אמרו לכם ש-PageRank מת? אז אמרו [דעה]

כל מי שעוסק בקידום אתרים או מתמצא מעט בז’רגון המקובל בתחום, מכיר את המונח Page Rank; אותו מדד שמאפשר לגוגל לדרג אתרים, ולתת להם מיקומים בתוצאות החיפוש. אלא שבחלוף השנים, עם אינספור ההתפתחויות בתעשיית השיווק באינטרנט, ובעיקר באלגוריתם של גוגל, אומרים שאבד הכלח על הדינוזאור הזה. האומנם?

win shutterstock

הפוסט נכתב על ידי עמית אדלר, מקדם אתרים ואיש תוכן, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב.

ב-1998 בא לעולם מדד Page Rank, כשיטה ייחודית ויעילה יותר של גוגל לדירוג אתרי אינטרנט. המדד הזה, שנקרא על שם לארי פייג’, אחד ממייסדי גוגל, בוחן את הקישורים שמצביעים אל אתר מסוים, ובהתאם לכך נותן ציון לאותו אתר. המחשבה מאחורי PR הייתה פשוטה ועם זאת גאונית, מי שמקשר אליי מעיד בעצם שהוא סומך עליי.

גוגל מתחילה להשתמש בהצבעת האמון הזו, כדי להציב אתרים בסדר מסויים בתוצאות החיפוש שלה. מכאן והלאה תעשיית האופטימיזציה למנועי החיפוש קיבלה שדרוג משמעותי: מכיוון שגוגל אוהב קישורים, אנחנו ניתן לו כמה שיותר קישורים.

חשפה את הקלפים ופגעה במדד

בשנת 2000, שנתיים לאחר הולדת הפייג’ ראנק, גוגל משחררת מוצר חינמי נוסף (הראשון הוא מנוע החיפוש עצמו) שנקרא Page Rank Toolbar. סרגל הכלים של גוגל מתווסף לדפדפן האינטרנט, ומציג את ציוני הפייג’ ראנק של האתרים בהם אנו גולשים. מדובר בסולם לוגריתמי בו ציון 0 משמעו שאין פייג’ ראנק, וציון 10 הוא הגבוה ביותר שניתן לקבל.

זהו שדרוג משמעותי נוסף למקדמי האתרים של אותם ימים. אם עד עכשיו לאף אחד לא היה מושג איזה דירוג קיבל כל אתר, הרי שמעתה והלאה ניתן לראות בבירור את ציון ה-PR של כל אתר. כעת אפשר להשתמש באתר זה כדי לסחוט “מיץ קישורים” גם לאתרים אחרים, באמצעות “שתילת” קישור (על כל המשמעויות העתידיות של מהלך זה).

מעטים הם האתרים שמצליחים לקבל ציוני PR גבוהים (7 ומעלה); זאת מכיוון שככל שמאמירים במעלה הר הפייג’ ראנק, יש להשקיע יותר מאמץ כדי להגיע לפסגה הבאה (זו בדיוק המשמעות של סולם ערכים לוגריתמי, או חזקות של 10).

אף מנוע חיפוש אחר לא חשף פרמטר כה משמעותי בשיטת הדירוג שלו עד אותה תקופה. בדיעבד אפשר להניח שגוגל עשתה טעות טקטית בכך שחשפה נתון כזה לקהל הרחב; טעות שעלתה לה בהרבה עדכוני אלגוריתם מאז ועד היום. אבל על זה ניתן להתווכח.

לאחרונה נודע שגוגל כנראה תפסיק לגמרי לעדכן את ציוני ה-PR בסרגל הכלים שלה; עדות לכאורה לחוסר חשיבותו של המדד הזה. אם כך מדוע אני טוען שפייג’ ראנק היה ונשאר אחד המדדים החשובים לגוגל, בדירוגו של אתר ובמיקומיו בתוצאות החיפוש? הנה 3 סיבות עיקריות:

סיבה 1: האלגוריתם עצמו

מאז אותה היסטוריה שתיארתי לעיל, עבר הרבה מיץ קישורים בצינורות הפייג’ ראנק, ולאלגוריתם של גוגל נוספו עוד ועוד

פרמטרים, מעל 200 במספר. פייג’ ראנק פשוט הפך לעוד פרמטר אחד מיני רבים באלגוריתם, וכולם בתעשיית ה-SEO התחילו לחשוב שהוא כבר לא כזה חשוב. היום צריך להתרכז בתוכן טוב, בחוויית משתמש נוחה ויעילה ובשיפור האתר באופן כללי, וכן באפיקי שיווק נוספים במקביל (פרסום קונבציונלי, פרסום ממומן, מדיה חברתית ועוד).

אין ספק שכל המוזכרים לעיל אכן חשובים ומוצדקים מאין כמותם, אבל אין בהם כדי להוריד ממשמעותו ומחשיבותו של הפייג’ ראנק. אותו מדד ישן-נושן, שהיה הבסיס הראשוני לאלגוריתם הגוגלי, נשאר הבסיס לאותו אלגוריתם גם היום, אחרי מאות הפרמטרים ומאות העדכונים השנתיים שלו. גם אחרי כל התוכן, ה-Inbound Marketing, ה-UX, הפנדה, הפינגווין, הסושיאל ושאר מילות הבאז שנוצרו בתעשייה הזו, קישורים הם עדיין הכוח מספר אחד מאחורי דירוגיו ומיקומיו של אתר. אולי חשיבותם של קישורים דעכה מאז, אבל שום סיגנל אחר (עדיין) לא הצליח לתפוס את מקומם באותה מידת יעילות.

סיבה 2: No Follow

No Follow היא תגית HTML שנוצרה עלידי גוגל ב-2005, במטרה להילחם בספאם המגיע מבלוגים (של יאהו ומיקרוסופט, כך טוענת השמועה). קישור שמתויג עם No Follow אינו מסוגל להעביר פייג’ ראנק לאתר המקושר, ובכך מונע ממנו להתברג במעלה הסולם הלוגריתמי של גוגל (יש לציין שקישור No Follow עדיין נסרק על-ידי גוגל; הוא פשוט לא מעביר “מיץ-קישורים”).

בשנים האחרונות גוגל יוצאת בדרישות מפורשות, שוב ושוב, לתייג את הקישורים שלנו באמצעות No Follow. הדרישה האחרונה ביותר בנושא זה הייתה בנוגע למאמרי אורח באתרים חיצוניים, שמהם נרצה לקבל קישור לאתר שלנו. תייגו את הקישורים הללו ב-No Follow, אומרים בגוגל, או שתספגו עונש.

בדיוק כאן עולה השאלה הכל-כך מתבקשת: אם כולם מצהירים שפייג’ ראנק הוא מדד לא חשוב ולא משמעותי, מדוע אנו נדרשים לתייג קישורים באמצעות No Follow? מדוע אנו נדרשים לחסום העברה של פייג’ ראנק מאתר לאתר? אולי מכיוון שפייג’ ראנק היה ונשאר מדד חשוב לדירוגו של אתר בגוגל?

סיבה 3: PR Sculpting

מאז המצאת הפייג’ ראנק, מקדמי אתרים משתמשים בו כדי לקבל דירוגים טובים יותר לאתריהם. לאחר שנוספה תגית No Follow לכל הסיפור, אנשי SEO קיבלו דרך חדשה ונוספת להבריג אתרים לתוצאות החיפוש – “עיצוב פייג’ ראנק” (או PR Sculpting). מה משמעות הביטוי?

נניח שיש לנו עמוד אינטרנט עם 5 קישורים, כאשר סך כל הקישורים מעבירים 100% פייג’ראנק. אם נציב תגית No Follow על אחד מחמשת הקישורים, מה יקרה כעת? נותרו לנו 4 קישורים שמעבירים 100% פייג’ראנק, ואותם מאה אחוזים מתחלקים כרגע על פחות קישורים. אם נציב עוד NF על קישור נוסף, מאה אחוזי הפייג’ראנק יתחלקו כעת בין שלושה קישורים ולא בין חמישה.

בצורה כזו ניתן היה לעצב את זרימת הפייג’ראנק בין הקישורים באתר מסוים, ולתת לקישורים מסוימים יותר PR ממה שהם ראויים לו. אבל גוגל עשתה לזה סוף ב-2008, וקבעה שתגיות NF לא יחלקו יותר את ה-PR בין הקישורים שנותרו.

משמע אם יש 100% פייג’ראנק שנפרש על פני חמישה קישורים בעמוד, גם אם תחסמו קישור אחד ב-NF, יתרת הפייג’ראנק לא תעבור לקישורים הנותרים. כל אחד מארבעת הקישורים הנותרים ימשיך להזרים חמישית בלבד מממאה האחוזים, ולא יותר מזה, כפי שהיה עד לאותו יום. העדכון החדש שבוצע ב-2008, מעביר פייג’ ראנק בהתאם למספר הקישורים הכולל בעמוד.

שוב גוגל מוכיחה לנו עד כמה נושא הפייג’ראנק חשוב לה, ועד כמה הוא גורם משמעותי בדירוג של אתרים. גוגל יוצאת מגדרה ולא מוכנה בשום אופן, שתגרמו לפייג’ ראנק של הרבה קישורים, לזרום רק לאחד מהם באמצעות No Follow. הוא עלול לקבל מיקומים טובים מדי, למען השם.

אז אחרי כל השדרוגים, השינויים, הדרישות והאיומים, שכולם סובבים סביב אותו מדד שנקרא פייג’ ראנק, אתם באמת יכולים להרשות לעצמכם לחשוב שהוא איבד את כוחו? או שאולי זה מה שרוצים לגרום לכם לחשוב?

הפוסט נכתב על ידי עמית אדלר, מקדם אתרים ואיש תוכן, בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע ובלוגר חובב.

קרדיט תמונה: win via Shutterstock.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "אמרו לכם ש-PageRank מת? אז אמרו [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
On Yavin
Member

היי עמית

פוסט מצוין. מאד נהנתי לקרוא ואני גם מסכים עם מה שכתבת.

תודה

עמית אדלר
Guest

תודה און

wpDiscuz

תגיות לכתבה: