מיקרוסופט – לוגו חדש, גישה ישנה [דעה]
הלוגו החדש של מיקרוסופט היא דרך נכונה כחלק ממהלך כושל של הענקית מרדמונד. איך הצליחה מיקרוסופט לפספס את המיתוג החדש שלה אחרי המתנה ארוכה בת 25 שנים?
אחרי 25 שנים מיקרוסופט חושפת לוגו חדש ובכלל, שפת מותג חדשה אשר משלימה את חווית המשתמש של Windows 8 ואת ממשק המטרו (שאסור להזכיר את שמו) החדש. העובדה שחברה בסדר גודל של מיקרוסופט מוכנה, אחרי 25 שנים, לשנות את המיתוג והשפה הויזואלית של שני מוצרי הדגל שלה (Ofiice – Windows) בכזה מהלך גורף, היא מרשימה מאוד. השאלה היחידה שנותרת, היא למה לעשות את זה בכזה חוסר פאסון וסטייל?
מיתוג מחדש אחרי 25 שנים לחברה גדולה צריך להיות חגיגה, התדמית החדשה צריכה לשדר מסר אמיתי ולהיות מגובה בסיבה טובה מאוד לרענון. למיקרוסופט, אין – לא את זה ולא – את זה.
מרובע יהיה מרובע
לעשות מיתוג מחדש מוצלח לחברה או מוצר מצליח דורש המון אומץ והמון משאבים. אף פעם אי אפשר לדעת אם הלקוחות הוותיקים והנאמנים יאהבו את המיתוג החדש ואף אחד לא יכול להבטיח שהמיתוג החדש יביא לקוחות חדשים או פלח שוק חדש. מה שמיתוג מחדש חייב להיות עבור חברה גדולה, הוא סיבה לחגיגה – מהלך יח"צני ענק וסיבה להפוך את הפעילות הזאת למוקד התלהבות וחדשנות בחברה.
אם להיות דרמטי, מהלך של מיתוג מחדש לחברה גדולה כל כך צריך להיות הבטחה לעידן חדש. המיתוג המחודש של מיקרוסופט ממש מנסה לצעוק לנו "מיקרוסופט מגניבה עכשיו!”. בפועל, האמת היא שמיקרוסופט מעולם לא הייתה חברה "מגניבה" או "חדשנית" באופייה. המהלך האחרון שלהם שנועד למתג מחדש, למעשה רק שם באור הזרקורים את האמת המרה.
האירוע שמעולם לא התרחש
בואו נדמיין את הסיטואציה הבאה:
בלוגים ואתרי טכנולוגיה מלאים בשמועות על חווית המשתמש החדשה והמעניינת ש-Windows 8 צפויה לספק. שמועה נוספת מסתובבת על כך שמיקרוסופט, לראשונה, עומדת להשיק טאבלט משלה. לא רק שהחומרה היא של מיקרוסופט, אלא שהם עומדים להמציא מחדש את מערכת ההפעלה הפופולארית ביותר בעולם בפורמט חדש שיתאים לטאבלט. בנוסף, אותה מערכת הפעלה גם תרוץ על טלפונים חדשים שמיקרוסופט תייצר. דמיינו שהשמועות האלו רצות במשך 8 חודשים.
דמיינו את זה, באירוע מיוחד של מיקרוסופט שנערך בקליפורניה, סטיב באלמר עולה על הבמה ומספר לאולם המלא "יש אנשים שלועגים למיקרוסופט. הם אומרים שמיקרוסופט היא חברה מיושנת, שהיא לא מגניבה מספיק. יש כאלו שאומרים שחסרה בה החדשנות הטכנולוגית וההרפתקנות. ב-2012 אנחנו עומדים לשנות את כל זה.” מיד אחרי זה הוא מציג את הלוגו החדש של מיקרוסופט בסרטון דומה לסרטון שהחברה הפיצה ברשת. סרטון שמראה את הלוגו החדש של החברה, את הלוגו החדש של חלונות, ואת הלוגואים החדשים של חבילת אופיס הפופולארית.
הוידיאו נגמר, האורות נדלקים חזרה, באלמר חוזר לבמה עם חיוך גדול ואומר "אוקיי, עכשיו בואו נדבר קצת על מוצרים חדשים" ומציג את Windows 8 החדש עם ממשק המטרו, ואז הוא מציג את ה-Surface ואת הצבעים היפים שלו ובסוף, חושף את ה-Windows Phone vjsa. הוא חותם בזה ש"כל המוצרים הללו ישוחררו לשוק כבר במהלך 2012”
זה נשמע כמו צעד מגניב נכון? להציג לוגו חדש שיש בו הבטחה למיקרוסופט חדשה ואז להציג סדרת מוצרים חדשה לגמרי שלחלוטין יוצאים מאיזור הנוחות של מיקרוסופט ותומכים בהצהרה על מיתוג מחדש. איזה תצוגה של חדשנות וכוח זו יכלה להיות לא? עכשיו ללוגו החדש יש משמעות.
איך זה קרה באמת
עד עכשיו, כולם כבר נחשפו לממשק החדש של Windows 8, חלק גדול מהאנשים כבר ניסה אותו אפילו. דבר דומה אפשר להגיד על ה-Windows Phone שמנסה לצבור פופולאריות ועל ה 'Surface' שכולם מנסים לנחש אם יהיה ניצחון או נפילה בעוד מיקרוסופט מנסה ליצור באזז לקראתו. אה, ויש גם לוגו חדש.
לוגו חדש צריך לסמן שינוי גדול שעומד לבוא. הבטחה שאתה עומד לנסות לקיים ללקוחות שלך. זה הקו של הסיפור – להבטיח ולהראות איך אתה מקיים. מה שמיקרוסופט עשתה היה לחשוף את כל הקלפים ואז להגיד בסוף – יש לנו קלפים ל-2012. במקום להפוך את הלוגו למכתיב הנרטיב ולהפוך את המהלך הזה למרהיב, הם הפכו את המהלך הזה לתהליך ארוך חסר סקס אפיל. הלוגו החדש – הראשון מזה 25 שנים (!) הוא הסיפור הכי פחות מעניין.
הלוגו עצמו
המהות של "מיקרוסופט" מרוחה על כל הלוגו הזה. הוא הגיע מאוחר מדי, הוא לא מקורי או חדשני מדי, אין בו תשוקה (או סיפור מעניין) והוא רחוק מלהיות קובע טרנדים אלא יותר קורבן אופנה.
מיקרוסופט סוף סוף שינתה את הפונט הגושי שלה מאייטיז לפונט יותר אלגנטי, נקי ומודרני (מישהו אמר אפל?). הם השטיחו את הלוגו עצמו עם ארבע ריבועים צבעוניים – שוב, מאוד מודרני ומתאים לתקופה, אבל כזה שמגיע בסוף הטרנד.
בגדול, אני כן אוהב הלוגו מבחינת העיצוב שלו. אני אוהב את הצבעים שהם בחרו, אני אוהב את איך שזה מתקשר לממשק משתמש החדש שהם מנסים ובכללי, זה יכול היה להיות לוגו מצויין למערכת ההפעלה חלונות החדשה, אבל לא לכל החברה. הלוגו יותר מדי חד מימדי ולא ממצא את הסיפור והמהות של החברה, אלא של מוצר אחד מאוד ספציפי. מספיק להסתכל על הלוגו החדש של אופיס, מה הוא אומר בכלל?
אם זו הייתה חברה חדשה ללא עבר, הייתי חושב שהלוגו די מגניב, אבל עבור מיקרוסופט, הוא פשוט לא מספיק. לא הלוגו עצמו ולא המהלך חסר הכריזמה בו בחרו להשיק אותו.
מצד שני, אני בחור של מק.
הפוסט פורסם לראשונה באנגלית בבלוג של רועי פוברצ'יק.
הגב
13 תגובות על "מיקרוסופט – לוגו חדש, גישה ישנה [דעה]"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
1. אין ספק שאם היה מתרחש התרחיש הראשון והמגניב יותר אז כולם היו צועקים איך מיקרוסופט רוצה להיות אפל.
2. בקשר ללוגו יש לו משמעות, בעיקר לצבעים אשר משקפים את מוצרי הליבה של מיקרוסופט: ירוק – Xbox חטיבה בידורית, כתום – Office חטיבה ארגונית, כחול – Windows מערכת ההפעלה למחשבים וניידים, רק הצהוב נותר עלום וכנראה בעתיד יתחבר עם שירותי הענן של החברה.
יכול להיות שזה אני אבל עיצוב הקוביות הזה (ואני מודה שלא אהבתי אותו גם בווידוס פון) בעיני מאוד מאוד משעמם וערכאי גם אם ינסו לשכנע אותי שזה עיצוב חדשני.
היי שי,
1. האמתי שבכל מקרה מדובר שניסיון אפל – למדי מצד מיקרוסופט, מינוס הסטייל.
2. לגבי הפירוט של הצבעים, הלוואי שהיית צודק. זה היה מלהיב אותי קצת יותר על מיקרוסופט. אבל הצבעים האלו מלווים את מיקרוסופט הרבה לפני אקסבוק וחבריהם –
בוודאי שהם מלווים את מיקרוסופט הרבה לפני והם קשורים ללוגו של "חלונות" יותר מכל דבר, אבל אם תשים לב גם בסרטון התדמית http://youtu.be/R0s-qKJzppc רואים שכל צבע מייצג חטיבה/תחום מסויימת במיקרוסופט.
Then again זה "אז שוב", לא "מצד שני"
כתבות מתורגמות בכל מצב לא עושות כבוד
לא יודע אם הכתבה מתורגמת אבל " then again" בסלנג אנגלי מתורגם ל"מצד שני".
ובהקשר לתוכן הכתבה, מי אוהב וצריך WINDOWS יקנה. בלי קשר לאיך הלוגו שלהם נראה…
הצבעים לא חדשים תראו אותם גם בלוגו של חלנות 3.1
הם נמצאים אותנו עוד הרבה לפני XP ^__^
http://2.bp.blogspot.com/-7TL_SwmvhPk/TVkw_mMNpLI/AAAAAA
AAACo/oMaeDwb5Xrk/s1600/04MS_31.jpg
כמו שאמרתי ברור שהצבעים הם קודם כל הצבעים של "דגל חלונות" שהיה קיים עוד מימי חלונות 3.1
אך כעת הם גם מייצגים את החטיבות השונות במיקרוסופט כפי שניתן לראות בסרטון התדמית:
הם משתמשים במרובעים… התביעה מאפל בדרך :-)
"שפת מותג"? נשמע מתורגם באמצעות גוגל. כתבה לא רצינית ולא מקצועית (אף אני מסכים שהלוגו של מיקרוסופט מגוחך ועצוב, כמו המוצרים שלה.)
כשמתייאשים מהתהליכים של לנסות להבין בני אנוש אז מתחילים לשנות את הלוגו. אפילו הלוגו עצמו משעמם וחסר מעוף כמו שאר הדברים שעושים שם. ואני עוד סבלתי שנה עם Windows Phone 7.5 עד שנתקלתי ב iPhone ואנדרואיד פשוט כמו שאמרו פעם ב – "עספור" : ריאל מדריד מול צפרירים חולון. מיקרוסופט לא מבינה לקוחות ואפילו לא את העובדים של עצמה.
לא אתפלא אם בתוך שנה עד שנה וחצי מיקרוסופט תתפרק ל -4 חלקים – כל אחד יוכל לבחור צבע…
זה כולה לוגו. קחו אויר ותנשמו קצת.