משתמשים שונאים שנוגעים להם בממשק, אז איך עושים זאת נכון?

שינוי בממשק הוא לא אירוע אלא תהליך, אומר עִדוֹא שביט. מדובר בגישה חדשה בעולם שנתון לשינוי מתמיד. מוצרים דיגיטליים עוברים שדרוגים לעיתים קרובות יותר ויותר והגיע הזמן ליצור תהליך שממזער את תסכול המשתמשים ומגדיל את ההסתגלות.

shutterstock change

הפוסט נכתב על ידי יסמין גלקר וייסבורד, מאפיינת בחברת יוניק יו איי.

המשימה: שידרוג מוצר קיים. התהליך, מוכר: הגדרת מטרות, אפיון מסכים, בדיקות שמישות, עיצוב, פיתוח ולבסוף היום המיוחל – הצגת מוצר מוגמר ללקוח. אולם התוצאה לא תמיד תהיה מה שאנחנו מצפים (קריאות שמחה והלל, כמובן). לעיתים קרובות נתקל במבטים מפוחדים, זיעה קרה והנהוני שלילה.

אף ממשק לא יהיה אינטואיטיבי כמו זה שהמשתמש כבר התרגל אליו וזה לא משנה עד כמה שיפרנו אותו. הסתגלות מצריכה אומץ ובטחון והיא קשה גם עבור המשתמשים מהירי התפיסה ביותר. כל שינוי במוצר יהיה מלווה בכעס מצד משתמשים שהורגלו בשיטת עבודה שונה.


פחד ותיעוב בממשק

מחקרים מראים שבין אם השינוי הוביל להצלחה או לכישלון, רמת החרדה וההתנגדות נותרת דומה. בחיים שלנו מתרחשים שינויים כל הזמן – ילד חדש, עבודה חדשה, מגורים במקום חדש. גם במקרים כאלו יכולות להתקיים חרדה והתנגדות ברמות מסויימות, אך אלו שינויים שאנחנו מחבקים. מה שמעורר בנו תחושות שליליות זה לא השינוי, אלא העובדה שמשנים לנו.

זעם המשתמשים הוא פונקציה של תדירות השימוש, אומר עדוא שביט, סמנכ”ל UX ושותף ביוניק יו איי. זו הסיבה שדווקא שינויים בממשקי דואר אלקטרוני ורשתות חברתיות גורמים להיסטריות הגדולות ביותר ברשת – משתמשים מורגלים להשתמש בהם באותו אופן במשך שנים, הם מגיעים אליהם מספר פעמים ביום ונשארים בהם זמן רב.

שימוש תדיר שכזה מוביל לתחושת שייכות וביתיות. איך אתם הייתם מגיבים אם מישהו היה נכנס אליכם הביתה ומשנה בו דברים מבלי לקבל מכם רשות? זעם ושנאה הן רק חלק ממגוון הרגשות שמשתמשים מבטאים ברשת אחרי כל שינוי כזה. שביעות הרצון של המשתמש לא נובעת רק מטיב הממשק וההתאמה שלו למשתמש. היא נובעת גם מהציפיות שלו.

אחריות גדולה

אם יש לכם את הכח לשנות מוצר בעל משתמשים רבים, דעו שיש לכם את הכח לשנות את חייהם. המוצרים שבהם אנו משתמשים מכתיבים את תהליכי העבודה שלנו, אשר בתורם מכתיבים מנהגים ותרבויות ארגוניות. לכל שינוי במוצר יש השפעה על חיי המשתמשים. תזכרו את זה בפעם הבאה שאתם מודיעים למשתמשים שלכם שהוספתם / גרעתם / שיפרתם או שיניתם משהו.

עם זאת, השינויים יכאבו למשתמשים שלכם פחות אם:

  • השינויים יהיו קטנים ושוליים בתהליך העבודה.
  • המוצר עצמו הוא יחסית קטן והשינויים נובעים מגדילתו.
  • המוצר הוא חדש והמשתמשים מצפים ממנו לגדול ולהשתנות.
  • תדירות השימוש נמוכה.

ככל שהשינוי גדול יותר, המשתמשים ותיקים יותר או משקיעים זמן רב יותר בשימוש במוצר ובלימודו, כך סביר יותר להניח שתתותקפו על ידי צבא משתמשים מצוייד בקלשונים ולפידים ביום ההשקה. שביט היה הראשון לבנות מתודולוגיה סביב ההסתגלות לשינוי. היא כוללת מספר צעדים שמתחילם עוד משלב המחקר הראשוני ועשויים למזער את כאבי המשתמשים ולהקל על ההסתגלות למערכת החדשה.

<<< לפוסט הקודם: פיצ’רים בכדור הבדולח: Lean UX מעשי

צפו בהרצאה של עדוא שביט

על כל השלבים תוכלו לשמוע בהרצאתו “איך לשנות בהצלחה מוצר דיגיטלי”. ההרצאה של עדוא שביט ו-17 הרצאות נוספות של איתי טלגם, ליאור יאיר, ברק דנין ועוד מוצגות באתר הקלטות כנס UXI Live 2013 וניתן לצפות בהן ללא תשלום.

כנס UXI Live 2014 יתקיים ב 16-18/6 באווניו, קריית שדה התעופה. בואו לשמוע את המרצים הטובים ביותר מהארץ ומהעולם, בתחום חוויית המשתמש. לפרטים נוספים הכנסו לאתר הכנס.

קרדיט תמונה: change via shutterstock

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "משתמשים שונאים שנוגעים להם בממשק, אז איך עושים זאת נכון?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
.
Guest

או שפשוט לא נוגעים בו…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: