פייסבוק הונפקה וקברה את הפרטיות שלכם [דעה]

פייסבוק עושה מאמצים כדי לשלוף עליכם מידע מכל רחבי הרשת ולא רק מתוך הרשת הסגורה שלה. המידע נאסף גם על אנשים שעדיין אין להם כלל חשבון. רמיסת הפרטיות עולה הילוך בעקבות ההנפקה

במהלך השנים האחרונות פייסבוק הלכה וגדלה, והפכה מרשת חברתית עבור קהל דוברי האנגלית ברחבי העולם לרשת חובקת יבשות ומדינות, הכוללת כ-901 מיליון משתמשים פעילים בכל חודש. ביניהם, אתם וודאי תוכלו לזהות את מרבית המכרים שלכם, שמקיימים נוכחות מקבילית בעולם הווירטואלי, ומבלים את מרבית הזמן שלהם שמוקדש לרשת, בפייסבוק.

משך השהייה בתוך פייסבוק מאפשר לרשת החברתית לאסוף על המשתמשים מידע רב יותר מאי-פעם, ופייסבוק לא עוצרת שם. רבים מכם שמו לב, שפייסבוק מאפשרת לאתרים שונים להניח כפתורים חברתיים בתוך האתר, כדי שהמשתמשים יוכלו לעשות “לייק” על מוצר, שירות, או אפילו כתבה. אפשרות זאת אמנם נראית כסבילה כאשר אינכם מחוברים לפייסבוק בחלון נפרד, כך שאם תנסו ללחוץ על הכפתור תפתח חלונית שתבקש מכם בנימוס להתחבר לפייסבוק כדי לקבל את האפשרות לעשות “לייק”. בפועל, הפונקציה הזאת מעבירה ואוספת עליכם מידע, גם כשאתם לא מחוברים לרשת החברתית.

שתפו, אנחנו רק נשב בצד ונצפה

איסוף מידע באופן הזה אינו חדש, וקיים באינטרנט בתפוצה רחבה כמעט שני עשורים. הוא מכונה “משואת רשת” (web beacons), כינוי לרכיבים, לרוב רכיבים גרפים בצורה של תמונה קטנטנה (פיקסל על פיקסל) שמטמיעים בתוך דף אינטרנט. באמצעות שילוב של משואות רשת באתר, אפשר לשתף אתרים נוספים במידע לגבי הגולשים אליו. משואת הרשת מהווה סוג של עוגן של אתר שלישי, בתוך האתר הנוכחי בו אתם גולשים.

מקור: תמונת מסך

הסיבות להשתמש במשואות רשת הן רבות. אחת הדוגמאות הפופולאריות ביותר לשימוש מקובל במשואות רשת היא אתרים שמציעים שירותי סטטיסטיקה בחינם, באמצעות שילוב קוד ותמונה שלהם באתר שלכם.

אבל, בשונה משימוש בלעדי במשואות רשת, עולה חשד ששחקנים גדולים ברשת, ופייסבוק בראשן, עושות שימוש במקביל גם ב”עוגיות” בדפדפן, שעוזרות להן להמשיך לעקוב אחרי המשתמשים, אחרי שהם מתנתקים מהרשת, או מבלי שהתחברו אליה מלכתחילה.

קל להתחבר, קשה להתנתק

אמנם, סביב סוגיות אלו, קמו תוספים שונים שמנסים להתמודד עם הסוגיה, כגון “Facebook Disconnect” (תוסף לכרום), אך כמה מכם באמת משתמשים בתוסף כזה, שמוחק את המידע מהעוגיות ועוזר לשמור על הפרטיות שלכם?

בפועל, מרבית הישראלים המתחברים לפייסבוק כנראה לא רק שמתחברים אל הרשת החברתית ומבלים בה שעות על גבי שעות במשך יום נתון, אלא אינם מודעים למידע שהרשת אוספת אחריהם מאתרים אחרים. בעתיד הלא רחוק, נוכל לראות כיצד כל המידע הזה מאפשר לפייסבוק לא רק להציע לנו הצעות מסחריות על-בסיס המידע הזה (את זה היא עושה כבר היום בתוך גבולות פייסבוק), אלא גם להציע לנו הצעות מסחריות באתרים של צדדים שלישיים. זאת, משום שמדובר באבולוציה טבעית ומתבקשת לרשת הפרסום שהקימה פייסבוק.

ההנפקה עשתה לה טוב?

פייסבוק הנפיקה את מניותיה בשבועות האחרונים ונסחרת היום תחת סימול “FB”. ההנפקה המתוקשרת, שלוותה בשגיאות טכניות במחשבים של נאסד”ק, איפשרה לפייסבוק לא רק לגייס סכומים משמעותיים, אלא גם הפכה רבים מעובדי הרשת, כולל את צוקרברג עצמו, לעשירים, או אפילו עשירים מאוד.

בין הצהרותיה במסמכי ה-S-1 שהגישה פייסבוק לנאסד”ק, מציינת החברה במפורש, שמנגנוני הפרסום שיצרה הם מקור ההכנסה העיקרי שלה, והם צפויים להישאר כאלה במהלך הזמן הנראה לעין. הדבר מתאפשר, כאשר פייסבוק יצרה מערכת סגורה, בה המשתמשים חשופים לכמות תכנים שהיא שולטת עליה, והיא יכולה לשדר לאותם משתמשים את הפרסומות שהיא רוצה.

מספר המשתמשים ברשת, לצד המידע האישי הרב שצברה פייסבוק על המשתמשים, מאפשרים לפייסבוק להציע למפרסמים מכרה זהב, בתמורה לתמורה הולמת. המפרסמים יוכלו להציג את המסרים הפרסומיים שלהם לקהל מפולח ביותר, שיהיה האידיאלי עבור אותו המסר. המפרסמים, מצידם, מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף עבור האפשרות הזאת.

פרסומת מתחרה בתמורה למחיר המתאים

רוצים דוגמאות? בבקשה. נגיד שאתם מתלבטים לגבי רכישת הרכב הבא שלכם, ומלבד חיפושים דרך מנועי החיפוש למידע על דגמים מסויימים, אתם נכנסים גם לחלק מהתוצאות, וקוראים מה כתבו אנשי מקצוע וגולשים ממוצעים, כמוכם, על הדגמים שהתלבטתם לגביהם. בשלב מאחור יותר בגלישה, אתם מתחברים לפייסבוק, והופ, אחת הפרסומות שמוצגת לכם היא פרסומת של יצרן מתחרה, עם הצעה לרכוש את הדגם המתחרה לא רק במחיר שהיצרן הראשון הציע לכם, אלא עם הנחה של עוד כמה אלפי שקלים.

לכאורה, נדמה שסוגיות הנוגעות לפרטיות משתמשים בפייסבוק רלוונטיות רק למשתמשים הפעילים בפייסבוק, ואלו שמעולם לא פתחו חשבון ברשת החברתית מוגנים מפניה. בפועל, ההפך הוא הנכון.

חשבונות גם למי שלא בפייסבוק

פייסבוק, בדומה לאפל וגוגל, מפעילה פרקטיקה של פתיחת חשבונות צל לאנשים שעדיין לא פתחו אצלה חשבון. פרקטיקה זאת מאפשרת לחברות לאגור מידע על משתמשים שטרם נרשמו לשירות, וכאשר הם יירשמו לשירות, היא תוכל לקשר את המידע שאספה עליהם עד לאותה הנקודה ללא ידיעתם אל חשבון המשתמש שלהם.

מהיכן מגיע המידע שלכם לחברות הללו? מהחברים. למשל, בכל פעם שמשתמש חדש נרשם לפייסבוק, אחד הדברים הראשונים שפייסבוק מעודדת אותו לעשות הוא לתת לה את שם המשתמש והסיסמא שלו למייל, כדי שהיא תחפש חברים שלו, איתם הוא מתכתב במייל, שכבר נרשמו לפייסבוק. כך מעביר אותו חבר את כל פרטיהם של החברים שלו לידיים של פייסבוק.

דוגמא בולטת נוספת היא פרקטיקה של גוגל, שמוצגת למשתמש כ”שירות”. אם יש לכם אנדרואיד וקישרתם אותו לחשבון גוגל, הוא ייקח את כל אנשי הקשר שלכם מהמכשיר ומכרטיס ה-SIM, וישמור לו עותק בשרתי החברה. לכאורה, יש בכך יתרון מסוים, שכן רשימת אנשי הקשר שלכם תתחיל להתנהל בענן של גוגל ולא על-גבי ה-SIM, שיכול להיגנב או להינזק. כך, ברגע שאתם משדרגים את האנדרואיד למכשיר אנדרואידי חדש יותר, אנשי הקשר יעודכנו במכשיר ברגע שתקשרו את המכשיר החדש עם חשבון הגוגל שלכם. זוכרים את כל אותם אנשי הקשר, מה-SIM שלכם? כנראה שגוגל באותו הרגע יצרה להם חשבון צל, שמחכה ליום שבו הם ירצו להתחבר אליה.

העם דורש צדק חברתי?

הבחירה של המשתמשים כיצד ירצו להתמודד עם הפרקטיקות הללו עודנה עומדת לפיתחם. חלק משמעותי מה”עם” עדיין לא מודע לשימוש שפייסבוק עושה במידע שלו, ואילו החלק שמודע מתחלק לשני מחנות עיקריים, המחנה הקטן יותר של אלה שאיכפת להם בשלב הזה לעומת המחנה הגדול יותר, של אלה שאיבדו סבלנות והרימו ידיים, ומשכך הגיעו למסקנה ש”אין יותר פרטיות היום”.

השיח על הפרטיות נמצא רק בראשית דרכו. הכוח נמצא בידיים שלכם, לבחור כיצד אתם מרגישים עם השימוש שעושות החברות הגדולות במידע שלכם. מה אתם חושבים? אתם מוזמנים לשתף בתגובות.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

6 תגובות על "פייסבוק הונפקה וקברה את הפרטיות שלכם [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מגיב
Guest

פייסבוק כבר “ממוסחרת” יותר מדי. כמובן שהיא צריכה להרוויח, ואין לי שום בעיה עם פרסומות, אבל ברגע שהיא משתמשת במידע הפרטי שלנו ללא ידיעתנו על מנת להתאים אותן, ומשלבת בניוזפיד הרבה תוכן ממומן, זה כבר נמאס.
______________________________________

באותה נימה, אשמח אם תבקרו באתר http://www.itimdi.com – רשת חברתית מבוססת תחומי עניין שתושק בקרוב בבטא פרטית. הזמנות בפנים :-)

נתי אל
Guest

כתבה טובה..

Yishai Kaminsky
Guest

עוד לא ראיתי כתבה אחת שתסביר למה אנחנו צריכים לפחד מכמות המידע של פייסבוק וגוגל.
הרי בשבילם אנחנו רק נתון סטטיסטי

רם
Guest

מה שמצחיק זה שבדף הנוכחי של הכתבה Ghostery מדווח על 10 (!!!) “משואת רשת” כולל פייסבוק, גוגל+, לינקדאין ועוד… :-)

אבי
Guest
בעקרון לא משנה מה תעשו, לפייסבוק וכך גם לגוגל יש יותר מ50 דרכים לדעת מי אתם והיכן אתם ברשת… מלבד למזהים חד ערכיים כמו IP, קוקיז וחיבור לחשבון, יש עוד המון המון דרכים לדעת לזהות “יוניק יוזר” ברחבי הרשת… אז אפשר להתגונן עד מחר עם Ghostery וגם להשתמש בADBLOCK (ולטמון את הראש בחול) ולא לראות פרסומות, אבל זה לא אומר שכשאתם חוסמים פרסומות, המפרסמים לא מקבלים עלייכם מידע, הם כן! כי כל התהליך שקורה בין פייסבוק לחברות צד שלישי ממשיך לקרות, הפרסומות שמפולחות ומייעדות לכם באמת משוגרות לכיוונכם, רק שאתם לא רואים אותם בדפדפן הספציפי שלכם שמותקן עליו AdBlock אבל… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: