פייסבוק משתמשת בפיתוח הישראלי שרכשה כדי לזהות איזה חברות לרכוש

פייסבוק עושה שימוש במידע שמגיע מהאפליקציה הישראלית Onavo Protect כדי ללמוד על היקף ותדירות השימוש של המשתמשים באפליקציות השונות, ולדעת אילו חברות שווה לה לרכוש או ׳לשכפל׳

מקור: Pixabay

בשנת 2013 רכשה פייסבוק את הסטארטאפ הישראלי Onavo, שאחת האפליקציות שפיתח היא Protect, אפליקציה המיועדת להגן על הדאטה של המשתמשים במובייל. תכליתה של האפליקציה היא למנוע מהמשתמשים לחשוף או לשתף את המידע האישי שלהם עם גורמים ״לא מאושרים״, ולשמור על בטחונם גם בעת גלישה באינטרנט. אלא שמסתבר שפייסבוק קיבלה פטור מכך, וזו משתמשת בנתונים הנאספים דרך האפליקציה על מנת לבצע ״מחקר שוק״ ולדעת אילו סטארטאפים כדאי לה לשקול לרכוש או לחילופין להעתיק. אחת החברות שאחריהן פייסבוק עקבה היא לא אחרת מסנאפ, ה-מתחרה המרכזית שלה, המידע שבסופו של דבר לימד את הרשת החברתית הותיקה כי הלהיט התורן כבר לא חם כמו שהיה, חודשים לפני שהציבור הרחב הבין זאת.

לא מדובר בהפרה של תנאי משתמש

ממידע פנימי שהגיע מאנשים המקורבים לעניין, בסוף השנה שעברה פייסבוק השתמשה במסד נתונים פנימי ובחנה את תדירות ומשך השימוש באפליקצית סנאפצ׳ט, הודות ל-Onavo Protect. החברה למדה כי השימוש באפליקציה הואט, וכי כמות המשתמשים לא גדלה במהירות כה רבה כפי שהתרגלנו לראות. התברר ששינוי זה התרחש לאחר שאפליקצית אינסטגרם, רכש נוסף של פייסבוק, השיקה את פיצ׳ר ה-Stories, שכפול די מדויק של תכונה שהוצגה לראשונה בסנאפצ׳ט.

בחודש פברואר, שבועות ספורים לפני ההנפקה, סנאפ אישרה כי בסיס המשתמשים שלה גדל בקצב איטי יותר בשלושת החודשים האחרונים של שנת 2016 בהשוואה לשנה הקודמת. נתונים אלו קיבלו אישור בחודש מאי האחרון לאחר שהציגה החברה דוח רבעוני מאכזב; אמנם מספר המשתמשים היומי הפעיל שלה עלה ל-166 מיליון (עליה של 5% לעומת הרבעון הקודם ושל 36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד), אך נתון זה עדיין ממקם אותה מאחורי המתחרה הגדולה – אינסטגרם והסיפורים שלה שכבר עברו את 200 מיליון המשתמשים היומיים.

מסתבר שזו אינה הפעם הראשונה שפייסבוק משתמשת בכלי הישראלי לטובת ״ריגול עסקי״, וסביר להניח שגם לא האחרונה; ככל הנראה פייסבוק ׳בחנה את השטח׳ לפני רכישת אפליקצית וואטסאפ ולמדה כי השימוש בה הולך וגובר ברחבי העולם. לצורך העניין, היא למדה כי 99% ממכשירי האנדרואיד בספרד עשו שימוש באפליקציה. כמו כן, אחרי שלמדה שאנשים אוהבים את הקונספט של לייב וידאו באמצעות אפליקציות כמו Meerkat הישראלית ו-Periscope, הוסיפה פיצ׳ר דומה (זהה) גם לפייסבוק.

חשוב לציין שפייסבוק לא מפרה את תנאי המשתמש באפליקצית Onavo Protect, שכן תנאי השימוש מציגים במפורש איזה מידע נאסף וכיצד נעשה בו שימוש, רק שסביר להניח שמרבית המשתמשים לא טורחים לקרוא את האותיות הקטנות. בכל מקרה, דובר של החברה התייחס לסוגיה ואמר כי למשתמשים שמורידים את אפליקצית Onavo ברור איזה מידע נאסף ולמה הוא משמש. כמו כן הוסיף כי אתרי אינטרנט ואפילקציות השתמשו בשירותי מחקר במשך שנים, וכי החברה משתמשת גם בשירותים חיצוניים כדי לסייע לה להבין את השוק ולשפר את שירותיה.

Avatar

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

5 תגובות על "פייסבוק משתמשת בפיתוח הישראלי שרכשה כדי לזהות איזה חברות לרכוש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יונתן
Guest

גועל נפש, פייסבוק = בדגאייז

דDSD
Guest

כולם רוצים רק להרוויח. הם חברות למטרות רווח! גם אפל, גם גוגל, גם סמסונג. כולם

מעצב גרפי
Guest

לא על ידי רמיסת האזרח הקטן עד כדי מיצוי כל יכולותיה של החברה להשתמש בו. רק פייסבוק עושה את זה. חברה דורסנית ואלימה שהלוואי שתעלם מהעולם

Moshe
Guest

“להגן על הדאטה של המשתמשים”.

אלי
Guest

אני מפספס משהו? איך ניתן להסיק משהו על 99% אחוזים ממשתמשי אנדרואיד בספרד באמצעות אונאבו? כל מה שניתן להסיק מחושב על בסיס המשתמשים של אונאבו. כל חישוב סטטיסטי אחר הוא בעייתי. גם סימילרווב מתקינים את הSDK שלהם על הרבה אלפליקציות כדי לרגל אחר השימוש במכשיר אבל בשום פנים לא מאפשר להם או לאף אחד אחר בעולם מידע על 100% מהמכשירים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: