החיים אחרי סקנד לייף: הכירו את העולם הווירטואלי של סאנסר

סאנסר (Sansar) של Linden Lab היא קהילה מקוונת מסוג חדש, שנוצרה עם טכנולוגיית מציאות וירטואלית ומעניקה ליוצרי תוכן כלים אפקטיביים ליצירת עולמות דיגיטליים אופפים ודמויי חלום

בתמונה: מרכז האירועים הווירטואליים Cult שבו יכולים האמנים לארח תצוגות וירטואליות כחלק מסאנסר. (קרדיט: דאריו בוראטי)

ב”סקנד לייף” (Second Life), עולם דיגיטלי מקוון ועצום, המשתמשים יוצרים תוכן תלת ממד, כמו אוואטרים, מבנים ולמעשה כמעט כל מה שאפשר לדמיין. בעולם זה, המושתת על האינטרנט, המשתמשים יכולים לצאת לקניות של בגדים וירטואליים, לרכוש קרקע, להאזין לקונצרטים, ולהשתתף בחוויות וירטואליות אחרות כמעט כמו בחיים האמיתיים, רק באופן דיגיטלי ועם אופי של עולם אחר.

אחרי שנים שבהן יצר תכנים עבור סקנד לייף, דאריו בוראטי החליט לבצע מתיחת פנים לדירות המגורים וחללי המסיבות שהוא מעצב באמצעות מציאות מדומה, וכעת יכולים אוהדי העולם הדיגיטלי הוותיק לבקר בעולם חדש של מציאות וירטואלית: סאנסר – קהילה מקוונת שבה המשתמשים יוצרים חוויות VR ומשתפים אותן. “מציאות וירטואלית היא הסביבה האידיאלית לכל אדם יצירתי”, אומר בוראטי, המתכנן מודלים תלת ממדיים ומי שהקים את VR Cult events hub – חלל המארח מוצגי אמנות, תצוגות אופנה וקונצרטים בסאנסר. “אפשר לצייר חלל, להיכנס לתוכו כאילו הוא אמיתי, ולפגוש אנשים בתוך החוויה”, הוא אומר.

חלל האירועים היה בין המקומות המדומים הראשונים שאכלסו את סאנסר, עולם המקפיד על מהותו כעולם וירטואלי וסביבת מחיה מקוונת, שבה אנשים יכולים לבנות מקומות וירטואליים ולבלות בהם. מאז שעברה לשלב הבטא הציבורי בשלהי יולי, הניבה הפלטפורמה אוסף של סביבות מציאות וירטואלית, בהן גן זן, יצירה ארכיטקטונית מפורסמת שטרם נבנתה ואתר הנחיתה בירח של החללית אפולו 11.

סאנסר מעמידה לרשות הבונים טכנולוגיה מתוחכמת ובכך מעלה את הרף לחוויה אופפת בעולמות וירטואליים. היא למעשה הדרך של Linden Lab מסן פרנסיסקו לספק ליוצרי התוכן את הכלים הדרושים ליצירת חללי VR עשירים, וכעת עוברת החברה לשלב הבא – משיכת סקרנים לעולמות הווירטואליים.

ההיסטוריה של סקנד לייף

הרעיון של עולמות וירטואליים חדר לתודעה הציבורית בסביבות 2007, עם הפופולריות הגוברת של סקנד לייף – הגיחה הראשונה של Linden Lab לעולמות הדיגיטליים – ומאז 2015 יצרו המשתמשים כ-2,640 קילומטרים רבועים של תוכן עבור הפלטפורמה, שטח שווה ערך בקירוב לשטחה של רוד איילנד. “בסקנד לייף הושקעו כמויות עצומות של אנרגיה יצירתית”, אומר פיליפ רוזדייל, אשר הקים את מקום המפלט הווירטואלי הזה ב-2003, “בשלב מסוים המסה התרחבה כל כך מהר, עד שלא היה ניתן להשיג את קצב ההתפשטות שלה גם במטוס שחוצה את כל שטחה”.

האפשרויות העצומות של האינטרנט בפס רחב בתחילת דרכו משכו קהל עצום; מאז 2016 יותר מ-47 מיליון בני אדם פתחו חשבון בשירות והקהילה הפעילה ממשיכה לגדול בכ-800,000 משתמשים מדי חודש. אך השימוש בטכנולוגיית ה-VR הביא עמו גם בעיות. “ניסינו כמה פעמים לשלב VR בסקנד לייף, אבל האופן שבו הקמנו את הפלטפורמה מלכתחילה מנע מאתנו לעשות זאת”, אומר ביורן לאורין, סגן נשיא למוצרים בסאנסר ובסקנד לייף. על מנת ליצור את התחושה האופפת, קסדות VR זקוקות למהירות מינימלית של 90 פריימים לשנייה שיופיעו על המסך, ביצועים מעבר ליכולתה של התשתית בת ה-14 של סקנד לייף ושל התוכן שהיוצרים כבר הקימו בפלטפורמה.

לידתה של סאנסר

מתוך מחשבה על מפרט של מציאות מדומה, Linden Lab ניגשה לבניית מנוע חדש שיוכל להניב יצירות יפהפיות ברמה גבוהה, שיוקרנו בקצב פריימים המתאים לקסדות VR כגון אוקולוס ריפט או HTC Vive.

השדרוג הגרפי גורם לקבוצות האיים והשקיעות הנמסות אל תוך השמיים להיראות אמיתיות במיוחד, אך חשוב מכך – הוא מסייע בגישור הפער בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי. “אנשים שמבקרים בסאנסר אינם יכולים לשכוח את העולם הווירטואלי שבו ביקרו”, אומר לאורין ומספר שהוא אוהב לערוך פגישות שבועיות עם הצוותים שלו בעולמות הווירטואליים. הוא אומר שהעברת חדר הישיבות לסאנסר מאפשרת לו לזכור אותן ביתר בהירות וחדות. “בזיכרון שלי מהישיבה אני לא נמצא במשרד הרגיל ולראשי קסדת VR”, הוא אומר.

בתמונה: בחלל האירועים הווירטואלי Cult יכולים המשתמשים לבקר בתערוכות של אמנים ידועים (קרדיט: דאריו בוראטי)

מחקרים תומכים בחוויה של לאורין. מחקר על נוכחות וזיכרון שנערך במעבדת האינטראקציה האנושית הווירטואלית בסטנפורד מצא, שהמשתתפים שקיבלו משוב חזותי אופף זכרו את החוויה באופן חי בהרבה, בין היתר בזכות מאפיינים כמו האודיו המרחבי – טכנולוגיה הקושרת צליל לעצמים ספציפיים בסביבה התלת ממדית, ובכך גורמת לעולם הסינתטי לרחוש בצלילים טבעיים המגבירים את אמינותו.

בסאנסר, כאשר המשתמשים מדברים, קולם בוקע מתוך גופם. “זה אולי נראה כמו עניין של מה בכך, אך היכולת הזאת מגדילה לאין שיעור את שביעות הרצון מניהול שיחה עם דמות בעולם הווירטואלי”, אומר לאורין. בפגישות השבועיות, כאשר צוות הפיתוח שלו המונה 40 אווטרים מכונס סביבו, לאורין יכול לשמוע קול ולדעת מי מדבר אליו. הוא מפנה את מבטו לכיוונו של אותו אדם ורואה את שפתי האוואטר זזות. היכולת לשמוע קול הבוקע מפיו של אוואטר הפכה לאחד האפקטים החברתיים המלכדים ביותר במציאות וירטואלית.

יחד עם תעלולים חושיים אחרי, כמו האופן שבו השמש מטילה צל מגוף של אוואטר על הקיר, סאנסר מצוידת בתחכום הטכני המאפשר עולמות VR ממשיים, ובאמצעותה יוצרי תוכן כמו בוראטי נהנים מכלים המאפשרים להם להזמין אנשים אחרים לבקר בחלומות שיצרו, מה שהופך את העולם הווירטואלי החדש לשוקק ומשגשג.

הכתבה בחסות אינטל

אינטל היא חברת ההייטק הגדולה בישראל. המעבדים של אינטל מותקנים במאות מיליוני מחשבים – רבים מהם פרי פיתוח וייצור ישראלי. אולם אינטל היא הרבה יותר משבבים. בשנים הקרובות החברה תתמקד בפתרונות ענן, אינטרנט של הדברים, זיכרונות מתקדמים, רובוטים, רחפנים, לצד פיתוחים פורצי דרך נוספים.

גיא גרימלנד

גיא גרימלנד הוא דובר אינטל בישראל.

הגב

1 תגובה על "החיים אחרי סקנד לייף: הכירו את העולם הווירטואלי של סאנסר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
נראה רע
Guest

יחסית ל2017 ולעובדה שלחברה הזאת יש מיליארדים ול3 שנות פיתוח,הגרפיקה שלהם נראית ממש עלובה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: