הלחץ החברתי תקף גם בפייסבוק והלייק שלכם מכור

מחקר חדש שבחן את התנהגות המשתמשים בפייסבוק גילה שתופעת העדר גוברת על ההגיון הישר.

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

מחקר חדש מגלה כי במידה וקראתם כתבה, המלצתם על מוצר או הבעתם את דעתכם החיובית על מוצר כזה או אחר, הסבירות היא שגם חבריכם יאהבו אותם – גם במידה ואינה תואמת בצורה מלאה את דעותיהם.

פייסבוק כעדר

במסגרת מחקר שנערך על ידי מדענים מהמכון הטכנולוגי במסצ’וסטס, אוניברסיטת ניו יורק וחוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, החליטו החוקרים לבדוק את התנהגותם של אלפי הגולשים הקוראים תגובות מקוונות. הממצאים המפתיעים של החוקרים היו שבעוד שתגובה חיובית אכן מעודדת את הגולש לאהוב את הכתבה – תגובה שלילית שאינה רלוונטית למאמר או אינה הוגנת לא תעודד את המשתמשים לשנוא אותו.

החוקרים הסבירו כי הדחיפה החיובית הקלה ביותר יכולה לגרור אחריה גל של תגובות חיוביות מצד מגוון רחב של משתמשים, כך שככל שהתגובה, המאמר או הקישורים פופולאריים יותר – כך ימשיכו להיות פופולאריים. במסגרת המחקר, החוקרים היו מעוניינים לענות על שאלות פופולאריות הנוגעות למכשיר האייפון ולג’סטין ביבר: האם הם פופולאריים בגלל שהם באמת טובים, או האם הם פופולאריים מכיוון שהם פופולאריים? לשם כך פיתחו ניסוי במהלכו ניסו לתמרן את הגולשים.

החוקרים החלו בשיתוף פעולה עם אתר המאפשר למשתמשים להעלות קישורים, כאשר הגולשים יכולים להגיב לכתבות ולקבוע את דירוגן, וניקוד התגובה משוכלל באמצעות הפחתת ההצבעות השליליות מההצבעות החיוביות. במהלך הניסוי, שארך כחמישה חודשים, ביצעו שינוי של דירוג התגובות שהופיעו באתר: כל תגובה קיבלה ניקוד אקראי חיובי או שלילי, וכמובן שחלק מהתגובות נשארו ללא מגע והתערבות החוקרים, עבור קבוצת הביקורת.

התוצאות הצליחו להפתיע את החוקרים, שגילו כי הגולשים מעדיפים להעניק ציונים חיוביים לכתבות שכבר דורגו במקומות גבוהים. למעשה, החוקרים הבינו שהסיכוי שהמשתמש הראשון שהגיע אל תגובה אקראית חיובית, יצביע גם הוא בצורה חיובית גדלה ב-32 אחוזים. בכל הנוגע לתגובות השליליות החוקרים לא גילו הבדל משמעותי בכל הנוגע להצבעה, והתוצאה הייתה כמעט זהה לזאת של קבוצת הביקורת.

לאורך תקופת הניסוי היה ניתן לראות כי התגובות שקיבלו ציון חיובי מלכתחילה הצליחו לטפס מעלה בזכות הגולשים, וקיבלו ציון הגבוה ב-25 אחוזים מאשר התגובות החיוביות שהופיעו בקבוצת הביקורת. העובדה שהתגובה הייתה בראש הטבלה היא זאת שגרמה למשתמשים להמשיך ולהצביע לה, במטרה לשמר את מקומה בראש. כלומר, זה לא משנה מה היה נושא התגובה וכיצד התייחסה לג’סטין ביבר או לאייפון, אלא רק מה היה הציון שקיבלה מלכתחילה.

מעמיד את האינטרנט במבחן

החוקרים הסיקו מהניסוי שההשפעות החברתיות הקטנות ביותר מצליחות למשוך את המשתמשים כעדר, כל עוד מדובר על הפן החיובי. למעשה, תופעה נוספת אליה נחשפו החוקרים במהלך הניסוי הייתה שבמידה והגולשים עצמם קיבלו ציונים שליליים, חבריהם נטו “לתקן” את ההצבעות השליליות בעוד ש”אויביהם” של אותם משתמשים לא מצאו לנכון להקדיש את הזמן על מנת להוריד להם את הציון בחזרה.

בשורה התחתונה, במידה ואכן המשתמשים מתאגדים יחדיו בכל הנוגע לדעות ותגובות חיוביות מצב זה עלול להעמיד במבחן אתרים כגון אמזון, Yelp ודומיהם המתבססים על חוכמת ההמונים במטרה להמליץ על מוצרים ולהעניק ביקורות הוגנות. הממצאים מרמזים שגם במידה ומקום או מוצר אינם נהדרים כפי שהביקורת מתארת אותם, אך קיבלו ציונים גבוהים – כך ימשיכו לקבל ציונים גבוהים מעוד ועוד משתמשים.

הבעיה הגדולה ביותר כאן היא שמדובר על כלי מאוד שימושי בידיהם של המפרסמים, שיכולים להשתמש בנתונים אלה על מנת למשוך יחס חיובי למוצריהם, למותגים שמפרסמים או אפילו למוצרים שמוכרים, באמצעות דחיפה קלה של משוב חיובי ראשון, שימשוך אחריו את כל העדר.

מקור תמונה: Shutterstock.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

1 תגובה על "הלחץ החברתי תקף גם בפייסבוק והלייק שלכם מכור"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
הראל ספורטה
Guest

מעניין מאוד.

ומה שיותר מעניין – כמה פייסבוק התחשבו בזה כשעידכנו את ה-Edge rank לא מזמן.
(כי נראה שיש לזה משקל אצלם, מה שיכול לחזק את האפקט)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: