גוגל נגד אפל – הקרב על המנויים

גוגל מכריזה על שירות חדש בשם-Google One Pass, המספק את כל מה ששירותי ה-Subscription של קופרטינו לא יכולים לספק.

מקור: אתר החברה

מוקדם יותר השבוע הודיעה גוגל על השקת שירות חדש בשם Google One Pass. מדובר בשירות חדש, שאמור להתחרות בשירות המנויים של חברת אפל, ולהעניק לציבור הגולשים אפשרות לשלם על תכנים וירטואליים במקום אחד, באמצעות המערכת של גוגל.

בפועל, נראה שמדובר לא רק בלעקוף את אפל בסיבוב הנוכחי ביניהן, אלא ביצירת מימד נוסף לשירות קיים של גוגל, הגוגל-צ’ק-אאוט (Google Checkout). בשונה מהצ’ק-אאוט, המאפשר לאנשים לשלם על מוצרים ושירותים, ה-One Pass יאפשר לצרכנים לשלם על סחורות וירטואליות, כגון מוצרי תוכן שונים.

הכירו את Google One Pass

כפי שניתן ללמוד מהסרטון שפרסמה גוגל, ה-One Pass נועד לתת מענה למוציאים לאור אפשרות לגבות כסף על התכנים שלהם בצורת מנגנונים שונים הדואגים לכל הצדדים הטכניים, במטרה לשחרר את המו”לים והיוצרים מכל הלוגיסטיקה שמסביב ולאפשר להם לדאוג רק לתוכן.

באמצעות המערכות שלה היום, גוגל יכולה לספק ליצרני התוכן שיירשמו לשירות אפשרויות שונות של גביית חיובים, בהתאם למודל שהם יבחרו. החל מתשלום חד-פעמי עבור גישה לתוכן, ועד לתשלום יומי על גישה. גוגל יכולה לספק הן את המנגנונים עצמם והן את הגמישות הנדרשת לשנות את מודל החיוב במקום, לפי שיקול הדעת של יוצרי התכנים.

מבחינת גוגל, השאיפה היא שמוציאים לאור יבחרו במערכת של גוגל ויחסכו כך את העלויות הכרוכות בבניית מערכות חיוב, גבייה וסליקה באתרים שלהם. בגוגל מציעים, למעשה, ליצור עבורנו את החנות הוירטואלית, במקום שאנחנו נצטרך לבנות אותה, או לשלם למישהו שיבנה לנו חנות וירטואלית עבור המגזין שלנו, או העיתון.

אפל השיקה שירות דומה משלה

אפל השיקה רק לפני יומיים שירות דומה מאוד לשירות עליו הכריזה גוגל השבוע, אך השירות של אפל מיועד רק למי שיש לו אפליקציה בחנות האפליקציות של אפל. השירות החדש מכיל מנגון הזהה למנגנון החיוב של עיתון “The Daily” שהושק זה מכבר בשיתוף עם News Corp. בנוסף, הודיעה אפל כי היא תאפשר ליצרני תוכן לגבות תשלום עבור יצירות שלהם באמצעות המנגנון הקיים של גביית כסף מהצרכנים, כפי שגבתה אפל עד עתה עבור הורדת אפליקציות.

אפל, כידוע, שומרת על 30% מהרווחים מהתכנים המורדים דרך חנות האפליקציות ודרך האפליקציות עצמן. רק לאחרונה שמענו קולות המתרעמים על כך שאפל החליטה שהיא רוצה גם 30% מכל מכירה שעוברת דרך האפליקציה, גם אם המכירה עצמה לא מתבצעת באפליקציה או בחנות של אפל, אלא באתר בית של חברה. למשל, אם לאמאזון יש אפליקציה המפנה את משתמשי האייפון אל האתר של אמאזון לרכוש ספרים שם, אפל מצפה עכשיו לקבל נתח מההכנסות של אותה מכירה.

אפל מול גוגל

העובדה שגוגל חיכו מעט ופרסמו רק את המנגנון שלהם איפשר לחברה לראות את התגובות של השוק להשקה של אפל, ולשמוע את ההדים של ההתנגדויות למדיניות ה-30% מכל מכירה שעוברת דרך אפליקציה או נובעת ממנה. מבחינת השוואה, הרי שהשירות של גוגל יכול לעבוד מכל מחשב בעולם. הוא לא תלוי במערכת הפעלה או בחומרה כלשהי. מנגד, המנגנון של אפל מיועד אך ורק לשוק של iOS, וליצרני תוכן המוכרים את תכניהם דרך האפליקציות שבאפ-סטור. גם הצרכנים מוגבלים במערכת של אפל, שכן רכישה של אפליקציות והתכנים הנמצאים שם מיועדים אך ורק לבעלי מערכות iOS.

אנשי גוגל הוסיפו לגבי ההשקה החדשה, כי בשלב זה השירות החדש שלהם מיועד בעיקר למנויים קבועים (Periodicals) לכתנים כגון עיתונים ומגזינים, אך ציינו כי ניתן להתאים את המודל שלהם למגוון תכנים אחרים.

השירות כבר זמין כעת בצרפת, גרמניה, ספרד, ארצות הברית וקנדה, אך בגוגל מציינים כי כבר בעתיד הקרוב יוכלו מוציאים לאור לשלב את שירות ה-One Pass בכל מדינה בה פועל שירות הגוגל צ’ק-אאוט.

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: