון ולאייפאד תעזור גם היא להפצה, מן הסתם.

המקום הטבעי לנהל קשר עם לקוחות

המהלך השלישי אמנם אינו קשור לידיעה חדשותית מהימים האחרונים, אך בכל זאת רלוונטי לדיון. בימים אלה עלתה לאוויר מערכת Chatter, שהיא שכבת שיתוף המידע הפנים-ארגונית של Salesforce.com (גילוי נאות: החתום מטה קשור לחברה שהיא שותפה עסקית של Salesforce). לקוחות המשתמשים במערכת ה-CRM (ניהול קשרי לקוחות ומכירות) של החברה יכולים לעקוב אחרי משתמשים אחרים בארגון וגם אחרי אוביקטים עסקיים כמו הזדמנויות או תלונות לקוח, להעביר ביניהם מסרים, לשתף מידע וקישורים, לנהל דף פרופיל אישי, ובקיצור רוב הפיצ’רים שכבר נטחנו בהכרזות האחרות שהוזכרו, וכמה חדשים. ההבדל המשמעותי הוא ההקשר: אם Quad של סיסקו משתמשת בהקשר של מערכות תקשורת כדי להחדיר תהליכי SBS כשכבת תקשורת נוספת, הרי ש-Chatter פועלת בהקשר של סביבת CRM והופכת את תהליכי שיתוף המידע והתקשורת לעוד שכבה באפליקציה העסקית.

בסך הכל עוד פיצ’ר באופיס

המהלך הרביעי נוגע לתחילת ההפצה המסחרית של אופיס 2010 ו-SharePoint 2010 של מיקרוסופט. עם פיצ’רים חדשים כמו Outlook Social Connector; עם יכולות ההפצה החדשות של מסמכים דרך שירותי הווב של אופיס והשירות המשולב עם פייסבוק, ועם רענון של שרת הווב הארגוני SharePoint (אל תצפו ממני להרחיב בשבחים אודותיו, הוא לא מופיע אצלי ברשימת המוצרים המועדפים), מיקרוסופט מפלסת לעצמה דרך בתחום ה-SBS. מן הסתם זו גם החברה המסוכנת ביותר לכל המתחרות האחרות בשל השלטון הפנומנלי שלה בסביבת העבודה הארגונית. האסטרטגיה של מיקרוסופט היא כמובן להחדיר תהליכי שיתוף מידע ותקשורת ‘חברתית’ לארגון דרך אוסף יישומי ושירותי האופיס שלה, ודרך אתרים פנימיים מבוססי SharePoint. אני חושב שהכותרת של המאמר הזה ב-CNN מסכמת את האופן בו אני תופס את מיקרוסופט גם בתחום הזה: The Most Behind-the-curve But Wildly Profitable Tech Company.

יהיה מעניין לראות איזו גישה תנצח, ואם בכלל ניתן יהיה לקבוע זאת. סביר יותר להניח שארגונים שונים יגיבו באופן שונה לכל אחת מהגישות. כנראה שהויכוח בין ה’דתיים’ ל’מדענים’ ימשיך להעסיק את הפרשנים ואת כלל העוסקים בתחום גם בחודשים ובשנים הקרובות.

עידן כרמלי

נשוי ואב לתאומים (סלוגן: לא פשוט אבל כיף גדול). איש שיווק בעיסוקו, בעיקר בתחום B2B. חושב שהחיים מעניינים מכדי לעשות דבר אחד בכל פעם.

הגב

1 תגובה על "הקרב ה”חברתי” על שולחן העבודה הארגוני"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אודי
Guest

תענוג של כתבה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: