גוגל AdSense חוגגת 8 / היכרות מעמיקה

בשנת 2000 חשפה גוגל את גוגל אדוורדס (Google AdWords) והתחילה להציע למפרסמים לפרסם לצד תוצאות החיפוש. בהמשך חשפה את גוגל AdSense, המאפשר למפרסמים לפרסם באתרים שותפים של גוגל. הכרות מעמיקה עם שני השירותים

צילום: flickr, cc-by, Images_of_Money

ביוני חגג שירות גוגל אדסנס (Google AdSense) יום הולדת שמיני, מאז השקתו בעולם בשנת 2003. צוות גוגל אדסנס מספר כי יש כבר מעל שני מיליון בעלי חשבונות אדסנס ברחבי העולם. בארץ הושק רשמית האדסנס בעברית בפברואר 2007, לאחר שבמהלך 2006 עשתה גוגל ניסוי בטא של הממשק בעברית עם אתר תפוז.

מה ההבדל בין AdSense ל-AdWords?

בשנת 2000 חשפה גוגל את גוגל אדוורדס (Google AdWords) והתחילה להציע למפרסמים לפרסם לצד תוצאות החיפוש. בהמשך חשפה את גוגל אדסנס, המאפשר למפרסמים לפרסם באתרים שותפים של גוגל. למעשה, האדסנס הוא הצד השני של האדוורדס – הצד של מנהלי האתרים (מה שנקרא publishers).

באדוורדס מפרסמים יכולים לפרסם הן ברשת החיפוש של גוגל והן ברשת המדיה של גוגל (לשעבר ‘רשת התוכן’ של גוגל). רשת החיפוש כוללת מודעות טקסט לצד תוצאות חיפוש בגוגל עצמו וברשת אתרים שותפים שהציבו דרך האדסנס את תיבת החיפוש של גוגל (חיפוש פנימי באתר דרך גוגל או חיפוש ברחבי האינטרנט). רשת המדיה כוללת אתרים שותפים שהציבו באתר שטחי פרסום של אדסנס (מה שלעיתים רואים באתרים עם כיתוב “מודעות Google” או Google Ads””).

איך עובד האדסנס?

כל אתר שהוא, בכל גודל, יכול להתקבל לשירות, בתנאי שהוא עומד בתנאי השימוש של האדסנס. התנאים כוללים למשל איסור להצבת אדסנס בעמודים הכוללים תוכן שמתאים למבוגרים בלבד, תוכן אלים, תוכן המפר זכויות יוצרים ועוד. לא ניתן להציג אדסנס במיילים, באפליקציות, בחלונות קופצים (pop-up או pop-under) ובכלל בדפים שאינם אתר אמיתי.

מנהל אתר נרשם לשירות ומקבל גישה לממשק האדסנס. דרך הממשק הוא יכול להגדיר יחידות מודעה ולקבל עבור כל אחת מהן קוד להצבה באתר. ברגע שהוא מטמיע את הקוד באתר הוא מקצה למעשה שטח פרסום לגוגל, וגוגל ממלאת את השטח הזה במודעות לפי גודל יחידת המודעה שבחר. מנהל אתר יכול לבחור מבין מספר של גדלים עבור יחידות המודעות, גדלים שהם סטנדרטיים בתעשייה. בכל יחידת מודעה הוא יכול לבחור האם להציג מודעות טקסט, מודעות תמונה (הכוללת תמונה סטטית, פלאש, מדיה עשירה ווידאו) או שניהם (ואז גוגל יחליט מה להציג בכל חשיפה של מודעה). עבור מודעות טקסט מנהל האתר יכול לבחור את עיצוב יחידת המודעה (צבעים, פונטים, מסגרת ועוד). היות וגוגל ממלאת בעצמה את המודעות בכל יחידת מודעה, מנהל האתר לא שולט מראש אילו מפרסמים יוצגו באתר שלו, אך הוא יכול לחסום מפרסמים ו/או מודעות ספציפיות שהוא לא רוצה שיוצגו.

התשלום למנהל האתר הוא לפי קליק או חשיפה – לפי הבחירה של המפרסם – אך בדרך כלל זה לפי קליק. עבור מודעות בתשלום לקליק, כל לחיצה של גולש על מודעה תגרום לחיוב של המפרסם ומנהל האתר יקבל חלק מהעלות לקליק. גוגל משלמים למנהל האתר 68% מההכנסות ממודעות בעמודי תוכן (AdSense for content) ו-51% מההכנסות ממודעות לצד תוצאות חיפוש (AdSense for search).

התאמת הפרסומות היא בדרך כלל מבוססת הקשר (קונטקסטואלית). גוגל סורקת את העמודים שבהם הוצב אדסנס ולומדת את העמודים השונים, בדומה לאיך שגוגל סורקת את הרשת עבור תוצאות החיפוש שלה – ישנו זחלן נפרד עבור האדסנס אבל התהליך דומה. בזמן אמת, כשנטען עמוד המכיל יחידות מודעה של אדסנס, גוגל בוחרת מודעות מבין המפרסמים באדוורדס שרלוונטיות לתוכן העמוד.

המודעות הרלוונטיות משתתפות במכרז עבור יחידות המודעה של אדסנס באותו עמוד. המכרז מבוסס על אלגוריתם המשקלל את המחיר המקסימלי לקליק שבחרו באדוורדס יחד עם ציון שכולל את תפקוד המודעה באתר זה בעבר, רלוונטיות המודעה לתוכן העמוד ואיכות דף הנחיתה. תוצאות המכרז קובעות את המודעות שיכנסו לעמוד ואת הסדר שלהן וגוגל ממלאת בהתאם את שטחי הפרסום.

בסרטון הבא מסביר האל ווריין, הכלכלן הראשי של גוגל, על המכרז: Introduction to the Ad Auction

מיקוד פרסומות באתרים ספציפיים

מאחר והמנגנון מבוסס הקשר, כשמפרסם בוחר את מילות המפתח עבורן הוא רוצה לפרסם ברשת התוכן הוא יכול להיות בטוח שהמודעות שלו יוצגו היכן שהוא רוצה. גוגל תעשה את ההתאמה אוטומטית. מאחר ומפרסמים מתעניינים לעיתים באתרים ספציפיים נוספה אפשרות מיקוד באתרים.

מפרסמים באדוורדס יכולים לבחור דרך “מיקומים מנוהלים” לפרסם באתרים ספציפיים שהטמיעו אדסנס, והם יקבלו עדיפות מסוימת כשהאדסנס ימלא את המודעות באותם אתרים. עבור מנהלי האתרים האפשרות הזאת מביאה להגדלת תחרות המפרסמים באתר ועימה יכולה לבוא הגדלה של הרווחיות. לאתרים גדולים ומוכרים יש יתרון – מפרסמים יכירו אותם יותר וירצו לפרסם אצלם ולכן פוטנציאל הרווח של אתרים אלה מהאדסנס עולה.

בהקשר הזה כדאי להכיר את מערכת DoubleClick Ad Planner מבית גוגל שהיא מעין בורסת מפרסמים. המערכת מציגה את כל האתרים מהיקף תנועה מסוים ומספקת מידע על קטגוריות התוכן באתר, כמות התנועה המוערכת באתר, ביטויים שהביאו תנועה לאתר, גדלי שטחי פרסום ועוד.

המערכת הזאת עוזרת למפרסמים למצוא אתרים שבהם יוכלו לפרסם, בין אם זה דרך האדוורדס או בפרסום ישיר. הם יכולים לקבל דרכה מידע על אתר ולמצוא דרכה אתרים בחיפוש קטגוריות או בהצגה של אתרים דומים לאתר מסוים. אפשר להיכנס אליה ישירות או לראות נתונים ממנה דרך כלי המיקום של האדוורדס. מומלץ למנהלי אתרים לעבוד עם המערכת כדי לשפר את הנראות שלהם למפרסמים ולנסות למשוך מפרסמים. אחרי החיבור למערכת ואימות הבעלות על האתר ניתן לערוך חלק מהפרטים המוצגים לגבי האתר. אפשר למשל להציג תיאור של האתר, לכלול קישור לעמוד “פרסמו אצלנו” אצלו, לסדר את קטגוריות התוכן שזוהו אוטומטית ועוד.

כמו כן, ניתן להגדיר באדסנס ערוצים שדרכם מפרסמים יוכלו למקד פרסום בחלק מסוים באתר (למשל במדור ספציפי שרלוונטי אליהם), וכך למשוך יותר מפרסמים (שלא היו מתמקדים באתר כולו). האפשרות הזאת חשובה במיוחד כשהאתר אינו נישתי. הדבר מתבצע ע”י הגדרה של ערוץ באדסנס, פתיחתו למיקוד (תוך מילוי פרטים להצגת שטח הפרסום) ושיוך יחידות המודעה הרלוונטיות לאותו ערוץ.

פרסום מבוסס עניין באדסנס

אפשרות פרסום נוספת שאינה מבוססת הקשר היא פרסום מבוסס עניין. מפרסמים באדוורדס יכולים דרך האופציה “קהלים” לכוון אל גולשים המתעניינים בנושאים מסוימים. הם יכולים לעשות זאת בשתי דרכים.

הדרך הראשונה היא פרסום לפי קטגוריית עניין – מפרסם יכול לבחור קטגוריות מסוימות והמודעות שלו יוצגו לגולשים שגוגל זיהתה שהם גולשים באתרים העוסקים בקטגוריות אלה. הזיהוי מתבצע דרך עוגייה ששותל גוגל במחשבי גולשים שצפו באתרים עם אדסנס.

הדרך השנייה נקראת שיווק מחדש (Retargeting או Remarketing), שמשמעותה הצגה של מודעות מפרסם מסוים לגולשים שהיו באתר שלו. לדוגמא, עבור גולש שהגיע לאתר חנות של מותג הלבשה אבל לא ביצע רכישה, האתר יכול להמשיך להציג לו מודעות בשטחי אדסנס ברחבי האינטרנט, למשל כדי לעדכן אותו על פריטים חדשים, מבצעים וכו’.

גוגל מחייבים את משתמשי האדסנס לציין בתנאי השימוש של האתר שנשתלת עוגייה במחשבים שלהם. לחילופין, גוגל מאפשרים למנהלי האתרים לבטל את אפשרויות המעקב האלה. גולש יכול לשנות את קטגוריות העניין שגוגל זיהה לגביו או לסמן לגוגל שלא לעקוב אחריו בכלל בעמוד הבא. כדאי לקחת בחשבון שמאחר והמעקב מבוסס עוגיות, ביטול המעקב יופסק עם מחיקת עוגיות מהדפדפן.

שירותים נוספים באדסנס

מלבד מודעות לתוכן ולחיפוש, ניתן לשלב אדסנס גם בערוצי רסס (RSS) ובדומיינים חונים. כמו כן, ניתן לשלב מודעות טקסט (overlay) ומודעות וידאו (in-stream) בתכני וידאו ובמשחקים. עבור גרסאות מובייל של אתרים יש לגוגל את מערכת AdMob, המציגה מודעות המותאמות למובייל. ועבור אתרים המעוניינים לבחור בעצמם את המודעות יש לגוגל רשת שותפים בשפה האנגלית.

תמיכה ומידע

חלק מהיתרון התחרותי של האדוורדס והאדסנס על פלטפורמות אחרות נובע מהאוטומציה של התהליך. הממשקים של שתי המערכות מאוד משוכללים ומאפשרים פעולות רבות שרשתות פרסום אחרות מחייבות טיפול ידני. הטיפול הידני כמובן מתבטא גם בעמלה גבוהה יותר שנאלצת לגזור לעצמה רשת הפרסום.

בהתאם לכך, כמדיניות של גוגל, לרוב המוחלט של האתרים המשתמשים באדסנס לא ניתנת כמעט תמיכה. אין טלפון להתקשר אליו ותשובות לפניות דרך האתר יכולות להגיע לאחר חודשים רבים. נשמעות על כך טענות רבות בקרב מנהלי אתרים, אך צריך להבין את חוקי המשחק. רק לשותפים אסטרטגיים, המספקים לגוגל הכנסות משמעותיות מהאדסנס, יש אפשרות לקבלת תמיכה אישית, אך גם היא מוגבלת. לקהל הרחב גוגל מציעה מידע רב במספר מקורות: הבלוג של גוגל בנושא אדסנס, מרכז העזרה של האדסנס ופורום העזרה של האדסנס.

אוהד יצחקיאן

מהנדס תעשיה וניהול, מתכנת ומנהל אתרים ותיק. חוקר בשנים האחרונות את המנגנון המופלא של מודעות גוגל אדסנס באתרים. הבעלים של RightAd, חברה לאופטימיזציה של שטחי פרסום. כותב את הבלוג "יותר כסף מגוגל אדסנס".

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: