האייפון בישראל: הסערה שלפני הסערה

לפני קצת יותר משלושה חודשים התבשרנו שכל המפעילות סלולריות הגדולות בארץ חתמו על הסכם עם חברת אפל לפיו הן יוכלו למכור את מכשירי האייפון בישראל. שלושה חודשים היו להן בשביל לבנות אסטרטגיה נכונה וזאת אחרי שהן ידעו כי אף מפעילה סלולרית שמוכרת אייפון, עוד לא באמת הצליחה להגדיל את הרווחים שלה בעזרת המכשיר. האם הן בחרו בדרך הנכונה? לא בטוח בכלל.

iphone_in_israel3לפני קצת יותר משלושה חודשים התבשרנו ששתי מפעילות סלולריות גדולות חתמו על הסכם עם חברת אפל לפיו הן יוכלו למכור את מכשירי האייפון בישראל. כחודש לאחר מכן, הצטרפה אליהן גם המפעילה הסלולרית השלישית ומאחר והרביעית (מירס) עומדת להימכר בקרוב, לכל המרבה במחיר, היא לא חלק מהמשוואה הרלוונטית לנושא. מאז ועד השבוע שמרו המפעילות על שקט תעשייתי יחסי כאשר מעבר לידיעות תקשורתיות על דחיית תאריך ההשקה עקב ויכוחים משפטיים ולוגיסטיים כאלו ואחרים, הדבר היחיד שראינו היה קמפיין שקט יחסי של כל אחת מהמפעילות לרישום אנשים ל”תור הוירטואלי” לקבלת המכשיר אם וכאשר הוא יגיע למכירה בארץ.

לאחרונה כתב הליו, אחד ממומחי המובייל בארץ כי לפי הנתונים שפורסמו ברשת, אף מפעילה סלולרית שחתמה על הסכם עם אפל לשיווק האייפון לא הצליחה להגדיל את רווחיה כתוצאה מכך וברוב המקרים, כל ההתעסקות שמסביב למכשיר אף גרמה למפעילות השונות להפסדים לא קטנים. התשובה לכך נעוצה, סביר להניח, בהסכמים הדרקוניים עליהם מחתימה אפל את המפעילות בהם הן נדרשות לסבסד את המכשיר בצורה אחידה (מה שפוגע כספית בחלק מהמפעילות שמדיניות הסבסודים שלהן הייתה נמוכה בעבר, דוגמת סלקום) ואוסרות עליהם לבצע כל סוג של התאמה אישית של המכשיר אל המפעיל הסלולרי, בין אם מדובר בהדבקת מדבקה עם לוגו המפעיל על המכשיר ובין אם מדובר בהתקנת אפליקציות או שינוי דף הבית של המכשירים הנמכרים אל דף הבית של המפעיל הסלולרי. כתוצאה מכך, מנסות כעת המפעילות להסתגל למצב החדש ולשנות את כיוון מודל הרווח מהמכשיר לצד האפליקציות.

נכון לכתיבת שורות אלה, מכירת המכשיר בארץ מתוכננת לחודש נובמבר הקרוב וכנראה שלמפעילות הסלולריות ולסביבתן הקרובה נמאס לחכות והן החלו ליצור את ה”הייפ” המדובר לקראת הגעתו של המכשיר. זה התחיל אתמול בבוקר בהשקת אתר iGoo המציע שירות התאמה אישית (פרסונליזציה) של חוויית הגלישה במכשירי האייפון והאייפוד טאץ’. האתר פותח על-ידי חברת BubbleTree של היזם ניר אופיר ואף על פי שהאתר איננו בבעלות ישירה של אף אחת מהמפעילות הסלולריות, הספיק אופיר כבר לחתום על הסכם שיתוף פעולה עם חברת פרטנר, כאשר האחרונה תציע גרסה ממותגת של השירות ללקוחותיה.

iphonestartappזה המשיך בהכרזה של חברת פרטנר אתמול, על תחרות לפיתוח אפליקציות (Startapp) אשר תערך בין ה-21 לספטמבר ל-21 לדצמבר ותציע למתחרים לפתח אפליקציות עבור המכשיר. התחרות תחולק לשלוש קטגוריות: Entertainment, Business ו- Location + local content, כאשר בכל אחת מהן המפתחים מתבקשים לעצב את הדבר הבא, החוויה הבידורית הבאה מתחומי הספורט, מוזיקה, וידאו, עסקים מיקום ואפילו אפליקציה מדליקה שלא עושה יותר מדי, אבל “מחדשת ומרגשת”. מבין ההצעות אשר יוגשו על ידי המפתחים ייבחרו האפליקציות המועמדות הסופיות  אשר יעברו תהליך Review פנימי ב- orange ושלושת הזוכים יקבלו כל אחד פרס כספי של 10,000 דולר ואחת מהן אף תזכה בקמפיין פרסומי רחב היקף שימומן על-ידי פרטנר. ההכרזה המפתיעה על התחרות מצד פרטנר הגיעה לאחר שמזה מספר ימים, מסתובבות ברשת שמועות על תחרות דומה שחברת פלאפון מיועדת לערוך באותה מסגרת זמן, עליה היא צפויה להכריז בימים הקרובים.

הניסיון של המפעילות הסלולריות להסתגל למציאות החדשה שבה התוכן הוא השולט והיכולת של התוכן והאפליקציות מסביב להביא את הכסף הגדול הוא מכובד ויפה, כי הוא מצביע על כך שהאנשים שיושבים בראש החברות הללו לא נשארים תקועים בעבר ומרשים לעצמם ללמוד את השינויים בשוק ולהסתגל אליהם. אף על פי כן, גם המעבר למיקוד באפליקציות, חשוב שיעשה בצורה נכונה ומתאימה שכן מרכז הכובד של התוכן היום, עובר אל מחוץ למפעילות הסלולריות ואל ידיהם של המשתמשים עצמם. כפיר פרבדה, בלוגר מומחה למוצרי אפל, השווה את המפעילות הסלולריות לצבא הפולני ששלח נגד הפנצרים הגרמנים פרשים על סוסים כי הם ניצחו במלחמה הקודמת. אני בהחלט נוטה להסכים. היכולת של המפעילות הסלולריות כגופים גדולים בעלי משאבים לפיתוח אפליקציות גדולות ומורכבות עולות לאין שיעור מהתפוקה שתהיה להם מעוד קמפיין פרסומי שיעודד פיתוח אפליקציות קטנות על-ידי מפתחים עצמאים. חשוב לזכור שהקמפיינים הללו אמנם עושים רעש מסביב, אך פונים לקהל יחסית מצומצם של אנשים בעלי יכולת פיתוח והתפוקה שתתקבל מאותם אנשים בסוף, היא קטנה משמעותית בהשוואה ליכולות הפיתוח של המפעילות הענקיות.

נכון להיום, עדיין לא בטוח כלל שמכשירי האייפון באמת יגיעו לשוק הישראלי בחודש נובמבר הקרוב עקב סוגיות משפטיות שונות שאפל עדיין מתמודדת איתם מול משרד המשפטים הישראלי. בהתאם לכך, מומלץ למפעילות השונות לנצל את הזמן היקר בחיפוש ביצת הזהב האמיתית המסתתרת באפליקציות מורכבות, אפקטיביות, יעילות וממכרות יותר עבור מכשירי האייפון, אותן אפליקציות שאין בידם של מפתחים עצמאיים, לא משנה כמה מוכשרים הם יהיו, לפתח ולשווק. אם המפעילות ינסו להתרכז בניסיון ליצור דברים שיכניסו כסף אמיתי לחברה ולא רק בניסיון להוציא את אותו הכסף על עוד פרסומות ועוד תחרויות מטופשות, אולי הם בסוף עוד יצליחו לעשות קצת כסף מהאייפון הזה.

פוסטים נוספים:

אייפון 3.1 לא מסתנכרן עם שרת הדואר של מיקרוסופט
אפל שחררה את הגרסה החדשה של אפליקציית פייסבוק לאייפון
בונים יישומים לאייפון בקלות עם Swebapps

יניב פלדמן

צ'יף-גיק ועורך ראשי. יזם, סטטיסטיקאי חובב, טכנולוג בדם, בעל תואר ראשון במנהל עסקים ו-Microsoft MVP בתחום אבטחת מידע. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

2 Comments on "האייפון בישראל: הסערה שלפני הסערה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
Kfir Pravda
Guest

תודה רבה על האזכור. הפרשים הפולנים לא זוכרים ככ הרבה אזכורים בתקשורת הישראלית מאז 1939

yanivf
Guest

תקן אותי אם אני טועה, אבל אני לא חושב שהייתה תקשורת ישראלית ב-1939… :-)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: