Mika Mobile: התייאשנו מאנדרואיד, החלטנו לעזוב

האם פיתוח של אפליקציות עתירות משאבים לשוק האנדרואידי מתיש את המפתחים? ריבוי מאפייני חומרה וקונפיגורציות יוצרים לחץ על מפתחים רבים וכעת יש גם מי שטוענת שהחליטה לנטוש את הפלטפורמה

מקור: תמונת מסך מאתר האפליקציה

האם פיתוח לאנדרואיד כדאי מבחינה כלכלית? האם אנדרואיד, כפלטפורמה, יציבה מספיק על מנת להשקיע את המשאבים ולהמיר את האפליקציה שלכם מ-iOS? עבור חברה אחת, התשובה לשתי השאלות הללו היא שלילית, והמכתב הפתוח שלה לקהל המשתמשים שלה מעלה שאלות קשות, הקשורות לאנדרואיד כפלטפורמה, וליכולתה של גוגל להסדיר את החומרה של המכשירים המריצים אותה.

אנדרואיד לא מתאימה

לחברה קוראים Mika Mobile. משחק הדגל שלה הוא Battleheart, הנמכר היום ב-Play (לשעבר ה’מרקט’) בכ-11 ש”ח. היות ומדובר במשחק תפקידים רווי גרפיקה ומשתנים, הוא נמצא בקצה העליון של מגבלות המערכת של אפליקציה בשוק האנדרואיד. למשל, גודל קובץ האפליקציה הוא כ-46MB, מתוך תקרה מקסימלית מותרת של 50MB לפי גוגל.

לאחרונה שמענו על הכרזה מצידה של גוגל, כי החברה מסירה את מגבלת המקסימום הכללית שהיתה בתוקף, ותחתיה מאפשרת לקובץ ה-APK עצמו להיות בגודל מקסימלי של 50MB, אך לאחר ההתקנה האפליקציה היא יכולה להוריד תכנים נוספים בהיקף של עד ג’יגהבייט. ההכרזה של גוגל כללה גם קריצה לטובת המתכנתים והיזמים, באומרם כי ניתן לאחסן את הקבצים הנוספים הנדרשים לאפליקציה בתוך הענן של גוגל, וכך כל משתמש סלולרי המוריד את האפליקציה יוריד אותה על חשבון רוחב הפס של גוגל, ולא על זה של היזם.

במיקה מובייל מעלים מספר טענות קשות לגבי סוגיית הפיתוח לאנדרואיד, התמיכה והתמחור. מהניסיון שלהם, השוק האנדרואידי הוא שוק בעייתי מכמה סיבות. ראשית, ישנה שונות רבה מאוד בחומרה של המכשירים השונים המריצים את מערכת ההפעלה. אלה כוללים מעבדים גרפיים בעלי יכולות שונות מקצה לקצה, מה שמחייב אותם, כחברה שפיתחה אפליקציה עם גרפיקה, להתאים את עצמם לא רק לגדלים רבים שונים של מסכים, אלא גם ליכולות גבוהות ונמוכות של מעבדים גרפיים, שאמורים להיות מסוגלים להריץ את האפליקציה.

כסף משנע את העולם

שנית, ישנו עניין התגמולים, שחשוב לכל מפתח, וככל שהמפתח נמצא יותר בתחילת דרכו, כך הנושא חשוב עוד יותר. מהניסיון של מיקה מובייל, עולה שגרסת האנדרואיד של המשחק הפופולארי שלהם (הנתונים הסטטיסטיים מפורטים בעמוד האפליקציה) אינה מכניסה רווחים. כלומר, הכסף שנכנס כהכנסה מכסה, בצורה חלקית או מלאה את ההוצאות הנלוות הקשורות באפליקציה הזאת.

חלקכם וודאי תוהים, על אילו הוצאות בכלל מדובר. ובכן, גם לגבי זה לא התביישו במיקה מובייל לחשוף, וספרו שמרבית המשאבים מתבזבזים על תמיכה, המרה של קוד, תיקון באגים, שירות לקוחות, וכדומה. בין היתר, הם מתארים כיצד נאלצו לחזור ולתקן אלמנטים של הצללה כאשר אלה לא פעלו כשורה במכשירים אנדרואידיים עם מעבד גרפי חלש.

הדיווח של מיקה מובייל, כחברה המפתחת לשווקי הסלולר הגדולים, משאירה אותנו עם שאלה גדולה פתוחה, והיא לאן פני אנדרואיד מכאן. יש שיאמרו כי מיקה הם דוגמת קצה ושאינם מייצגים את הכלל, אבל לא בטוח שאמירה כזאת תהיה מדויקת. בשונה משוק ה-iOS, בו אפל שולטת ללא עוררין על החומרה של המכשירים, בתור יצרנית החומרה היחידה בזירה, הרי שבשוק האנדרואיד כל יצרן יכול לייצר מכשיר עם מאפייני חומרה לפי שיקול דעתו, כל עוד הם עונים לתנאי המינימום של מערכת ההפעלה. האם גם המפתחים צריכים להסתפק בכך?

אם אתם מפתחים היום לאנדרואיד, או שוקלים בעתיד להמיר את האפליקציה שלכם גם לשוק האנדרואידי, מה אתם הייתם חושבים על הטענות של מיקה מובייל?

וידאו: Battleheart, בקרוב כבר לא באנדרואיד

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

14 תגובות על "Mika Mobile: התייאשנו מאנדרואיד, החלטנו לעזוב"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
SGS
Guest

חבל…
פשוט שיחליטו שהם תומכים עד גבול מסויים ברמת חומרה ומסך, וכשמישהו ינסה להוריד את האפליקציה יהיה רשום לו אם המכשיר שלו תומך במשחק.
לדעתי כבר עושים את זה. ל SGS1 שלי לא הצלחתי להוריד ASPHALT 6 HD וקיבלתי הודעה מהמרקט שהמשחק חזק מדי למכשיר…

SGS
Guest

חידוד קטן לתגובה למעלה: צריך לעשות בסמארטפונים דרישות מומלצות למשחקים כמו במשחקי מחשב, ואם המערכת חלשה מהן המשחק לא ירוץ טוב ו/או לא תהיה תמיכה.
זה קצת יותר בעייתי כמובן כי סמארטפון אתה לא יכול סתם ככה לשדרג (להוסיף זיכרון, להחליף GPU וכו’), אבל לדעתי זה הפתרון האולטימטבי לבעיה ש MIKA תיארו.
מי שמראש קונה מכשיר חלש/זול שיקח בחשבון שחלק מהמשחקים לא יעבדו לו, וגם משחקים חדשים שיצאו עלולים לצאת למכשירים היותר חזקים בלבד.

Udi Yehezkel
Guest

הבעיה היותר גדולה היא שבשוק של האנדרואיד , המשתמשים לא מוכנים לשלם כמו באפסטור. זה הכל נגמר ומתחיל בכמה כסף הצרכנים מוכנים לשלם.

Moshe Levi
Guest

יכול להיות שאפשר לשנות הרגלים ולגרום לצרכנים לשלם בהדרגה יותר ויותר גם בשוק של האנדרואיד?

Udi Yehezkel
Guest

לא יודע איך עושים את זה, משה. זה מושרש במדיניות של גוגל , שיש לה אג'נדה שונה מזו של המפתחים.

בני
Guest

משחקים עתירי גרפיקה תמיד היו בעיתיים בכל פלטפורמה.

נועם
Guest

מסכים עם כל מילה בכתבה ואפילו אציין שהטענות שהועלו הן רק קצה הקרחון מאוסף בעיות קשות בהרבה בפלטפורמת האנדרויד.

אביה
Guest

באמת שמשחק אחד הגדולים, שיחקתי בו בגלקסי 1 שלי בערך 8 שעות – 10 שעות ביומיים [!!!! אני לא משחק ככה במשחק מחשב] פשוט ענק,
ואני גם יעבור ל IOS אין מהלעשות, כל מילה שכתובה בכתבה היא זהב.

ירון
Guest

גם הצד של המשתמש הוא לא משהו.

אני עובד בחברה שבין השאר מתעסקת בטבלטים. יש לנו מגוון מכשירים מפה ועד הודעה חדשה. רובם ככולם בני פחות משנה. רובם ככולם לא יכולים להריץ ICS. אז מה עשינו בזה? קניתי מכשיר עם גירסת מערכת הפעלה חד-פעמית? אין תאימות אחורה?

אפל, עם כל האטיטיוד שלהם, עדיין מריצים IOS 5.1 על אייפון 3G ואייפד דור ראשון.

חיים
Guest

לאחרונה עיצבתי אפליקציה ל iOS ואנדרואיד ואני חייב לציין שהאחרונה היא ממש סיוט!
זו הייתה רק אפליקציה פשוטה יחסית עם מעט אלמנטים גראפיים ועדיין היה צריך להכין הכל כפול שלוש (שזה המינימום – אפשר להכין גם ל 4 רזולוציות). אני לא רוצה לדעת בכלל מה עובר על מפתחי משחקים… שגם בסוף לא מקבלים תמורה כי כולם מורידים פרוץ באנדרואיד.

מאיר
Guest
חלק מהתגובות כאן נכונות ואני מניח שאכן קשה יותר לפתח לאנדרואיד, בעיקר כאשר יש צורך לתמוך במספר רב של מכשירים עם חומרה שונה לחלוטין. למרות זאת, הסיבה העיקרית לדעתי ש-Mike Mobile לא הרוויחו כסף ממשחקי אנדרואיד הייתה חוסר התמיכה המוחלט של החברה במשחקים שהם הוציאו ולראייה העדכון האחרון ל-Battleheart לאנדרואיד יצא ביולי 2011 כאשר בחודשים האחרונים הם הודיעו לא פעם על אכזבתם מפלטפורמת האנדרואיד והמשתמשים שלה. האם אתם הייתם משלמים 3 דולר על משחק לאנדרואיד בידיעה שאתם מקבלים מוצר נחות (לא מעודכן, פחות דמויות) לעומת גרסת ה-iOS? אני בספק רב אם כן. אני גם חייב לציין שאני רוכש מספר אפליקציות… Read more »
חיים
Guest
“…אני גם חושב שחלק גדול מהטיעונים ליתרון של iOS לעומת אנדרואיד נשמעים בדיוק כמו הטיעונים להבדלי הפיתוח בין PC לקונסולות ומתבססים לא מעט על הכללה במקום להישען על עובדות בשטח. להגיב…” דווקא לטיעונים האלה יש עובדות בשטח. עשו לא מעט מחקרים שגילו כי הרווח הממוצע של מפתח iOS גבוהה בהרבה משל מפתח אנדרואיד. וגם הטיעון שלפתח לאנדרואיד זה כמו לפתח ל PC לא עוזרת כי כשאתה יכול לקחת את ה APK ולהעביר אותו בין מכשירים כמה שתרצה, זה לא עוזר למכירות. והבעיה באנדרואיד היא לא בהכרח פיראטיות. מספיק שיש לך כמות גדולה של סוגי מכשירים שלא בכולם ניתן לתמוך כל… Read more »
מאיר
Guest
כל ה”מחקרים” שמציגים השוואות בין רווח מאפליקציית iOS לאפליקציית אנדרואיד מתבססים על הערכות של אנליסטים וזאת מכיוון שאפל וגוגל אינן חושפות את הקלפים שלהם ולאף גוף מחקר, גדול ככל שיהיה, אין אפשרות לסקור את כל או אפילו רוב המפתחים. Hendrik Koekkoek, אשר עובד ב-Distimo, טוען שחישובי הרווח שלהם אינם כוללים רווחים מפרסומות כך שחלק גדול מהרווחים בשתי הפלטפורמות בכלל לא נספר… וראוי גם לציין שאין שום מידע לגבי הפסדי המפתחים שהאפליקציות שלהם נדחו זמנית או באופן קבוע ע”י אפל, דבר שלא קורה אף פעם בשוק האנדרואיד. http://techcrunch.com/2011/12/20/distimos-year-end-report-shows-why-developers-love-ios-iphone-4x-android-revenue-ipad-2x/ בנוסף לכך, זה אכן נכון שניתן להעביר באנדרואיד את קובץ ה-APK ממכשיר למכשיר… Read more »
אבי
Guest
זה נשמע קיצוני מדי… זה לא דבר רע שהאנדרואיד הוא אכן כך, זה דבר מצויין מכיוון שמדובר בפלאטפורמה כ”כ רחבה ומגוונת שהיא היחידה שבאמת מתקרבת לעולם הPC בכל היבט שלא יהיה, זה מה שמעשיר אותה ומייחד אותה משאר הפלאטפורמות (הסגורות לרוב) אך זה גם משמש כחסרון עצום ביחס לאחרות. אך בתור מפתחים, זוהי החובה שלנו לדעת להציב מגבלות, לחקור את הפלאטפורמה שאנו מייעדים אלייה את המוצר שלנו ולדעת את המגבלות ולפעמים גם להציב מגבלות למשתמשים עם חומרה מסויימת או גודל מסך מסויים. אז בפועל, גודל מסך הוא כבר לא בעיה, לאולו מאיתנו שיודעים לבנות ממשקי משתמש רספונסיביים, לא כל אחד… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: