גוגל נגד פייסבוק: קרב הענקים

מזה שבועות שהרשת מוצפת במני שמועות על רשת חברתית שעומדת להקים ענקית החיפוש גוגל באמצעותה תילחם על חצי מיליארד גולשים הרשומים כיום בפייסבוק. ביומיים האחרונים נראה שהתמונה מתבהרת מעט יותר וגורמים רשמיים בגוגל מאשרים: תהיה רשת חברתית למשחקים מקוונים מבית גוגל. פייסבוק מצידה, משיקה שרות שאלות ותשובות ברשת החברתית.

מלחמה קרה

אם נביט במספר הרכישות וההשקעות בחברות משחקי פנאי (casual gaming) קל לראות שמדובר במגמה לוהטת. דיסני אישרה את רכישתו של Playdom, אתר משחקים מקוונים פופולרי בסכום מכובד של 563.2 מיליוני דולרים והבטיחה של עוד 200 מיליון אם האתר יעמוד ביעדי הרווחים ורשת חנויות המשחקים האמריקאית GameStop רכשה את מפיץ המשחקים המקוון Kongregate. לא מכבר נודע על השקעתה של גוגל בזינגה, החברה המפתחת משחקים שהופכים ללהיטי אינסטנט בפייסבוק, כמו FarmVille. עם עוד ועוד דיווחים על הרגלי הרכישות של משתמשים במשחקים והסכומים הגדלים שאלו מוציאים על תוכן וירטואלי, הפכו את התחום לאווזה המטילה בייצי זהב וללא ספק היוו את אחד ממנועי הגדילה של פייסבוק למימדיה העצומים המאיימים על הענקית גוגל.

פייסבוק הפכה אט-אט למתחרתה הגדולה ביותר של גוגל על זמנם וכספם של הגולשים והמפרסמים, וצפוי היה שזו תבחר להתחרות בענק הכחול. השאלה הגדולה היא כיצד. ביום שני האחרון צוטט מנכ”ל גוגל, אריק שמידט כשאמר שלאינטרנט “אין צורך בשני דברים זהים” וכן ציין שגוגל אינה רואה את פייסבוק כמתחרה, למרות שבפועל קל לראות שקיימת תחרות בסיסית מאוד בין השתיים על תפקיד “השער לאינטרנט”, האתר ממנו מגיעים הגולשים לתוכן ברשת. באותו הראיון אמנם סירב שמידט להגיב על השמועות על רשת חברתית מבוססת משחקים לגוגל, אך כעת מדווח ה-WSJ על אימות רשמי ממקור בחברה – הרשת החברתית של גוגל בדרך אלינו.

בדיווח נטען שמקור מוסמך בגוגל חשף שזו נמצאת במשא ומתן עם מספר חברות משחקים ידיעות כמו פליידום (שנרכשה על ידי דיסני), ביג פיש (של Electronic Arts) וזינגה (בה כאמור החברה השקיעה כספים) במטרה להקים רשת משחקי פנאי. המקור הוסיף ואמר שמדובר בחלק ממהלך גדול יותר של הענקית ממאונטן-וויו.

המנצחים הגדולים: מפתחי המשחקים

משחקי פנאי ברשתות חברתיות והפופולריות הגואה שלהם לצד הפשטות היחסית של הפיתוח משכו חברות פיתוח משחקים רבות לכיוון זה. נכון להיום, אלו משלמות לפייסבוק נתח של 30 אחוזים מההכנסות על רכישות במשחקים שלהן ואם גוגל תציע להם פרמיום גדול יותר על המכירות, אלו עשויים להגר לפלטפורמה החדשה.

זוכרים את הפק-מן בלוגו של גוגל לפני כמה חודשים, הדגמה קטנה של אפשרויות הפיתוח ב-HTML 5? עכשיו דמיינו לעצמכם משחקים מבוססי HTML 5 שניתן יהיה להריץ על כל פלטפורמה וללא צורך בהתקנה: בסלולרי, במחשב הלוח, במחשב האישי או הנייד. גישה זו תאפשר לגוגל לפנות לקהלים רבים יותר וליצור מעין מרכז משחקים למכשירים הניידים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד שיאפשר גם משחק באמצעות בדפדפן של כל מכשיר או מחשב בעל גישה לרשת והמסוגל להציג HTML 5.

ריח אינטרנט סלולרי באוויר

לגוגל כידוע יש אף רגיש למדי למגמות בשוק וזו רואה שירותים מבוססי מיקום מצליחים לצד רשתות גיימינג כמו Xbox Live ו-PNS הופכות גם למעין רשתות חברתיות בהן משתמשים מתקשרים עם שחקנים אחרים בתוך המשחק או מחוצה לו.

הפופולריות הרבה של סמארטפונים למינהם ולצידם חיבורי אינטרנט סלולרי עשויה בהחלט למשוך את גוגל לכיוון של רשת חברתית עם שילוב נתוני מיקום ומשחקים מרובי משתתפים. לעניות דעתי, האתגר הגדול ביותר של גוגל ושיוכל אולי להיות היתרון התחרותי על פני פייסבוק הוא תחום אבטחת המידע ופרטיות המשתמשים. יש לקוות שגוגל למדה את הלקחים מהשקת שרות באזז, שזכה לביקורות שליליות מאוד ועד היום לא ממש הצליח להמריא על אף השיפור בהגדרות הפרטיות בו.

פייסבוק מחזירה

לצד הכותרות על כניסתה האפשרית של גוגל למגרש של פייסבוק, פייסבוק עושה גם היא צעד קטן לתוך הטריטוריה הנשלטת על ידי גוגל ביד רמה: חיפוש. אמנם לא מדובר במנוע חיפוש גרידא אלא במנוע שאלות ותשובות כמוהו תמצאו עשרות (אם לא מאות) ברשת. יחד עם זאת, הכרזתה של פייסבוק אמש על שרות Facebook Questions הוא בהחלט מהלך עויין נגד גוגל במיוחד בהתחשב בכך שגוגל רכשה חברה בשם Aadvark בפברואר האחרון המציעה בעצם שרות זהה.

השרות “שאלות פייסבוק” אמנם יחייב משתמשים (לפחות בהתחלה) לענות על שאלות וניתן יהיה להרכיב בסיס נתונים אמיתי של תשובות רק לאחר תקופה של הרצה של השרות, אך כשמדובר בקרב על כל גולש וכל קליק, הפופולאריות העצומה של פייסבוק עשוייה לנגוס לגוגל ברווחים מפרסום בתוצאות חיפוש. למרות שלא מדובר במכה מספיק חזקה לדגדג את גוגל בשלב הזה, מדובר רק בתחילת הקרב שעשוי לפצל את רשת האינטרנט, גם אם שני הצדדים טוענים בפני העיתונאים שאינם מתחרים זה בזה.

Avatar

אילנה ברודו

אשת המילה הכתובה וחובבת טכנולוגיה. גרפומנית, גיקית, גיימרית, בשלנית, ואפילו משוררת לעת מצוא. בימים עיתונאית רשת נעימת הליכות ובלילות לוחמת צדק דיגיטלי חסרת רחמים ובעלת לשון מושחזת היטב. לשעבר כתבת טכנולוגיה ב-ynet ו-walla!.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: