שני פנים למיתוג: כך תפנו לקהל יעד צרכני ועסקי במקביל

עד לאחרונה היו נוהגים לחלק את הפנייה של מותגים לאלו הפונים לעולם הצרכני או הפרטי ולאלו הפונים לעסקים. למרות החלוקה הדיכוטומית, התחום הוכיח הלכה למעשה כי בחיים אין רק שחור ולבן, אלא הרבה גוונים של אפור.

תמונה: flickr, cc-by, Søren Rajczyk

תמונה: flickr, cc-by, Søren Rajczyk

הפוסט נכתב על ידי לירי קידר, מנהלת קריאייטיב ומנכ”לית משרד המיתוג טיטאן.

בעבר הלא רחוק היו נוהגים לחלק את הפנייה של מותגים לשניים: בצד האחד, מותגים שפונים לעולם הצרכני או הפרטי כשקהל היעד הוא הצרכן הבודד. מיתוג מסוג זה מכונה Business to Client או בקיצור B2C. בצד השני היו מותגים שפונים לעסקים, מיתוג שכונה Business to Business או B2B. למרות החלוקה הדיכוטומית, התחום הוכיח הלכה למעשה כי בחיים אין רק שחור ולבן, אלא הרבה גוונים של אפור. כפועל יוצא מכך, היום יותר מתמיד נתקלים בחברות עם מיתוג הפונה פנייה כפולה – הן לעולם העסקי והן לעולם הצרכני גם יחד. טרנד זה של פנייה הכפולה מכונה B2B2C. הפנייה הכפולה צריכה תמיד להיות בראש של זה שעושה את המיתוג – מהשלב של יצירת האסטרטגיה ועד השלב הסופי של ההטמעה באמצעי התקשורת השונים. על מנת לחדד את הנושא, להלן מקרה הבוחן של פלייסקייפ (לשעבר מומיניס), חברה העוסקת בפיתוח והפצת משחקי מובייל לאנדרואיד שעברה לאחרונה אצלנו במשרד תהליך מיתוג. קהל היעד של פלייסקייפ מתחלק לאנשי הפיתוח ובתי התוכנה מצד אחד, ומהצד שני הצרכנים הבודדים אשר משחקים במשחקי החברה.

מתחילים באסטרטגיה

סוגיית הפנייה הכפולה עלתה כבר בשלב גיבוש אסטרטגיה למותג. במהלך סיעורי המוחות הובן כי על אף השוני הגדול בפרופילים של שני קהלי היעד, קיימת נקודה משותפת והיא החוויה האינסופית. נקודה משותפת זו סייעה לתקשר את יתרונות המותג לכל קהל יעד בנפרד: עבור המשתמש הבודד, מגוון ענק של משחקים כאשר הפלטרפומה מחברת ביניהם, ועבור קהל המפתחים, נתוני הורדה מדהימים והזדמנות לעמוד בראש טבלת ההורדות באמצעות כלי ההפצה של החברה. לאחר שהוסכם כי החוויה האינסופית היא אלמנט מרכזי במותג, ניסחנו את המונח Endless Gaming. צמד המילים מכיל בדיוק את אותם הערכים שרצינו שהמותג ישדר: דינמיקה, יצירתיות, FUN, שותפות וחדשנות.

שם החברה

שמה הקודם של החברה, Mominis, אינו שיקף עבורנו את ערכי המותג ואת יתרונותיו היחסיים בשוק. בנוסף,היה נראה כי השם לא זכיר מספיק ועלול “ללכת לאיבוד” בים התחרות. לאחר ביצוע סקרים מדגמיים בקרב בעלי תפקידים, משתמשים מקהלי היעד, שותפים פוטנציאליים וכדומה, הוחלט על אימוץ השם PlayScape. עד כה היה זה שמה של פלטפורמת הפיתוח בלבד, ועתה הוחלט כי ישמש כשמה של החברה כולה. השם מורכב מהמילים Play ו-Scape, כאשר האחרונה נגזרת מהמילה Landscape (נוף). התוצאה של השילוב בין המילים הצליח לתאר בשלמות את החוויה והתחושה ששאפנו שהמותג יתקשר – מגרש משחקים מזמין ואטרקטיבי. הדימוי גם התאים לשני קהלי היעד: עבור המשתמשים הפרטיים מדובר בהזמנה לקחת חלק בחוויה ממכרת, מלאה בהפתעות ובמגוון, ואילו לקהל המפתחים – חווית פיתוח מהנה וקלילה המציעה אפשרויות ייחודיות.

הלוגו

בהתאם לפנייה הכפולה, נוצר לוגו הנגזר מסימבול ה-PLAY הידוע. בנוסף, הוחלט לשמור על צורת משולש ה-PLAY פתוחה על מנת לתקשר את מוטיב האינסופיות. לאחר מכן נוסף עוד משולש על מנת לסמל את הפנייה לשני קהלי היעד: משולש אחד עבור המשתמש הפרטי ומשולש שני עבור המפתחים. בהמשך, פותח הלוגו לשפת אייקונים שלמה שבאה לידי ביטוי בחומרי התדמית והמכירה של החברה וגם בממשק המשחקים עצמם (הכפתורים במשחקים למשל).

שפת המותג

כחלק מהמיתוג החדש, יצרנו עבור פלייסקייפ איור צבעוני שתופס את העין הכולל את הדמויות המובילות המככבות במשחקי החברה. על גבי האיור נוסף נדבך שחור ונקי עבור הפנייה לקהל המפתחים, העסקי יותר במהותו, כמו גם הלוגו והסלוגן. השילוב בין האיור הצבעוני, השחור הנקי וטיפוגרפיה טיפוסית לעולם הטכנולוגי, יצר איזון בטון של הדברים ובנה תמונה זכירה. השילוב גם סייע ב מיצוב החברה מצד אחד במקום של FUN ומצד שני במקום של Business.

הסלוגן

הסלוגן שנקבע למותג הוא Every Play Counts. לסלוגן מספר משמעויות המביאות לידי ביטוי את הפנייה לקהל היעד הכפול:
למשתמש הסופי: כל משחק או כל פעם שמשחקים (Play) היא משמעותית, חוויתית ומלאת עוצמה.

למפתחים: כל מהלך עסקי נחשב. מעביר את המסר כי כלי ההפצה של פלייסקייפ הוא כלי חזק מבחינה עסקית וכל מהלך שייעשה דרכו – ייחשב. בנוסף, ישנה התייחסות נסתרת לנושא של כמות ההורדות כאשר הסלוגן “מזכיר” למפתחים כי כל הורדה נספרת ובעלת משקל עסקי.

להבנה של מי קהל היעד של מותג יש משנה חשיבות. במקרה של פלייסקייפ, כל תהליך המיתוג התגבש לאור ההבנה כי מדובר בקהל יעד כפול ושונה במהות – מפתחים ומשתמשים סופיים. כך נוצרה האסטרטגיה, השם החדש, הלוגו, השפה והסלוגנים. לכן שווה לבצע את כל המחקרים והבדיקות כדי לא לפספס משהו בדרך. ואי אפשר שלא לסכם את המאמר בטובים השניים מן האחד.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל