מלחמת גוגל-פייסבוק: גוגל משיבה מלחמה
שני האתרים הגדולים בעולם מתחרים על הכתר. אחרי שפייסבוק שלפה את התחליף שלה לחיפוש הסטנדרטי, גוגל מגיבה בהשקת רשת חברתית מתחרה לפייסבוק. עוד באזז? מקווים שלא
בפינה הכחולה: הרשת החברתית הגדולה בעולם, המוכרת גם בכינוי "פייסבוק" המחזיקה קרוב לחצי מיליארד משתמשים.
בפינה האדומה (או הירוקה, או הצהובה, או כל אחד מהצבעים האחרים שמופיע בלוגו): מנוע החיפוש הגדול בעולם, מוכר גם בכינוי "גוגל" המשרת מאות מיליונים של משתמשים מדי יום (אף אחד, אולי מחוץ לגוגל עצמה, לא באמת יודע את המספר האמיתי).
התואר: האתר הגדול והפופולארי ביותר בעולם ואולי גם מעצב התרבות האינטרנטית של השנים הקרובות.
סיבוב ראשון: רשת החברים כמקור תוכן.
כאשר פייסבוק קמה לפני קצת יותר מ-6 שנים, היא הייתה מיועדת לדבר אחד בלבד, לאפשר לך להתעדכן לגבי מה שקורה עם החברים שלכם. איפה הם לומדים, איפה הם עובדים ולמי הם נשואים. עד שנת 2008, גוגל ופייסבוק כמעט ולא נחשבו כלל כמתחרות שכן גוגל לא הייתה שחקנית בזירה החברתית ופייסבוק לא באמת נתפסה כמקור לעידכונים אמיתיים על שום דבר למעט מה שקורה עם החברים שלכם. הדבר היחיד שהיה משותף לשניים היה שלשניהם היה אותו מקור הכנסה עיקרי – פרסום – כך שבסופו של דבר, הם התחרו על הכיס של אותם מפרסמים. אך כמו כל אתר טוב, עם השנים הוסיפה לעצמה פייסבוק עוד ועוד תכונות ואפשרויות של שיתוף מידע בין חברים. המהפכה האמיתית החלה לפני כשנתיים כאשר התפיסה של תוכן המגיע ממעגל החברים הפכה להיות פופולארית. בשלב הזה למישהו בגוגל נפל האסימון שאולי גם העתיד של החיפוש טמון לו אי שם בתוך הזירה החברתית.
מנצחת: פייסבוק.
סיבוב שני: פייסבוק מתחברת לאינטרנט, גוגל מתחברת ל… באזז
מאז 2008 ההייפ מסביב לפייסבוק ממשיך לגדול בקצב שקשה לעקוב אחריו. הרשת צוברת עוד ועוד משתמשים ומרחיבה את תחומי הנגיעה שלה גם מחוץ לגבולות האתר עצמו באמצעות Facebook Connect (שהפך השנה ל-Social Graph) המאפשר לפייסבוק להתחבר לעוד ועוד מערכות הנמצאות מחוץ לאתר עצמו ולהעביר את מה שקורה באתרים אל תוך הרשת החברתית בין אם פשוט בגלישה לאתרים, תגובות באתרים חיצוניים ולאחרונה, עד לרמה של ביצוע Like על תכנים שלא נמצאים בתוך הרשת החברתית, אך מוכנסים אליה על-ידי המשתמשים עצמם. הרשת החברתית הופכת ניזונה מהמשתמשים עצמם וכמות התוכן שזורמת לתוך פייסבוק הופכת את הרשת החברתית למקור מידע משמעותי יותר עבור המשתמשים, המעדיפים להתעדכן באמצעות החברים שלהם מאשר באמצעות מעקב אקטיבי אחרי עדכונים באתרים שונים.
בשלב מאוחר יחסית, אחרי תקופת דגירה ארוכה למדי (וכנראה שלא ארוכה מספיק) משיקה את גוגל באזז, סוג של רשת חברתית מבוססת עדכוני סטטוס בדומה למה שמאפשרת רשת המיקרו-בלוגינג טוויטר, רק ללא הגבלת ה-140 תווים. ההשקה של המוצר הופכת לכשלון חרוץ בגלל מגוון רחב של בעיות פגיעה בפרטיות שנבעו כפי הנראה מאיפיון לקוי של הפתרון וחוסר הבנה של היעד אליו מכוונת החברה להגיע.
מנצחת: פייסבוק
סיבוב שלישי: מאבק חזיתי – פייסבוק תשיק מתחרה לחיפוש, גוגל תשיק מתחרה לפייסבוק
אין ספק שהמומנטם בקרב בשלב הזה בהחלט נמצא בצד של פייסבוק. הסקרים בארצות הברית מראים שלפחות במרכז האינטרנט העולמי היא כבר עברה את כמות המשתמשים של גוגל וסקרים במקומות אחרים בעולם מבשרים על כיוון דומה. בשלב הזה, מנסה פייסבוק לרכב על הגל של עצמה כאשר היא מתכננת להשיק בשבועות הקרובים יישום חדש באתר בשם Facebook Questions. הפיצ'ר החדש, אמור לאפשר למשתמשים לשאול שאלות ולקבל תשובות מהחברים שלהם (לא יכולנו לעשות את זה עד היום?) ואמור לשמש אלטרנטיבה לחיפוש המסורתי כאשר אתם מחפשים מידע. כך (או לפחות כך פייסבוק מקווה), כאשר תצטרכו לדעת איך מכינים לזניה או איך קוראים לשחקנית מהסרט שעכשיו רואים בטלוויזיה, מה שתעשו זה לשגר שאלה ב-Facebook Questions ולתת לחברים שלכם לענות לכם – במקום להשתמש בגוגל.
מהצד השני, גוגל לא מתכוונת לעבור בשתיקה על המהלך האחרון של פייסבוק ולפי השמועות האחרונות, מתכננת החברה להשיק בקרוב שירות מתחרה לפייסבוק תחת השם "Google Me". מאחר ולא מדובר בדיווח רשמי, כמות המידע שקיימת ברשת על הפרויקט החדש היא מועטה יחסית, אך ממה שהצלחנו בכל זאת לדלות נראה כי יהיה מדובר בשילוב כלשהו בין Google Profiles שקיים היום לבין שירות הבאזז של החברה. אף על פי שלא ממש ברור מה בדיוק יהיה בפנים, אין ספק שבמידה וגוגל תשיק מוצר שבאמת יהיה אטרקטיבי, נוח ומזמין, יהיה לו פוטנציאל גדול למדי מאחר וגוגל גם ככה יודעת עלינו יותר ממה שאנחנו יודעים על עצמנו, כך שלבנות פרופיל מדויק ולהתאים את כל מה שצריך עבור המשתמש אמור להיות פשוט למדי. מצד שני, גוגל כבר נמצאת בהפסד של 2:0 במשחק כנגד עצמה בכל הקשור להשקות מוצרים השנה (אחרי הגוגל באזז וגוגל-גל הכושלים) אז אולי כדאי שהחברים בגוגל יפסיקו לנסות ולירות מהמותן ויקחו קצת זמן לחשוב על אסטרטגיה?
מנצחת: ?
ומה עם כל שאר השירותים?
לפני שכולם קופצים, חשוב להסביר שבתיאור הקרב המדובר ניסיתי עד כמה שאפשר להתייחס רק לחיפוש של גוגל מול השירותים החברתיים של פייסבוק. אז נכון שלגוגל יש את יוטיוב ופיקאסה שנמצאים בליגה אחרת לגמרי מהשירותי התמונות והוידאו של פייסבוק (אולי למעט יכולות התיוג, אבל גם זה רק בגלל שכל החברים נמצאים בפייסבוק ולא בפיקאסה). ונכון שגוגל היא מזמן כבר לא מנוע חיפוש נטו והיא מציעה עולם ומלואו של כלים, שרותים, מערכות הפעלה ואפילו חומרה. ואפילו אפשר להגיד שלעומת גוגל, פייסבוק של היום היא רשת חברתית ותו לא. אך אם נחזור לרגע חזרה לקרב האגרוף שלנו, נבין על התואר מתמודדות שתי החברות ועד שלא ימציאו חוקים חדשים למתמטיקה (או לפחות באגרוף), רק אחד יכול להחזיק במקום הראשון.
הגב
8 תגובות על "מלחמת גוגל-פייסבוק: גוגל משיבה מלחמה"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
ואיך החברים ידעו איך מכינים לזאניה? כנראה שהם יחפשו בגוגל.
אין לפייסבוק שום דבר להציע מבחינת תוכן, ה"ניצחונות" בסיבובים הם לא מציאותיים, גוגל היא המקור לחיפוש תוכן באינטרנט ובכלל ללא מתחרים משמעותיים ובטח ללא תחרות מפייסבוק, הרעיון החדש של חיפוש תוכן ברשת החברתית הוא לא ישים לחלוטין ואין בו שום איום למנוע של גוגל.
וכל זאת כמובן בלי לקחת בחשבון את שלל השירותים הנוספים של גוגל שלפייסבוק אין שום דבר דומה להם.
גוגל היא כבר מזמן לא מנוע חיפוש. גוגל היא מערכת הפעלה שיונקת מהרשת מולבשת עליה ומחוברת לקרביים שלה. לקישקע. פייסבוק לא נמצאת בכלל בסקאלה של גוגל (בינתיים). פייסבוק היא לא יותר מאשר "תפוז" רק בסקלה גלובלית. וזה באמת לא הרבה.
נוטה להסכים עם קודמיי. בניגוד לפייסבוק, גוגל (הבסיסית, כמנוע חיפוש), לא מצריכה רישום, עדכוני סטטוסים ובכלל – להיות שייך לרשת חברתית כלשהי, כך שלדעתי, ידה תמיד תישאר על העליונה (ישנם המון אנשים שפלטפורמות הרשתות החברתיות פשוט אינן "מדברות" אליהם…ובשבילם קיים בעיקר גוגל).
כששניים רבים השלישי מנצח…………..
זה נראה כאילו אתם משווים מכונית לסלט פירות,
גוגל ישאר גוגל פייסבוק ישאר פייסבוק…
כל השאר בבלת אחד גדול…
יניב,
אשמח לכתבה המשווה בין גוגל למייקרוסופט שנדמה כי נעלמה לה מהמפה של העניין בעולם.
תודה