SEO בעידן פייסבוק והחיפוש החברתי. האם קיימת חיה כזו?

שבוע מלא הכרזות סיפקה לנו פייסבוק. זה התחיל בכנס המפתחים השנתי שלהם בו החברה הגדירה לנו מחדש כיצד האינטרנט צריך להראות מבחינתה. מעניין לראות שמרשת חברתית סגורה הפכה פייסבוק לסוג של סרטן ממאיר אשר שולח את גרורותיו ומתפשט לכל מקום. המסר שהיא שולחת ברור. אם אתה לא שם אתה לא קיים.

שבוע מלא הכרזות סיפקה לנו פייסבוק. זה התחיל בכנס המפתחים השנתי שלהם בו החברה הגדירה לנו מחדש כיצד האינטרנט צריך להראות מבחינתה. מעניין לראות שמרשת חברתית סגורה הפכה פייסבוק לסוג של סרטן ממאיר אשר שולח את גרורותיו ומתפשט לכל מקום. המסר שהיא שולחת ברור. אם אתה לא שם אתה לא קיים.

דיונים רבים נערכו השבוע מסביב לשאלה האם פייסבוק הולכת לעשות בית ספר לגוגל ולעקוף אותה בסיבוב. אם נחקור את העניין יותר לעומק נראה שפייסבוק מתחרה בכל השירותים העיקריים של גוגל. לגוגל יש את gmail, לפייסבוק את מערכת המסרים הפנימית שלה אשר הולכת לעבור שדרוג בעתיד ולפי השמועות תתחרה בשירותי דואר אלקטרוני אחרים כגון ג’ימייל והוטמייל. מערכת הפרסום של גוגל אף היא מתמודדת עם תחרות לא קלה מצד פייסבוק המציעה מערכת פרסום משלה ומשתלטת על תקציבי פרסום. אלבומי התמונות בפייסבוק מתחרים בשירותים מקבילים שגוגל מציעה ואפילו לתחום הסטיסטיקות החליטה להכנס פייסבוק ע”י השקת כלי חדש בשם facebook insights שיהווה תחרות לגוגל אנליטיקס.
ועוד לא הזכרתי את מנוע החיפוש, קודש הקדושים של גוגל שעליו בנויים היסודות של גוגל.

זה לא סוד שפייסבוק מנסה להכנס לתחום החיפוש ברשת. אמנם בקטנה, אבל היא מנסה. כבר כיום פייסבוק מספקת לנו שירות חיפוש בסיסי באתרים חיצוניים בעזרת מנוע החיפוש של מיקרוסופט, bing. כפי שרובכם בוודאי יודעים,מיקרוסופט מושקעת בפייסבוק ומנסה דרכה לסלול את דרכה לאט ובזהירות לעולם הרשתות החברתיות. הוכחה נוספת לכך ניתן למצוא בשיתוף הפעולה שהוכרז בכנס שבוע שעבר בין מיקרוסופט ופייסבוק לגבי שילוב השירות של מיקרוסופט docs.com בפייסבוק. כפי שניתן לראות ממבט מהיר באתר, מדובר ביותר מסתם שיתוף פעולה וההשוואה לשירותים מקבילים שגוגל מציעה היא בלתי נמנעת. ייתכן שפייסבוק היא הדרך של מיקרוסופט להחזיר לגוגל על כל השנים בהן גוגל לימדה את מיקרוסופט איך להצליח באינטרנט.

אבל אם נתמקד שוב בתחום החיפוש נוכל לראות שפייסבוק מציעה משהו שגוגל לא. והוא חיפוש מבוסס קשרים חברתיים. פייסבוק טוענת שכאשר אנחנו מחפשים משהו, רוב הסיכויים שהתוצאות הרלוונטיות יהיו קשורות למעגל החברתי שלנו וכנראה שהנושאים שהחברים שלנו מתעניינים בהם יעניינו גם אותנו. נכון, מדובר על רעיון מעניין וייתכן שבמקרים רבים תוצאות חיפוש שכאלה אף יגרמו לנו להעדיף את מנוע החיפוש החברתי על פני מנוע החיפוש המסורתי.

בואו נדמיין לרגע שזה מה שיקרה בעתיד. פייסבוק יחד עם מיקרוסופט יפתחו את מנוע החיפוש העתידי אשר יביס את גוגל ויתמקד בחיפוש החברתי.

איך מהלך כזה ישפיע על תחום החיפוש?

אחד מהתחומים הנלווים לעולם החיפוש שזכו להצלחה רבה הוא תחום ה SEO. חברות רבות ומומחים שונים הציעו שירותיהם על מנת לקדם תוצאות חיפוש עבור לקוחותיהם. הרי מי לא רוצה להופיע בין הראשונים בתוצאות החיפוש הרלוונטיות?
בעידן החיפוש החברתי אין ל SEO כל משמעות מכיוון שאת התוצאות הרלוונטיות כל אחד יקבל בהתאם לגרף החברתי שלו. ובכלל, עם המעבר של עסקים רבים לפייסבוק ובניית מיני אתרים בתוך הפלטפורמה הסגורה של פייסבוק ה SEO, מאבד את הרלוונטיות שלו לחלוטין.

במידה ואכן זה מה שיקרה, מעניין לראות האם נזכה להכיר שיטות חדשות של אופטימיזצית אתרים עבור מנועי חיפוש. אם ב SEO המסורתי היינו צריכים לשפר את איכות התוכן וקוד ה HTML, בחיפוש החברתי נצטרך פשוט לדאוג לאיכות הגרף החברתי שלנו וכמות החברים שיש לנו. ייתכן מאד שככל שיהיו לנו יותר חברים או מעריצים כך נשפר את מיקומנו בדירוג התוצאות.
כבר בימינו קיימות לא מעט חברות העוסקות בתחום השיווק החברתי ומציעות ללקוחותיהן שירותים שונים על מנת לשפר את הנוכחות החברתית שלהן. העשייה של אותן חברות מעניינת אבל אני מתכוון למשהו מורכב יותר אשר יפצח את השיטה בה מנוע החיפוש החברתי משתמש על מנת לספק לנו את התוצאות ויספק לנו כלים על מנת לשפר את תוצאות החיפוש החברתי, בדיוק כפי שקרה ב SEO המסורתי.

ביום שמרבית בעלי האתרים ברחבי העולם יגיעו למסקנה כי הנוכחות בתוך הרשת של פייסבוק עדיפה על הנוכחות מחוץ לפייסבוק, בעיקר בגלל העובדה שהם מקבלים יותר חשיפה עבור פחות השקעה, הם פשוט יעבירו את משאביהם לפייסבוק. זה גם היום שבו גוגל תפסיד לפייסבוק באופן רשמי. אני אישית לא חושב שזה יקרה בקרוב אך גם לא שולל שיום כזה יגיע מתישהו בעתיד.

ברגע שפייסבוק מפשילה את השרוולים ומשתפת פעולה עם חברה בעלת משאבים כה רבים כגון מיקרוסופט , אין סיבה שהיא לא תשלוט ביד חזקה בעולם האינטרנט ותגבור על גוגל ומתחריה האחרות ותגרום לנו, המשתמשים לשנות את אופי הגלישה שלנו.
מה שבטוח, גוגל לא תאפשר לשחקנית הצעירה לקחת לה את הבכורה ולדו קרב הזה יהיה יותר ממערכה אחת.

.

פוסט זה נכתב במקור בבלוג המומחה

Avatar

אליקו יצחקי

אליקו יצחקי הוא המייסד והעורך הראשי של בלוג המומחה. הוא שימש עד לא מזמן כמנהל מחקר ופיתוח בחברת סטארט אפ בינלאומית וכיום הינו יזם ויועץ עצמאי.

הגב

2 תגובות על "SEO בעידן פייסבוק והחיפוש החברתי. האם קיימת חיה כזו?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
ניק
Guest

הבעיה שהמנוע של מיקרוסופט “בינג” כל כך גרוע שהוא יגרום לכל משתמש להיכנס לגוגל ולחזור לפייסבוק, ובפייסבוק יש בעיה עם RTL וחוץ מזה העורך שם פשוט ככה שזה לא יאפשר תחרות רצינית נגד גוגל אבל למרות זאת, פייסבוק הרבה יותר ידידותית למשתמש וזה היתרון הגדול שלה…
אבל גוגל יכולה להיות לפעמים ממש עקשנית (בממשק) ולא יהיה אפשר לעשות כלום..

He - Imcouple
Guest
לפי דעתי הגדרת פייסבוק כמתחרה ישיר ל SEO טיפה בעייתית. חלוקת העוגה אומנם השתנתה ועל זה כבר קשה מאוד להתווכח אבל השינויים שרואים היום כבר התרחשו בעבר ע”י כלים חדשים שקמו לאו דווקא בצורת רשתות חברתיות. כיום התנועה לאתרים מגיעים מהרבה יותר מקורות שונים מאשר בעבר. השאלות שצריכות להשאל הם : מה מטרת התנועה ? האם מדובר מיתוג / מכירה או כל דבר אחר שבעלי האתר רוצה להשיג ? איזו סוג / מקור (מבחינת גאוגרפית או אתר ספציפי ) תנועה תורמת הכי הרבה להמרות ? המרה היא לאו דווקא המרה כספית כדוגמת רכישה של מוצר גם רישום או חיזוק המותג… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: