השכלה גבוהה ודיגיטלית

מחקר חדש מלמד כי מגמת הדיגיטציה שעוברת מערכת החינוך הגבוה צפויה להימשך, ואיתה תגדל גם המגמה של חינוך מקוון לעומת חינוך פרונטלי

מחקר חדש של מכון המחקר Pew, אשר נערך בארצות הברית, בדק את טכניקות ההוראה מרחוק בקורסים בקולג’, וכיצד המעבר לעולם דיגיטלי יותר צפוי להשפיע על החינוך, על הסטודנטים, ועל איכות העבודות שהם יכתבו במהלך הלימודים שלהם.

השתתפות

החוקרים בדקו 2 אוכלוסיות שונות. אוכלוסיה אחת כללה מעל אלפיים אנשים בוגרים (מעל גיל 18) בקרב האוכלוסיה הכללית, והאוכלוסיה השניה כללה בדיקה ספציפית בקרב מעל לאלף סטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות בארצות הברית, אשר לומדים בתוכנית של לפחות שנתיים. תוצאות המחקר אמנם רלוונטיות בעיקר (ואולי רק) בארצות הברית, אבל אפשר בהחלט להקיש מהן על כיוון המגמה העולמית בכל הקשור לחינוך דיגיטלי וחינוך בעידן הדיגיטלי.

לגבי שאלת הערך של לימודים אונליין ועד כמה הם יעילים, התוצאות היו שונות בקרב אוכלוסיות הבדיקה. מצד אחד: 29% מהאוכלוסיה הכללית טענו שקורסים אונליין יעילים כמו קורסים בכיתת לימוד עם מרצה המלמד פרונטלית. לעומתם, באוכלוסיית הסטודנטים, 51% אמרו שלדעתם קורסים אונליין יעילים בדיוק באותה רמה כמו השיעורים הפרונטליים שהם לוקחים בקולג’.

מבחינת התפוצה, כ-77% מהסטודנטים דיווחו כי מוסד הלימודים שבו הם לומדים מאפשר להם לקחת קורסים אונליין. אחוזים אלו משתנים בין הקולג’ים והאוניברסיטאות, וגם אם בודקים בנפרד את תוכניות הלימוד הדו-שנתיות לעומת הרב-שנתיות.

כ-23% מהסטודנטים דיווחו שהם לקחו חלק בקורס אונליין, וכאשר החוקרים הרחיבו את היריעה לכלול כל מי שסיים את לימודיו במהלך 10 השנים האחרונות המספר הוכפל ל-46%. בתוך האוכלוסיה שלקחה בפועל קורסים אונליין, 39% אמרו שהקורס המקוון שהם לקחו היה שווה באיכותו לקורס פרונטלי.

חומרים דיגיטליים

כ-62% מהסטודנטים שנשאלו במחקר מסרו כי לדעתם תוך עשור, למעלה ממחצית מחומרי הלימוד של הקורסים השונים בקולג’ או באוניברסיטה שבה הם לומדים יהיו דיגיטליים לחלוטין. נתון זה משקף הן את מגמת הדיגיטציה שאנו חווים בשנתיים האחרונות, לצד עלייתם של קוראים דיגיטליים ייעודיים וטאבלטים, המייצרים אפשרויות חדשות של שילוב כלים דיגיטליים בתוך כיתת הלימוד, או אולם ההרצאות.

שכיחותם העולה של המחשבים הניידים ושאר הכלים הדיגיטליים בכיתות הלימוד אינה נעלמת מעיני הסטודנטים, והם מודעים לכך שהם עושים בהם שימוש לרעה כאשר הם משתמשים באינטרנט כדי להעתיק חומרים לתוך עבודות סטודנטיאליות. כשנשאלו על הנושא, 55% אמרו שלדעתם היתה עלייה בתופעה במהלך העשור האחרון. מתוך אותה קבוצה, 89% טענו כי האינטרנט שיחק תפקיד משמעותי בעלייה זו.

אין ספק שאחד החידושים המשמעותיים שהאינטרנט מאפשר לנו היום היא לא רק להכיל ולהציג לנו בשליפה מהירה חלק משמעותי מהידע האנושי, אלא גם העובדה שאנחנו אלה שמחליטים מה לעשות עם הידע הזה. אמנם, תלמידי מכללות ואוניברסיטאות היו פונים למאגרי מידע ולאנציקלופדיות גם לפני עידן האינטרנט, אך נדמה שלפי תוצאות המחקר, אולי חלק מהם מכירים בעובדה שלאור הקלות של גזירה והדבקה של קטעי טקסט, לפעמים הם אינם עומדים בפיתוי.

המחקר המלא מתפרסם באתר של Pew Research Center.

וידאו: ביל גייטס על חינוך פרונטלי לעומת חינוך אונליין

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: