זהירות: אין באמת פייסבוק ורוד

ראיתם קישורים שמספרים לכם שניתן להפוך את הממשק של פייסבוק לורוד, שחור או אדום? זהירות, זאת כנראה הונאת רשת חדשה שמסתובבת ברשת החברתית

מקור: יח"צ, עיבוד תמונה

אם בימים האחרונים יוצא לכם להתקל בקישורים שמבטיחים לכם להפוך את הפרופיל שלכם בפייסבוק לורוד, תזהרו, ייתכן וזאת הונאה! ההונאה החדשה הנפוצה בימים האחרונים ברשת מציעה למשתמשים להחליף את צבעי הכחול שבפייסבוק לצבעים אחרים, כמו שחור, ורוד או אדום. מי שילחץ על הקישורים ימצא את עצמו מובל אל אתרים של גורמים זדוניים.

קמפיין להפוך את הפייסבוק שלכם לורוד

הקמפיין עצמו שרץ ברשת האינטרנט לובש מספר צורות והופעות חיצוניות, אשר המשותף להן הוא ניסיון לגרום למשתמשים ללחוץ על קישורים ולגלוש לאתרים שבהם מסתתר תוכן זדוני. מוטיב חוזר נוסף הוא התחזות לקמפיין לגיטימי להפוך את ממשק הפייסבוק של המשתמשים, הכולל את הגוון הכחול המזוהה עם החברה, לורוד, אדום או שחור. ברור שקמפיין זה אינו קשור לפייסבוק כלל ועיקר, ומדובר בניסיון להטעות את המשתמשים, ולגרום להם, בכל דרך אפשרית, להשיא רווחים לאותם גורמים זדוניים.

מקור: תמונת מסך, עיבוד תמונה

איך הם עושים מזה כסף? כפי שניתן לראות בתמונת המסך המצורפת, לאחר שתביעו התעניינות בהפיכת צבע ממשק הפייסבוק שלכם, תתבקשו לבצע מספר צעדים מקדימים, אשר כולם עוזרים בצורה ישירה ועקיפה לגורמים הזדוניים שמאחוריהם. הם יבקשו מכם להשאיר תגובה בעמוד הפייסבוק שלהם, או באתר או בבלוג שלהם, על כמה נהדר יהיה לקבל פייסבוק ורוד. בנוסף, תתבקשו לשתף את החברים שלכם בתמיכה שלכם בהפיכת פייסבוק לורוד, עם קישור, כמובן, לקמפיין של הגורמים הזדוניים. השלב השלישי הוא שלב שמניב לאותם גורמים זדוניים כסף בצורה ישירה, והוא לגרום לכם לענות על סקר קצר.

הונאות רשת מנצלות לא אחת שירותים של מילוי שאלונים בתשלום, אשר מוכנים להעביר עמלה למי שיעביר אליהם כמה שיותר גולשים. במקרה הזה, על כל שאלון שמתמלא בעולם הווירטואלי, אותם גורמים זדוניים כנראה גורפים כסף בעולם האמיתי.

הונאות ברשת מנצלות באזז

אין זו הפעם הראשונה, וגם זו לא תהיה הפעם האחרונה, בה גורמים זדוניים מנסים לגרוף קופה על חשבון הגולשים התמימים, תוך שהם מציעים מוצרים ושירותים אטרקטיביים. במקרה זה, שינוי ממשק המשתמש של פייסבוק עשוי לעניין משתמשים רבים מתוך ה-800+ מיליון משתמשים שיש לפייסבוק היום. בהקשר זה נזכיר, כי לפי דבריו של צוקרברג בכנס ה-f8 האחרון (ראו לייב-בלוגינג של ניוזגיק מהאירוע), כ-500 מיליון משתמשים נכנסים לפייסבוק בכל יום. אותם משתמשים יומיים עשויים להיות קורבנות אטרקטיביים עבור מבחר רחב של גורמים זדוניים, שינסו לגרוף קופה על חשבונם.

בהקשר זה יש לציין, כי חובת הזהירות חלה על כל המשתמשים. גם בעת כתיבת שורות אלו, אחד מעמודי הקמפיין הזדוני עדיין פעיל (ראו צילום מסך), על אף מאמציה של פייסבוק לסגור עמודים שכאלה ברגע שהיא מצליחה למצוא אותם. מרוץ זה, בין היכולת של הגורמים הזדוניים לפתוח אתרים וחשבונות חדשים, לבין מי שמנסה לשמור על המשתמשים מהונאות ותוכנות זדוניות, ממשיך להתקיים כל העת, וכל עוד אין מנצח ברור בו (אם זה בכלל אפשרי), על המשתמשים להיזהר.

בנוסף, יש לקחת בחשבון, כי יתכן וישנן דרכים לגיטימיות להחליף את הצבעים בממשק המשתמש של פייסבוק, עם או בלי התקנה, אשר הקמפיינים הזדוניים עושים להן עוול. אחת הדרכים כוללת שימוש בתוסף לפיירפוקס GreaseMonkey עם סקריפט ייעודי. דרכים לגיטימיות אלו עשויות למצוא את עצמן כעת במצב מעט בעייתי, שכן כאשר גורמים זדוניים מספקים את אותו שירות או מוצר שהן מספקות, הלקוחות הפוטנציאליים הבאים עשויים להרתע. חובת הזהירות, בסופו של דבר, היא על המשתמש.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "זהירות: אין באמת פייסבוק ורוד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שוגי
Guest

יש גם פייסבוק וורוד באמת !
לא כולם הונאה…
כתבה מכלילה מאוד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: