גיקבוקסינג: גוגל נגד פייסבוק (סיבוב 389)

הקרב בין ענקית החיפוש לרשת החברתית המובילה בעולם צפוי רק להחמיר בשנים הקרובות. שליטתה הבלתי מעורערת של גוגל ברשת האינטרנט במהלך העשור האחרון מתערערת ולפייסבוק יש תפקיד מכריע בכך. מה היה ומה צפוי לנו בהמשך

הצפיה בקרב בין שתי ענקיות אינטרנט שבשרותי שתיהן משתמשים רובנו בצורה כזו או אחרת מרתקת את עולם הטכנולוגיה כבר זמן רב.

בפינה האחת עומדת גוגל, שהפכה תוך קצת יותר מעשור, לשם נרדף לרשת האינטרנט ויש הטוענים כי היא מחזיקה במפתח לאינטרנט כולו בדמות מנוע החיפוש החכם שלה, שנדמה לעיתים כי האינטרנט לא באמת יתקיים בלעדיו.

בפינה השנייה, עומדת פייסבוק, חברה צעירה וחוצפנית שבפברואר הקרוב תחגוג 7 שנים להיווסדה, שלמרות שאינה מתהדרת בתואר החלוצה בזירה החברתית, הצליחה היכן שרבות נכשלו לפניה וכבשה את עולם הרשתות החברתיות בסערה שהותירה למתחריה אבק במירוץ אל הפסגה.

המלחמה על כיס המפרסמים

המלחמה הגדולה בין גוגל ופייסבוק התחילה ביום שבו עזבה פייסבוק את גבולות האוניברסיטאות בשנת 2006 ופתחה את האתר לכלל המשתמשים באינטרנט. באותו הרגע ובחודשים העוקבים, בעוד פייסבוק ממשיכה לצבור כמות אדירה של משתמשים בכל יום, הבינה גוגל שעומד מולה אחד האיומים המשמעותיים ביותר בהם נתקלה עד היום. למרות שנקודות ההשקה בין השירותים שהציעה גוגל לבין אלו של פייסבוק היו מעטות יחסית, ברגע שבו פייסבוק פרצה מעולם האוניברסיטאות והתפשטה לעולם כולו, היא הפכה למתחרה משמעותית על כיסם של המפרסמים וכך גם הפכה לאיום על מקור ההכנסה העיקרי של גוגל.

נצל את כוחו של היריב

באופן אירוני למדי, אחת ממקפצות הצמיחה המשמעותיות ביותר של פייסבוק הגיעה דווקא מגוגל. עבור כל אתר אינטרנט חדש, מנוע החיפוש של גוגל מהווה את גורם החשיפה העיקרי למשתמשים רבים באינטרנט. הדרך בה הדברים עובדים פשוטה : ככל שהאתר שלכם מופיע גבוה יותר בדירוג במילות חיפוש פופולאריות, כמות הכניסות שלכם תגדל בהתאם. אם האתר שלכם לא מזוהה כמו שצריך על-ידי מנוע החיפוש כמו שצריך, התוצאה הישירה תהיה חשיפה קטנה בצורה משמעותית לגולשי האינטרנט.

כבר בתחילת הדרך, פייסבוק איפשרה לגוגל לזהות ולהכניס לבסיס נתוני החיפוש שלה את דפי הפרופיל של המשתמשים שלה ובכך יצרה מאות אלפי רשומות אינדקס חדשות במנוע החיפוש מדי יום, שהובילו לשיפור משמעותי בדירוג התוצאות והובילו אליה משתמשים נוספים רבים. השימוש במנוע החיפוש של גוגל, העלה את חמתם של המשתמשים החרדים לפרטיותם, , אך גם לאחר שפייסבוק ניסתה להרגיע את הרוחות והוסיפה מנגנונים נוספים לשליטה על פרטיות המשתמשים של הרשת החברתית וחסימת היכולת לבצע סריקה של פרופילי המשתמשים על-ידי גוגל, מעל ל-60% מהמשתמשים בחרו שלא ליישם את המנגנון, או פשוט לא ידעו כיצד.

flickr, cc-by, Robert Scoble, צוקרברג לא מפחד מגוגל

אנחנו כבר גדולים ולא צריכים אתכם יותר

מוקדם יותר השנה, השיקה פייסבוק שירות חדש בשם Facebook Questions, המיועד לספק למשתמשים תשובות לשאלות שלהם בהתבסס על שיטת ה-Crowdsourcing בה המשתמשים שואלים שאלות הנענות על ידי משתמשים אחרים. השירות החדש לא התחרה אמנם באופן ישיר במנוע החיפוש של גוגל, אך סיפק דרך חדשה לחפש ולמצוא מידע, שלא  דרך מנוע החיפוש הפופולארי של גוגל.

השקת Facebook Questions היוותה עבור פייסבוק נקודת מפנה משמעותית. בעת ההשקה, הודיעה פייסבוק כי היא לא תאפשר לגוגל להכניס את את עמודי השאלות והתשובות לבסיס נתוני החיפוש שלה. מדובר היה במהלך בוטה אשר המחיש את תחילת ההתנתקות של פייסבוק מענקית החיפוש, והפיכתה לעצמאית.

את החיזוק לביצוע המהלך המדובר, קיבלה פייסבוק מנתוני חברת המחקר comScore שהודיעה בחודש מרץ השנה כי כמות המשתמשים המבקרים בפייסבוק מדי חודש גדולה יותר מכמות המשתמשים שביקרו באתר Google.com. למרות שהנתונים עצמם מתייחסים לארצות הברית ואינם כוללים שלוחות מקומיות אחרות של גוגל, עצם הצמיחה של פייסבוק והתמקמותה במקום הראשון בדירוג האתרים בארצות הברית לאחר שגוגל החזיקה בו קרוב לעשור, היוו מכה קשה במיוחד עבור ענקית החיפוש.

גוגל בלי חברים

עוד לפני שמארק צוקרברג הגה בראשו את הרעיון של פייסבוק, גוגל כבר הבינה את הפוטנציאל הטמון בזירה החברתית וניסתה מספר פעמים לבסס את מעמדה כשחקנית מובילה גם בתחום הזה.

בשנת 2003, ניסתה החברה לרכוש את הרשת החברתית הראשונה Friendster, אך זאת סירבה בנימוס להצעה. אחרי שנדחתה על-ידי Friendster הגיבה גוגל בינואר 2004 בחשיפת רשת חברתית משלה בשם Orkut. במהלך השנה הראשונה לפעילותה, הצליחה הרשת לצבור בסיס משתמשים מכובד בארצות הברית, אך כאשר הגיעה פייסבוק בשלהי 2004, Orkut נעלמה ממסכי המשתמשים האמריקנים באותה מהירות שבה היא הופיעה. אף על פי כן, בשנים שלאחר מכן צברה הרשת קהל משתמשים גדול יחסית בברזיל ובהודו, שם הרשת עדיין נמצאת בשימוש נרחב גם היום.

מאז הנסיון הכושל של Orkut ניסתה גוגל לשוב לתוך הזירה החברתית מספר פעמים עם שירותים שונים שדעכו לאחר זמן קצר או נחלו כשלון מיידי.

בין אותם שירותים,  נזכיר את שירות השיתוף Google Wave, אשר הוכרז בועידת המפתחים בשנה שעברה ומיועד להיסגר בסוף השנה הנוכחית. כאשר חשפה החברה את ה-Wave, התפארו המפתחים שמדובר במוצר שיחליף את הדואר האלקטרוני והחברה הגדירה אותו כמהפכה בדרך בה חברים ועמיתים לעבודה יתקשרו. עד היום לא באמת ברור אם כשלונו של השירות נבע עקב רף הציפיות הגבוה שהעמידה החברה או בשל העובדה שהפתרון שהציעה היווה מהפכה גדולה מדי למשתמשים שלא הצליחו להתרגל מעולם לעבודה עם הגל. מאות אלפי המשתמשים שקיבלו הזמנות נטשו את השירות לאחר השימוש הראשון, ואחרים זמן קצר לאחר מכן.  נראה שאף אחד לא באמת הבין מה היכולות האמיתיות של המוצר וכיצד הוא יכול להועיל ולשפר את העבודה המשותפת.

בזמן שהעולם צפה בגסיסתו האיטית של ה-Wave השיקה גוגל שירות חדש שנקרא Buzz, והיה אמור לספק למשתמשי השירותים השונים של גוגל את האפשרות לעדכן את חבריהם ואנשי הקשר שלהם באופן שוטף, בדומה לשירות המיקרובלוגינג הפופולארי טוויטר או הניוזפיד הפופולארי של פייסבוק. באופן אירוני הבאז היחיד שהשירות יצר היה שלילי במיוחד: חלק מהמשתמשים זעמו על-כך שגוגל החליטה לחשוף את העדכונים שלהם בצורה אוטומטית לכל אנשי הקשר שלהם וחלק אחר פשוט לא ראה את התועלת בשירות נוסף המנסה לחכות את פייסבוק וטוויטר.

הנסיונות הנוספים של החברה בזירה החברתית כמו שירותי המיקום עם Google Latitude זכו לתגובות פושרות למדי. גם Google Friend Connect, שניסתה להפוך למקבילה הגוגלית לשירות ה-Facebook Connect נכשלה ובמבט קצר אחורה, נראה כי החברה בזבזה משאבים רבים על רצף של נסיונות שעלו בסופו של דבר כסף רב ולא באמת הצליחו לפגוע במטרה.

הקרב על אנשי הקשר

בשבועיים האחרונים זכינו לצפות בדיווחים שוטפים משדה הקרב על הזכות לגשת לנתוני ספר הכתובות של המשתמשים בשירות הדואר האלקטרוני Gmail. מכיוון שמדובר בנושא רגיש עבור שתי החברות, נראה שרק עתה הורידו השתיים את הכפפות בקרב והחלו מתגוששות על פני דפי אתרי חדשות הטכנולוגיה בעולם. הקרב הנוכחי, סובב הפעם סביב נתוני המשתמשים וליתר דיוק: ספרי הכתובות של המשתמשים, הכוללים גם את כתובות הדואר האלקטרוני והשמות של האנשים במעגלים החברתיים השונים עמם אנו מתקשרים.

יריית הפתיחה היתה הפעם של גוגל, שביצעה בשבוע שעבר שינוי בשירות הדואר האלקטרוני Gmail וחסמה את האפשרות לייצא את רשימת אנשי הקשר בשירות לתוך השירות של פייסבוק. האחרונה מצידה לא נשארה חייבת ומצאה פתרון העוקף את החסימה של גוגל.

לאחר שגוגל הבינה כי לא תוכל לנצח את פייסבוק בשדה הקרב הטכנולוגי, בחרה החברה לצאת בפרסום מתריס נגד פייסבוק בו נכתב שהחברה מאוכזבת מאוד שפייסבוק בוחרת להשתמש ב”טקטיקות מלוכלכות”. התגובה הרשמית של פייסבוק להודעה של גוגל אמנם לא פורסמה, אך אחד מהמהנדסים של פייסבוק הגיב לפוסט שדיווח על ההודעה בבלוג הטכנולוגיה הפופולארי טקראנץ’, שם הוא כינה את גוגל “צבועה” וציטט את מדיניותה של גוגל עצמה מתוך תנאי השימוש של הרשת החברת Orkut בה היא תומכת באותן פעולות שהיא מגנה בפייסבוק.

לא מתחרים ב-Gmail

ביום שני בערב, ערכה פייסבוק מסיבת עיתונאים בה הכריזה החברה על שדרוג שירות ההודעות המובנה בפייסבוק. רבים הניחו כי ההכרזה של פייסבוק תפתח חזית חדשה במלחמה בינה לבין גוגל המפעילה את שירות הדואר הפופולארי Gmail.

באופן מפתיע, ציין צוקרברג כבר בתחילת ההכרזה כי למרות שהשירות החדש מכונה על-ידי רבים בתור “Gmail Killer”, הוא לא באמת נועד להחליף את הדואר האלקטרוני, אלא רק לספק אמצעים נוחים יותר לנהל אותו.

מערכת ההודעות החדשה של פייסבוק אשר תושק לכלל המשתמשים במהלך החודשים הקרובים, תאפשר להתחבר ולנהל את כל שירותי התקשורת הכתובה ממקום אחד. בין אם מדובר בדואר אלקטרוני, הודעות פנימיות בפייסבוק, הודעות טקסט (SMS) ואפילו צ’אט, את כל אלו תוכלו למצוא בתוך מערכת אחת אשר תאפשר לכם לתקשר עם כל החברים שלכם בכל אמצעי התקשורת השונים.

צוקרברג ציין כי המשתמשים שיצטרפו למערכת החדשה אמנם יקבלו כתובת מייל עם הסיומת Facebook.com, אך הוסיף כי כי היא איננה חיונית לשימוש במערכת. לפי הנתונים שפורסמו בהכרזה, המערכת החדשה תעביר לנמען את הודעותיו בכל צורה ובזמן אמיתי, על ידי תמיכה בעדכוני Push ובפרוטוקולי דואר אלקטרוני דוגמת POP3 ו-IMAP .

גוגל, הצצה למשרדים

ניהול פשוט וסינון לפי קרבה

בצד הניהול, המערכת תשלב תצוגה מאוחדת של כל ההיסטוריה והשיחות של המשתמש, בין אם מדובר בהודעות פנימיות בפייסבוק, הודעות דואר אלקטרוני, היסטוריית צ’אט ואפילו הודעות טקסט. ההודעות המוצגות במערכת יסוננו באופן אוטומטי לפי רמת הקרבה של השולח אליכם ברשת החברתית. כלומר, הודעות המתקבלות מחברים שלכם בפייסבוק יופיעו בעדיפות גבוהה יותר מהודעות של חברים של חברים והודעות של משתמשים שאינם נמצאים ברשת שלכם או הודעות הנשלחות מקבוצות, אירועים וכדומה.

צוקרברג הסביר כי הוא מעריך מאוד את השירות של ג’ימייל ושירותי הדואר האחרים וחושב שלא מדובר בתחרות אלא בדרך נוחה יותר לנהל את התקשורת בין האנשים באמצעות כל הכלים, אך דרך מקום אחד. “המערכת החדשה לא פונה למשתמשים כבדים שצריכים מערכת הממיינת לפי נושא, אלא לכל אלו שמחפשים מקום אחד לראות את כל ההודעות מכל המקורות.” אמר צוקרברג במהלך ההכרזה. “נראה כי המערכת לא צפויה להתחרות בדואר אלקטרוני של חברות או עסקים, ומכוונת ליחידים המתקשרים בעיקר עם חבריהם או משפחותיהם.”

הגודל לא קובע

המלחמה בין פייסבוק, השולטת בזירה החברתית, לבין גוגל, ענקית החיפוש והשליטה הבלתי מעורערת של האינטרנט בשנים האחרונות, תזכר לימים בתור אחת מהמלחמות המעצבות של עולם הטכנולוגיה והאינטרנט. המלחמה בין השתיים מזכירה מאוד את הקרב הקדום של דוד נגד גוליית, הקטן נגד הגדול, אשר מצליח למצוא את אותה נקודת התורפה שתשתק את היריב בצורה הטובה ביותר.

למרות שיכול להיות קשה לעיתים להבדיל מי הדוד ומי הגוליית בסיפור שלנו , המספרים מדברים בעד עצמם. בעוד פייסבוק סיימה את שנת 2009 עם רווחים של 800 מיליון דולר, גוגל הרוויחה 2.2 מיליארד דולר רק ברבעון השלישי של השנה הנוכחית ועל-ידי ביצוע של חשבון פשוט אפשר להבין כי גוגל גדולה מפייסבוק, כמעט פי 10.

את גוגל יהיה קצת קשה “לשתק”, אך יאמר לזכות צוקרברג ופייסבוק שהם יודעים לזהות היטב את נקודות הכאב של ענקית החיפוש, ולמרות שההכרזה האחרונה של פייסבוק לא אמורה להשפיע באופן ישיר על גוגל, לדבריו של צוקרברג, את ההשפעה האמיתית של ההכרזה על התנהגות המשתמשים  ברשת נגלה רק במהלך השנה הקרובה.

את התשובה של גוגל למהלך האחרון של פייסבוק, נוכל לראות לפי ההערכות רק בשנת 2011, עם ההשקה של “הסוד השמור ביותר בגוגל” נכון לימים אלו, והיא דמותה האמיתית של הרשת החברתית החדשה של החברה.

מלחמות כוללות צד מפסיד וצד מנצח, ולמרות שהתוצאה הסופית עדיין לא נקבעה, המנצחים האמיתיים של המלחמה הזאת, משתמשי השירותים של שתי החברות, כבר עומדים בצד ונהנים מהמופע.

ץ

הכתבה פורסמה גם ב”עסקים שישי”, מוסף סוף השבוע של עיתון מעריב, ביום שישי, ה-19 בנובמבר, 2010

מורן בר ויניב פלדמן

מורן בר היא מנכ"ל Geektime ויניב פלדמן הוא העורך הראשי של האתר. שניהם הקימו יחד את Geektime (לשעבר Newsgeek) בשנת 2009.

הגב

5 תגובות על "גיקבוקסינג: גוגל נגד פייסבוק (סיבוב 389)"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אילן
Guest

פייסבוק הרוויחה 800 מיליון דולר במהלך 2009 ? אשמח לקבל לינק רשמי לנתון הזה. במיוחד אחרי שצוקרברג אמר בעצמו כי הרווחים של פייסבוק לא משמעותיים וגם לא יהיו בקרוב.

מורן בר
Admin
אילן
Guest

תודה על הלינק אבל בכתבה מדובר על הכנסות לא רווחים. בנוסף ומצוין כי הרווחים עומדים על כמה עשרות מיליונים.
לעומת זאת גוגל הרוויחה בשנת 2009 6.5 מיליארד דולר.
כלומר אם עושים השוואה בין הרווחים אז גוגל הרוויחה לפחות פי 20 מפייסבוק.

לדעתי אם הרווחים היו באמת 800 מיליון דולר פייסבוק לא היתה מחפשת גיוסים נוספים.

בנץ
Guest

“המנצחים האמיתיים של המלחמה הזאת, משתמשי השירותים של שתי החברות, כבר עומדים בצד ונהנים מהמופע.”

תלוי איך מסתכלים על זה, שירותים טובים ונוחים בעקבות תחרות בד”כ עושה רק טוב למשתמש הפשוט, אבל אל לנו לשכוח ששתי הענקיות האלו עושות את הונם על בשרנו וגם ממכירת המידע שלנו. אז אפשר להגיד חינם ושמיש ונוח עד מחר, אבל קל נורא להתעלם מזה שיש לכל צד טוב גם צד רע… אבל כמובן רוב האנשים ידחיקו דברים כאלה.

איתי תבור
Guest

השאלה היא גם אחרת .. היום הרבה מאד מקדמי אתרים מתפרנסים מאופטימזציות למנועי חיפוש , בעיקר לגוגל.. האם כל הקרבות האלה יובילו לשינוי מהותי במפת שוק האינטרנט ?
לדעתי אילו מגמות חולפות , לראיה מייספייס או גיאוסיטיס שהיו כל אחת בזמנה ומאז נעלמו ..

wpDiscuz

תגיות לכתבה: