ריאיון עם אריק רייס, מומחה UX בינלאומי

אריק רייס, מנכ”ל חברת העיצוב הבינלאומית FatDUX ומומחה UX עולמי מגיע לארץ בעוד שבועיים לרגל כנס Israel Mobile Summit 2013. שנייה לפני שנוחת, לקחנו אותו לריאיון טלפוני מדנמרק

תמונה: אריק רייס

תמונה: אריק רייס

אריק רייס, מנכ”ל חברת העיצוב הבינלאומית FatDUX ומומחה UX עולמי מגיע לארץ בעוד שבועיים לרגל כנס Israel Mobile Summit 2013 וכן לשם העברת סדנת UX המבוססת על ספרו האחרון Usable Usability.

לקראת הכנס והסדנה ראיינו את אריק טלפונית ממשרדי החברה בדנמרק:

אריק, לא הרבה יודעים זאת עליך, אבל עוד לפני שהגעת לתחום ה-UX היית מספר שנים במאי מוערך בתיאטרון המלכותי בדנמרק. האם אתה רואה הקבלה בין התיאטרון ו-UX?

בוודאי! התיאטרון הוא כל כולו חווית משתמש, אבל אולי הפרשנות שלי למונח UX היא יחסית רחבה… בשבילי, UX מייצג את התפיסה שנשארת בתודעת המשתמש לאחר רצף של אינטראקציות בין אנשים, מכשירים ו/או אירועים. “רצף” היא מילת המפתח כאן, כך שעיצוב חווית משתמש כולל:

1. תיאום בין האינטראקציות שברצף.
2. מודעות לאינטראקציות שמחוץ לשליטה שלנו.
3. הפחתת אינטראקציות שליליות.

נראה שבשנים האחרונות המודעות ל-UX נמצאת בעלייה מתמדת. באילו תעשיות היית אומר שתחום ה-UX התקדם משמעותית ואילו תעשיות עדיין מזניחות אותו?

למעשה, אני חושב שרוב התעשיות עדיין די מתעלמות מתחום ה-UX. למעשה, ל-58% מכלל העסקים באירופה אפילו אין עדיין אתר אינטרנט.

זה נכון שחלק מאתרי הבידור והמותגים המובילים כגון קוקה-קולה הבינו ואימצו את תחום ה-UX, אבל רוב החברות עדיין ממוקדות ב-usability ו-findability שהם אמנם שני מרכיבים מאוד קריטים של כל אתר, אבל ככל שהדברים מתקדמים חווית המשתמש היא זו שבאמת מבדילה בין אתר לאתר. למעשה היא יוצרת אישיות למותג שאותו ניתן לשלב בנוכחות הדיגיטלית של החברה – במחשב, בטאבלט או בסמארטפון.

הספר שלך, Usable Usability, מתאר עקרונות UX שמתאימים גם ל-web, גם למובייל ואפילו למוצרים פיזיים. האם אכן יש עקרונות אוניברסליים כאלו כשצורת האינטראקציה עם סוגי המוצרים האלו כל כך שונה?

כן, העקרונות הם אוניברסליים, אבל הדרכים הספציפיות בהם מיישמים אותם הם לחלוטין תלויי מוצר או שירות.

ועדיין, האם יש הבדלים טקטיים כאשר מעצבים חווית משתמש למובייל?

כשאתה מעצב למובייל, אז הגישה המובילה היא לתת לאנשים בדיוק את מה שהם צריכים ולא להעמיס את האפליקציה או האתר הסלולרי בפיצ’רים מיותרים. מקרה מבחן טוב הוא מה שקרה לאפליקציה בנמל התעופה של קופנהגן.

בגרסה הקודמת שלה, האפליקציה הזו אפשרה לראות סיכום של כל הממראות והנחיתות, לקבל הודעות SMS על כל טיסה שתרצה וגם ההורדה שלה הייתה מהירה ביותר, כל מה שמשתמש צריך.

ואז, היא הוחלפה בגרסה שמיועדת לשימוש לא רק בנמל התעופה של קופנהגן אלא במספר רב של נמלי תעופה, ובמקום הפיצ’רים הבסיסיים של הגרסה הקודמת נוספו מסכים רבים שעוסקים במידע על קניות בנמלי התעופה השונים, תוכן לא רלבנטי ופיצ’רים נוספים שמיותרים לחלוטין ב-90% מהמקרים.

בנוסף יש לציין שברוב המקרים מעבר לאפליקציות/אתרי המובייל יש גם אתר web שמיועד לגישה מהמחשב. במקרים אלו טכניקות UX כגון responsive design הופכים את החוויה באתר ה-web להרבה פחות שמישה במובייל – ומכאן החשיבות של אפליקציות ייעודיות. מצד שני אתר שעוצב תוך דגש על adaptive design יהנה מיתרון במובייל והתאמה למכשירים רבים.

עיצוב UX טוב הוא בדרך כלל תהליך יקר. מה היית ממליץ לסטארטאפים בתחילת דרכם שאין להם מספיק תקציב לעשות תהליך מלא? האם יש דברים שאותם “חייבים לעשות” ודברים אחרים שניתן לדחות עד לאחר הגיוס?

אני לא חושב שעיצוב UX חייב להיות תהליך יקר, אבל מה שכן נכון הוא שישנן הרבה מתודולוגיות יקרות שלא ממש מספקות החזר טוב על ההשקעה. צריך להסתכל על זה בזווית של חוק ה-20/80: 20% מהאינטראקציות יספקו 80% מאיך שהמשתמש תופס את חווית המשתמש. לכן לא תמיד חייבים לעשות touchpoint analysis של 300 אייטמים באפליקציה.

אתה יכול לתת דוגמא למשהו שמבחינתך הוא חובה?

אני חושב שבהקשר הזה בעיה מרכזית שלעיתים מזניחים היא זמן הטעינה של האפליקציה, שזו למעשה האינטראקציה הראשונה של המשתמש עם האפליקציה. זה צריך להיות הדבר הראשון שבודקים – מחקרים הראו שזמן טעינה של 3 שניות יגרום ל-57% מהמשתמשים לעזוב את האפליקציה. ואם אנשים עוזבים עוד בכלל לפני שראו את האפליקציה – זה לא משנה עד כמה שאר ה-UX נהדר…

מה הטעות הנפוצה ביותר שראית חברות או מעצבי UX עושים?

לפעמים מעצבים “מתאהבים” בתהליך מסוים במקום לבחור ממגוון רחב של כלים ומתודולוגיות שאולי יכולים להשלים את המשימה בצורה טובה יותר. בנוסף, אני חושב שגם מעצבים וגם מפתחים צריכים להיות בפגישות עם לקוחות מההתחלה של כל תהליך – על אף שבדרך כלל מביאים את המפתחים רק אחרי שרוב תהליך העיצוב הסתיים. ולא רק שזה הופך את התהליך ליקר יותר, אלא שגם זה מייצר אי-הבנות רבות והפרויקט בסופו של דבר נפגע מזה.

האם זו הפעם הראשונה שלך בישראל?

כן. על אף שיש לי שורשים יהודיים, עדיין לא יצא לי להיות בארץ, ואני מאוד מחכה לביקור הזה.

לסיום, מה אתה יכול לספר לנו על הסדנה שתעביר כאן ב-13 ביוני?

הסדנה מבוססת על הספר האחרון שלי, שלמרות שקוראים לו Usable Usability, הוא למעשה עוסק ב-UX, ומראה בין השאר כיצד מעצבי UX וגם אנשים שהם לאו דווקא מומחי UX אבל מעורבים במוצר בכל דרך, יכולים לגרום לשיפור משמעותי של חווית המשתמש גם כשיש אילוצי תקציב/זמן. העברתי את הסדנה בארה”ב ובאירופה, וכאמור זו תהיה הפעם הראשונה שהיא תועבר בישראל.

מערכת גיקטיים

גיקטיים, שהוקם בגלגולו הקודם כניוזגיק במרץ 2009, פונה לאנשי טכנולוגיה ואינטרנט בארץ הרוצים לקבל חדשות, עדכונים וכתבות בתחומים אלה בעברית. בנוסף לסיקור טכנולוגי לקח על עצמו גיקטיים לקדם את תעשיית ההיי טק בארץ.

הגב

2 תגובות על "ריאיון עם אריק רייס, מומחה UX בינלאומי"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
טל המטולטל
Guest

לא קראתי פה תובנות גדולות, כן קראתי פה ניסיון קידום של הספר שהוא כתב.
ואני לתומי חשבתי שאפליקציה שיקח לה שנה להיטען המשתמשים ימותו עליה. נו באמת…. אם זה הטיפים שלו הוא מוזמן לחזור לתיאטרון. אני הולך להתקשר לגילה אלמגור אולי היא תלמד אותנו קצת UI/UX

גילה אלמגור
Guest

להגיב או לא להגיב – זו השאלה
(במקרה שלך טל עדיף לא להגיב..)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: