גוגל Buzz – מי צריך פרטיות?

פרטיות הופכת להפך הגמור מהטרנדים השולטים ברשת האינטרנט, אבל הפעם נראה כי גוגל חצו קו אדום וקבעו כי ה”נוחות” שלנו, יותר חשובה מהפרטיות שלנו.

סרגיי ברין בהכרזה על הגוגל באזז

סרגיי ברין בהכרזה על הגוגל באזז. תמונת יח"צ

הרבה מאוד ספקולציות כבר יש בנוגע ל-Buzz החדש של גוגל. ייתכן שמדובר בכלל במחליף לגוגל Wave, שדומה יותר לשלולית מיובשת בחודשים האחרונים מאשר ל”תחליף הדואר האלקטרוני” שהוא נועד להיות, יש שאומרים שהוא נועד לשבור את טוויטר באמצעות הסרת המגבלות של השירות, להתחרות בשורות הסטאטוס של פייסבוק, או פשוט להיות שלב נוסף בהשתלטות של גוגל על העולם…

אך עוד לפני שיצליחו לבצע את זממם, בגוגל החליטו לחשוף את חיינו האישיים לכל הגולשים האחרים. למשתמשים שהתעוררו לתיבת דואר של גוגל מלאה בהודעות על באז כזה או אחר, נראה כי פשוט מישהו שכח לשאול אותם את השאלה הפשוטה אם הם רוצים בכלל לשתף. קצת יותר מ-48 שעות אחרי שהשירות הושק, נראה כי הבעיה העיקרית שגוגל יצטרכו להתמודד איתה או להתעלם ממנה היא פרטיות משתמשיה.

רובנו עבדים של גוגל. אם זה שירות הדואר שרבים מאחסנים בו את התכתובות הכי אישיות שלהם, או החיפוש שהתרגלנו אליו עד שהמצאנו מילה חדשה “לגגל” או הצ’אט, המפות וכו’ (הבנתם לאן זה הולך). אבל הפעם נראה כי ליד השירות חדש Google Buzz, הגדרות הפרטיות של פייסבוק הן ברכה וטוויטר הוא פשוט הגשמת חלום לעוסקים בתחום הפרטיות.

מישהו עוקב אחרי?

גוגל מאמינים בשירות, ולכן Google Buzz לא רוצה להטריח אותנו, הגולשים, ולכן מחליטים בשבילנו מי יהיו העוקבים שלנו ואחרי מי נעקוב. הבחירה נעשית מתוך אנשי הקשר שאיתם התכתבנו או צ’וטטנו הכי הרבה. אבל לא זו הבעיה – המחדל האמיתי טמון בהגדרות ברירת המחדל המפתיעות שהופכות את כל העוקבים והנעקבים לגלויים בפרופיל המשתמש (Google Profile).במילים אחרות, אם לא נשנה את הגדרות השירות, כל אחד יכול לראות את רשימת האנשים שאנחנו נוהגים להתכתב או לדבר עימם.

בגוגל מנסים להסביר את הנושא קצת אחרת : הם טוענים כי לאחר יצירת הפרופיל ב-Buzz, אם לא נערוך את הגדרות ברירת המחדל, רק ייתכן שמישהו יכנס ויראה את רשימת האנשים שאנחנו נוהגים להתכתב איתם או לשוחח, במידה ולא נערוך את הרשימה בעצמנו בזמן יצירת הפרופיל. עוד להגנתם טוענים בחברה כי בזמן יצירת הפרופיל, נכתב בצורה מפורשת כי הפרופיל כולל את שם הגולש, תמונתו, אנשים שהוא עוקב אחריהם ואנשים העוקבים אחריו. מה שהם שכחו להוסיף הוא שמדובר באנשים שאנחנו מתקשרים איתם באופן הכי תדיר.

ולמה שיזכרו ? הרי אף אחד לא באמת טורח לקרוא את השורות הקטנות בזמן ההתרגשות של שימוש לראשונה בשירות חדש מבית היוצר של החברה הפופולארית, ולכן אנחנו מתעלמים שוב מהאזהרה הכתובה באותיות קטנות ולא מודגשות, שהמידע על העוקבים ווהנעקבים הפופולאריים שלנו חשוף לעיני כל. הסכמה מדעת קשה לומר שיש כאן לחשוף את המידע האישי כל כך, כמו רשימות אנשי הקשר שלנו.

הפתרון הרצוי לפגיעה החמורה בפרטיות המשתמשים ב-Google Buzz נמצא מתחת לאף של גוגל, אבל הם בודאי לא מעוניינים ליישמו בשלב זה. השינוי היחיד שעליהם לבצע הוא לאפשר ליצור פרופיל חסוי בשירות ורק במידה ומעוניינים, אחרי שמבינים את ההשלכות, ניתן לחשוף את אנשי הקשר – במידה וגם הם אישרו זאת. שימוש במנגנון הפוך אשר מטיל את האחריות על המשתמש לגלות את הפרטים הללו רק לאחר שהרשימות התגבשו, הופך את המוצר למפר חמור של פרטיות גולשיהם הנאמנים של גוגל, (ואנשי הקשר שלהם).

תקראו לי פרנואידית, אבל לי זה הספיק כדי לכבות את ה-Buzz של גוגל.

מה אתם חושבים?

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

2 תגובות על "גוגל Buzz – מי צריך פרטיות?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוסי
Guest

את פראנוידית…. תתעוררי ומהר.

אמיר
Guest

אשמח לדעת מה השימוש שלכם ב BUZZ?
http://wp.me/PKxgG-8t

wpDiscuz

תגיות לכתבה: