היסטריית פייסבוק: איך זה עובד?

פייסבוק חוגגת מעל ל-250 מיליון משתמשי מובייל. מה הפך את הרשת החברתית להצלחה כה גדולה שאנו חייבים להחזיק בכיס בכל רגע נתון?

צילום: flickr, cc-by, ModernDope (old account), יח"צ, עיבוד תמונה

השבוע השיקה פייסבוק אתר סלולרי חדש והכריזה ש-250 מיליון מנויים גולשים אליה בסלולר. מה הסיבה לכך שפייסבוק כובשת מקום ההולך וגדל בהרגלי הגלישה ובחיים שלנו? הנה כמה מחשבות בנושא.

אני תמיד נשאר אני

התחזקותה של פייסבוק מסמנת את סוף עידן האנונימיות ברשת. עד לפני מספר שנים, נעשו רוב הפעילויות הוירטואליות האישיות תחת זהויות רשת אנונימיות. גולשים בפורומים, בתוכנות מסרים מידיים, בבלוגים וברשתות חברתיות כמו מייספייס השתמשו בדרך כלל ב”ניקים” – כינויי רשת שאינם חושפים את זהותו האמיתית של הכותב. כתוצאה מכך, רוב הגולשים הכבדים החזיקו בזהויות שונות בזירות שונות.

פייסבוק מסמלת את סופו של עידן החרדה לפרטיות ברשת. חלק גדול מהמשתמשים בה הם בני דור חדש, כזה שגדל ברשת, שחי בסביבה רוויית ריאליטי ושעבורו חשיפת רגשות, תמונות ומחשבות אישיות בפני כל – נראית טבעית. פייסבוק מאפשרת למשתמש ליצור זהות אחת, אחידה, בשמו, המייצגת אותו בזירות רשת שונות, ומלווה אותו לאורך יומו. היא מאפשרת לגולשים לרכז בזירה וירטואלית אחת את כל מעגליהם החברתיים.

פייסבוק מבינה ומטפחת מגמה זו באמצעות הגרף הפתוח, המאפשר למשתמש להתחבר מתוך הפייסבוק שלו לאתרים חיצוניים, לשתף בפייסבוק שלו את פעילותו בזירות רשת אחרות ולחשוף באתרים אחרים את פעילותו בפייסבוק.

אני כמותג

במונחי שיווק, התאפיינו העשורים האחרונים מאז שנות השמונים בהתחזקות גלובלית של מותגים. בעזרת פייסבוק, האינדיווידואליזם הכל אמריקני עלה שלב. זהו עידן חדש שבו האני הוא המותג. אנחנו בונים את עצמנו כמותג, ומאפיינים אותו בעזרת הדברים שאנחנו אוהבים לעשות, בעזרת התמונות שלנו, המוזיקה שאנחנו אוהבים, המקומות שבהם אנחנו שוהים, החברים שלנו והמותגים שעמם אנחנו מזוהים. פייסבוק הלכה והתגבשה כרשת המאפשרת לנו למתג את עצמנו בקלות, ונותנת לנו עוד ועוד כלים לעשות זאת. כל מקום שבו אנחנו מבקרים, חבר שאנחנו מצרפים, כתבה שאנחנו קוראים וממליצים עליה ומותג שאנחנו קונים, משמש לחיזוק המותג הפומבי שהוא “אני”.

פרופיל חזק

פייסבוק מעניקה לכל אחד מאתנו כוח ומצמצמת את הפערים שבין היחיד לבין מותגים, גופים, שליטים ומערכות שלטונית. אם בעבר לקוחות או מפלגות השתמשו במותגים כדי להאדיר את עצמם, הרי שבפייסבוק, מותגים וגופים “לובשים” את לקוחותיהם ומבקשים מהם להביע הזדהות עמם, כדי להשיג את אותה המטרה. פייסבוק מאפשרת לנו להביע את דעתנו ולהפיץ אותה באמצעים ויראליים. ברשת החברתית הזו לקוחות הם בעלי כוח זהה במידה רבה לזה של מותגים וגופים. זהו ערוץ תקשורת רב כיווני, וגולש יכול להביע את דעתו על מותג, על אישיות או על שלטון – ולסחוף אחריו משתמשים אחרים. פייסבוק מספקת למשתמשיה כוח בעל השלכות חברתיות ופוליטיות מרחיקות לכת, כפי שהוכיחו המהפכות האחרונות במזרח התיכון.

קיבלתי לייק משמע אני קיים

פסיכולוגים חברתיים וסוציולוגים רבים עסקו בהשפעת אינטראקציות חברתיות על הדימוי העצמי שלנו. תיאוריית האינטראקציה הסמלית, למשל (זרמו איתי, אני קורבן של B.A בפסיכולוגיה), טוענת שדעתנו על עצמנו מתבססת על סמך דעת החברה עלינו, כפי שאנו תופסים אותה. פייסבוק, אם כן, היא כלי לתיקוף עצמי מתמיד. זהו ערוץ מרכזי בו אנו “משדרים את עצמנו” ומקבלים מהסביבה פידבק על הפעולות, המחשבות, הטעם והמראה שלנו, ללא הפסקה. משתמשים צעירים, ש”גדלים על פייסבוק”, מגבשים את הדימוי העצמי שלהם בעזרת התהודה המתמדת הזו. יותר ויותר משתמשים מבצעים פעולות, כדי לספר עליהן בפייסבוק, ואפילו חשים שאם לא דיווחו על התרחשות בפייסבוק, היא לא באמת התרחשה.

אני אידיאלי

בואו נהיה כנים – בפייסבוק אנחנו מציגים בעיקר את הצדדים הנאים, המרשימים ומעוררי ההערכה שלנו כפי שאנו תופשים אותם. אף אחד מאתנו לא מעלה לפייסבוק תמונה של עצמו לפני שטיפת הפנים של הבוקר ומעטים יספרו בפייסבוק שראו ברחוב ישישה הזקוקה לסיוע אבל העדיפו למהר לעבודה. מה אנו כן מעלים? תמונות מחמיאות, עדכונים על פעילויות שמציגות אותנו באור חיובי וטקסטים שאנו תופשים כאינטיליגנטיים או משעשעים. פייסבוק מאפשרת לנו ליצור ולחוות את חיינו החברתיים באמצעות אני אידיאלי דיגיטאלי, שבמידות רבות החיים דרכו הרבה יותר קלים ונעימים. לא פלא, אם כן, שמחקרים מצאו שגלישה בפייסבוק מעלה את הדימוי העצמי.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג סנונית

Avatar

סנונית ליס

סנונית ליס היא מנכ"ל משותף ב"סנונית שירותי תוכן" המספקת תוכן ושיווק במדיה חברתית לחברות ולמותגים

הגב

3 תגובות על "היסטריית פייסבוק: איך זה עובד?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אדם
Guest

ניתוח מבריק, סנונית.
במיוחד אהבתי את הקטע של “אני כמותג”. אני מאד מתחבר לזה ומאמין שהעשור הקרוב הוא העשור של ה”אני”. אני רואה גם שחברות מסחריות עכשיו מתמקדות בקמפיינים הרבה יותר אישיים, כמו לדוגמה “אראלה תתקשר אליך” מבית מפעל הפיס. כתבתי על העניין הזה של השקיפות ושל ה”אני” בבלוג שלי:
http://adamtroudart.com/whats-in-store-for-internet-marketing-in-2011-part-1/

משה רבנו
Guest

Before using Facebook ask yourself, do you really want to share so much with almost everybody?

יונה הבה
Guest

ממש מעניין

wpDiscuz

תגיות לכתבה: