תערוכת IFA 2011 ננעלה -חלק 2 [IFA]

תערוכת האלקטרוניקה הגדולה באירופה ננעלה. חלק 2 מתוך 2 של סיכום הדברים שראינו בתערוכה.

אחת הכניסות הרבות למתחם IFA 2011

כתבה זו היא חלקה השני של כתבת סיכום תערוכת IFA 2011, תערוכת האלקטרוניקה הגדולה באירופה. את חלקה הראשון תוכלו לקרוא כאן.

במקביל, יש לציין כי במהלך התערוכה צילמנו צילומים רבים וסרטונים שלא נכנסו לכתבות. תוכלו לצפות בשלל התמונות בדף של ניוזגיק בפייסבוק, בעוד שאת הסרטונים שצילמנו בתערוכה תוכלו לראות בערוץ ניוזגיק ביוטיוב.

iRobot

במסגרת תערוכת IFA 2011 יצא לנו לראיין את נציגי חברת iRobot, היצרנית של רובוט הרומבה, רובוט השואב המקורי בעל הצורה העגולה. על הרומבה בטח שמעתם כבר לפני מספר שנים, כאשר החברה השיקה אותו לראשונה. הרומבה החדש, שהוצג במסגרת IFA, הוא הרומבה 700. הרומבה החדש משיב מלחמה לכל החיקויים שכמו להם, מנסים לחקות את פעולותיו כשואב אוטונומי בבית וחלקם מנסים לחקות גם את צורתו הכללית, תוך שהם מנסים אולי לסמוך על כך שהציבור מזהה את הצורה העגולה של הרובוטים המקוריים של רומבה. במסגרת התערוכה ראינו חיקויים רבים לרומבה, חלקם מיצרנים סיניים, המנסים למשוך את תשומת לב הציבור (תזכורת – IFA היא תערוכה הפתוחה לקהל הרחב).

סוני

ה-PSVITA החדש של סוני

סוני ניצלה את IFA כדי לתקוף בכמה חזיתות, כפי שעשו יתר החברות הגדולות. במסגרת התערוכה חשפה סוני סדרה חדשה של מחשבים ניידים, חזקים מתמיד, eReader חדש מתוצרתה, טאבלט שמנסה להיות פלייסטיישן (Sony Tablet P), קונסולה ניידת חדשה (PSVITA) ומשקפי תלת-ממד שעשוים כברת דרך בלהראות כמו משקפי מציאות מדומה.

קורא הספרים החדש של סוני פועל בטכנולוגיה של eInk. במסגרת התערוכה יצא לנו לשחק איתו קצת, ובהתרשמות ראשונית הוא מזכיר מאוד את המסך והביצועים של יתר השחקניות הגדולות בתחום, הקינדל והנוק (Nook). מנגד, סוני הלכה הפעם גם על קו עיצובי ייחודי וקורא הספרים שלה בעל צבעים עזים, בשונה מהקוראים האחרים שמגיעים בצבעי שחור, אפור ולבן. את הביצועים לא יכולנו לעמיד למבחן אמיתי בתערוכה,כך שנצטרך להמתין עד להגעת הדגמים הראשונים לארץ, כדי שנוכל לסקור אותם.

ה-Tablet P החדש של סוני. אמצע הדרך בין טאבלט לקונסולה. יוכל להריץ משחקי פלייסטיישן.

סוני השיקה שני מוצרים קרובים, הראשון הוא קונסולת משחקים ניידת בשם PSVITA, אשר נועדה להריץ משחקים ולאפשר לנו לשחק בדרכים. המבנה שלה מזכיר את המבנה של קונסולות ניידות מהשנים האחרונות ואינו מחדש במיוחד. במקביל, סוני השיקה גם טאבלט בשם Sony Tablet P, שנראה יותר כמו קונסולת משחקים ניידת, בעל צורה מעט גלילית.

לא מדובר בצורה המלבנית שאנחנו מכירים מה-3DS, אלא בצורה גלילית-אליפטית. כאשר פותחים את הגליל באמצעו על מנת לצפות בשני החלקים, מתגלים שני מסכים, המציגים את המידע מהמשחק שהפעלנו. יהיה זה מעניין מאוד לראות את הביצועים של טאבלט-קונסולה הזאת בדגם הסופי שיוצא כבר אל השוק, כיצד המשחקים נראים עליו ועד כמה יעיל ממשק המשתמש.

משקפי התלת-ממד החדשים של סוני

תלת-ממד, המסך כבר בפנים

משקפי התלת-ממד של סוני נראים כאילו הם שילוב של משהו מתוך סרט מדע-בדיוני ביחד עם משקפי המציאות המדומה שיצא לכם לראות בשנות התשעים. אז בשונה משנות התשעים, המשקפיים הוקטנו וכיום תופסים פחות משקל וגובה וניתן להרכיב אותם על הראש בצורה קלה יחסית. העניין העיקרי הוא מה נמצא בפנים – לאחר חבישת הכובע-משקפיים החדש, יהיו לכם רמקולים קטנים, אחד ליד כל אוזן, אשר יספקו לכם את השמע של הסרטון בו אתם צופים, כשבפנים, ממתין לכם מסך, אשר מציג לכם את התכנים.

בתערוכה, ניסינו את המשקפיים הללו, והמראה מבפנים היה אמנם תלת-ממדי, ויחסית זה היה מרשים, אבל זיהינו מספר נקודות שעל החברה לשפר, לפני שהמוצר יגיע לשוק; הנקודה הראשונה קשורה לאפקט התלת-ממדי ולמסך שבפנים והיא שבפינות המסך התמונה לא היתה בפוקוס, גם כאשר עיקר המסך (90% לפחות) כן היה בפוקוס. כנראה שיש שם עניין עם הזווית של מסך התצוגה, או שייתכן כי הדגם שבו התנסנו היה פגום.

משקפי התלת-ממד החדשים של סוני, מבט מבפנים

הדבר השני שבלט קשור לחומר שממנו מורכב החלק התחתון של המשקפיים. בחלקם התחתון מתחבא מתאם, אשר שולט במרחק שבין העיניות, כך שניתן להרחיב את המרחק עבור אנשים שיש להם פנים רחבות, או להקטין עבור פנים צרות (או צעירות).

ההרגשה של הפלסטיק באזור הזה, כולל המתאם עצמו, היתה של חומר פלסטי זול, שלא יחזיק את מבחן השנים. אך חשוב לזכור, מדובר רק בתחושה הכללית וייתכן שמדובר בחומר עמיד יותר, אבל אם יש סיכוי שסוני תחליף את הפלסטיק שם בחומר בעל תחושה הרבה יותר עמידה, הייתי ממליץ לעשות את זה, ללא קשר למחיר הסופי שיצטרך הצרכן להוציא כדי לרכוש את המשקפיים הללו.

Philips

ראשי צחצוח חד-פעמיים, והכיורים כבר מוכנים. רק תבואו לנסות ולהתנסות.

פיליפס התעלתה על עצמה בתערוכה, והציגה את המגוון הרחב ביותר של מוצרים שניתן היה לראות בדוכן אחד. טווח המוצרים שמייצרת החברה שנופל להגדרה של “מוצר אלקטרוניקה ביתי” הוא רחב ביותר, שכן החברה מייצרת טלוויזיות, מסכי מחשב, רמקולים, מכשירי שמע, קופסאות סטרימינג (סטייל בוקסי), תחנות עגינה לאנדרואיד ולאייפון, מגהצים, מכונות גילוח, מברשות שיניים חשמליות, ועוד ועוד. משכך, היה זה אחד הביתנים המעניינים ביותר שיצא לנו לבקר בהם במהלך התערוכה.

את הייחודיות של IFA יכולתם להרגיש היטב בביתן של פיליפס. כפי שאתם זוכרים, ב-IFA מנסות היצרניות השונות לאפשר לקהל הרחב להתנסות במוצרים ולעיתים החברות לוקחות התנסות זאת צעד אחד קדימה. את הגישה הזו ניצלה פיליפס עד תום, כאשר באזור שבו היא מציגה את הדור האחרון של מכונות הגילוח, ממתינות לגברים עמדות גילוח של ממש, כולל קצף וברז לשטוף את הפנים.

בעמדות הללו ניתן לקבל הסבר על המכונה החדשה, כיצד להשתמש בה ולקבל את התוצאות המירביות, תוך כדי גילוח המראה למשתמשים אם היא מתאימה להם. בצד השני, הדגימה החברה את מברשת השיניים החשמלית שלה. הדיילות בעמדה איפשרו לכל מי שרצה לקבל ראש-צחצוח חד-פעמי ולנסות את המכשיר, כפי שניתן לראות בתמונה.

פורמט חדש, בקרוב אצלכם

מעבר למוצרים הביתיים הרגילים, היו גם כמה חידושים תוצרת פיליפס. אחד מהחידושים הוא ליין של מקלטי טלוויזיה ביחס של 21:9. יחס זה רחב במיוחד יחסית לפורמט הרגיל ורחב עוד יותר מאשר יחס 16:9 הנפוץ כיום.

הצגת המסכים כבר ב-IFA 2011 תאפשר לפיליפס להיות מהיצרניות הראשונות אשר מקדמות את הפורמט, דבר שיאפשר ליוצרי התכנים להתחיל להציע תוכן גם בפורמט הרחב (מאוד) הזה. עד להגעה של תכנים ייעודיים ל-21:9, נאלץ להנות מהפורמט הרחב שהיינו רגילים אליו עד היום, ה-16:9. עד כמה יאומץ הפורמט החדש ועד כמה ניתן יהיה למצוא תכנים שהוקלטו במיוחד בפורמט הרחב נדע רק לאורך זמן, בהתאם להאם התקן יתפוס או שלא-יתפוס. בכל מקרה, את המסך נוכל לרכוש כבר בקרוב.

Toshiba

חברת טושיבה הציגה אף היא בביתן גדול, כיאה לחברה בגודלה. החברה מייצרת מגוון מוצרים הנכנסים לקטגוריה של IFA והתרכזה השנה בשני תחומים עיקריים; תלת-ממד בלי משקפיים ותחום הטאבלטים-ניידים. בנוסף אליהם, היו גם מוצרי לווין נוספים, כגון ה-FlashAir, עליו סיפרנו לכם לאחרונה.

טושיבה הציגה תלת-ממד ללא צורך במשקפים. לזכר משקפי התלת-ממד, חילקו בדוכן של טושיבה משקפיים עם הכיתוב "bye-bye"

במסגרת התלת-ממד, טושיבה הציגה לראווה את הטכנולוגיה שלה, המאפשרת לכם לחוות תלת-ממד ללא משקפיים. בתערוכה, טושיבה הציגה טלוויזיות תלת-ממדיות ענקיות, כשסביב אולמות ההדגמה של הטכנולוגיה עמדו בתור אנשים רבים במשך חלק גדול מהיום, ולו רק כדי להיכנס קבוצות-קבוצות אל אולמות ההדגמה ולראות את הפלא של תלת-ממד ללא משקפיים.

בעוד שיתר היצרניות מציעות היום תלת-ממד עם משקפיים, בין אם הוא אקטיבי (אצל רוב היצרניות) או פאסיבי (LG למשל), הגישה של טושיבה חדשה ונדמה שהיא הימור גדול מבחינת החברה. מצד אחד, האפקט צריך להיות ממש טוב כדי שנאמין שזה אכן תלת-ממד ולא סתם אפקטים כפי שהיו פעם במשחקי ארקייד, והיום משקפי הצפייה התלת-ממדית מאפשרים אפקט משמעותית טוב יותר מכל דבר אחר.

כדי שהטכנולוגיה של טושיבה תתפוס ובעצם יהיה לה יתרון משמעותי על יתר יצרניות מסכי התלת-ממד, היא צריכה גם להציע אפקט מרשים, כמו כן לשכנע את הצרכנים שהם לא זקוקים למשקפיים. לגבי החלק השני, נדמה שזה החלק הקל יותר.

בתחום הטאבלטים והניידים, טושיבה סיפקה כמה הכרזות מעניינות במהלך IFA 2011. מצד אחד, החברה הכריזה על אולטרא-נייד חדש, ה-Portégé Z830, אשר מעבר למסך 13.3 אינץ’ מצטיין במשקל מזערי של 1.12 ק”ג ודיסק-קשיח מסוג SSD בנפח 128GB.  בנוסף אליו, הכריזה החברה על מחשב All-in-one המיועד במיוחד לשוק האירופי, ה-Qosmio DX730.

הטאבלט החדש של טושיבה, ה-AT200 מציג את דף הבית של ניוזגיק

במקביל אליהם, בטושיבה הדגישו את השקת הטאבלט האנדרואידי החדש, ה-AT200, אשר דגמיו בצבעים שונים קישטו מסדרון שלם במתחם של טושיבה. הטאבלט החדש מריץ את מערכת ההפעלה 3.2 Honeycomb של גוגל. עוביו 7.7 מ”מ, פחות מהאייפד 2 ובליבו פועם מעבד כפול ליבה במהירות של 1.2Ghz של טקסס אינסטרומנטס. לטאבלט שתי מצלמות, קדמית עם 2MP ואחורית עם 5MP וסוללה שאמורה להחזיק כ-7 שעות.

הטאבלט החדש מריץ את חלת הדבש בטבעיות וקלילות, הממשק נוח ומגיב במהירות וגישה לאינטרנט היתה זריזה אף היא. למעשה, זה אחד המכשירים שהיינו רוצים לבחון מקרוב, לאור העובדה שהוא מספק כבר היום אלטרנטיבה מסקרנת לאייפד 2, ובמיוחד לאייפד 1.

חברות רבות נוספות

מערכת שמע ומשחקים לרכב, תוצרת JVCKenwood, ב-IFA 2011

עוד מצאנו בתערוכה את חברת JVCKenwood, החברה המאוחדת שהיתה ידועה בעבר בתור חברת JVC וחברת Kenwood בנפרד. החברות הללו התאחדו, והציגו בביתן משותף את מוצריהם. כפי שניתן לנחש, מוצרי החברה נעו סביב עולם המוזיקה והסאונד, כאשר החברה מציגה מערכות סטריאו ניידות, מערכות סאונד מתוחכמות לרכב ועוד מגוון רחב של מוצרים.

שתי מתחרות חזקות בעולם הצילום, קאנון וניקון, הציגו את מרכולתם בדוכנים ייעודיים ב-IFA 2011. כל חברה איפשרה הצצה והתנסות בדור החדש של המצלמות שלהן מכל הליינים, הן היקרים והן הזולים יותר (entry-level). לכל חברה היתה עמדה של התנסות ובחינה של מצלמות הזום הגדולות שלה, כאשר ממתינה עבורכם מצלמה ועדשה מורכבת בקצה אחד של הביתן, איתה אתם יכולים לנסות ולצלם את הקצה השני של הביתן.

גישה זו של התנסות ישירה היתה רווחת ברחבי IFA והיא אפשרה לשתי יצרניות ה-DSLR הללו להתגבר על העובדה שיצרניות אלקטרוניקה רבות נוגסות נגיסה משמעותית בשוק ה-point&shoot, מה שמותיר אותן בהובלה של עולם ה-DSLR, כשכל אחת מהן מנסה להציע יותר למשתמש.

נוקיה ו-RIM

אי אפשר שלא להתייחס לנוקיה ולבלקברי, אשר הציגו כמעט גב-אל-גב בתערוכה. שתי החברות חלקו דבר מה משותף, אך היו שונות לגמרי. לשתיהן היה דוכן מזערי, בגודל של בערך 5 מטרים על 5 מטרים כל אחת. אבל, בשונה מעצם הנציגות המינימלית בתערוכה, ההבדל ביניהן היה נעוץ במה הן בחרו להדגיש.

בעוד שנוקיה היתה ממש לא מורגשת בתערוכה, והיה צריך לחפש בצורה עיקשת כדי למצוא את הדוכן שלה ומה היא מציעה למבקרים, חברת RIM ניצלה את הבמה והציגה את כל ליין המוצרים החדשים שלה, אשר היו זמינים גם להתנסות. יש להדגיש שהדוכן של RIM היה “קבור” מאחורי פינה בביתן של עולם התקשורת (ביתן שהוקדש לסלולר, מכשירי GPS וכדומה), אך למרות זאת היה קל יותר למצוא אותו ולהתנסות במכשירים מאשר בנוקיה.

נוכחות סינית ב-IFA 2011

מעבר לאלה, מעניין לציין את הנוכחות הסינית בתערוכה אשר קשה להתעלם ממנה. אמנם החברות הגדולות שמייצרות בסין מצניעות את העובדה הזו במאמצי השיווק שלהן, אך מצאנו בתערוכה דוכנים של חברות סיניות והרבה. למעשה, בביתן שלם ואחד הגדולים מהביתנים שבתערוכה (מס’ 26), הציגו רק חברות סיניות.

סין, לא רק סוללות

קבוצות גדולות מהחברות הסיניות שהציגו הן יצרניות של מוצרים כגון סוללות נטענות, כלים עבודה חשמליים וכדומה. קבוצה אחרת, דומיננטית אף היא, היא יצרניות של מסכי LCD. אפשר לראות מגוון יצרניות טלוויזיות, או אולי מסכים, אך כמות החברות שהציגו את מרכולתם מרשים, גם אם חלק ניכר מההולכים במסדרונות ביתן 26 היו סינים.

ייתכן והצרכן המערבי עדיין לא מוכן לרכוש את מוצרי האלקטרוניקה שלו מתוצרת סינית עם מותג סיני על הקופסא, אך ישנן כבר חברות שעושות את זה היום ובהצלחה (ע”ע לנובו). ייתכן כי בעתיד הקרוב נאמץ מותגים סיניים נוספים לחיקנו. עד אז, כאשר ממילא רוב העולם מייצר את מרכולתו בסין, נמשיך לקבל מוצרים תוצרת סין עם חותמת של חברות מותג מערביות מוכרות. היציאה של היצרנים הסיניים לאוטונומיה בעקבות הידע הטכנולוגי שהם רוכשים היא רק עניין של זמן. אם לשפוט לפי תצוגת היכולת שלהם ב-IFA 2011, נראה שהאביב הסיני כבר בפתח.

תערוכת האלקטרוניקה הגדולה באירופה ננעלה. כעת, העיניים של כל עולם הטכנולוגיה נשואות אל עבר ינואר הקרוב, אז תתקיים בלאס-וגאס הגרסה האמריקנית לתערוכה, תערוכת CES הידועה, כשבה צפויות להיות הכרזות גדולות לא פחות גדולות מאלה של IFA, אם לא הרבה יותר. עד השנה הבאה, לא נותר לנו אלא לומר להתראות  2011 IFA, שלום CES.

נדב דופמן-גור היה אורח חברת אפסון בתערוכת IFA 2011 בברלין. לצפייה ביתר הכתבות על התערוכה לחצו כאן.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: