כיצד ממים (Memes) יכולים לעזור לכם להקים סטארטאפ מנצח?

ממים הם לא רק תמונות מצחיקות באינטרנט, אלא תחום רחב יותר שעשוי לעזור לכם להגות רעיונות מוצלחים

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

עוד לפני שיזם הופך ליזם, השלב החשוב והקריטי ביותר עבורו הוא לחשוב על הרעיון הטוב ביותר. רוב היזמים מנסים לפצח את הנוסחה האולטימטיבית: איזה רעיון יגרום למשתמשים ולמשקיעים להביע עניין?

התשובה, בצורה מפתיעה, טמונה בין היתר בממים (Memes) שונים. כיצד מה שרובנו מכירים כתופעה אינטרנטית מתקשר אל עולם היזמות וכיצד היא יכולה לעזור לכם לפתח את הרעיון הבא השווה מיליונים?

קודם כל, הבינו את הבסיס

למרות שרובכם חושבים על ממים כאל תמונות או תופעות השוטפות את הרשתות החברתיות שלנו, ייתכן שלא ידעתם שמדובר בתחום מחקר שלם, הנקרא Applied Memetics, או ממטיקה יישומית. מדובר בתת תחום בסוציולוגיה, הנחקר בקפידה ברחבי העולם. כפי שתוכלו לנחש מדובר בתחום חדש, יחסית, שנועד לחקור את התנהגות האוכלוסיה לאחר שנחשפו בכוונה, במודע או לא, לממים שונים.

על מנת לעשות קצת סדר בדברים, נתחיל בהגדרה הרשמית. מם הינו מונח שהוטבע לראשונה ב-1976 על ידי ריצ’רד דוקינס בספר “הגן אנוכי”. בפועל, מדובר ביחידת מידע המשתכפלת ממקורות לא-חיים של מידע, כגון ספרים ומחשבים, אל מקורות ומאגרים אחרים. מדובר על פעולה דומה לגן (Gene), מידע המועבר באמצעות החומר התורשתי. ממים יכולים לבטא רעיונות, מנגינות, דגמים או כל דבר שנלמד ומועבר כיחידה.

קצב ההדבקה של ממים הינו גבוה מהרגיל, וכפי שניתן להבין מדובר בתחום הכולל הרבה מדע מאחוריו ולא רק חתולים באינטרנט. עוד מאפיין חשוב הינו שממים משוכפלים באמצעות חיקוי. בעוד שהכוונה הממשית היא העתקת ההתנהגות או צורת החשיבה של האחר, הדוגמה הטובה ביותר היא יישום התיאוריה על ממים באינטרנט, המשתמשים בתמונות זהות על מנת להפיץ משפטים, בדיחות וכדומה באותו הסגנון ועם אותו קו מחשבה כמו התוצר המקורי.

meme

איך כל זה קשור לסטארטאפים?

לאור העובדה שמדובר בתחום כה רחב, אין זה מפתיע שהוא רלוונטי גם לעולם הסטארטאפים והיזמות. למעשה, הוא יכול לעזור ליזמים להגות רעיון למיזם הבא שלהם, ללמוד כיצד אותו רעיון יכול להתפתח משמעותית “ולהדביק” משתמשים בכל רחבי העולם, וכך להפוך להצלחה מסחררת.

אחד מהעוסקים בתחום זה, הינו שרון שיינברג, חוקר מימטיקה יישומית. שיינברג הגיע אל התחום בזמן הלימודים במחלקה ללימודי מידע, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה בבר אילן, כאשר זיהה כי למידע יש תכונות רבות של אורגניזם חי, מה שגרם לו להבין שניתן לחקור את התפשטותו ואורך חייו בקרב המשתמשים השונים.

לדבריו, מידע מתנהג כמו אורגניזם חי, כשהאבולוציה חלה גם עליו. ניתן לראות דפוס או מודל המלווים אותו לאורח “ימי חייו”, ניתן לחזות את התפתחותו ואף ניתן לבצע מניפולציות שונות עליו. נקודת המפתח עליה מתבסס המם בתחום היזמות היא שבמידה והרעיון לא חדש, הוא לא מעניין.

נוסחה פשוטה לרעיון מוצלח

רגע לפני שאתם זורקים את ידיכם לאוויר ונושפים בבוז, חשוב להבהיר: שיינברג אינו אומר שכל יזם צריך ליצור את המוצר שלו מרעיון שלא היה קיים עד היום בשוק, שכן מדובר במהלך שהופך ליותר ויותר קשה במהלך השנים. אלא, על היזם להציע למשתמשים משהו חדש. על מנת להבין מעט יותר טוב את הקונספט, מציע שיינברג נוסחה פשוטה:

אלמנטים מוכרים + חדשנות = רעיון מנצח

כלומר, על היזמים לפנות אל אלמנטים מוכרים ואהובים על ידי המשתמשים, אך לכלול בהם אלמנט חדשני שלא היה קיים עד היום. על מנת להצליח משמעותית, שיינברג מוסיף כי הרעיון צריך לפנות אל פן רגשי הקיים אצל המשתמשים שירצו להשתמש במוצר ולהפיץ אותו הלאה.

בנוף המקומי שלנו ניתן לראות חברות רבות המצליחות להציג רעיון מעניין, שמצליח לערב את המשתמשים וכתוצאה מכך גם את המשקיעים. לצד החברות הללו, ניתן לראות חברות נוספות המנסות להעתיק את הרעיון המקורי, מכיוון שכבר הצליח להוכיח את עצמו.

אך יזמים אלה צריכים להבין שלא מדובר בקונספט פשוט כמו שהוא נשמע והפריט החשוב ביותר אותו עליהם להעתיק הוא אלמנט ההצלחה. כלומר, עליהם להבין על איזה צורך ענו המוצרים הקיימים בשוק ולנסות לשפר אותם, או לחילופין לחשוב מהו הצורך הקיים שאין לו מענה, להוסיף לו את האלמנטים הדרושים ולהפוך אותו למנצח.

מקור: Shutterstock

מקור: Shutterstock

מה כן צריך לעשות?

דוגמה שעוזרת להבין מעט יותר טוב את הקונספט מאחורי הנוסחה של שיינברג, היא אפליקציה המדרגת את המכוניות הנוסעות לפני המשתמשים בכביש. כך, אנו לוקחים אלמנטים מוכרים של דיווח על כלי הרכב (הקיים כיום באמצעות מדבקות על רכבי חברה), ביחד עם הקונספט המוכר לכולנו של Road Rage ומשלבים אותם אל אפליקציה חברתית המאפשרת לחשוף ברבים את כלי הרכב הבעיתיים בהם אנו נתקלים בכביש.

דוגמה נוספת שמציע שיינברג היא אפליקציה המאפשרת למשתמשים להסיע משתמשים אחרים, במודל הדומה לזה הקיים בגט-טקסי, אך במקום לדרוש מהם כסף לבסס את הקונספט על פרסים לנהגים הפעילים ביותר. כך, הנהגים ירצו להסיע כמה שיותר משתמשים על מנת לצבור נקודות ולהגדיל את סיכוי הזכיה שלהם בפרסים, כאשר הנוסעים ירוויחו בכך שלא יצטרכו לשלם על מנת להגיע ממקום למקום.

בדוגמה זאת ניתן לזהות תוספת של הון חברתי המקושר למוצר, הבא לידי ביטוי באמצעות ביקורות או ניקוד. בעוד שלא בטוח שמדובר ברעיון שאכן יכול לעבוד, במידה ובעת קריאה עליו הצלחתם להתלהב ממנו – זוהי ההוכחה שלפחות הקונספט מאחוריו אכן עובד.

בין הפרוייקטים הנוספים עליהם עבד שיינברג ניתן למצוא את מבריח הדייטים של הוט, אפליקציה שאפשרה למשתמשים לעבוד אחד על השני, לצד צרצרפיס 2013, תחרות במסגרתה הוזמנו המשתמשים לכתוב עד 140 תווים על נושא מסויים, אך ניתנה להם גם האפשרות לבצע ווריאציות על התכנים הקיימים.

כל רעיון סופו להעלם

עם כל הכבוד לרעיון המנצח שכבר מתחיל להתבשל לכם בראש, חשוב לזכור כי גם כשזה מגיע לרעיונות, יש להם זמן קצוב. זאת כמובן, במידה והרעיון נשאר בפורמט המקורי שלו. כך לדוגמה, שיינברג מבהיר כי הזמן הטוב ביותר להתרחק ממניה היא כשנהג המונית שלו ממליץ עליה. המשמעות היא שהיא הגיעה לתפוצה רחבה מידי, כך שצפויה לרדת ובכך להעלם ולגרום לבעלי מניות לאבד מערכן.

בעולם הממים, יש יחס ישיר בין קצב ההתפשטות של הרעיון למהירות בה יעלם. כך, במידה ומוצר הפך בן לילה לכוכב ברשת, סביר להניח שבאותה המהירות יעלם מהכותרות ומעיניהם של המשתמשים. ניתן למנוע זאת באמצעות שינויים ושדרוגים של המוצר, אבל גם כאן חשוב לשים דגש על כל האלמנטים השונים ולשמור על ממשק פשוט, הפונה אל המשתמשים וגורם להם לרצות להשתמש בו.

בשורה התחתונה, מוצרים וחברות שעולים מהר לתודעת הציבור סופם להעלם כמעט באותה מהירות. לכן, המהלך הנכון יהיה לבנות את החברה בצורה יחסית איטית, לצבור קהל משתמשים ואוהדים ולהמשיך לפתח אותה בהתאם לבקשותיהם.

בעוד שסיפק נוסחה שיינברג מבהיר כי לא קיים פתרון קסם שיכול להפוך מוצר לא מושקע למוצלח. האלמנטים החשובים הם עדיין אופן מימוש המוצר, הצוות העומד מאחוריו והחזון של החברה כולה. הם אלה שיגרמו לחברות להצליח או ליפול, כאשר כל הנוסחאות והאלמנטים הם טיפים שיעזרו לכם בדרך הקשה אל הפסגה.

מקור תמונה: Shutterstock / success on the road backgroundBack view of businessman drawing sketch on wall

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

1 תגובה על "כיצד ממים (Memes) יכולים לעזור לכם להקים סטארטאפ מנצח?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מה זה
Guest

האם באמת יש אפליקציה של דירוג רכבים? אפשר לינק לאפליקציה?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: