אייפד בתא הטייס

האייפד ממשיך להתפשט, ומגיע גם לתא הטייס. בקרוב יוכלו טייסים בארצות הברית להשתמש באייפד במקום דפיות הג’פסן.

הפוסט פורסם בחסות תחרות החדשנות של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. פרסמו גם אתם קישור לחידושים טכנולוגיים על ה-Wall של עמוד Microsoft ILDC ואולי תזכו בערכת קינקט.

Elrey Borge Jeppesen

ה-FAA, מינהל התעופה האזרחית האמריקני, השלים זה עתה ניסוי במסגרתו נבדקה האפשרות שטייסים ישתמשו במכשיר האייפד כתחליף למדריך הג’פסן (Jeppesen). מדריך הג’פסן הוא מדריך מפות לכל שדות התעופה בעולם, ונמצא בשימוש נרחב מזה שנים רבות. כעת, בוחנים אנשי ה-FAA האם ניתן יהיה לאפשר לטייסים להעלות איתם לתא הטייס אייפד המצויין באפליקציה הכוללת את המפות הרלוונטיות ממדריך הג’פסן, במקום להביא איתם את העותק מנייר.

את מדריך הג’פסן ייסד אלרי בורג’ ג’פסן (Elrey Borge Jeppesen). הוא זיהה את הצורך כבר במהלך שנות ה-30 של המאה העשרים במפה לטייסים, אשר תשמש אותם תוך כדי טיסה ותחליף את המפות שבהן השתמשו הטייסים עד אז – מפות כבישים.

ממעוף הציפור

במפות שלו כולל מדריך ג’פסן התייחסות הן למבנה הפיסי של והן למשמעויות האוויריות של אזור שדה התעופה. למשל, המפות מתייחסות לסימני תבליט ותכסית שניתן לזהות בטיסה מעל האזור, כמו גם להגדרות האזור לגבהים מקובלים בגישה אל השדה וביציאה ממנו. נתיבי כניסה למרחב האווירי, אזימוטים, מסומנים כולם במטרה לעזור לטייס שלא מכיר את האזור להתוודע אליו.

בשנת 2000 נרכשה החברה של ג’פסן על-ידי חברת בואינג. היא עדיין ממשיכה עד היום לפעול, כחברת בת של בואינג, וממשיכה להציע לטייסים את המפות הטובות בעולם לשדות התעופה באשר הם, לצד שירותים נוספים.

אייפד מאובזר

מעבר למפות טופוגרפיות, מפות נתיבי אווירי, סימוני אזורים אסורים בטיסה, בד”חים, עולים עם הטייס לתא הטייס חומרים רבים. לכל אלה חשיבות רבה לאזור לטייס לוודא שלא שכח כלום (בד”חים), לעזור לו לנווט (מפות ניווט, מפות נתיבי אוויר) וגם להגיע אל היעד ולנחות שם בבטחה (דפית הג’פסן של שדה הנחיתה). הניסוי החדש של ה-FAA מנסה לבדוק האם ניתן, בצורה בטוחה, להמיר חלק מעזרי הנייר הללו במחשב אייפד המצוייד בחומרים הרלוונטיים.

את הניסוי בצעו אנשי ה-FAA באמצעות חברת תעופה אחת, חברת צ’רטר בשם Executive Jet Management, אשר קיבלה היתר להעלות את הטייסים לטיסות בלי מפות ניווט מנייר ובמקומן לטעון את מכשיר האייפד בכל המפות הרלוונטיות באפליקצייה הייעודית של ג’פסן. הניסוי נמשך על פני שלושה חודשים, במהלכם עלו הטייסים של חברת התעופה לטיסות עם אייפדים. לצידם עלו גם נציגי ג’פסן, ובמהלך תקופת הניסוי האפקליציה נבחנה והותאמה בהתאם למשוב מהטייסים.

מעל 100 טיסות

במהלך הניסוי ביצעו טייסי החברה כ-250 מקטעי טיסה שונים תוך שימוש באייפד. אם ניקח בחשבון את העובדה שהאפליקציה אושרה לשימוש במהלך שלב ה-TAXI, המראה ונחיתה, ניתן לראות כי מתוך המספר הזה, מספר הטיסות הוא, ככל הנראה, כ-125 טיסות סך הכל.

עבור טייסים, האפשרות להשתמש באייפד יכולה להיות התקדמות משמעותית, יחסית למפות הניווט ודפיות הג’פסן של היום. עיקר היתרון בשימוש באייפד הוא שאפשר עימו בקלות לעשות זום על האזור בו טסים, או אליו עומדים להגיע, ולראות בקלות את כל הנתונים, כמו גבהים ותדרי רדיו של מגדלי הפיקוח. החסרון של האייפד בהקשר הזה הוא הגודל שלו. הגודל הנוכחי של האייפד יכול להיות טיפה גדול ומגושם במטוסים בהם תא הטייס קטן יחסית. בגודלו הנוכחי, גם קשה יהיה לקשור אותו לרגל, או למקם אותו בצורה נוחה במקום כלשהו בתא הטייס. סביר להניח שהוא יסתיר כמה מכשירים אם הוא לא יהיה בצד.

הרעיון של דיגיטליזציה של המפות הללו ועזרי הניווט האחרים מבורך. כיום, לטייסים במטוסים חדשים או כאלה ששודרגו לאחרונה ישנם עזרים דיגטליים רבים, כגון מכשירי GPS ועזרי ניווט שונים. הרעיון של המרה דיגיטלית של דפיות הג’פסן יעזור לצמצם עוד יותר את עומס הנייר שעולה היום עם הטייס, ויכול להיות שיאפשר יתרונות אחרים משל עצמו.

הפוסט פורסם בחסות תחרות החדשנות של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. פרסמו גם אתם קישור לחידושים טכנולוגיים על ה-Wall של עמוד Microsoft ILDC ואולי תזכו בערכת קינקט.

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

1 תגובה על "אייפד בתא הטייס"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
איתי נתנאל
Guest

לקשור את האייפד לרגל נראה כמו משהו אפשרי, אבל עדיין צריך נייר כדי לרשום דברים ונתונים שמגיעים – לפעמים השיטה המיושנת הזו מהירה יותר מלתקתק באייפד – דברים כמו מסלול מאושר, תדרים וכו’.
אם יש מתקן שמחזיק אותו היטב, אני מניח שגם על יוק המטוס אפשר יהיה להעמיד אותו, וזה עוד לפני שדיברנו על מטוסים שמגיעים עם גלאס קוקפיט.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: