איך יישום נולד

איך נולד יישום סלולרי? איך מרוויחים מזה השלמת הכנסה ואיך מקדמים יישומים לסלולר ולמכשירים ניידים?

אם נחזור כמה שנים אחורה, בכל פעם שנכנסתי לבית קפה שמעתי מסביבי “אני יזם ובונה ברומניה..” כל אחד היה פתאום יזם או קבלן, היום כשאני נכנס לבית קפה או סתם פוגש מכרים וחברים ומספר להם כי אנו מפתחים יישומים לאייפון אני שומע “רגע, יש לי רעיון שיעשה מליונים”.  כולנו ישראלים ולכולנו יש תמיד רעיונות “מנצחים” בהתאם לרוח התקופה, וכאחד שמנהל חברה אשר מפתחת אפליקציות לאייפון ולאייפד לחברות, ליזמים וגם לעצמנו המרחק בין הרעיון עצמו למימוש כספי גדול מאוד.

אז איך בכל זאת נולד רעיון לפיתוח אפליקציה? נחלק זאת לשלושה חלקים:

רעיונות לאפליקציות לחברות, רעיונות של אנשים פרטיים אשר מעוניינים לנצל את חלון ההזדמנויות והשוק המפתח בכדי להרוויח כמה שקלים בנוסף לעבודתם הקבועה ולרעיונות של יזמים אשר מתייחסים למיזם כחברת סטארט אפ לכל דבר ועניין.

רעיונות לאפליקציות לחברות

במרבית המקרים הרעיונות לפיתוח אפליקציות לחברות שונות מגיע מאיתנו (עדין בישראל חברות רבות לא הפנימו את המהפכה שחולל מכשיר האייפון והיכולת לנצל אותו ככלי שיווקי ומכירתי), אז איך בכל זאת אנו מצליחים למכור אפליקציות לחברות?  אני מרכז את הצוות שלנו, מציג את רשימת החברות אליהם אנו מתכוונים לפנות ויחדיו חושבים מה יתאים לאותה חברה.

מכוון שאני מכיר באופן אישי את מרבית בעלי החברות בישראל מעצם תפקידי הקודם כמנהל תחרות יזם השנה של פירמת ראיית החשבון הגדולה בישראל “ארנסט אנד יאנג” ובמהלך שנים רבות למדתי את אותם חברות וצורת העבודה שלהם, אני יכול לזהות איזו אפליקציה יכולה לסייע לאותם חברות.

לדוגמא: אפליקציות למיתוג החברה, אפליקציות להגדלת המכירות, אפליקציה להצגת שירותי החברה וכד’.

לאחר שאנו מעלים רעיונות שונים בהתאם למטרה העסקית ושוק היעד של האפליקציה, אנו מקדישים זמן רב לפיתוח אפליקציית דמו מלאה אותה אני מציגים לבעלי החברות ולאחר סיעור מוחות ביחד עם מנהלי החברות ובעלי התפקידים השונים מתחילים לפתח את האפליקציה.

יישום לרשת קמעונאית

אפליקציה לרשת קמעונאית בפריסה ארצית למכירת משקפיים, איזו אפליקציה יכולה להתאים לרשת מסוג זה? ובכן לאחר חשיבה רבה הגענו למסקנה שיהיה נכון לתת למשתמשי האייפון אפשרות לצלם את עצמם ולמדוד משקפיים של הרשת עוד לפני שהם נכנסו לסניף, לאחר המדידה יוכלו המשתמשים לשתף את חבריהם בפייסבוק (וכך לנצל את הרשת החברתית), לשלוח את התמונה שלהם במייל ולקבל חוות דעת, לשלוח את התמונה ודגם המשקפיים לסניף וכד’, ממשק נוסף שיכול לסייע למשתמשים ולרשת היא רשימת הסניפים המלאה של הרשת ויכולת המשתמש ליצור קשר מיידי עם הסניף ולקבל ע”י המכשיר הדרכה מלאה בעזרת ה – gps כיצד להגיע לסניף המבוקש.

עד כאן רעיון יפה אבל איך גורמים למשתמש להשאיר את האפליקציה על האייפון שלו? מכניסים מערכת מבצעים מיוחדת לבעלי האייפון ושם הם יכולים להתעדכן מידי תקופה על המבצעים המיוחדים של הרשת. רעיון זה קרם עור וגידים, רשת האופטיקה “עיניים” של ד”ר לוינגר הרימה את הכפפה והיום ניתן להוריד מחנות היישומים של אפל את אפליקציית “Enaim” אותה הורידו עד כה אלפי אנשים.

אפליקציה לחברת שירותים מובילה

חברות המספקות שירותים שונים יכולים להיעזר באפליקציה בכדי לאפשר ללקוחותיהם השונים לקבל אינפורמציה בכף היד – כך נולד הרעיון לבניית האפליקציה של פירמת הפטנטים מהגדולות בישראל “לוצאטו את לוצאטו”. שברנו את הראש מה יכול להתאים לפירמה מסוג זה ומיהו קבל היעד ולאחר מחשבה ארוכה החלטנו כי יש לתת ליזמים ולבעלי פטנטים כלי מהיר לחיפוש פטנט בנוסף לאינפורמציה חשובה אותה תעביר האפליקציה וכך לגרום למשתמש להשאיר את האפליקציה על מכשיר האייפון שלו, ואכן כך הדבר, כיום ניתן להוריד את אפליקציית לוצאטו “L&L Patent” לקבל דרכה אינפורמציה רבה על תחום רישום הפטנטים, אפשרות להיות חלק מבלוג הפירמה וכמובן לחפש פטנט.   יש לציין כי זאת האפליקציה זו הינה הראשונה מסוגה בעולם ולוצאטו פורצי דרך בתחום.

רעיונות של אנשים פרטיים לאפליקציות

כפי שציינתי מדי יום אני פוגש אנשים רבים שיש להם “רעיון מהפכני” לאפליקציה, אני חייב לאומר שבחלק גדול מהמקרים אותם רעיונות כבר קיימים ובדיקה פשוטה הייתה חוסכת להם “עצבות” רבה כאשר החיוך שעל פניהם הופך למבט של תדהמה כאשר אחרי מספר דקות, לאחר שאנו שומעים את הרעיון אנו מראים להם אפליקציה זהה עובדת. לרוב הרעיונות של אותם אנשים עולים מהפעילות היום יומית שלהם ואפליקציה שהייתה יכולה לסייע להם ולשאר הקהל הרחב ואכן יש אין סוף רעיונות כאלו.

בחלק מהמקרים אנו נתקלים ברעיונות טובים וכאשר יושבים עם הלקוח ומסבירים לו על אופן פיתוח האפליקציה עלותה ושיווקה במרבית המקרים הרעיון יורד מהפרק בעיקר בגלל עלות הפיתוח, עדין לאדם פרטי שצריך להשקיע אלפי דולריים בפיתוח האפליקציה וסכום גבוה מזה בשיווק האפליקציה קשה לקבל החלטה ו”להמר” על הצלחת האפליקציה מבין מאות אלפי האפליקציות הנמצאות כיום בחנות אפל ולמרות זאת ישנו אחוז מסוים מהקהל הפרטי שלוקח את הסיכון ואנו מייצרים עבורו אפליקציה ומסייעים במהלך השיווקי.

אתן מספר דוגמאות:

פנה אלינו בחור בשם יהב שלו אשר כתב ספר ילדים מאוד מוצלח ולאחר שקראנו בעצמנו את הספר וביצענו סקר שוק קצר הצענו לו להפוך את הספר לאפליקציה אינטראקטיבית לילדים (האייפון והאייפד מושכים קהל רחב של ילדים) וכך הפכנו את הספר לאפליקציה בה הילד וההורה יכולים להשתמש בה יחדיו. האפליקציה מקריאה את הסיפור, מאפשרת לילד לצבוע בעצמו את התמונות ועוד אופציות שונות ומגוונות וכך נולדה אפליקציית “הדובי שחיפש דבש” ולאחר הצלחתה בישראל האפליקציה תורגמה לאנגלית “Little Bear” ונמכרת היום לקהל דוברי האנגלית בכל העולם.

מורה בכירה לשעבר בשם נעמי שושני שעוסקת בחינוך מיוחד ובהוראה מתקנת כתבה ספר בשם “למי דומות האותיות?” שמטרתו ללמד ילדים את אותיות ה א’-ב’ בצורת לימוד מיוחדת: לכל אחת מהאותיות מובא דימוי מעולם הדימויים והמושגים של הילד שמזכיר את האות בצורתה ואשר שמה מתחיל בצליל האות וכך יוצר תגובה מותנית, כך שכל פעם שהילד יראה את האות הוא יראה את התמונה וצלילה יתנגן באוזניו – הקישור עוזר לילד לזכור את האותיות.  מכוון שבנינו לאותה לקוחה אתר אינטרנט בכדי לקדם את הספר, עלה בראשנו הרעיון להפוך את הספר לאפליקציה אינטראקטיבית אשר תייצר חווית משתמש ייחודית וכך נולדה אפליקציית “Hebrew Letters” אותה רכשו מאות משתמשים.

מכוון שלעיתים אנו נתקלים ברעיונות של אנשים פרטיים שאנו מאמינים בהם החלטנו כחברה להשקיע יחד איתם בפיתוח ושיווק האפליקציה ולסייע לאותם יזמים פרטיים בכדי להפוך את החלום שלהם למציאות.

אפליקציית אייפון כסטארט אפ לכל דבר ועניין

הקבוצה השלישית של בעלי רעיונות לאפליקציות מתרכזת ברעיון אחד מרכזי לאפליקציה שמטרתה להימכר בכל העולם לקהל יעד רחב ובדרך כלל עלות פיתוח אפליקציה זו דורשת השקעה רבה מאוד הן בצד הפיתוח וממשק המשתמש והן מצד שיווקה בעולם.  בעלי רעיונות אלו פונים אלינו בכדי שנפתח את האפליקציה ובכדי שנחבר אותם לגופי השקעה לצורך העניין, מקרים אלו נדירים יותר אך ניתן למצוא כיום מספר חברות סטארט אפ אשר המוצר שלהם הוא אפליקציה לאייפון.

אפליקציות לנבחרי ציבור

“חשבנו כיצד יהיה ניתן לנצל את מכשיר האייפון והיכולות שלו לשימוש חברי הכנסת וכך עלה הרעיון של פיתוח אפליקציה לנבחרי הציבור אשר בעזרתה יוכל הציבור הרחב להיות בקשר ישיר עם חבר הכנסת, להתעדכן בפעילותו, להציע לו הצעות שונות בנושאים מגוונים ומהצד השני חבר הכנסת יוכל לעדכן ולשתף את הציבור בפעילותו היומיומית” מספר אורי סגל מנכ”ל החברה. הצגנו לחבר הכנסת יואל חסון את הרעיון, הוא בעצמו משתמש באייפון והחליט “להרים את הכפפה”. לאחר חשיבה משותפת ורעיונות מצוינים שהעלה חבר הכנסת יואל חסון התחלנו את תהליך הפיתוח והאפליקציה עלתה לאוויר.

בחודשים האחרונים פגשנו חברי כנסת, ראשי ערים, ראשי מפלגות שונות ובימים אלו אנו בתהליכי פיתוח של אפליקציות נוספות לנבחרי ציבור, לראשי הערים ולאחת המפלגות הגדולות בישראל אותן נשיק בקרוב. אפליקציות אלו יאפשרו לשני הצדדים “לדבר” אחד עם השני בצורה יעילה ומהירה, לגייס בוחרים, לעדכן את קהל היעד שלהם ועוד הפתעות. לכולנו יש רעיונות לחוקים, הצעות שונות, הערות והארות ואפליקציות אלו יאפשרו להציף נושאים שונים ומגוונים ישירות לנבחרי הציבור ולהתעדכן על בסיס יומיומי בפעילות של נבחרי הציבור, בפעילות של המפלגה לה הצבענו בבחירות, בפעילות של ראש העיר שלנו, לקבל עדכונים על אירועים שונים ועוד. בעזרת אפליקציות מסוג זה, אשר נמצאות “בכף היד” וזמינות בכל רגע נוכל לעשות זאת בקלות וביעילות.

כיצד מבצעים סקר שוק ובחינת יתרונות האפליקציה?

לאחר שיש לנו רעיון לאפליקציה ובכדי לא לבזבז משאבי פיתוח, שיווק ובעיקר עוגמת נפש יש לבצע סקר שוק שמטרתו לבחון האם יש כבר אפליקציה זהה לזו שאנו מעוניינים לפתח, האם ניתן לשכלל אפליקציה קיימת וליצור אפליקציה טובה יותר וכד’.  ישנם כלים שונים לביצוע סקר שוק זה החל מבדיקה פשוטה יחסית ע”י מילות חיפוש בתוך האפסטור בכדי לראות אלו אפליקציות כבר קיימות בתחום אותו אנו רוצים לפתח, ניתוח האפליקציות הקיימות במידה ומצאנו אפליקציות זהות או דומות בכדי לבדוק כיצד הם פועלות ואת היתרונות והחסרונות שלהם וכד’. ע”י כלים שונים אנו יודעים לבדוק את פופולאריות האפליקציות, מספר ההורדות ותגובות הקהל הרחב לאותן אפליקציות ובמקרים נוספים אנו מבצעים סקר שוק של כמה עשרות אנשים ובודקים מה דעתם על האפליקציה, האם היו משתמשים בה, כמה היו משלמים עליה וכד’.

לאחר סדרת בדיקות אלו ניתן לצאת לדרך עם אינפורמציה רבה אשר בעזרתה ניתן לפתח אפליקציה חדשה או אפליקציה טובה יותר מהקיימת.

כיצד מאפיינים אפליקציה בדגש על קהל היעד, ממשק המשתמש, גרפיקה ומטרתה העסקית?

הגענו לשלב בו יש לנו רעיון ליישום, ביצענו את כל הבדיקות החשובות ויש לנו תקציב לפיתוח ושיווק “אבל” וכן, יש “אבל גדול” – יש כיום לפי פרסומי חברת אפל כ 120 מיליון מכשירי אייפון – זהו קהל יעד גדול מאוד ואנו שומעים מלקוחותינו “מספיק לי לתפוס רק אחוז אחד ואני אהיה מיליונר”. לא כך העניין, יש למפות את קהל היעד המדויק, את המדינות הנכונות שם יש לנו יתרון יחסי על אחרים ולבנות את האפליקציה בהתאם לקהל היעד שלה, כמו כן, מכוון שישנם מאות אלפי אפליקציות בחנות אפל ולפי הדיווחים לפחות 50% מהם, מעולם לא הורדו ע”י המשתמשים יש לתת דגש על כל נושא ממשק המשתמש ועיצוב האפליקציה בהתאם למטרתה העסקית, אפרט מעט בנושא, אם יש לנו אפליקציה מעולה אבל מבחינה גראפית היא נראית לא טוב וקשה להפעיל אותה היא לא תימכר, מסך האייפון מוגבל בגודלו ולכן ישנה חשיבות מכרעת לממשק המשתמש ואופן פעילות האפליקציה על מסך זה ובמילים אחרות כיצד ניתן לנצל את מסך האייפון המוגבל באופן הנכון ביותר.

מכוון שמרבית האפליקציות נמכרות בכסף ולמשתמש ישנה אפשרות לראות רק 5 תמונות מסך והסבר על האפליקציה בחנות האפליקציות של אפל, צריך ע”י תמונות אלו וע”י ההסבר לשכנע את המשתמש לרכוש את האפליקציה שלנו, אנו נוקטים במספר שיטות שונות אשר יאפשרו למשתמש להתרשם מהאפליקציה טרם קנייתה ושיטות נוספות בכדי לשכנע את המשתמש לבצע מיידית את הרכישה גם לאחר התרשמות קצרה.

חשיבות הכנת מערך השיווק לאפליקציה ויח”צ.

ישנן דרכים רבות ומגוונות לשווק ולפרסם לקהל הרחב את האפליקציה לאחר השקתה. אופן השיווק והפרסום משתנה מאפליקציה לאפליקציה, בהתאם לצורך, למטרה ולקהל היעד אליו מכוונת האפליקציה. אנו משווקים ומפיצים את האפליקציות שלנו ושל לקוחותינו בהתאם לסוג האפליקציה לדוגמא: כתיבת סקירות על האפליקציה באתרי האינטרנט המובילים בתחום זה, ביצוע קמפיינים שיווקים באינטרנט, שיווק ויראלי, בניית קהילת מתעניינים וקהילות רשתיות יצירת עניין לכתבי העיתונות הכתובה והאלקטרונית, שיווק ע”י סרטונים המתארים ומדגימים את האפליקציה ביוטיוב, פרסום ע”י אמצעי מולטימדיה אותם פיתחנו ודרכים מקוריות וחדשניות נוספות.

יש לזכור כי השיווק הוא חלק בלתי נפרד מפיתוח אפליקציה ולכן יש לקחת בחשבון טרם תחילת פיתוח אפליקציה כי יש להשקיע סכום נוסף בכדי לשווק את האפליקציה לקהל היעד הרלוונטי.

יחסי ציבור לאפליקציות

יחסי ציבור לאפליקציות חדשות הינו נדבך הכרחי בשוק התחרותי השורר כיום. אפליקציות חדשות אשר נתמכות ביחסי ציבור טובים זוכות לחשיפה אדירה בתקשורת האלקטרונית והכתובה ובכך מגיעות לקהל היעד שלהן בדרך האפקטיבית ביותר. באופן כללי, יחסי ציבור מאפשרים חשיפה אובייקטיבית וחיובית אשר מובילה לתוצאה הרצויה של הורדת האפליקציה ע”י קהל הגולשים.

כיצד מתמחרים אפליקציה?

אז בכמה נמכור את האפליקציה שלנו? זאת שאלת “מיליון הדולר”, המודל של חברת אפל הוא מודל כמותי, תן מחיר נמוך לאפליקציה ותאפשר לאלפי אנשים להוריד את האפליקציה, האם כך הדבר?

אפליקציות נמכרות במחירים מאוד נמוכים ולמרות זאת (כנראה כאן נכנסת תורת היחסות לתמונה) קהל הצרכנים אינו ממהר לרכוש אפליקציה גם עם עלותה פחות מ 4 שקלים. כאשר השוק הוא שוק שנע במחירים שבין 0.99$ ל 9.99$ במקרים נדירים, כל דולר נתפס בעיני הרוכש כסכום משמעותי להוצאה.

מבדיקות שלנו ומניסיון אישי מצאנו כי כל מדינה מתייחסת אחרת לעלות האפליקציה, למשל בארה”ב מקובל למכור אפליקציות ב 0.99$ גם אפליקציות בהם השקיעו עשרות אלפי דולרים בפיתוח ושיווק וזאת על בסיס הנתון שעשרות אלפי אנשים יורידו את האפליקציה. אפליקציות שנמכרות במחיר גבוה יותר (ויש לא מעט כאלו) זוכות למספר הורדות נמוך יחסית, אלא אם מדובר על אפליקציה מהפכנית. כמו כן, ניתן בקלות לשנות את מחיר האפליקציה דרך חשבון המפתחים ולהציע מידי תקופה הנחות על מחיר האפליקציה ומבצעים לתקופה מוגבלת.

בישראל מניסיוננו ניתן למכור אפליקציות במחיר שבין 0.99$-1.99$, כל מחיר שהינו מעל 10 שקלים גורם למשתמש לחשוב פעמיים לפני ביצוע הרכישה.

חשוב לזכור (כך מתנהל העולם…) כי ניתן לפרוץ את מכשירי האייפון יחסית בקלות ולהתקין אפליקציות בתשלום אשר נפרצו על מכשיר האייפון ללא עלות, יש כאלו אשר רואים כמחמאה שפרצו את האפליקציות שלהם אולם אין ספק שפריצת אפליקציות מוריד באופן משמעותי את כמות הרכישות.  ישנן דרכים שונות ומגוונות למנוע פריצה של אפליקציה וכדאי להשתמש בדרכים אלו בכדי לשמור על האפליקציות שלכם.

עם כניסתו של מכשיר האייפד לשוק מחיר האפליקציות אשר מותאמות לאייפד נמכרות במחירים גבוהים יותר מכוון שהמכשיר מאפשר חוויית משתמש שונה, איכות תמונה מעולה ומסך גדול המאפשר ניצול אחר של אפליקציות.

רוצים לשמוע עוד על הנושא? אתם מוזמנים להרצאה המלאה של אורי סגל בנושא פיתוח אפליקציות למכשירי iOS באירוע אייפון סיטי, אשר יתקיים בשבוע הבא. פרטים נוספים על האירוע ניתן למצוא באתר הרשמי.

אורי סגל

מנכ"ל אמברלה פיתוח עסקי בע"מ (i-Apps) העוסקת בפיתוח עסקי ליזמים וחברות ובניית אפליקציות לאייפון ולאייפד לחברות ויזמים בישראל ובעולם. אורי הקים את החברה לאחר שבע שנות עבודה פוריות בתפקיד מנהל פיתוח עסקי וכמנהל תחרות יזם השנה של בפרימת ראיית החשבון הגדולה בישראל Ernst&Young ולאחר ניסיון אישי בעבר בהקמת וניהול חברת סטארט אפ בתחום הבתים החכמים, לאחר גיוס כסף ממשקיעים. כמו כן, אורי משמש כמרצה בתחום היזמות באוניברסיטת בר אילן - תואר שני MBA אקזקיוטיבה וכן במספר מכללות מהנחשבות בישראל.

הגב

4 תגובות על "איך יישום נולד"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אילנה סגל
Guest

כתבה מרשימה ביותר
מתכוונת בהחלט להגיע להרצאה שתיתן וודאי את הכלים הדרושים להבין את הנושא לעומקו

דובי פלינק
Guest

אורי,
יופי של כתבה.

בהצלחה באירוע ובהרצאות.

חן
Guest

האם מותר שבחנות ה- APPStore יהיו שני אפליקציות זהות בתפקידן ?

nike free 5.0
Guest

Simple, a little artistic, bloggers looked reluctant to remove the effect on the line.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: