תותח שיגור אלקטרומגנטי

חיל הנחתים עושה היסטוריה. לראשונה הצליח החיל לשגר לאוויר מטוס באמצעות מערכת שיגור אלקטרומגנטית, במקום מערכת המבוססת על קיטור הנמצאת בשימוש בנושאות המטוסים.

חיל הנחתים האמריקני הודיע כי לראשונה בהיסטוריה התעופתית הצליח החיל לשגר לאוויר בהצלחה מטוס קרב באמצעות תותח שיגור אלקטרומגנטי, (Electromagnetic Aircraft Launch System), במקום תותח שיגור המבוסס על קיטור, הנהוג היום. טיסת הניסוי המוצלחת התבצעה ב-Lakehurst, ניו ג’רזי, במהלכה שוגר לאוויר מטוס F/A-18E, מטוס הקרב העיקרי שבשימוש חיל הנחתים.

כוח קיטור

במהלך 50 השנים האחרונות השתמשו בחיל הנחתים במשגר המבוסס קיטור כדי לשגר מטוסים מנושאות המטוסים. באמצעותו, ניתן היה לשגר ממסלול ההמראה הקצר שעל נושאת המטוסים את המטוסים, בקיבולת ומשקל מלאים, ולהתגבר על הזמן שצריך המטוס להאיץ למהירויות שיאפשרו לו לייצר מספיק כוח עילוי ולהמריא. מטוס המעוניין להמריא היה מתיישר על המסלול ומתחבר למשגר המבוסס קיטור. עם הינתן האות, המשגר יכול לשגר את המטוס, או למעשה לגרור אותו קדימה במהירות רבה.

המשגר אינו בא במקום מנוע המטוס, אשר חייב להיות מופעל גם הוא, אלא פעולתו באה להשלים את פעולת המנוע ולעזור למטוס להגיע למהירות המראה על אף מסלול ההמראה הקצר.

תותח השיגור האלקטרומגנטי מתחבר למטוס, כפי שהיה גם במשגר הקיטור, באמצעות חיבור בגלגל הקדמי של המטוס. כפי שניתן לראות בסרטון המצורף, המשגר מאפשר למטוס להאיץ ולהמריא לפני שנגמר מסלול ההמראה, ולצבור את העילוי הדרוש. יש לציין כי בלי המשגר, היה נדרש מסלול המראה ארוך הרבה יותר על גבי נושאות המטוסים כדי לאפשר למטוסים להמריא, ולא ליפול לים על כל החימוש שהם נושאים.

טיסת הניסוי המוצלחת מדגימה את יכולות תותח השיגור האלקטרומגנטי לשגר את מטוס ה-F/A-18E. בטיסת הניסוי נראה המטוס כשהוא ללא חימוש.

פורץ מגבלות

מה שלא רואים בסרט הוא המהפך שתותח השיגור החדש עתיד לעשות בחיל הנחתים ובנושאות המטוסים בכלל. באמצעות הטכנולוגיה החדשה, מקווים בחיל להתגבר על מגבלות המשקל שמחייבות כיום מערכת השיגור המבוססת על קיטור. עם הטכנולוגיה החדשה יוכל החיל לשגר מטוסים כבדים יותר מהסיפון, כמו גם מטוסים עם חימושים כבדים יותר. מעבר לכך, למערכת החדשה, כך הם מתארים, יש יתרונות משמעותיים בכל הקשור לאחזקת המערכת לאורך זמן, דיוק המערכת במהירות היציאה של המטוס מהמשגר, ועוד.

בשלב זה מתכננים בחיל להרחיב את הניסויים כדי לכלול את ה-T-45 ומטוס ה-C-2, מטוסים נוספים הנמצאים בשימוש בנושאות המטוסים. המערכת החדשה צפויה להשתלב ישירות בנושאת המטוסים החדשה שבונה ארצות הברית, ה“פורד” (CVN-78), אשר תהיה גם הראשונה מסוגה ופותחת דור חדש של נושאות מטוסים בחיל הנחתים האמריקני, דור שיחליף את דור ה”נימיץ” שבשימוש היום על-ידי הנחתים. ה”פורד” צפויה להיכנס לשימוש מבצעי בשנת 2015, ואמורה, בהמשך להתקדמות הטכנולוגית שהציג החיל, להיות הראשונה עם תותח השיגור האלקטרומגנטי.

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

3 תגובות על "תותח שיגור אלקטרומגנטי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
הודור
Guest

מגניב!

את תותח הקיטור המקורי המציאו הבריטים דרך אגב.

ערן
Guest

אני חושב שהמילה התקנית ל”תותח שיגור” הינה מעוט.

איתן כספי
Guest

יפה מאוד. זה כמובן גם מאוד שימושי לא רק לנושאות מטוסים אלא לכל מסלול קצר, גם יבשתי באורך “רגיל” שהופצץ בחלקו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: