הדרך הכי זולה להתמודד עם סמארטפון שבור [השוואת מחירים]

מה עדיף: ביטוח בחברת הסלולר, ביטוח במעבדה פרטית או בלי ביטוח בכלל; מה הכי משתלם? תלוי בכם. הנה תוצאות הבדיקה.

shutterstock broken iphone

הפוסט נכתב על ידי יאיר מור, NEXTER.

זה קורה לכולם – הרגע המתסכל הזה, שבו הדבר שהיינו בטוחים שלעולם לא יכזיב אותנו שובק חיים ללא התראה. הסמארטפונים היקרים שלנו הם מכשירים עדינים, ואין מנוס מנפילה פה ודפיקה שם. מה עושים עכשיו? לפני ששואלים את החתום מעלה על איזה סמארטפון חדש הוא ממליץ לבזבז אלפי שקלים, כדאי לבדוק אם אפשר לתקן את המכשיר המקולקל במחיר נמוך בהרבה ולהאריך את חייו עד לתקלה הבאה.

בארץ פועלות כיום כ-1,000 מעבדות, המציעות שירות לכל מי שמוכן לשלם, ורצוי מי שמוכן לשלם גם אם אינו באמת זקוק לשירות. מה עדיף, אם כן – לשלם על שירות אחריות קבוע לאחת החברות הגדולות; לרכוש שירות אחריות חלופי בחברה קטנה; או להיכנס למעבדה ולמסור את המכשיר למוכר תמורת תשלום חד פעמי?

כשהביטוח זול – התיקון יקר

השירות המוכר ביותר הוא ביטוח למכשיר. בשירות כזה משלמים דמי מנוי חודשיים תמורת מחירון תיקונים מוזל המכונה “השתתפות עצמית” לכל תקלה שאינה מצריכה החלפה של המכשיר. משמעות הדבר היא מחיר קבוע וידוע מראש כמעט לכל תיקון, וסיכויים קטנים להפתעות לא רצויות. עם זאת, ההגדרה “נזק לקוח”, לפיה נקבע מתי התיקון בתשלום ומתי הוא חינם, נתונה לפרשנויות וקשה לנחש מראש על איזה תיקון תתבקשו לשלם את ההשתתפות העצמית ועל איזה לא.

נקסטר

שלוש חברות הסלולר הגדולות מציעות שירותי אחריות במחיר מנוי משתנה לפי סוג המכשיר. כפי שעולה מהטבלה, ככל שמחיר המנוי החודשי לשירות האחריות נמוך יותר, כך המחיר לתיקון בודד גבוה יותר. בפלאפון הביטוח יקר יחסית, אבל ההשתתפות העצמית בתיקונים זולה יותר. בפרטנר ובסלקום הביטוח זול יותר, אך התיקונים מעט יותר יקרים.

חברות הסלולר הגדולות (סלקום, פלאפון, פרטנר) רוצות מאוד שנבטח את המכשירים אצלן, כחלק מחבילות שירותי התקשורת שלנו. זאת, למרות שאין להן מעבדות משלהן, אלא חוזה מול מעבדות שרובן מציעות את שירותיהם לצרכנים גם באופן ישיר. היתרון המרכזי שמציעות חברות הסלולר הגדולות הוא מכשירים חלופיים לזמן התיקון ואפשרות להחליט באיזה סניף לקבל את המכשיר חזרה. עם זאת, חברות ביטוח ורשתות תיקונים החלו גם הן להציע לאחרונה שירותים כאלה.

ביטוח סלולרי פרטי

בשנים האחרונות נכנסו לשוק ביטוחי המכשירים גם חברות שאינן יבואניות או ספקיות סלולריות. אלו מתבססות בדרך כלל על רשתות חנויות קיימות, כגון דינמיקה, או על מספר מעבדות פרטיות המתאגדות תחת חברה חיצונית להצעת שירות קבוע, כ”השלמת הכנסה” לשירותים הניתנים במקום. אחת מהן היא איי-קופל.

איי-קופל פועלת בשיתוף 150 מעבדות פרטיות ברחבי הארץ, ומציעה מחיר מנוי אחיד ונמוך מאוד, כאשר מחיר ההשתתפות העצמית בתיקונים גבוה יחסית ועומד על 88 שקל לרוב התיקונים ויותר מכך לתיקון מסכים ותקלות בלוח האם של המכשיר. מתחרתה הגדולה היא סלדון, רשת מעבדות המשרתת גם את ספקיות הסלולר, אך מציעה גם שירות ישיר לצרכנים. התשלום החודשי הקבוע לצרכנים אצל סלדון הוא 9.90 שקל למכשירים שעלותם עד 1,000 שקל. בעלי מכשירים שעלותם מעל 1,000 שקל יחויבו בתשלום חודשי של 25 שקל (לשנה, או 20 בהתחייבות לשנתיים). ההשתתפות העצמית למכשירים הזולים היא 40 שקל ולמכשירים היקרים 150 שקל. כלומר: גם אצל החברות שזהו עיקר עסקיהן עומדים מחירי ההשתתפות העצמית ביחס הפוך למחיר המנוי, אלא אם כן רכשתם מכשיר בסיסי זול וביטוח המותאם למכשיר כזה.

היתרון של שירות אחריות במעבדה פרטית, כולל אלו שהוזכרו ועוד מספר חברות כאלו הפועלות בישראל, הוא העובדה שבדרך כלל התיקונים מתבצעים במקום המסירה. זה אומר שהמכשיר יוחזר לכם עוד באותו יום, ולא אחרי יומיים או שלושה כמו אצל חברות הסלולר. החיסרון הוא, שבדרך כלל לא יוצע לכם מכשיר חלופי לזמן התיקון. יוצאת דופן היא סלדון, שדווקא מציעה מכשירים חלופיים ללקוחות.

לא לוקחים אחריות

אבל אפשר גם בלי ביטוח. אם המכשיר מתקלקל או נשבר – ניגשים למעבדה ומשלמים תמורת התיקון תשלום מלא וחד פעמי. בלא מעט מקרים, זו הדרך הרגועה פחות, אבל הזולה יותר.

נקסטר

אצל ספקיות הסלולר קשה מאוד לדעת מראש כמה תשלמו על תיקונים שלא במסגרת שירות אחריות. פלאפון וסלקום סירבו למסור מחירונים לדוגמא לתיקונים שכאלה, בטענה שכל מקרה נבחן ומתומחר לגופו. לא מן הנמנע שזהו ביטוי לחוסר רצונן להתחייב למחירים אחידים. בפרטנר דווקא סיפקו מחירון לדוגמא, ממנו עולה תמונה של ניסיון לקבע את רמות המחירים לפי סוג התקלה ולא לפי סוג המכשיר.

אצל המעבדות הפרטיות המחירונים מגוונים. המעבדות הפרטיות שהתאגדו תחת הביטוח של איי-קופל גובות מחירים משתנים, שנעים בין 100 שקל לתיקון מכשיר תקוע ועד מעל 1,000 שקל להחלפת מסך לגלקסי S4. רוב התקלות ברוב המעבדות יעלו פחות מ-500 שקלים. כדוגמא בחרנו את “פיקספון” בתל אביב, המתמחה בתיקון אייפונים ואינה מספקת שירות למכשירים אחרים מלבד החלפת מסך לגלקסי 3S ו-S4. המחירים נעים בין 100 ל-400 שקל.

עד כאן נראה שכל חברה מציעה יתרון אחר – מחירי המנוי נמוכים אצל המעבדות החיצוניות, ואילו מחירי השתתפות עצמית נמוכים אצל חברות הסלולר. אך כמה יוצא לכם לשלם בפועל? זה תלוי בתקלות הנפוצות שהמשתמש הסביר יתקל בהן במהלך חייו הסלולריים.

סיכום סופי: כמה זה באמת עולה לנו?

מדד אמין לאמות המחירים אפשר לקבל על ידי חישוב העלות השנתית של כלל התיקונים. חישבנו זאת לפי סוג המכשיר, שמשפיע על עלות הביטוח, התיקונים וההשתתפות העצמית. החישוב הזה מסובך למדי, בעיקר בגלל הניסיון לכמת את מספר התקלות וסוגיהן, ועלות התיקונים המשתנה. ובכל זאת ננסה.

כהנחת עבודה השתמשנו בהמלצה של מיקי קופל, הבעלים חברת איי-קופל. לדבריו, לקוח ממוצע מתקן מסך שבור פעם בשנתיים, שקע טעינה פעם בשנתיים, שקע אזניות פעם בשנתיים וכפתור בית אף פחות מכך. לפיכך, חישבנו את מחירם השנתי הממוצע של עלות האחזקה והתיקונים של סמארטפונים כחצי מההשתתפות העצמית על תיקון מסך (שהוא נזק לקוח ודאי) וחצי השתתפות עצמית על תיקוני שקע טעינה ואזניות (שלפעמים מוגדרים כנזק לקוח ולפעמים מתוקנים חינם). לזה הוספנו את עלות הביטוח, היכן שרלוונטי.

נקסטר

כפי שניתן לראות בטבלה, אין חברה שטובה לכולם. כך, אייפון 4s (כמו גם מכשירים ישנים אחרים) הכי זול לתקן אצל סלדון ללא אחריות דווקא, בעוד מכשירים יקרים כגון אייפון 5 וגלקסי 3S ו-S4 זולים יותר אצל אייקופל. גלקסי S3 מיני זול אצל פרטנר באופן ניכר יחסית למתחרים.

עם זאת, חשוב לזכור שאלו מחירים ממוצעים. כל קורא יכול להיעזר בטבלאות כדי לחשב את עלויות האחזקה שלו, בהתחשב בניסיונו עם כמות הקלקולים והתיקונים. התוצאות משתנות לפי סוג המשתמש. מי שנוטה לקלקל את מכשיריו לעתים קרובות עשוי להעדיף את הביטוח של חברת הסלולר שלו בשל ההשתתפות העצמית הנמוכה. מי שמקלקל פחות יעדיף את האחריות הפרטית של סלדון או אייקופל (לפי סוג המכשיר), שמציעות ביטוח זול יותר ומחירי השתתפות עצמית גבוהים יותר. כך גם מי שמקלקל את המסך לעתים קרובות ייהנה מכך שאצל סלדון מבטיחים 3 תיקוני מסך בשנה בתעריף האחיד. ומי שלא מקלקל את מכשיריו כלל, וזה כמובן לא מפתיע, יכול לוותר כליל הביטוח, ולהסתכן בעלויות חד פעמיות של תיקונים יקרים יותר. ושלא נצטרך.

הפוסט פורסם לראשונה ב-NEXTER.

לקריאה נוספת:

האפליקציה שתגלה לכם מי צפה בפרופיל הפייסבוק – וירוס

חומר הפלא שיציל את הסמארטפון שלכם ממים

קרדיט תמונה: broken smartphone by Shutterstock.

Avatar

NEXTER

הגב

6 תגובות על "הדרך הכי זולה להתמודד עם סמארטפון שבור [השוואת מחירים]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אממ
Guest

כתבה לא ברורה להעיל. מהשאומר מיותרת להחריד.

יניב
Guest

לא הבנתי הרבה מהכתבה – לא הגעתי למסקנה מה לעשות באמת…

אך כולם יודעים שבארץ אחריות שווה לתחת וסליחה על הביטוי..

דודי
Guest

ממש אין צורך להתנצל, זה החברות שגרמו לביטוח סלולר להיראות ככה.. אתה יכול לשלם תקופה ארוכה ובסוף בדיוק את התקלה שיש לך “הביטוח לא מכסה”. הפעם היחידה שהייתי באמת מרוצה מאחריות זה שהתקלקל לנו התנור ובא טכנאי של ברימאג לתקן, האבסורד הוא שעל האחריות הזאת בכלל לא שילמתי והיא באה עם המכשיר..

אבי
Guest

איך לא הזכרתם את אפשרות רכישת המסך בebay והרכבתו בצורה עצמאית? יש על זה מדריכים מקיפים ביוטיוב.

חוסך לנו מאות אלפים.

שאולי ירמיהו
Guest

במחירון של דפי זהב המחירים שונים בחלק מהמקרים די בקיצוניות (למשל: תיקון מסך אייפון 5 עולה, לפי המחירון הזה, גם 1800 ש”ח אצל היקרנים ביותר). למי להאמין? או שזה חלק מהבעיה של הבלאגן בתחום הזה ואי אפשר לדעת?
תודה מראש…

Nate Lallouche
Guest

מתי יוציאו סמארטפונים יותר עמידים?? מכה, המכשירים העדינים האלה. החלפתי מסף ל LG G2 כבר 7 פעמים. עכשיו הוא שוב שבור ואני עושה לו טקס השכבה סופי. עייפתי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: