מטוס הקרב החדיש בעולם קורקע מחשש לתקלה חמורה

חומרים מסוכנים שחדרו לאחת ממערכות מטוס הקרב החדיש, F-22 Raptor, גרמו לקרקוע כל מערך המטוסים עד לגילוי המקור לבעיה.

הרפטור מעל פלורידה. F-22.

צי מטוסי הקרב החדישים ביותר של חיל האוויר האמריקני מקורקעים מאז חודש מאי. כעת מתפרסמת הסיבה, והיא בהחלט מדאיגה – בבדיקות של הטייסים התגלו בדמם חומרים מסוכנים ומזהמים שונים, אותם הם ספגו דרך מערכת החמצן של המטוס.

בין החומרים המסוכנים שנמצאו בדמם של הטייסים נמצאים אדי שמן, שאריות של אנטי-פריז, ובמקרה אחד זוהה גם פרופאן (Propane). חומרים אלה, כאשר הם נמצאים במחזור הדם מסוכנים ביותר, ובמיוחד כאשר מי שסופג אותם נמצא באמצע טיסה. על פי החשד, חומרים אלה גרמו לפחות למקרה אחד של מוות של טייס מנוסה, שהיה באמצע טיסה במטוס החדיש. בין תופעות הלוואי של ספיגת חומרים אלו נכללות הזיות, אבדן זכרון, ועוד.

המטוס

ה-F-22 Raptor הוא מטוס מתוצרת משותפת של שתי המתחרות הגדולות, לוקהיד מרטין וחברת בואינג. בואינג מספקת לפרויקט את חלק הגוף האחורי של המטוס, הכנפיים, מערכות אימון וחלק ממכלולי האוויאוניקה. המטוס הוא מטוס קרב חד-מושבי מדור חמישי, בעל כישורי תמרון גבוהים ויכולות חמקניות.

המטוס נכנס לשירות בארצות הברית בשנת 2005, והיא המדינה היחידה המפעילה אותו. עד כה יוצרו כמה מאות מטוסים שכאלה, והם פזורים ברחבי ארצות הברית בטייסות השונות. מטוס הקרב הזה תוכנן להיות מחליפם של מטוסי ה-F-15 וה-F-16 הוותיקים של חיל האוויר האמריקני, ולהציג מטוס מבצעי שיהיה עליון למתחרים לו מעבר לים, ה-Su-27 וה-MiG-29, שניהם מטוסי קרב שיוצרו בברה”מ לשעבר ונמצאים היום בפריסה בצבאות רבים בעולם.

רוסיה בוחנת את הערנות האמריקנית בשטח האווירי של אלסקה.

מאז, כמובן, השתנתה מפת האיומים האוויריים, והצטרפו לזירה שני שחקנים חדשים ,חמקן חדש וראשון מתוצרת רוסיה, וחמקן ראשון מתוצרת סין. בעוד שהחמקן הסיני נצפה בטיסות ניסוי בלבד, התמונות שיוצאות מרוסיה מצביעות על מוכנות מבצעית מתקדמת הרבה יותר של רוסיה לחגוג את מטוס הקרב החמקן הראשון מתוצרת עצמית. כך, אתם מבינים, צפויים ל-F-22 שמיים מעניינים לטוס בהם במהלך תקופת המבצעיות שלו.

מערכת החמצן שבמטוס

מטוסי קרב מודרניים בנויים בצורה כזו שיוכלו לטפס לגובה רב, ולאפשר לטייסים יוכלות יירוט, ניווט ותמרון מתקדמות. כל אלה הן חלק מהגורמים המשפיעים על המשימה המבצעית של המטוס, בין אם זו משימת הפצצה או קרב אוויר-אוויר. כדי לאפשר יכולות אלו, למטוסים הצבאיים המודרניים יש מערכת חמצן, אשר מאפשר לטייס לטוס ברום טיסה גבוה ביותר. תקרת השירות של ה-SR-71 “הציפור השחורה” הוא 85,000 רגל (מעל 25 ק”מ מעל פני הים). אמנם, הציפור השחורה חריגה ברום טיסה, היות והיא מטוס לאיסוף מודיעין, אך גם מטוסי קרב טסים ברום של הרבה מעל 10,000 רגל. בכל טיסה כזאת הופכת אספקת החמצן לטייס לחיונית.

טייס במטוס קרב מודרני חייב מערכת שתספק לו חמצן. מערכת שכזו תספק לו חמצן במקרה בו הוא נמצא בגובה רב, בו ריכוז חמצן נמוך, אבל גם תוכל לתת מענה למצבי לחץ של הכוחות הפיזיקליים הפועלים על המטוס ועל הטייס במסגרת התמרונים שהם עושים יחדיו.

כאשר מתרחשת תקלה במערכת אספקת החמצן, יכולים להתרחש מספר תרחישים, ואחד מהם הוא חדירה של חומרים זרים אל תוך המערכת הזאת. לפי הדיווחים, זה כנראה מה שקרה, ובחיל האוויר האמריקני וביצרנית המטוס עדיין בודקים מה המקור לחדירת החומרים המסוכנים הללו אל תוך מערכת החמצן של המטוס.

קפיצה, לרגע, לעולם הבדיוני; באחד הפרקים של הסדרה JAG, נדרשו החוקרים לבדוק מדוע ארעה התרסקות של מטוס F-18 של אחת מנושאות המטוסים של חיל הים האמריקני. בתסריט התברר שמערכת ייצור החמצן של הספינה, אשר מתספקת את המטוסים לפני כל יציאה למשימה, הפכה ללא כשירה לאחר ששסתום, שעלותו 2 דולרים, נקרע ולא הוחלף.

וידאו: המראה של F-22 ב-RIAT 2010

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

2 תגובות על "מטוס הקרב החדיש בעולם קורקע מחשש לתקלה חמורה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בני
Guest

היתה תקלה דומה במטוסי F-16i והשביתו אותם לתקופה מסויימת

אבישי בר
Member

איך אני אוהב את הכתבות האלו, נחמד מידי פעם לצאת מכל המיליונרים והג’אדג’טדיה ולהעשיר את הידע בטכנולוגיה מזן אחר…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: