הטכנולוגיה שתוכל למנוע את התרסקות המטוס הבאה

בזמן שכל העולם מדבר על ההתרסקות של טיסת A320 של ג’רמן-ווינגס, מתברר כי ישנה טכנולוגיה חדשה אשר עשויה למנוע מקרים עתידיים כגון אלו. ראיון מיוחד עם בוריס פפוב, המייסד והמנכ׳׳ל של חברת מצנחים חכמים למטוסים

brs

מאת ברוס דורמני.

מייסד חברת תעופה המייצרת מצנחי שלדה למטוסים מספר כי טכנולוגיה מסוג זה עשויה בסופו של דבר להגן אפילו מפני חבלה ולמנוע אסונות כמו התרסקות טיסת A320 של ג’רמן ווינגס. למרות שה-IATA, איגוד הסחר העולמי לתעשיית התעופה, ממשיך להרגיע את הציבור כי טיסות הן עדיין הדרך הבטוחה ביותר להגיע ממקום למקום, אולי הגיע הזמן להעיף מבט במצנחי השלדה למטוסים המסחריים. לא מדובר במצנח עבור כל אחד מהנוסעים אלא בעבור המטוס כולו.

“השמיים הופכים יותר ויותר צפופים ובהתאם יהיו גם יותר ויותר תאונות” אומר בוריס פופוב המייסד והמנכ”ל של חברת התעופה והחלל BRS. “בשלב מסוים”, הוא מוסיף, “יצרני השלדה המרכזיים ייאלצו לכלול את המצנחים כציוד סטנדרטי לצורך צמצום מצבים כגון: נבצרות טייס, התנגשויות באוויר, כשל מכאני, טעות אנוש ואפילו חבלה.

מאז 1993 החברה של פופוב מייצרת מוצרי תעופה כללית ומצנחי שלדה. הוא מציין כי על פי בדיקות של ה-FAA המצנח יכול להגיע לפתיחה מלאה גם בגובה נמוך של 80 מטרים ועד כה מטוסים שהשתמשו במערכת מצנחי השלדה הצילו את חייהם של למעלה מ-300 בני אדם. “הסוד למערכת”, מספר פופוב, “הוא שהיא נפתחת באופן כמעט מיידי”. המצנחים נפרסים מהחלק האחורי של המטוס ובפחות משנייה, הם מספקים מעין חופה שנמתחת בחוזקה מעל המטוס. ברגע שהמטוס יציב הוא יורד בקצב של 6 מטר בשנייה, מה שמאפשר לו להתנגש בקרקע בכוח הדומה לקפיצה אל האדמה מגובה של 2 מטר בלבד.

רלוונטי בכלל למטוסים מסחריים גדולים?

“אם המצנח עולה יותר מ-15% מערכו של המטוס, הקונים נסוגים במהרה” אומר פפוב. אך האם ניתן לצייד את מטוסי האיירבוס והבואינג הגדולים אשר טסים בגובה רב ובמהירות הצליל? “הטכניקה דורשת 30 ס”מ של בד לכל חצי קילו, כך שעבור מטוס בואינג השוקל 226 טון נצטרך יותר מ-46 אלף מטרים של בד מצנח”.

אחד המכשולים הגדולים ביותר בשימוש במערכת כזו במטוסים מסחריים היא הפחתת המשקל של המצנח לכזה שיהפוך אותו לכדאי מבחינה כלכלית. “בכדי להשתמש במצנח במטוסים המסחריים הגדולים”, אומר פפוב, “כנראה שנצטרך לחכות עד שהננו-טכנולוגיה תוכל לייצר משי מעשה ידי אדם שחזק פי עשר בפלדה ושוקל עשירית מניילון”.

פופוב מסביר כי השלב הבא והמיידי של טכנולוגיית המצנח הוא מצנח המכוון ע”י GPS ויכול באופן אוטומטי לנווט מטוס הרחק ממפגעי קרקע. “מצנחים חכמים ינווטו את המטוס לאזור נחיתה אופטימלי ע”י תשומות היגוי מה-GPS. זה כבר נעשה בטיסות מטען צבאיות”. הרעיון במצנחים החכמים הוא כי אם מטוסים הטסים בלילה מעל אזורים הרריים או מאוכלוסים נתקלים בבעיה, הם ינווטו באופן אוטומטי לאזור מתאים יותר לנחיתה בטוחה יותר.

ומה לגבי טיסות מעל האוקיינוס?

למטוסים במצב שיוט מלא בגובה רב, פופוב מציע מצנחים חכמים שתחילה יפתחו רק ל-20% מהפתיחה המלאה שלהם, ויישארו כך עד שהמטוס יאט מספיק כדי שהמצנח כולו יוכל להיפתח מבלי להיקרע.

ומה עם טכנולוגיה שתאפשר פתיחת מנצח במקרים של חבלה או חטיפה?

“היו לנו דיונים פנימיים רבים על פיתוח אלגוריתמים מורכבים שחשים כאשר המטוס מוסט מהמסלול המקורי, כאשר מהירות המטוס משתנה בצורה קיצונית או כשסיפון הטיסה לא מתקשר באופן רגיל. אם ההשפעה היא מיידית, אלגוריתמים אלו יפעילו את הפריסה האוטומטית של מצנחי השלדה.

פורבס ישראל

הגב

2 תגובות על "הטכנולוגיה שתוכל למנוע את התרסקות המטוס הבאה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רנדום
Guest

“מהירות הצליל” במקום מהירות הקול… מי מתרגם את המאמרים האלה?

גד
Guest

לגבי מטוסים גדולים – הכל קשקוש. לא ריאלי מהרבה בחינות לא רק המצנח.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: