כבר לא רק לאמריקאים, אפל מתרחבת למזרח

כשחלק משמעותי מהכנסותיה מגיע מארצות שמעבר לגבולות ארה”ב, אפל פועלת להכנס לשווקים חדשים ומתפתחים. ספוילר: ישראל לא ברשימה

תמונה: יח"צ

במשך שנים רבות ראתה אפל בארה”ב השוק העיקרי שלה. למרות שכבר שנים מוצרי החברה נמכרים בארצות רבות ברחבי העולם, נראה היה שאפל בראשותו של ג’ובס כיוונה תמיד את המוצרים ללקוחות האמריקאים כשלקוחות מארצות אחרות נתפסו יותר כבונוס, מאשר משהו אליו החברה מכוונת. הדבר התבטא בהרבה דברים, פרסום ושיווק שהופנה בעיקר לשוק האמריקאי (מישהו זוכר כבר את הפרסומות של האייפון? תזכורת: אֲפְס), תמיכה בשפות ובעיקר בכיווניות (RTL). שימו לב שאני לא מתכוון לכך שהשוק היחיד אליו אפל כיוונה הוא השוק האמריקאי. כלל וכלל לא… מה שאני מתכוון אליו הוא שהשוק העיקרי היה השוק האמריקאי. בשנים האחרונות אפל ללא כל ספק כבשה את מקומה כחברה עיקרית בשוק האמריקאי.

יוצאת מהגבולות

נתונים שמופיעים בימים האחרונים מגלים עד כמה אפל היא שחקנית חזקה בשוק הזה. חברות הסלולר Verizon ו-AT&T מדווחות על נתוני מכירה חזקים מאוד ברבעון האחרון, כאשר חלק מהותי מנתונים אלו הם בזכות האייפון: AT&T הודיעה כי ברבעון האחרון מכרה 9.4 מיליון מכשירי סמארטפון באופן כללי, כאשר 7.6 מיליון מכשירים מתוכם הם מכשירי אייפון, הרוב של אותם מכשירי אייפון הם מכשירי 4s. במקביל Verizon מדווחת על מכירות של 7.7 מיליון מכשירי סמארטפון כאשר האייפון מהווה כ-55% מסך הסמארטפונים או 4.2 מיליון אייפונים.

להזכירכם ש- Verizon מוכרת רק את מכשירי האייפון 4 והאייפון 4s (לעומת AT&T שמוכרת גם את מכשירי ה- 3Gs). נתונים חזקים אלו מגלים שמכירות האייפון ברבעון הראשון של 2012 עקפו במקצת את מכירות האנדרואיד בארה”ב כאשר חברת Kantar Worldpanel ComTech מדווחת שהאייפון היווה 44.9% ממכירות הסמארטפונים ואילו האנדרואיד היווה 44.8% ממכירות הסמארטפונים ברבעון הנ”ל.

אז עם תפיסה חזקה מאוד של כ-25% משוק המחשבים האמריקאי, מכירות מצויינות של אייפונים, האייפוד שעדיין שומר על נתח שוק של כ-70% והאייפד שגם מכירות ה-Fire של קינדל לא פגעו בו מהותית, אפל מכוונת כעת את מבטה לשווקים אחרים. ובכן אין ספק שהייתי שמח מאוד לרשום כי אחד השווקים אליו אפל מכוונת הוא השוק הישראלי, או המזרח תיכוני. אבל לא כך הדבר. יש שיטענו כי השוק הישראלי למרות גודלו הקטן הוא שוק אטרקטיבי, שקצב האימוץ הטכנולוגי כאן הוא מהגבוהים בעולם ולכן אין לאפל סיבה שלא להכנס לכאן בעצמה, במקום להיות מיוצגת על ידי משווקת כזו או אחרת, שללא כל ספק לא מצליחה לספק את החוויה התפוחית במלואה. אין ספק שהחלק הראשון של הטענה הוא בהחלט נכון, אולם למרות שהצרכן הישראלי הוא טכנולוגי, עדיין מדובר במספרים שמחווירים לעומת השווקים האטרקטיביים באמת ולמרות שזה לא הוגן, מספרים הם שם המשחק.

תתמקד בסין בשנים הקרובות

אז מי הם אותם שווקים? ובכן אחד מהשווקים הללו הוא השוק הסיני אליו אפל נכנסה בשנים האחרונות לאיטה. דו”ח ההכנסות הרבעוני מגלה שהכניסה לשוק הסיני הייתה פעולה משמעותית מאוד עבור סך ההכנסות של החברה. מנכ”ל אפל, טים קוק בעצמו ציין את ההצלחה של אפל בסין, כאשר האייפון 4s שהחל להמכר לאחרונה במדינה הקומוניסטית זכה להתנפלות המונית, שגרמה לאפל לבטל את ההשקה של המכשיר בחנויות האפלסטור המקומיות ולמכור אותו רק דרך החנות המקוונת. אין ספק שאפל תמשיך להתרחב בשוק הסיני ותנסה להעמיק את דריסת הרגל שלה, במטרה שמיליארד סינים יהוו השפעה חיובית על מאזן המכירות של החברה.

עיתון העסקים ההודי Mint מדווח לאחרונה על כוונותיה של אפל לפתוח חנות אפלסטור ראשונה בהודו, במטרה להגביר את הנוכחות של החברה בחצי היבשת. לדברי Mint עולה שהעניין של אפל הגיע אחרי שהרגולטורים במדינה החליטו לבטל החלטה, לפיה חנות קמעונאות של מותג ספציפי, מחייבת את החברה להסכים לבעלות מקומית בהיקף של כ-49% על החנות. אפל שידועה בקנאות שלה לשליטה מיאנה להסכים להחלטה שכזו במהלך 2006, כאשר החברה תיכננה לפתוח מרכז תמיכה טכני במדינה. יש לציין שהחוק ההודי לא ביטל את ההחלטה לגמרי אלא צמצם את המעורבות המקומית לכ-30%, אולם כשאחד הפקידים הבכירים נשאל לגבי הנושא, הוא ציין שאם הדבר יהווה בעיה מבחינתה של אפל הנושא יבחן, כשהוא רומז שיתכן והממשלה תשקול לפעול באופן יוצא דופן לטובתה של אפל.

אלא שהשוק ההודי הוא לא היחיד אליו מכוונת אפל, ישנו שוק קרוב יותר לארה”ב שהוא שוק שצפוי לפרוח מאוד בתקופה הקרובה. מדובר בשוק של אמריקה הלטינית ובראשו ברזיל. לאחרונה נשמעו דיווחים לפיהם אפל מתכננת לפתוח חנות דגל בברזיל במטרה לקדם את מכירות המוצרים שלה במדינה המתפתחת. פוקסקון, יצרנית האייפונים והאייפדים של אפל כבר פתחה מפעל במדינה, ולאחרונה הממשלה הברזילית אישרה הקלות מס על החברה, במטרה להביא לתמריצים לייצור טבלטים וסמארטפונים במדינה, כאשר בתמורה הכלכלה הברזילאית צפויה לראות הכנסות של כ-12 מיליארד דולר מפעילות המפעל. לאחרונה גם דווח על כך שאפל “חטפה” את Anderson Teixiera, בכיר בחברת סוני אריקסון, במטרה שהוא ינהל את ענייני החברה באמריקה הלטינית, ועצם העובדה ש-Teixiera הוא ברזילאי בהחלט תעזור. פעולה זו של אפל מגלה כי החברה מגלה עניין בשוק שנמצא דרומית לקמפוס שלה בקופרטינו, שוק שנחשב בעיני רבים כאחד השווקים המתהווים האטקרטיביים בעולם.

נקווה שאחרי שאפל תכנס לאותם שווקים החברה לא תשב בחיבוק ידיים והיא תמשיך לחפש שווקים נוספים להתרחב אליהם, מאחר והעולם לא צומח יותר מדי, אין זה מן הנמנע שבשלב כלשהו אפל תכוון את מבטה לכיוון המזרח התיכון, וכשזה יקרה, אין ספק שמדינתנו הקטנה, היהלום של המזרח התיכון, שמהווה מוקד תיירותי וכן מכילה את אותו צרכן ישראלי טכנולוגי תקבל גם היא חנות אפלסטור משלה. כי מגיע לנו!

הפוסט נכתב על ידי נתי שוחט ופורסם לראשונה באתר iPhones.co.il

iPhones.co.il

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: