קפיצה למרחק

לפני 51 שנים קפץ קצין צעיר בן 32 מחיל האוויר האמריקני מגובה 102,800 רגל וצנח צניחה חופשית חזרה אל כדור הארץ.

השנה אנחנו מציינים 51 שנים לקפיצה הגבוהה ביותר בתולדות האנושות, במסגרתה צנח צניחה חופשית טייס בחיל האוויר האמריקני מגובה של 102,800 רגל, פי 10 מגובה השיוט הסטנדרטי של מטוסי נוסעים.

שמו יוסף קיטינג’ר (Joseph Kittinger) הצעיר, ובמסגרת שירותו הצבאי בחיל האוויר האמריקני הוא השתתף בסוף שנות ה-50 בפרויקט “אקסלסיור“, אשר במסגרתו הוא הועלה לגבהים הולכים וגדלים ומשם ביצע צניחה חופשית עם ציוד ייעודי. אותו ציוד נועד לעזור לצנחן להתמודד עם התנאים הקשים של הסביבה שבה הוא משייט, החל מקור עז של כמה עשרות מעלות מתחת לאפס ורוחות עזות. מעבר לכך, הרי שמעל לגובה מסוים המערכות שהצנחן חייב לשאת עימו צריכות לכלול גם מערכות אספקת חמצן, שכן ברום של 10,000 רגל ומעלה החמצן דליל. את אותו מחסור בחמצן מרגישים גם מטפסי הרים המנסים לטפס על פסגות הר אוורסט.

פרויקט אקסלסיור

מטרת הפרויקט היתה לבחון את סוגיית הפליטה מגובה רב, כגון פליטה ממטוס קרב או רכב חלל, ויכולת השרדות של הטייסים-אסטרונאוטים. במסגרת הניסויים, קיטינג’ר ביצע 3 קפיצות, או 3 צניחות אם תרצו. הראשונה היתה מגובה 76,400 רגל (כ-23 ק”מ מעל פני הים). בטיסה זו הוא איבד את הכרתו, עקב פתיחה מוקדמת של מצנח הייצוב שפותח במסגרת הפרויקט, ומה שהציל את חייו היה העובדה שהמצנח העיקרי שלו תוכנן לפתיחה אוטומטית בגובה של 10,000 רגל.

הקפיצה השניה היתה בגובה 74,700 רגל (כ-22 ק”מ), והשלישית היא הקפיצה ששברה את כל השיאים. במסגרת הקפיצה השלישית, טיפס קיטינג’ר לרום של 102,800 רגל, שהם 31.3 ק”מ מעל פני הים. הטיפוס לגובה זה ערך כשעה וחצי, ולאחר מכן הוא המתין כ-12 דקות עד שהבלון שהשיא אותו לגובה היעד יתייצב מעל אזור הנחיתה המיועד.

למרות שכבר תוך כדי הטיפוס למעלה הוא איבד תחושה ביד ימין, סימן לבעיית אטימות בחליפה המיוחדת שלו, הוא החליט להמשיך עם הניסוי. בשיא הגובה, טמפרטורת הסביבה היתה מינוס 70 מעלות צלזיוס.

988 קמ”ש

לאחר הקפיצה, הוא החל בצניחה חופשית חזרה אל הארץ. קיטינג’ר צבר מהירות של 988 קמ”ש, ושבר את מהירות הקול. הוא האדם הראשון המתועד שהצליח לשבור את מהירות הקול בנפילה חופשית.

הדרך חזרה אל הארץ ארכה כ-13 דקות. במסגרתה הוכיחו את יעילותם המצנח הראשי והמצנח המייצב הניסויי שקיטינג’ר ניסה במסגרת הפרויקט.

הקפיצה הגדולה של קיטינג’ר פתחה את הדלת לא רק לפיתוח אמצעי הגנה לטייסי קרב שאולי יידרשו לפלוט מהמטוס שלהם, אלא גם עשויה להיות נקודת ציון בדרך לפתח אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לאסטרונאוטים לחזור חזרה לכדור הארץ גם אם החללית שלהם נפגעת, כפי שקרה באסון הקולומביה.

בסרטון המצורף תוכלו לצפות לא רק בהכנות לקראת הקפיצה, אלא גם בקפיצה עצמה. תנוחת הישיבה בה הוא נמצא תוך כדי הנפילה נובעת מהערכה שהוא נושא בחלקו האחורי ומהתנוחה שבה כוונה חליפת הלחץ שלו, בשונה מצניחה חופשית רגילה בה הקופצים יכולים לצנוח עם הפנים כלפי הארץ.

וידאו: סרטון ההכנות והצניחה הגבוהה בהיסטוריה

תוכלו לצפות בראיון שנערך עימו לפני כמה שנים, כשהוא בן 72.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

5 תגובות על "קפיצה למרחק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מיקי גולן
Guest

כתבה לא מקצועית בעליל. מטוסי נוסעים טסים ב 35-45 אלף רגל…
בגובה 10 אין בעיה בכלל עם חמצן, הבעיה מתחילה ב 15-18…
עכשיו, לך תאמין ליתר העובדות… כמובן שצניחה מגובה כזה היא מרשימה.

אחד
Guest

תיקון- שמו “ג’וזף” ולא “יוסף”.

בוב
Guest

מיקי, 102 אלף רגל. זה יותר מ30 קילומטר, מטוסי נוסעים טסים בגבהים של בערך 12 קילומטר, אולי קצת יותר אבל אף פעם לא 30

מבקר.
Guest

היום הוא מייעץ ועוזר לצוות של “רד בול” שמתכננים לבצע שוב את הקפיצה.

אם זה צויין בכתבה – מצטער פשוט לא קראתי אותה כי אני מכיר את הסיפור.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: