פיתוח אפליקציה לאייפון: משלב הרעיון ועד הכניסה לאפסטור [מדריך]

משלב הרעיון ועד להגשת האפליקציה לחנות האפסטור. מדריך מפורט מבוסס על פיתוח אפליקציה אמיתית המלווה את כל השלבים בתהליך הפיתוח

הפוסט נכתב על ידי עודד רגב, הייטקיסט, יזם ומרצה במכללת Ness בעברו.

תמונה: יח"צ

תמונה: יח”צ

בפוסט הזה אני אשתף את הניסיון האישי שצברתי בניהול תהליך הפיתוח של אפליקציית האייפון בחברת FTBpro, בה אני עובד כיום. המידע שאני אשתף כאן הוא רלבנטי מאוד לכל מי שעוסק או מתכוון לעסוק בתחום המובייל, הן בתור מפתח והן בתור מנהל המוצר (הפוסט יהיה בחלקו מעט טכני).

FTBpro היא חברת סטארטאפ שקיימת קצת למעלה משנתיים ואני מנהל בחברה את תחום המובייל. בפוסט הזה אני אתאר את תהליך בניית האפליקצייה הרשמית שלנו. החל מהשלב שבו החלטנו שאנחנו רוצים להיכנס לתחום המובייל (בשלב הזה אני הצטרפתי) ועד הכניסה לחנות של אפל עם אפליקציה מוכנה.

אם תיכנסו לאתר תוכלו להבחין במהרה שאנחנו פועלים בתחום הכדורגל, או יותר נכון, בניית קהילות של אוהדי כדורגל סביב הקבוצה אותה הם אוהדים.

למבקרי האתר יש אפשרויות רבות כגון: קריאת כתבות על הקבוצה אותה הם אוהדים (שנכתבו ע”י האוהדים עצמם), כתיבת מאמרים בעצמם, בניית הרכב למשחק הבא, משחקי vBets, תמונות, סטטיסטיקות, וכו’.

כשהגעתי לחברה לפני כ-4 חודשים לא היו אפליקציות אייפון או אנדרואיד אלא רק אתר אינטרנט (עם פעילות מרשימה) שניתן כמובן לגלוש אליו גם מהנייד באמצעות ספארי ודומיו (בערך שליש מהגולשים שלנו הגיעו מהמובייל בשלב הזה).

שלב 1: אייפון או אנדרואיד?

cc by flickr, Morten Rand-Hendriksen

cc by flickr, Morten Rand-Hendriksen

לאחר שקיבלנו את ההחלטה לפתח בחברה אפליקציית מובייל, היה לנו ברור שנבנה אפליקציות לשתי הפלטפורמות השולטות: אנדרואיד ואייפון. השאלה הראשונה שנאלצנו להתמודד איתה היא: היכן להתחיל?

יש שיקולים רבים שיכולים לתרום להחלטה, כמו למשל:

  • מהי החלוקה בין אנדרויאד לאייפון בקרב הגולשים שלנו היום שמגיעים מהמובייל?
  • מהם השינויים הצפויים בנתח השוק של כל פלטפורמה לקראת השנה הקרובה?
  • מבחינת הידע והנסיון שיש כיום בחברה, האם יש יתרון לאחת הפלטפורמות?
  • מכיון שהאתר מושך גולשים רבים כבר היום, ברור לנו שהאפליקציה שלנו תקבל PR (יחסי ציבור) רציני, על אילו פלטפורמה נוכל לעשות את האימפקט הכי גדול?
  • מה ההבדל בעלויות של פיתוח לכל פלטפורמה?

אני מאמין ששאלות כאלו ודומות להן נשאלות כמעט בכל חברה שרוצה להיכנס לתחום המובייל. אם עד לפני שנה היה ברור שהאייפון היא הפלטפורמה המובילה בכל פרמטר, היום זהו כלל אינו המצב. הנה כמה סיבות לשינוי: לאנדרואיד יש נתח שוק גדול מלאייפון והפער ביניהם רק יגדל עם הזמן לטובת אנדרואיד, לשני שליש מגולשי המובייל שלנו יש מכשיר אנדרואיד (אני מאמין שהמספרים דומים גם בחברות אחרות).

חשוב לי לציין שיש גם את נושא ה-Hybrid Applications שבגדול מדבר על קטגוריה של אפליציות מובייל בהן רוב התוכן הוא HTML כלומר נראה כמו אתר אינטרנט. היתרון הוא שפיתוח אפליקציה כזו מתאים גם לאייפון וגם לאנדרואיד וכך נחסך זמן פיתוח רב. מצד שני כל הרעיון שחברות עובדות על אפליקציית אייפון הוא לתת חוויה טובה יותר מה-Web למשתמשים שלהם – ואפליקציית Hybrid קצת מפספסת בפרמטר הזה (יש חברות שעבורן בחירה ב-Hybrid היא הדבר הנכון לעשות, בעיקר אפליקציות פונקציונאליות כמו של בנקים).

בכל אופן אנחנו בחרנו ללכת על האייפון כפלטפורמה הראשונה שנפתח עבורה. ראשית בגלל שחשוב לנו לייצר אפליקציה מגניבה שתעניק ייצוג הולם למוצר שלנו, ואין שום ספק שאם יש יתרון אחד שנשמר לאייפון הוא המגניבות שלו, אפליקציות באייפון נראות טוב בהרבה מגירסאות האנדרואיד המקבילות שלהן ומעבר לזה, השימוש בהן הוא כיפי יותר ומשחקי יותר.

למרות שלאייפון נתח שוק קטן יותר משל האנדרואיד, משתמשי האייפון הם פעילים הרבה יותר ממשתמשי האנדרואיד מבחינת הורדות של אפליקציות למכשיר והשימוש האקטיבי בהן. אתם לא תאמינו כמה משתמשי אנדרואיד יש שלא התקינו אפילו אפליקציה אחת על המכשיר שלהם…

שלב 2: החלטה על תוכן האפליקציה

לאחר שהחלטנו סוף סוף להתחיל לפתח לפלטפורמת האייפון הגענו לשלב הבא בתהליך והוא להחליט מה האפליקציה שלנו תדע לעשות?

כפי שציינתי וכמובן שתוכלו לראות זאת בעצמכם, באתר שלנו יש הרבה פיצ’רים שפותחו במהלך השנתיים האחרונות וכמובן שאנחנו מממשיכים ומפתחים את האתר כל הזמן. היה לכולנו ברור שלא ניתן להכניס את כל הפיצ’רים באתר לגירסה הראשונה של האפליקציה מכיוון שזמן העבודה שיידרש לכך הוא בלתי סביר.

המוטיבציה של כל חברה או מפתח עצמאי צריכה להיות להיכנס לחנות של אפל או גוגל כמה שיותר מוקדם עם ה-Minimum Viable Product שידוע כ-MVP על מנת לקבל פידבק כמה שיותר מהר ממשתמשים אמיתיים (אם אתם לא מכירים את המושג MVP או Lean-Startup – מומלץ בחום לראות את ההרצאה של אריק ריס, הוגה הרעיון).

קיימנו כמה ישיבות הנהלה שבהן ניסינו להחליט על הפיצ’רים המינימליים שצריכים להיות באפליקציה הראשונה שנצא איתה לשוק. המטרה היא לתת ערך למשתמשים שלנו מצד אחד ויחד עם זאת להגיע לזמן פיתוח מינימלי כדי לצאת כמה שיותר מוקדם. הגענו לרשימה של 12 פיצ’רים באותה ישיבה, שבהמשך הדרך הצטמצמה לחצי בערך, וזה דבר טוב.

שלב 3: המעצב נכנס לתמונה… בחירת הקונספט

באפליקציות מובייל יש דגש חזק מאוד על עיצוב ועל חויית המשתמש. אפל הציבה סטנדרט גבוה ביותר של אפליקציות והמשתמשים מצפים לראות בכל אפליקציה גרפיקה מרשימה ואפקטים מגניבים של מעבר בין מסכים וכו’.

לא ניתן היום לפתח אפליקציה ללא מעצב גרפי מקצועי. לפני עידן סטיב ג’ובס, כל נושא העיצוב בעולם הטכנולוגיה היה נחשב למשהו שהוא nice to have ולא Must. היום עיצוב הוא Must ואין סיכוי לאפליציות ללא עיצוב מקצועי לעשות משהו משמעותי בשוק.

מצאנו סטודיו עיצוב מכובד והגענו לפגישה הראשונה בה למעשה הסברנו למעצב אילו Use-Case יהיו באפליקציה. כלומר, אילו פעולות משתמש באפליקציה שלנו יוכל לעשות (כפי שהחלטנו בשלב הקודם). לדוגמה:

  • משתמש יוכל לבחור קבוצת כדורגל אותה הוא אוהד מתוך 5 ליגות שונות.
  • משתמש יוכל לקרוא מאמרים של הקבוצה אותה הוא אוהד
  • משתמש יוכל לקרוא מאמרים של הליגה של הקבוצה אותה הוא אוהד
  • משתמש יוכל לשנות את הקבוצה אותה הוא אוהד

בשלב הזה אנחנו עדיין לא יודעים איך האפליקציה תיראה או אפילו מה יהיה הסדר של המסכים. המעצב מנסה להבין את כל המקרים אותם יצטרך לכסות ואז הוא יתחיל לעבוד על הקונספט של האפליקציה. כלומר, אילו מסכים שונים יהיו באפליקציה ובאיזו צורה המשתמש יעבור בין מסך למסך כך שבסופו של דבר הוא יהיה מסוגל לעשות בקלות את כל ה Use-Case עליהם החלטנו.

בניית המסכים והמעברים ביניהם, נקרא גם Wire-Frames הוא שלב חשוב ביותר שלמעשה ישחק תפקיד משמעותי בחויית השימוש של המשתמשים שלנו. חשוב לציין שבשלב הזה המסכים מוצגים עדין ללא עיצוב, אך מבחינה פונקציואלית ידוע מה ניתן יהיה לעשות בכל מסך.

בפגישות המשך המעצב הציג לנו 2-3 רעיונות שונים לאפליציה, אנחנו נתנו את הפידבק שלנו וביחד החלטנו על הקונספט של האפליקציה.

תמונות מתוך שלב העיצוב הראשוני של האפליקציה

תמונות מתוך שלב העיצוב הראשוני של האפליקציה

שלב 4: הקמת התשתית הטכנולוגית של הפרוייקט

לאחר שהוחלט הקונספט התחלתי סוף סוף להקים את התשתית הטכנולוגית של הפרוייקט. חשוב לי לציין שחלק מדברים כאן הם מעט מתקדמים ואפשר לעבוד גם בלעדיהם. אם אתם חדשים בתחום אתם לא צריכים להיבהל יותר מדי, אבל בהמשך הדרך אני ממליץ בחום לקרוא על כל אחד מהדברים הבאים:

ניהול קבצים Github

מכל הדברים שעליהם אכתוב זהו הדבר היחיד שהוא הכרח. כל פרוייקט תוכנה חייב לעבוד מעל תוכנה לניהול גרסאות כמו Git. התוכנות הללו מאפשרות למעשה לשמור גרסה של כל קובץ קוד איתו אתם עובדים, לסנכרן את הקבצים בין כמה מתכנתים שונים שעובדים על גרסאות שונות, אפשרות “לחזור אחורה בזמן” אם יש תקלות בלתי צפויות בזמן הפיתוח.

Github הוא אתר שנותן למעשה פלטפורמה נוחה מעל Git, קצרה היריעה מלתאר את אופן השימוש בו ואת יתרונותיו הרבים, מה שחשוב לזכור הוא שזו הדרך לנהל את קבצי הקוד שמרכיבים למעשה את התוכנה. אחד הדברים הראשונים שעשינו הוא לפתוח חשבון פרטי (לא ציבורי) ב-Github.

UI-Automation

נושא מתקדם, מיועד למפתחי אייפון בלבד. בתוך חבילת הפיתוח של אפל, ביחד עם Xcode מגיע גם סט תוכנות שנקרא Utilities ובתוכן נמצא UIAutomation. זהו למעשה כלי לטסטים אוטומטיים לאייפון שמאוד דומה ל Selenium וניתן בעזרתו לעשות את הדבר הקרוב ביותר ל-Functional Test.

אחת המתודולגיות פיתוח הנפוצות ביותר כיום היא Test Driven Development – TDD, בשיטה זו כותבים Tests לפני כל פיתוח של תוכנה למוצר. הטסטים הללו אמורים לבדוק את הפיצ’ר הבא במוצר והם מוכנים עוד לפני הפיתוח. בהתחלה הטסטים נכשלים כמובן כי שום דבר לא השתנה במוצר, אבל לאחר הפיתוח הטסטים צריכים לעבור ומכאן והלאה הם תמיד צריכים לעבור. אם הטסטים נכשלים סימן שאחד המתכנתים שבר משהו עובד במוצר.

בעולם אפליקציות המובייל, הטסטים ידועים כדבר טריקי שלא ממש קל לעשות אותו בפועל. להפתעתי גיליתי תוך כדי עבודה, שהמערכת שאפל בנתה היא ממש פשוטה לתפעול ונותנת ערך רב אם משתמשים בה נכון.

Jenkins – Central Build Server

נושא מתקדם, בפיתוח תוכנה כאשר כמה מתכנתים עובדים יחד על אותו קוד, נהוג לעבוד עם Central Build Server כלומר שרת מרוחק שתפקידו לבנות את התוכנה לאחר שכל מתכנת בקבוצה מעדכן את הקוד במערכת (ולאחר הבניה מריץ את הטסטים שנכתבו בשלב הקודם).

אני לא ארחיב כאן במילים, רק אספר בקצרה (למי שזה לא סינית בשבילו), שאפשר לעשות בעזרת Jenkins מערכת של CI שמחוברת ל-Github ומריצה Build ולאחר מכן את UI-Automation Tests לאחר כל Git Push. מי שסקרן לדעת איך עושים את זה שישלח לי מייל בפרטי.

שלב 5: כתיבת קוד

תמונה: צילומסך

תמונה: צילומסך

לאחר שהתשתית הוקמה התחלתי לקודד סוף סוף ולהתחיל להפוך את הרעיון יחד עם העיצוב המוכן – לכדי אפליקציה אמיתית. התחלתי מהמסך הראשון ולאט לאט התקדמתי למסכים הבאים.

מכיוון שהשלב הזה בתהליך לוקח לפחות חודש, צריך להתייחס לשאלה: באיזה סדר המתכנת צריך לכתוב את הקוד?

בעיקרון יש שתי גישות: הראשונה גורסת שצריך להתחיל במסך הראשון, לסיים אותו ב-100% כלומר כולל עיצוב, Analytics, i18n, פונקציונאליות וכו’. הגישה השניה דווקא מכוונת את המתכנת לעשות את כל המסכים בצורה הכי מנימליסטית שאפשר, כלומר: בלי עיצוב ובלי שום דבר מהדברים שציינתי קודם, אלא רק פונקציונליות בסיסית בכל מסך וזאת על מנת שכמה שיותר מוקדם, אנשים שונים בחברה יוכלו לנסות על מכשירים אמיתיים את חוויית השימוש (שעדין רחוקה מלהיות מלאה) באפליקציה.

היו לי דיונים רבים עם מנהל הפיתוח באיזו גישה כדי לנקות, המנהל שלי דגל בשיטה הראשונה, אני מצאתי אותה לא פרקטית מכיוון שבמציאות, תוך כדי פיתוח, דברים רבים משתנים וקשה באמת לסיים מסך ב100% באמצע התהליך. השיטה השניה אפשרה לי לקבל משוב מהיר מהגורמים הרלבנטים בחברה ולעשות את התיקונים הנדרשים עד שהגענו לכדי אפליקציה עובדת.

עבודה עם ספריות חיצוניות

על מנת ליצר במהירות אפליקציה מרשימה שעובדת ללא תקלות, המתכנת צריך לשאוף לכתוב כמה שפחות קוד. כן כן, קראתם נכון, כמה שפחות…

המתכנת של האפליקציה חייב לשאול את עצמו בכל יום מחדש: “האם הבעיה שאני מנסה לפתור עכשיו היא כזו שגם מפתחי אפליקציות אחרים צריכים להתמודד עימה?” – אם התשובה היא חיובית (וזה קורה יותר ממה שאתם חושבים) סביר מאוד להניח שמישהו כבר כתב את הקוד שמספק את הפיתרון לכך. דוגמאות לספריות כאלו: Pull to Refresh, Infinite Scrolling, Animations, Network Operations.

בעבר חששתי להשתמש בספריות חיצוניות כי חשבתי שהאינטגרציה איתם תהיה מסובכת ולא שווה לי להיכנס לבלאגן ועדיף כבר לכתוב לבד. זו טעות קלאסית של מתחילים. לאחר שעושים זאת פעם, פעמיים – מגלים שאין דבר קל יותר מלשלב ספריות חיצוניות באפליקציה. הספריות הללו לרוב נקיות מבאגים ועובדות בצורה מרשימה הרבה יותר מכל מה שמתכנת ממוצע יכול היה לייצר. הנה מקום טוב להתחיל ממנו, וכדאי לבדוק גם את זה.

שלב 6: ANALYTICS TOOLS

תמונה: צילומסך

תמונה: צילומסך

יש תוכנות רבות שתפקידן לעשות ניתור על פעולות המשתמשים, המפורסמת בהן היא Google Analytics שבין היתר גם בה אנחנו משתמשים, עם דגש על custom events שזו למעשה אופציה להגדיר בתוך הקוד אילו פעולות של המשתמש אני רוצה לנתר, למשל: משתמש לחץ על כפתור Facebook-Connect.

מעבר לגוגל, אנחנו משתמשים גם ב-Flurry שהיא ספק נוסף ל Analytics, אשר מתמחה ספציפית בתחום המובייל (להבדיל מגוגל שהבסיס שלה התחיל ב Web והמובייל הוא הרחבה). Flurry מאוד פופולארית בקרב מפתחי האפליקציות, ובצדק. יש לה ממשק נוח עם אפשרויות רבות וקל יחסית לעבוד איתה.

תוכנה שלישית שאנחנו עובדים איתה היא Crashlytics, המטרה של השירות הזה היא לדווח על מקרים שהאפליקציה פשוט “התרסקה” בזמן שהמשתמש שיחק איתה. מדובר כמובן באירוע שכולנו שואפים שלא יקרה כלל, אך בפועל כל מפתח אפליקציה יודע שדברים כאלו קורים ואין דרך להימנע מכך לחלוטין.

שימוש ב-Crashlytics מאפשר למפתח לקבל אימייל בכל מקרה של “התרסקות”, יחד עם דיווח על המקום הספציפי בקוד שגרם להתרסקות, פרטים על המכשיר ועל המשתמש וכמו כן מידע על הפעולות שהמשתמש עשה עד שקרתה התקלה.

לפני ש Crashlytics נכנסו לשוק, לא הייתה דרך למפתחים לדעת מה בדיוק קרה בתוך האפליקציה כאשר היא קרסה. המידע האיכותי ורב הערך שהמפתח מקבל מהשירות יאפשר לו לקבל מושג טוב הרבה יותר על מקור התקלה ועל פתרונה.

אני אציין שכל השירותים שציינתי הם חינמיים וניתן להירשם אליהם בקלות ולהתחיל לעבוד.

שלב 7: QA סופי

אני אעשה את זה קצר כאן, מעבר לבדיקות QA הסטנדטיות של האפליקציה לאורך כל תהליך הפיתוח (ולא רק בסופו), חשוב לי לציין כלי חשוב ביותר שמאפשר להפיץ אפליקציות אייפון לפני שהן עולות לאפסטור ועוד בדרך חוקית.

לכלי הזה קוראים Test Flight והוא פשוט חובה לכל מפתח אפליקציות אייפון. הכלי הזה מאפשר לכל מפתח רשום באפל, לערוך רשימה של עד 100 מכשירים עליהם ניתן יהיה להוריד, להתקין ולבדוק את האפליקציה. אני לא יכול להדגיש יותר עד כמה קריטי השימוש בכלי הזה לפני העלאת אפליקציה לחנות של אפל.

שלב 8: העלאה לחנות של אפל

לאחר כל השלבים המפרכים האלו, אפשר להתרווח בכיסא לעבור את תהליך ההגשה לחנות של אפל. זהו תהליך שבפני עצמו יכול לקחת יום שלם. אני מצאתי מדריך מצוין ברשת שעובר שלב שלב על כל התהליך של הגשת אפליקציה לחנות של אפל.

בשעה טובה הגשנו את האפליקציה שלנו לחנות של אפל ותוכלו להנות ממנה ממש בקרוב (אצרף קישור ברגע שניכנס לחנות), בנתיים, תוכלו להתרשם מהתמונה הבאה:

image

כמו תמיד, אני אשמח לענות בתגובות של הפוסט על כל שאלה שיש לכם ובכלל תרגישו חופשי לשתף את המחשבות והרעיונות שלכם עם קהל הקוראים של הבלוג.

הפוסט נכתב על ידי עודד רגב ופורסם לראשונה בבלוג “המדריך המלא להייטקיסט המתחיל“.

 

 

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

43 תגובות על "פיתוח אפליקציה לאייפון: משלב הרעיון ועד הכניסה לאפסטור [מדריך]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עודד רגב
Guest

שלום לכל הקוראים, אני אשמח לענות לשאלות או תגובות שלכם בנוגע לכתבה

Shahar Zrihen
Guest

כתבה מעניינת ומקיפה.
נקודה אחת שהייתי רוצה להעלות –
HYBRID APPS אכן נותנות ביצועים נחותים יחסית מכיוון שהן HTML בתוך חלון.
לעומת זאת, יש אפשרות לפתח בסביבות שהן CROSS PLATFORM כגון TITANIUM APPCELERATOR, CORONA SDK ו CODENAMEONE שמספקות אפליקציות NATIVE למספר פלטפורמות (בדרך כלל IOS ואנדרואיד אבל יש גם כאלו שתומכות בBB ו WM8) עם ביצועים מעולים וללא פשרות משמעותיות.
אם האפליקציה פותחה כהלכה, המשתמשים לא ידעו להבדיל ולא ירגישו שום האטה.

Oded Frid
Guest

מה שהוא אמר.

Shahar Zrihen
Guest

התפלאתי לראות אותך מבקר בכתבות כאלו טכנולוגיות. מחפשים אפליקציה לכנסת? :P

Shahar Zrihen
Guest

התפלאתי לראות אותך מבקר בכתבות כאלו טכנולוגיות. מחפשים אפליקציה לכנסת? :P

אמיר
Guest

אני שומע על כך שוב ושוב ולא מסוגל להבין:

1. למה אפליקציות לאייפון כביכול נראות יותר טוב מאפליקציות מקבילות לאנדרואיד. האם כאשר אתה מפתח אפליקציה לאנדרואיד, אתה עושה סוויץ בראש ואומר לעצמך, עכשיו אפתח אפליקציה שנראית פחות טוב? בוודאי שלא… אז.. למה??

2. נתח השוק העולמי והישראלי של אפל, הולך וצונח. נתח השוק של אנדרואיד גבוה באופן מאד משמעותי. הפער ביניהם הנו בערך 1 ל-4 (לטובת האנדרואיד כמובן). צאו וחשבו בעצמכם כמה אייפונים וכמה אנדרואידים יימכרו בארץ בשנה הקרובה. הפער הנו עצום. מה ההגיון הכלכלי והחשיפתי לפתח דווקא לאייפון קודם??

עודד רגב
Guest
היי אמיר, 1) הסיבה שאפליקציות אייפון נראות טוב יותר היא מכיוון שאפל מייצרת את החומרה והתוכנה של האייפון יחד. אחד האלמנטים החשובים ביותר בחוויית השימוש במכשיר היא הגרפיקה והאלמנטים שזזים בצורה “טבעית” על המסך. מכיוון שאנדרויד היא רק מערכת הפעלה, ללא חומרה, היא צריכה לכוון למכנה המשותף הנמוך ביותר אצל כל היצרניות שלה על מנת שהיא תוכל לעבוד על כל סוג חומרה שהוא. ומכאן, באופן טבעי, ביצועי המסך של אנדרויד חלשים יותר. 2) כמו שציינתי בכתבה, ההגיון הכלכלי עומד מאחורי העבודה ש Apple נחשבת למותג ה high-end וכמו כן, למרות הנתח שוק שהולך וקטן, משתמשי האייפון עובדתית מוציאים הרבה יותר… Read more »
שחר
Guest
אמיר – הבדיקה היא לא בהכרח רק כמות מכשירים מכיוון שאנדרואיד נחשב מכשיר “זול” שכל יצרנית יכולה לייצר בלי לשלם על מערכת הפעלה ולכן משתלם להן למכור אותן גם לאנשים שלא יורידו אפליקציה אחת בחייהם. כל מי שקונה אייפון עושה את זה כי הוא יוריד אפליקציות. בנוסף, תבדוק את נושא ההכנסות. אנדרואיד עבר את האייפון כבר לפני שנתיים בערך מבחינת כמות מכשירים שנמכרו אבל עדיין הכסף נמצא בAPPSTORE (בינתיים). לגבי עיצוב – לטעמי האישי, העיצוב הבסיסי של האייפון שמגיע ממערכת ההפעלה יותר יפה משמעותי מאנדרואיד והרבה פעמים מפתחים משתמשים כמה שיותר בעיצוב הבסיסי שבא עם הטלפון כדי שמשתמשים יוכלו להבין… Read more »
עודד רגב
Guest

שחר, אני לגמרי מסכים עם הנקודות שציינת

עודד רגב
Guest

תודה רבה על התגובה שחר, אני לגמרי מסכים עם מה שכתבת

אמיר
Guest
ממשק (או שמא יש לומר מנשק) המשתמש באנדרואיד הוא.. מה שאתה רוצה שהוא יהיה. הממשק הנו חימר ביד היוצר. תן דרור לדמיונך. כל משתמש אנדרואיד יכול ליצור ממשק שמתאים לו, מה שמשאיר חופש רב למתכנתים. לעניין הורדת אפליקציות, אני גם לא בטוח שהמגמה לא בהיפוך. כיום למשל, כל ילד שקונים לו פלאפון ב-99% זה יהיה אנדרואיד (למעט סביון וכפר שמריהו בהם רוכשים אייפון 5 כציוד חובה בכיתה א’) , רבים מהילדים מורידים אינספור אפליקציות. תראה את כמות הרכישות של הגלאקסי S3 בעולם, הם כבר עברו מזמן את קו ה-10 מיליון יחידות למכשיר זה בלבד. נתח השוק של האייפד כבר מזמן… Read more »
Oded Regev
Guest

אני בהחלט מסכים שפיתוח ל Hybrid חוסך זמן פיתוח ומאפשר להפיץ את האפליקציה לכמה פלטפורמות שונות (עבדתי בחברת Worklight שפיתחה בדיוק מוצר כזה, לפיתוח אפליקציות Hybrid עבור ארגונים גדולים).

יש יתרונות רבים בפיתוח שכזה אבל מבחינת חוויית משתמש הוא עדין נמצא בפיגור וזו החלטה מודעת שחברות שבוחרות בכיוון הזה לוקחות.

אני יכול להגיד שיש הרבה אנשים שיתווכחו עם הטענה של שחר בנוגע ל"ביצועים מעולים וללא פשרות משמעותיות".

Shahar Zrihen
Guest
עודד, הרבה אנשים אכן יתווכחו. השאלה היא כמה ניסיון יש להם עם הנושא וכמה הם מכירים אותו לעומק :-) אני גם חולק על דעתך לגבי חוויית המשתמש. אין לכך שום קשר לסביבת הפיתוח אלא לאיפיון ולהשקעה שהצוות החליט להשקיע בתהליך. כולנו ראינו מאות ואלפי אפליקציות NATIVE עם חוויית משתמש נוראית, שלא מתפקדות כראוי ושלא שוות את האייקון על הטלפון. משחקים רבים שכולנו משחקים בהם פותחו בסביבות כאלו ומציגים ביצועים מרשימים ביותר. רק כדי לסבר את האוזן – DRAW SOMETHING נכתב בMARMALADE ו"אחיו" SONGPOP נכתב בADOBE AIR (שרבים ירימו על כך גבה), גם MOONIEZ הישראלי נכתב בMARMALADE. משחקים מוכרים שפותחו בUNITY:… Read more »
Shahar Zrihen
Guest
עודד, הרבה אנשים אכן יתווכחו. השאלה היא כמה ניסיון יש להם עם הנושא וכמה הם מכירים אותו לעומק :-) אני גם חולק על דעתך לגבי חוויית המשתמש. אין לכך שום קשר לסביבת הפיתוח אלא לאיפיון ולהשקעה שהצוות החליט להשקיע בתהליך. כולנו ראינו מאות ואלפי אפליקציות NATIVE עם חוויית משתמש נוראית, שלא מתפקדות כראוי ושלא שוות את האייקון על הטלפון. משחקים רבים שכולנו משחקים בהם פותחו בסביבות כאלו ומציגים ביצועים מרשימים ביותר. רק כדי לסבר את האוזן – DRAW SOMETHING נכתב בMARMALADE ו"אחיו" SONGPOP נכתב בADOBE AIR (שרבים ירימו על כך גבה), גם MOONIEZ הישראלי נכתב בMARMALADE. משחקים מוכרים שפותחו בUNITY:… Read more »
Shahar Zrihen
Guest
עודד, הרבה אנשים אכן יתווכחו. השאלה היא כמה ניסיון יש להם עם הנושא וכמה הם מכירים אותו לעומק :-) אני גם חולק על דעתך לגבי חוויית המשתמש. אין לכך שום קשר לסביבת הפיתוח אלא לאיפיון ולהשקעה שהצוות החליט להשקיע בתהליך. כולנו ראינו מאות ואלפי אפליקציות NATIVE עם חוויית משתמש נוראית, שלא מתפקדות כראוי ושלא שוות את האייקון על הטלפון. משחקים רבים שכולנו משחקים בהם פותחו בסביבות כאלו ומציגים ביצועים מרשימים ביותר. רק כדי לסבר את האוזן – DRAW SOMETHING נכתב בMARMALADE ו"אחיו" SONGPOP נכתב בADOBE AIR (שרבים ירימו על כך גבה), גם MOONIEZ הישראלי נכתב בMARMALADE. משחקים מוכרים שפותחו בUNITY:… Read more »
זוהר
Guest

הי עודד, מאוד נהניתי לקרוא את הכתבה, תיארת תמונה כללית טובה של פיתוח למובייל (אם נתעלם מהספציפיות לאייפון). כלי הפיתוח, השימוש בחבילות חיצוניות, השיטות והדגש על ניטור מתמיד של התוכנה, כל אלה מקצרים את זמן הפיתוח ועוזרים לשמור על אמינות. אחלה כתבה!

עודד רגב
Guest

היי זוהר, תודה רבה לך על הפירגון. אני שמח שמצאת עניין בכתבה. בהחלט יתכן שבעוד כחודשיים שלושה אני יעלה כתבה נוספת באותו נושא עם דגש על פיתוח לאנדרויד

Olga
Guest

מאוד מאוד אהבתי את הכתבה! מפורטת ומעשירה מאוד. תודה רבה!

עודד רגב
Guest

היי אולגה, תודה רבה על הפירגון… את מוזמנת להיכנס לבלוג שלי לקרוא כתבות נוספות (:

עופר
Guest

היי עודד,
נהניתי מאוד לקרוא את הפוסט. אני מתכנת בעל ניסיון רב בפיתוח ווב/דסקטופ ולעומת זאת אפס ניסיון בפיתוח למובייל, כך שפוסט זה נתן לי כמה נקודות כניסה משמעותיות (כן, הכל זמין באינטרנט, השאלה כמה צריך לחפור וכמה טעויות לעשות בדרך).
הוא גם כתוב בצורה מקצועית ולא יותר מדי distilled להמונים, כפי שנוהגים לעשות למשל באחד האתרים הגדולים בישראל שלא אזכיר את שמו למעט העובדה שהוא מתחיל ב-Y.
דרך הפוסט גם גיליתי את הבלוג שלך, שבו יש פוסטים מעניינים נוספים שאקרא.
תודה רבה לך!

עודד רגב
Guest

היי עופר, תודה רבה לך על הפירגון, כיף לי לדעת שלתוכן של הכתבה יש ערך במיוחד לאנשים כמוך שיש להם רקע טכני רב ונסיון תעסוקתי בתחום, זו הייתה הכוונה המקורית שלי: לתת רקע ל”מאחורי הקלעים” של תהליך הפיתוח של אפליקציה.

תרגיש חופשי לכתוב לי ונתראה בבלוג (:

יזהר
Guest

תודה רבה, אחלה כתיבה ותאור, בהצלחה וכל הכבוד!

עודד רגב
Guest

תודה רבה יזהר!!

אסף
Guest

תודה רבה,אחלה מאמר ונראה שאתה ממש מקצועי
בהצלחה בהמשך,אני זזתי ללמוד קצת יותר על אובג’קטיב סי…:-)

עודד רגב
Guest

תודה רבה אסף, אם תרצה קצת הכוונה בלימודי תכנות לאייפון אל תהסס לכתוב לי למייל (הכתובת נמצאת בבלוג שלי בראש העמוד)

עוז ברזילאי
Guest
הליך דומה עברנו בפיתוח האפליקציה שלנו Thingies – אפליקציית הגניבות הראשונה בעולם. הנקודות שלנו: 1. אייפון או אנדרואיד? אייפון – מכמה סיבות בינהן – הייפ נוצר בד”כ באפליקציות באייפון, יותר נוח לפתח למס’ מכשירים ספציפי שאתה יודע בדיוק את הרזולוציה שלהם , הנכונות של משתמשים לשלם שגדולה יותר באייפון וזה שלכל היזמים יש אייפונים ואייפדים :) 2. תוכן – האפליקציה היא רעיון יחודי – משחק חברתי שבו אתה גונב מחברים שלך ומאנשים בסביבה את החפצים שהם מעלים מחיי היום יום שלהם. כלומר כאן נדרשנו לפתח רעיון יחודי, ולא לעשות convertion לאתר, כך שזה כנראה הרבה יותר קשה. אבל כמו עודד… Read more »
עודד רגב
Guest
היי עוז, ממש נהניתי לקרוא את התגובה שלך. היא מלאה בתובנות חשובות ומעניינות. שמחתי לראות שהסטארטאפ שלך עבר דרך אותם צמתים שאנחנו עברנו בדרך לפיתוח אפליקציה. שמחתי להכיר את הספריות החיצוניות שעבדתם איתם, את רובם לא הכרתי והן נראות מצויינות!! בנוגע למה שכתבת על TDD אני נוטה להסכים שיש בעייתיות מסויימת עם הגישה הזו, אבל אם משתמשים בה בצורה מבוקרת היא יכולה לתת ערך רב ולחסוך באגים וזמן פיתוח. לפי התיאור של הקמת התשתית, אין ספק שאתם מקצוענים אמיתיים שעובדים בדיוק עם כל הכלים החדשניים והנכונים. ללמוד לפתח אפליקציות לאייפון תוך כדי תנועה ולהצליח להרים מוצר בזמן כל כך קצר… Read more »
עוז
Guest
תודה עודד! כן כל הרעיון הוא לעזוב את כלוב הזהב של ההייטק (כבר שנתיים לא שם and counting) ולנסות להגשים רעיון משלך. ולמרות שכל יום מתקשרים אליך מחברות השמה ושואלים אם אתה מחפש עבודה, ואתה נקרע עם המחשבה שכל חודש כמה עשרות אלפי שקלים לא נכנסים לחשבון הבנק כי אתה עובד על משהו שלך, אבל כל עוד מאמינים בחזון ומצליחים לשכנע את האישה שמשרה אחת שלה בהייטק כרגע מספיקה, אתה מסודר! :) (האמת שהאישה היא גם חלק מהצוות וגם במשרה מלאה בהייטק, אז אני מצדיע לה כל יום :)) אז לכל מי שבהיי טק ויש לו מחשבה לנסות להרים סטארטפ… Read more »
אלון
Guest

הי

רציתי לשאול אם אתם יודעים איך אפשר לפרסם אפליקציה בתשלום (או חינמית עם in-app purchases) באפסטור לא ישראלי, לתפוצה לקהל יעד רחב הרבה יותר. אם יש אפשרות כזאת ואני שכיר, מה אני צריך לסדר מול רשויות המס בארץ אם אני לא מעוניין לפרסם כחברה אלא כמפתח פרטי?

תודה מראש :-)

Mobile Marketing  שרון חי-מתן - פרסום ושיווק בסלולר
Guest

אהבתי לראות את תהליך האפיון והבניה. נקודה חשובה שלא קשורה לפיתוח היא שיווק וההפצה של האפליקציה. ישנם הרבה יזמים עם רעיונות מוצלחים שחושבים על כל פיצר ופעולה באפליקציה שלהם ומשקיעים את כל הכסף והזמן שלהם בייצירת האפליקציה, בסוף לא נשאר להם כסף, כח ואנרגיה לשווק אותה. מאוד חשוב לשים לב ולתת את הדגש על דרכים לשיווק וקידום האפליקציה כדי שלא כל מה שבניתם ירד לטימיון והאפליקציה שלכם תשכב במרקט יחד עם עוד מאות אלפי אפליצקיות שלא מורידים אותן ומשתמשים בהן.

ר ז
Guest
לגבי אייפון מול אנדרואיד. אני לא מפתח תוכנה, אני איש חומרה במקצועי, אבל משתמש POWER באנדרואיד שלי. חייב להגיד שעל פי לא מעט מחקרים בעולם. ההכנסות של אנדרואיד כבר עוקפות, או בדרך (הכנסות מאפליקציות) לעקוף, את אפל. השאלה היא האם זאת אפליקציה שנועדה לשוק הבינלאומי (ששם, אם מפתחים אך ורק לאייפון, זאת שטות ממדרגה ראשונה). אם זאת אפליקציה חינמית, או כזאת שהתשלום נעשה IN APP (באנדרואיד ההכנסות מIN-APP גבוהות יותר). או אפליקציה שמוגבלת לשוק הישראלי של המשתמשים הממוצעים. ואז יש לזכור, שהילדים והנוער מורידים בעיקר אפליקציות פרוצות, המבוגרים שמשתמשים באייפון כי “הוא פשוט”, לא קונים אפליקציות, אם הם בכלל מורידים… Read more »
אלון
Guest

ר ז,
כמי שזה המקצוע שלו, אני רק יכול להגיד שמפתחים בודקים היטב את השוק, ופוטנציאל הרווח שלהם.
אני מחכה בקוצר רוח ליום שאנדרוייד יהיה בעל יתרון ברור על iOS. והיום הזה עוד יבוא.
אבל בטח לא עכשיו. אולי יהיה שיווין עוד שנה. המומנטום ימשוך כנראה את שוק המפתחים עוד קצת, ואחר כך יתחילו לזרום לאנדרוייד.

מניסיוני למי שיש אייפון – ימצא עבורי סיבות למה כדאי לפתח לאייפון.
ולמי שיש אנדרוייד – לאנדרוייד.

בקיצור – סלח לי, אבל אתה מדבר מפוזיצייה…

גונן
Guest

פוסט מעולה, תודה רבה – חיפשתי לא מעט ללמוד מניסיונו של מישהו בתחום, אכן עזרת לי.

גונן

נדב קדם
Guest

אני כותב ומעלה אפלקציות לרשת
אשמח לקבל הצעות או כתוובות שאוכ לפנות
סליחה על הפניה המוזרה
נדב

ניר א
Guest

מכל מחנכי השכלתי….
תודה על הכתבה הנהדרת.
אני יזם והכתבה שלך נתנה לי כלים נהדרים והבנה ממעוף הציפור על כל התהליך.
פיתחתי בעבר אפליקציה ואחת בבנייה כעת ואף פעם לא ניתקלתי בפישוט של התהליך כך שגם אני אבין 80% :)
תודה

אלי
Guest

עודד שלום רב
פגשתי את הפוסט שלך כעת
אני ערב תחילת פיתוח של אפליקציה עסקית מאד מיוחדת
מבקש לשכור את שרותייך כמומחה בתחום

אנא פנה אלי

0505339636
אלי
אשמח אם תפנה אלי בזמן הקרוב
תודה

ליאור
Guest

כל הכבוד,
אחלה של מאמר

avi
Guest

פירוט עשיר ומלא ממש מדהים!!!!
גם מי שלא מבין כלום בדברים האלו יוכל קצת להיכנס לעניינים.
לי יש רעיון של אפליקציה לפיתוח אבל אני מפחד להתייעץ עם אנשים המבינים בתחום כדי שלא יגנבו לי את הרעיון מה עלי לעשות? האם יש איזה משרד שאפשר לרשום שם את הרעיון על שמי?
אשמח ליצור איתך קשר
המייל שלי הוא avremi380@gmail.com
תודה

דומה
Guest

מצטרף לשאלה

הפועל
Guest

אחי אתה מזיין תשכל לך לעבוד שתצבור עוד נסיון!

דניאל
Guest

שאלה לי לגבי מחיר ייצור אפליקציה …
כמה בערך עולה לייצר אפליקציה עד הגמר שלה של משחק שפועל דרך הרשת?

בחיתולים
Guest

לגבי הקוד עצמו, באיזו שפה כותבים?

sasi
Guest

היי
אני מפתח לאנדרואיד לאחרונה למדתי ופיתחתי אפליקציה לאייפון ( ראשונה )
גיליתי שמאוד מורכב להעלות אפליקציה לחנות באפל
לפחות הרבה יותר מאנדרואיד
מישהו מכיר מדריך מסודר שמסביר את זה מעבר לרק ביצוע ההיתי רוצה להבין גם
את התהליך הקשר בים xcode ituns ועוד ועדיין לא מצאתי איך לייצר קובץ מוגמר ולאן להעלות אותו
האם אני בכלל מחפש נכון ? כך זה באנדרואיד אולי באפל ההתנבגות אחרת
מישהו יכול קצת להסביר על התהליך הזה ואם מכירים מדריך להעלות אפליקציה לאפל פשוט וברור אשמח

wpDiscuz

תגיות לכתבה: