גיקבוקסינג – אתם קובעים: מי ישלוט ברשת ב-2015, גוגל או פייסבוק?

והפעם אנחנו קופצים לעתיד: שנת 2015, מי צפויה לשלוט על העולם הטכנולוגי ומרחבי האינטרנט, ענקית החיפוש או הרשת החברתית?

במסגרת סדרת הגיקבוקסינג, בכל שבוע תעמוד סוגייה טכנולוגית אחת במחלוקת בה תתבקשו אתם ליטול צד ולהצביע. שתי דעות מנוגדות תוצגנה זו לצד זו אבל אנחנו בטוחים שגם לכם יש מה לומר בעניין ואתם יותר ממוזמנים לשתף בתגובות.

הפעם אנחנו נוסעים לביקור קצר בעתיד, שנת 2015, ליידי גאגא נבחרת לנשיאות ארה”ב, ישראל חותמת על הסכם שלום עם סוריה והפלאש נוחת באייפון 9, אבל מה עוד קורה בעולם הטכנולוגי, מי שולט על רשת האינטרנט ומי קובע את הטון? האם זו פייסבוק, הרשת החברתית שחצתה כבר את רף חצי מילארד המשתמשים או ענקית החיפוש שמציעה אינספור שירותים כבר כעת? הצביעו והביעו את דעתכם.

העתיד שייך לגוגל / רועי לטקה

קשה אולי להאמין אבל גוגל לא היתה שם מימיה הראשונים של האינטרנט ובכל זאת בלתי אפשרי יהיה לדמיין את הרשת היום נטולת מנוע החיפוש הפופולארי. שורה של מהלכים חכמים יותר וחכמים פחות העניקו לגוגל תפקיד מרכזי בעולם הטכנולוגי, כזה שכבר קשה להתעלם ממנו היום.

אז כן, כמות המשתמשים של ג’ימייל על כל הפופולאריות שלה נמוכה משמעותית מזו של פייסבוק וסביר גם להניח שאתם מבלים הרבה יותר זמן ברשת החברתית מאשר במנוע החיפוש של גוגל אבל גוגל היא הרבה מעבר למנוע חיפוש ולשירות דואר פופולארי.

אינספור השירותים שמציעה גוגל הפכו בשנים האחרונות כמעט כל אחד מאיתנו למשתמש הנמנה על לפחות שירות אחד שמציעה החברה. נסיונותיה להתחרות בפייסבוק נכשלו אומנם אך במקומות אחרים זוהי פייסבוק שטרם הצליחה להתחרות ביכולות שמציעה גוגל. משירות הוידאו הפופולארי בעולם (YouTube) לשירות הדואר (Gmail), מחזיקה גוגל בעשרות שירותים פופולאריים יותר ופופולאריים פחות שכולנו משתמשים בהם בדרך זו או אחרת.

דפדפן כרום שהשיקה גוגל רק לפני שנתיים וחצי כבר התברג ברשימת שלושת הדפדפנים המובילים בעולם, מדיח את ספארי הותיק ומציג צמיחה מואצת שעשויה להעניק לו נתח שוק על חשבון אקספלורר ופיירפוקס.

אלא שהתחום שצפוי להעניק לגוגל את כוחה בעולם הטכנולוגי ישען ככל הנראה בעיקר על שוק המובייל. בזמן שענקיות הסלולר הפגינו שאננות פושעת למול כניסתה של אפל לשוק הסלולר עם מכשיר האייפון ב-2007 היתה זו גוגל שמיהרה להעמיד מתחרה שהצליחה לתת פייט ל-iPhone OS שהפכה ברבות הימים ל-iOS. בשנים הקרובות תתחרנה השתיים בשוק הסלולר ומחשבי הלוח בקרב שסופו ידוע מראש. בזמן ש-iOS זמינה למוצרי אפל בלבד, אנדרואיד מתרחבת במהירות בשוק הסלולר ומחשבי הלוח באמצעות עשרות מוצרים המושקים על ידי אינספור חברות שונות.

לא כדאי לזלזל בשליטתה ההולכת ומתעצמת של גוגל בשוק המובייל שכן לשם מכוונת תעשיית המחשוב, הסמארטפונים ומחשבי הלוח הולכים ומבססים את מעמדם על חשבון עולם המחשוב “הישן” יותר, שלא יחדל אמנם מלהתקיים אך צפוי בהחלט לאבד מכוחו.

ולבסוף, בזמן שככל הנראה לשתי החברות שמור מקום של כבוד בעולם הטכנולוגי, המיזמים הרבים של גוגל והעובדה שבניגוד לפייסבוק היא איננה מתמקדת בתחום אחד וספציפי הם אלו שצפוים להעניק לה מקום של כבוד בהנהגת הרשת גם בשנת 2015.

העתיד שייך לפייסבוק / נדב דופמן-גור

פייסבוק של שנת 2015 יהיה כנראה משודרג הרבה יותר מהפייסבוק של היום, ויחלוש על כל כך הרבה תחומים בחיים הדיגיטליים שלנו, שנראה שהוא יאפיל אפילו על צילה של גוגל. לא בטוחים? בואו נבחן את המגמות של היום.

לפני הכל, מחקרים מהעת האחרונה מצביעים כבר היום כי כמות הזמן שאנחנו משקיעים בתוך פייסבוק הולך ועולה. אם זה לא מספיק, הרי שהוא גדול פי כמה וכמה מכמות הזמן שאנחנו מבלים באתרים של גוגל. מבחינת אפליקציות צד שלישי, הרי שפייסבוק מאפשרת לצדדים שלישיים להתחבר אל הרשת, ולהציע למשתמשים מגוון רב של אפליקציות. בתוך אותן אפליקציות, יכולים המשתמשים לבלות עוד זמן, בנוסף לזמן שהם כבר מבלים ברשת (סיטיוויל, פארמוויל, וכו’).

גם מבחינת תחרות, פייסבוק ערה למתחרים הקיימים ודואגת לעדכן את הפלטפורמה שלה כך שתחסום את ההתקדמות של המתחרים. למשל, עדכוני סטטוס בפייסבוק הוכנסו בתקופה שעלה קרנה של טוויטר; יש לנו היום יכולת חיפוש מוגבלת בפייסבוק, אשר תשתכלל מאוד עד לשנת 2015. בנוסף, הרשת החברתית של צוקרברג תאפשר לנו לבלות “ביחד”, בפעילויות כמו צפייה משותפת בסרטים שנשכור בסטרימינג מאתרים שונים, והכל דרך פייסבוק עצמה.

מעבר לאלה, חייבים לציין את הסוגיה של כסף וירטואלי. עד 2015, פייסבוק עשויה לפתח כסף וירטואלי משלה (תקראו לזה “קרדיטים” אם אתם רוצים), אשר באמצעותם ניתן לרכוש סחורות ושירותים. בדומה לכסף הוירטואלי של סיטיוויל היום, בעתיד פייסבוק תציע שדרוגים ותוספות בגין כסף, ותאפשר לנו להמיר את הכסף האמיתי שלנו לוירטואלי.

פייסבוק של שנת 2015 תציע לנו את כל מה שיש לרשת להציע, בתוך מעטפת של רשת חברתית. בכך, היתרון הגדול שלה על כל מתחריה, ובמיוחד על גוגל.

מה אתם חושבים? מי תשלוט באינטרנט בשנת 2015?

[poll id=”4″]

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

11 תגובות על "גיקבוקסינג – אתם קובעים: מי ישלוט ברשת ב-2015, גוגל או פייסבוק?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלירן
Guest

גם לדעתי פייסבוק תעלם כמו מייספייס וכאלו (אולי לא ב5 שנים הקרובות אבל יהיה ירידה)..
גוגל היא לא רק מנוע חיפוש, היא מלאה שירותים ולא מפסיקה להפתיע.
אין ספק שגוגל תמשיך לבעוט עד יומו האחרון של העולם שזה בדיוק עוד שנה – ב2012!
סתם,סתם.

בונדי
Guest
המנוע חיפוש של גוגל כבר די הרבה זמן נותן תוצאות שגויות. מתישהו פייסבוק יכנסו לתחום של מנועי החיפוש, שיאתרו תוצאות מבוססות הרשת החברתית. כאשר משתמש מחפש סטרינג כלשהו ומגיע לאתר רלוונטי, הוא יוכל לתייג את התוצאה כתוצאה אמינה. בתוך שנתיים, המנוע חיפוש של פייסבוק יהיה איכותי ביותר!! שלב קודם למנוע חיפוש, יהיו פרסומות שאפשר לשלב באתרי אינטרנט. הפרסומות יהיו ממוקדות כל כך שזה ישאיר לגוגל אבק.. גוגל ב3 שנים הקרובות, יהיו בדיוק כמו YAHOO לפני 10 שנים. הם ילכו ויעלמו. חכו ותראו.. בזמן הקרוב, תהיה מהפכה רצינית בדרך שאנשים מחפשים ובדוא”ל האלקטרוני. רוצים לדעת מי ישלוט בעתיד בצורה קלה? תשאלו… Read more »
טל דלברי
Guest
מה שמעניין בתגובה שלך זה האמונה שלך בכך ש-Facebook כל כך מוצלחים עד שהם יכולים לקחת עולם טכנולוגי שלם, שהם בכלל לא התעסקו בו עד היום, עולם החיפוש, ולהביס שם מתחרים ענקיים עם ניסיון של יותר מ-10 שנים. יכול להיות שהם יכולים לעשות את זה אבל אני עד היום לא ראיתי לכך שום אינדיקציה. עד היום ראיתי רק דבר אחד שפייסבוק טובים בו – לאפשר לך לשתף חוויות עם החברים שלך. זה דבר אדיר והם עושים את זה בצורה מעוררת השראה, אבל לא ראיתי הצלחות שלהם בשום תחום אחר עד עכשיו, אפילו לא בשירותים אחרים אותם הם מציאים באתר. דירוג… Read more »
Guy Peri
Guest

גוגל בכלל לא מתחרה עם פייסבוק, להפך המטרה שלה היא שיבקרו כמה שפחות זמן באתר שלה (וילחצו כמה שיותר מהר על המודעות או על התוצאה הראשונה…)
בסופו של דבר היא תצליח להכנס לפייסבוק ולהשיג את המידע שהיא צריכה מהמשתמשים שם.

הקרב האמיתי בינהם יהיה בזירת המודעות בתוך אתרים בהם פייסבוק אמורה להציג מודעות הרבה יותר ממוקדות עבור המשתמשים (אמורה זה של נקבה של דג… הם עוד רחוקים משם שנות אור…)

כמו שהיה תמיד וכמו שימשיך להיות, הקרב יהיה בן שלושת הגדולות: גוגל, בינג(מיקרוסופט), ואפל.

may the best man win….!!!

טל דלברי
Guest
Google ועוד איך מתחרים ב-Facebook. הפרסום, כמו שאמרת, הוא זירת הקרב העיקרית ושם Facebook עושים צרות צרורות ל-Google, ולכולם ברור שזה רק יתגבר. באופן הכי ישיר שאפשר יש ביניהן תחרות ביניהן על קהל המשתמשים ההודי והברזילאי (שווקים ענקיים) בשוק הרשתות החברתיות, בשניהם Facebook מתחזקת יותר ויותר על חשבון Orkut של Google. המטרה של Google היא שתבלה כמה שפחות זמן במנוע החיפוש שלהם עד שתגיע לאתרים אחרים שמכילים פרסומות של Google, אחרי הכל, מזה בסופו של דבר הם משלמים משכורות ועל פי זה המניות שלהם נמדדות. את הגולשים הם מביאים לאתר בגלל שהשירות שלהם באמת טוב במציאת חומר רלוונטי במהירות גבוהה,… Read more »
טל דלברי
Guest
אומרים ששנה של כלב מקבילה לשבע שנים של בן אדם, לכמה מקבילה שנה אחת של אינטרנט? כנראה שהרבה יותר ולכן לחזות מה יהיה ב-2015 זה לא פשוט. שתי החברות יהיו שם, ללא ספק, ושתיהן יכתיבו בשלוש השנים עד אז את הטון, בתחומים רבים. ובכל זאת, שתיהן יאבדו מכוחן היחסי לטובת שחקניות חדשות בשוק. זה תהליך טבעי, גם Google וגם Facebook, שתיהן עשו את שלהן כשהיו חברות קטנות וזריזות, וכעת עם הגודל באים גם לא מעט מכשולים. Google ניסתה שלוש או ארבע פרטים להיכנס לשוק החברתי, ואגב, היא הייתה שם לפני פייסבוק עם Orkut, הרשת החברתית המדשדשת. בכל פעם היא נכשלה.… Read more »
אילן
Guest
זה תמיד מפתיע אותי מחדש שמתייחסים לגוגל כאל חברה שיכולה כל יום ליפול או כאל חברת סטארט-אפ שזה עתה קמה ונאבקת על קיומה. לגוגל ישנם 30 מיליארד דולר פנויים ורק במהלך הרבע הראשון של 2010 היא הרוויחה נטו כ -2 מיליארד דולר. איפה היא ואיפה פייסבוק מבחינת רווחים ? לדוגמה אני לא רואה את פייסבוק מצליחה לפתח מערכת הפעלה כמו אנדרואיד ומשם גוגל יכולה לדלות נתונים על כל משתמש. הרבה יותר מאשר פייסבוק תוכל דרך השירותים שלה. פייסבוק צריכה להחזיר השקעות 1.5 מיליארד דולר ובינתיים ההשקעות בה מנוהלות כמו פירמידה. כולם חושבים שהיא תצמח לנצח. מזכיר קצת משהו ממשבר הנדלן… Read more »
Oby
Guest

גוגל שולטת ותמשיך לשלוט לדעתי.. בכל פרמטר היא יותר טובה מפייסבוק חוץ מהרשתות החברתיות ששם נחלה גוגל מפלה מוחצת…. אבל בכמות השירותים שגוגל מציעה עכשיו אף חברה בעולם לא תוכל להתחרות… gmail, google docs, sketchup, chrome, android… ועוד ועוד…. היא מזמן כבר לא מבוססת על מנוע החיפוש שלה… אם חברה תרצה להתחרות בה וזה לא משנה אם זו פייסבוק או אפל (או כל חברה אחרת ששמה לא מייקרוסופט) היא תתצטרך להביא תשובה לכלל המוצרים של גוגל… וכמו שאמרתי אני לא רואה את זה קורה..

טל
Guest

למה בשביל להתחרות ב-Google צריך לתת תשובה לכל המוצרים שלה?
בשביל להתחרות ברשת הפרסום של Google אני צריך לתת תשובה ל-Google Street View? וכמובן שזאת רק דוגמה.

ליאור ברק
Guest
אני חולק על רבים מהאנשים כאן, פייסבוק לא תעלם בזמן הקרוב וכנראה שגם לא בחמש השנים הקרובות, אם כבר אנו נראה ירידה בשימושים של גוגל, מדוע? גוגל נכנסה למצב בעייתי מבחינתה, היא מחזיקה במנוע החיפוש המתקדם ובמערכת דואר פופולארית אבל האנשים משתמשים בה לחיפושים בלבד, גוגל בכל הניסיונות שלה להפוך את עצמה לדף הבית של המשתמש לא צלחה. לעומתה פייסבוק ביצע מהלך שונה לגמרי, היא הכניסה את החברים לחיינו וגרמה לנו קודם כל לקום בבוקר ולראות מה החברים עדכנו, אחרי זה לעדכן בעצמנו, עכשיו היא במהלך מחוכם מאוד לשילוב מנוע חיפוש מתקדם, אחרי שהיא הצליחה להעביר לשורותיה את כל המפרסמים… Read more »
אביב
Guest
יש משהו מאוד פואטי וטראגי אם אכן פייסבוק תזכה בכתר. (ואני מאמין שהיא אכן תשלוט בכתר, לפחות מבין הבחירה שנתתם). באופן גס אני יכול לשרטט ארבעה עידנים בהתפתחות המחשב. עידן החומרה – הסברה הייתה שאם רק תביאו מחשב חזק מספיק, הוא יהיה מסוגל לגלות לנו את משמעות הקיום – נסמן את התקופה כ-IBM. עידן התוכנה – תוכנות חכמות ימספיק יצליחו לגרום לחשב ללמוד להיות אנושי – מיקרוסופט. עידן הידע – כל התשובות קיימות בתוך מכלול הידע הגלובלי – גוגל עידן בני האדם – אתה באמת רוצה לדעת משהו? תשאל ת’חברים שלך – פייסבוק כגיק צעיר בשנות השמונים שזנח את החברה… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: