נסעת לאט? זכית ב-Badges

אנו נמצאים היום בראשיתה של מהפכה בתחום הרכב. המעבר לטכנולוגיה חכמה וקישוריות בתוך הרכב ובין רכבים ישפיעו ללא ספק גם על היכולת ליישם עקרונות של משחוק (Gamification) בעולם הרכב

תמונה: flickr, cc-by, wetwebwork

“לי לא אכפת מעליית מחירי הדלק. אני מתדלק תמיד ב 100 שקל”.

הבדיחה הזו כבר לא מאד משעשעת. מחירי הדלק הולכים ומאמירים בשנים האחרונות, בגלל מלאי מוגבל וחוסר יציבות עולמי. אבל גם אם מתעלמים לרגע מעניינים כלכליים וחברתיים, הרי שחסכון בדלק חשוב גם בגלל הצורך לשמור על איכות הסביבה – להיאבק באפקט החממה, להפחית סיכונים בריאותיים וליישם את אמנת קיוטו. רק כדוגמא – בארה”ב כ-27% מגזי החממה נוצרים מכלי-רכב ממונעים!

נהיגה חסכונית

אז מה הפתרון? המחשבה הראשונה היא כנראה “רכב חשמלי” או “רכב היברידי”. ואכן, יצרנים רבים – בהם טויוטה, רנו-ניסאן, הונדה וג’נרל-מוטורס פועלים בכיוון, וכך גם חברות המפתחות שירותי טעינה והחלפת מצברים כדוגמת בטר-פלייס של שי אגסי. דרך נוספת להפחית צריכת דלק היא באמצעות שיפורים בטכנולוגיות קיימות, כמו שיפור הניצולת של מנועי בנזין ודיזל, מערכות עצור-סע וכדומה. אבל במקביל לפיתוחים טכנולוגיים, קיים גם פתרון פשוט הרבה יותר, שלא חבוי במעבדות מחקר סודיות של אחת מיצרניות הרכב, והוא נהיגה חסכונית. אז נכון שהכללים לנהיגה חסכונית כבר מוכרים, אבל מהי הדרך לעודד נהיגה כזו בפועל?

התשובה לשאלה זו תהיה מוכרת לכל מי שאי-פעם שיחק במשחק מחשב, ובעצם – אפילו לכל מי ששיחק בילדותו בגוגואים. לעיקרון הזה קוראים “משחוק” (Gamification), והוא מתאר שימוש בעקרונות מתחום המשחק ליישומים אשר אינם בעלי אופי משחקי, וזאת בכדי לעודד התנהגות רצויה. משחוק מתבסס על הנטייה האנושית לסקרנות ולרצון לשליטה במציאות שסביבנו, אשר באים לידי ביטוי במשחק. וכמו במשחק, גם בבסיס “משחוק” עומדים כללים, תגמול ועונש, וכמובן דירוג מול אחרים.

למרות שהעיקרון עצמו כמובן אינו חדש, השימוש שלו בסביבות טכנולוגיות הוא אחד הנושאים החמים ביותר היום בתחום הטכנולוגי בכלל ובממשקי אדם-מחשב בפרט. הדוגמא המוכרת אולי ביותר היא Foursquare המצ’פרת משתמשים נאמנים בתגים (badges) ואף מאפשרת ללקוח מתמיד להפוך להיות “ראש העיר” של בית הקפה החביב עליו.

תמונה: flickr, cc-by, Michael Cavén

משחוק כאמצעי הנעה

כמו בתחומים רבים אחרים, גם בתעשיית הרכב הבינו לאחרונה את הפוטנציאל של משחוק כאמצעי הנעה – הפעם לא של מכוניות אלא דווקא של התנהגות הנהגים. לוח המכוונים EcoGuide של פורד מתגמל נהג חסכוני על-ידי הצגת צמיחה ולבלוב של ענפים ועלים ובכך מעודד נהגים לא רק לנהיגה חסכונית אלא גם לנסיון מתמיד לשפר את הביצועים שלהם. המניע לגישה זו מוסבר ע”י סטיב בישופ מחברת העיצוב IDEO שעיצב את לוח המחוונים: “משחקי מחשב משתמשים בעיקרון של רמות כדי ליצור מעורבות של המשתמש. כאשר בחנו התנהגות של נהגים במכוניות היברידיות גילינו שגם הם שואפים לניקוד גבוה. זו התנהגות ‘משחקית’ שלא הייתה קיימת במכוניות בעבר. העיצוב שלנו תוכנן כך שיתאים להתנהגות זו”.

שימוש בעקרונות משחוק לא חייב להיות מוגבל אך ורק לסביבת הרכב עצמו. כך למשל מערכת eco:Drive של פיאט ומיקרוסופט מאפשרת לנהגים להוריד מידע על אופן הנהיגה שלהם על דיסק-און-קי ולשתף אותו, באמצעות מחשב, עם קהילה של נהגים. בדרך זו אפשר לתעד ולעקוב אחרי ביצועי החיסכון בדלק, וגם להתחרות עם נהגים אחרים.

אנו נמצאים היום בראשיתה של מהפכה בתחום הרכב. המעבר לטכנולוגיה חכמה וקישוריות בתוך הרכב ובין רכבים ישפיעו ללא ספק גם על היכולת ליישם עקרונות של משחוק בעולם הרכב. למשל, מדוע לא לאפשר תחרות בין נהגים הנוסעים באותה דרך מדי יום? הפרס יוכל להיות וירטואלי, כמו תואר “מלך הכביש”, אך הוא גם יוכל להיות פרס ממשי יותר כמו הצגת שם הנהג (במידה וירצה) על שלט דרכים או מתן אפשרות נסיעה חינם בנתיב המהיר.

הזמנה לכנס “יום השימושיות העולמי”

אז בעתיד הקרוב, כאשר נתדלק את המכונית ב”100 שקל”, הסכום יישאר קבוע, אבל המרחק שנוכל לעשות באמצעותו עשוי לגדול משמעותית.
נושא זה של משחוק וממשקים בכלי רכב הוא אחד הנושאים בהם יעסוק הכנס הקרוב של יום השימושיות העולמי אשר יתקיים ב-10 בנובמבר במלון שרתון תל-אביב. הכנס מאורגן ע”י ארגון (UPA (usability professional association ישראל שהוא סניף של ארגון ה UPA העולמי שמטרתו להגביר את המודעות לצורך בפיתוח מוצרים אשר ניתן יהיה להשתמש בהם בנוחות, פשטות והנאה.

בכנס השנה ירצו בין היתר ד”ר תום סדר, מנהל קבוצת ממשקי אדם-מכונה בג’נרל מוטורס, ודודי פלס המתמחה בתחום המשחקים.

 

אוהד ענבר

ד"ר אוהד ענבר הוא מומחה חווית משתמש עם למעלה מ- 15 שנות ניסיון באיפיון, הערכה ומחקר של ממשקי-משתמש לתוכנות ומוצרים בתחומים מגוונים. לאוהד דוקטורט בהנדסת גורמי אנוש והוא מרצה בתחום זה באוניברסיטת בן-גוריון

הגב

1 תגובה על "נסעת לאט? זכית ב-Badges"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלון
Guest

אישתי מצליחה להוציא מהרכב שלנו 10% מרחק יותר ממני לכל יחידת בנזין. וזה הממוצע – בעיר זה יוצא יותר ומחוץ לעיר קצת פחות. בגלל זה אני מעדיף לשבת בצד ימין כשאנו יחד ברכב.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: