בחסות גוגל: כך תחזיקו במידע שלכם אצלכם

קבוצה חדשה שהוקמה בחסות גוגל מעבירה את השליטה חזרה אליכם ומאפשרת לכם להוריד את כל הנתונים מהשירותים השונים ישירות אל המחשב האישי

מקור: לוגו הקבוצה

קבוצת Data Liberation Front הוקמה במטרה להחזיר למשתמשים את השליטה במידע שלהם המופיע בשירותי גוגל. במסגרת שיתוף פעולה עם גוגל, השיקה הקבוצה בחודש שעבר מוצר חדש המאפשר לקבל את המידע שהעלנו לגוגל+, ישירות אל המחשב.

האם תהיה לנו שליטה מלאה על המידע שלנו?

קבוצת שחרור המידע

בריאן פיצפטריק (Brian Fitzpatrick), מפתח תוכנה בגוגל הוא האחראי להקמת קבוצת Data Liberation Front. הרעיון עלה לו כבר בתחילת שנות ה-90, כשסיים את לימודיו בקולג’ וגילה שאינו יכול לקחת את תיבת האימייל שלו איתו הלאה. כל המידע שהיה לו עד אז פשוט נעלם והיה עליו להתחיל מחדש.

במהלך כנס OSCon השנתי, בו מוצגות הרצאות בנושא תוכנות חינמיות ובקוד פתוח, הציג פיצפטריק את החזון שעומד מאחורי הקבוצה לפיו למשתמשים צריכה להיות שליטה לגבי המידע שהם מאחסנים ברשת ומטרת הקבוצה היא להקל על משתמשים להזין ולהוציא את המידע שלהם משירותי גוגל.

בשלב הראשון, בחרה הקבוצה להתמקד במידע “מאושר”, שידוע ששייך למשתמשים כגון ג’ימייל, פיקאסה, בלוגר ו-iGoogle.

הוא הוסיף ואמר שכלל החברות הגדולות צריכות לאפשר למשתמשים להוציא את המידע שלהם. נעילת המשתמשים למוצר מסויים יכולה להוביל ל”נפילת המוצר” בכך שהחברה עצמה הופכת לשאננה ואין לה צורך להשקיע בפיתוח ושדרוג, כי המשתמשים לא יכולים לעזוב. גם אם אינם מרוצים אין להם ברירה אלא להשתמש במוצר, אך לאחר שמסתיימת תקופת ההתחייבות יבחרו המשתמשים לעבור להשתמש במוצר אחר.

לדברי פיצפטריק, ישנן שלוש שאלות עיקריות אותן המשתמשים צריכים לשאול את עצמם לפני שמתחייבים למוצר מסויים, על מנת שידעו טוב יותר מה מצפה להם בהמשך הדרך:

  1. האם אני יכול להשיג את המידע בפורמט פתוח, ניתן להחלפה ונייד?
  2. כמה יעלה לי להוציא את המידע?
  3. כמה זמן יקח להוציא את המידע מהתוכנה?

מעבר לעובדה שעל המשתמש לברר אם הוא בכלל יכול להוציא את המידע שלו בפורמט שגם יוכל להשתמש בו בתוכנה אחרת, הזמן שלו חשוב לא פחות. אם יהיה עליו להקדיש שבוע שלם כדי להוריד את כל 5,000 התמונות שהעלה לאתר מסויים, ייתכן כי לא שווה לו לאחסן אותם באתר זה.

בתחילת דרכה, הקבוצה עברה על כל מוצר קיים בגוגל במטרה להפוך את אופן הוצאת המידע לתהליך נוח עבור המשתמשים. היא החלה עם בלוגר, בו הציבה סרגל כלים המאפשר למשתמש לבצע Import או Export לבלוג, או פשוט למחוק אותו לחלוטין – אלמנט שליטה חשוב עבור משתמש ממוצע. המוצר השני היה Google Docs, בו נתנה אפשרות יצירה של מגוון קבצים כגון מסמך Word או Spreadsheet, הניתנים להורדה ושיתוף בקלות.

פועלת למען המשתמשים

בחודש שעבר השיקה הקבוצה את המוצר הרשמי שלה: Google Takeout, המאפשר להוריד את כלל המידע ממספר שירותי גוגל במקביל. כרגע השירות תומך בשירות Google+1, Buzz, אנשי קשר, פרופיל המשתמש, זרם המידע והמעגלים מגוגל פלוס ואלבומי פיקאסה, כשמטרת החברה היא להמשיך ולהוסיף עוד שירותים. על פי פיצפטריק, הוא לא יהיה מרוצה עד שכל בייט אחרון של מידע יהיה זמין להורדה דרך הכלי החדש.

וידאו: הרצאתו המלאה של פיצפטריק בועידת OSCon

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

4 תגובות על "בחסות גוגל: כך תחזיקו במידע שלכם אצלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
חן
Guest

מבורך !

אלון
Guest

השאלה האם אני יכול לקבל את כל המידע שגוגל אוגרת עלי או על כל משתמש אחר ולהחליט מה גוגל תשמור ומה גוגל תמחק.
:-) .

big joe
Guest
אלון, נראה לך באמת שגוגל באמת *תמחק* משהו?!? הדבר הכי יקר שיש להם זה המידע של המשתמשים, מידע שכולם מנדבים להם ביום יום שעה שעה כל הזמן בלי הפסקה, מידע פרטי, תמונות, לוח שנה, מסמכים עסקיים, פרטים אישיים, שיחות והתכתבויות אינטימיות ומה לא, נראה לך שאת כל זה באמת ימחקו ממיליארדי השרתים של גוגל שפזורים ברחבי הגלובוס, עם רפליקציות והעתקי DB וגיבויים שנעשים נון סטופ גם לתיבת המייל שלך אפילו מהיום הראשון שג’ימייל קיים… זה נקרא דאטה-מיינינג, התחום החם ביותר שקיים, זהו מידע ערכי כ”כ לוהט ששום חברה לא תוותר עליה, לא גוגל, לא פיסיבוק ולא המתחרים שלהן… אבל DL… Read more »
חושם
Guest

drop box

wpDiscuz

תגיות לכתבה: