”מפתחים לומדים טכנולוגיות שיכולות להשתנות עד שהם יסיימו את התואר”

המחסור החמור באנשי פיתוח מיומנים הביא לתנאים העסקה מצוינים, אך הוא לא גורם לחברות להתפשר. גבי חיון, VP R&D בחברת מובילאיי, מספר על ההתמודדות שלו עם גיוס אנשי תוכנה

מקור: Pixabay

מאת מיקי משיח

קמים בבוקר עם Apple Music, מגיעים לעבודה עם Uber, שולחים ומקבלים הודעות מהצוות ב- Slack, מקשקשים בצ’אט עם WhatsApp, מזמינים חופשה באמצעות Airbnb וצורכים תוכן עם Netflix. זהו תיאור די קולע לאופן בו רבים מאיתנו מנהלים את היום, אך אם נעצור לרגע וננסה להבין כיצד התנהלנו רק לפני שנים ספורות, נגלה כי התרחש שינוי תודעתי עמוק באופן בו אנו תופסים ומיישמים טכנולוגיה. בעבר הלא רחוק היינו יכולים רק לחלום על שירותים כאלה, שהיום נתפסים כטריוויאליים לחלוטין, ואת חלקם נאלצנו לבצע בדרך שונה ודי מסורבלת.

העידן הטכנולוגי בו אנו חיים מכתיב קצב מסחרר של קידמה וחדשנות, המתאפשר בזכות חשיבה יצירתית ויכולת לתת מענה ברמת הביצוע. בפועל מדובר על אנשי תוכנה ופיתוח מקצועיים ומיומנים, שיודעים ליישם את הטכנולוגיות החדשות במוצרי הקצה. הביקוש להם לא מאפיין כיום רק חברות ענק דוגמת פייסבוק, גוגל או אפל, אלא כמעט שלא ניתן להצביע על תעשייה או מגזר שאינם זקוקים לאנשים שיודעים לכתוב קוד. תעשיית הרכב מגייסת מפתחים לטובת פיתוח התחבורה האוטונומית; מוסדות אקדמיים ומדעיים מגייסים לטובת בנייה ופילוח של מאגרי מידע; חברות פיננסים מייצרות פלטפורמות למתן שירותים מתקדמים; תעשיית הדיגיטל מפתחת ממשקים למטרות פרסום וניטור מידע. זוהי, כמובן, רשימה חלקית בלבד, ובכל זאת ניתן להבין ממנה את הצורך המתעצם באנשי תוכנה, שהפכו לבעלי המקצוע הנדרשים בשוק, ותנאי ההעסקה בהתאם.

אך כדי שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח והחברות בישראל יוכלו להמשיך להציע שירותים ומוצרים מתקדמים, הן זקוקות לכוח אדם מיומן, ואילו בישראל קיים מחסור חמור בכוח אדם מקצועי שיכול למלא את כל המשרות האלה.

“הטכנולוגיות משתנות במהלך התואר”

הפער הגדול בין הביקוש להיצע של אנשי פיתוח מהווה אתגר של ממש בעבור החברות המגייסות, שלא מוכנות להתפשר על פחות ממצוין. מסלולי הלימוד הקלאסיים אורכים זמן רב ואינם מצליחים לנפק לתעשייה מספר ראוי של בוגרים, מה שמחייב רבות מהן למצוא פתרונות יצירתיים בחזית ההכשרה והלימוד, כמו שיתופי פעולה עם תכניות הסבה מקצועיות המכשירות בוגרי אוניברסיטה בעלי נטייה ריאלית לעבודה בתחום, “ייבוא” של מוחות מחו”ל ואפילו העברת מרכזי הפיתוח למדינות אחרות.

גבי חיון, VP R&D בחברת מובילאיי ובעל זווית ראייה רחבה על הלימודים בתחום, עבד והכשיר בשני העשורים האחרונים מאות מפתחים וכותבי קוד. הוא מתמודד כמעט מדי יום עם הצורך למצוא אנשים מצוינים כדי שהחברה תמשיך לצמוח.

גבי, האם לדעתך במוסדות החינוך הגבוה מתקיים שילוב נכון בין לימודי תיאוריה לפרקטיקה?

“הלימודים האקדמיים בתחום מקנים לבוגרים המעוניינים להיכנס לתחום רקע מצוין על התעשייה, ובמהלך התואר הסטודנטים רוכשים ידע מתמטי נרחב לצד היכרות מעמיקה עם התחום כולו. תמיד יש מקום לעוד פרקטיקה, אך חשוב לזכור שבתחום הזה גם בתוך 4-3 השנים של התואר הדברים ממשיכים להשתנות ולא תמיד ניתן להדביק את הקצב. למשל, נושאים עדכניים כמו Machine Learning ו-Computer Vision רק עכשיו מתחילים להיכנס בהדרגה לתכניות הלימודים האקדמיות”.

לדעתך, הביקוש למפתחים ומתכנתים יישמר או שמדובר בהייפ, שכמו הרבה דברים אחרים גם הוא יחלוף בקרוב?

“הראייה שלי אופטימית למדי. תכנות וקוד מרכיבים שפה להעברת מסרים אנליטיים, ועל אף שתהליכים מורכבים עוברים וימשיכו לעבור הפשטה, מקומו של הממד האנושי לעולם יישאר ברקע לטובת המשך פיתוח וחזון. לדוגמה, אנשי מקצוע בתחום טכנולוגיית רשתות הנוירונים מצליחים לקחת אותה לגבהים חדשים ומבצעים באמצעותה דברים מטורפים. לדעתי, למרות הפיתוח המרשים של אמצעים מתוחכמים שחוסכים לנו זמן ומשאבים, תמיד יישאר מקום לאנשים חושבים שביכולתם לקחת כל תחום עיסוק או התמחות ולהעיף אותו קדימה. כאן במובילאיי, בזכות אנשים מצוינים כאלו אנחנו מצליחים להגיע להישגים פורצי דרך בתעשייה”.

מה דעתך על תכניות הכשרה אינטנסיביות בתחום?

“הלימודים הייעודיים והמרוכזים מעניקים הכשרה ממוקדת שמעניקה ערך מוסף. מבחינתנו הלימודים בתכניות איכותיות מציבות רף סינון נוסף לבוגרים, ומסייעות לנו, החברות המובילות בשוק, לקבל אנשי מקצוע בעלי ניסיון פרקטי מוצלח. אנחנו מעודדים את זה, ולראיה בשנה האחרונה קלטנו חבר’ה מוכשרים בעלי רקע טכני ואנליטי שסיימו תכניות הסבה אינטנסיביות, וזה מוכיח את עצמו”.

כיום ניתן לראות יותר נשים בתחום שנחשב גברי עד לא מזמן. מה דעתך על המגמה?

“איני חושב שמדובר במגמה המאפיינת דווקא את התחום שלנו, נשים נכנסות כיום להמון תחומים שנחשבו גבריים, כחלק מהשינוי החברתי הכללי. מבחינתי, מדובר בתופעה מבורכת, וככל שצוותי המחקר והפיתוח שלנו יהיו מגוונים יותר, כך נוכל לקבל זווית ראייה רחבה על האתגרים והמשימות שלנו”.

 

הכתבה בחסות ITC

ארגון ההכשרה הבינלאומי ITC) Israel Tech Challenge) פותח לראשונה באפריל קורס הכשרה ב-Deep Learning & Computer Vision בשיתוף חלוצות תחום הראייה הממוחשבת Mobileye ו-NVIDIA, כדי לענות על המחסור האדיר בשוק למפתחים מומחים בתחום. הקורס מיועד לבוגרי Bs.c מצטיינים מאוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם, בדגש על בוגרי תארים במדעי המחשב, מתמטיקה, פיסיקה, כימיה וביולוגיה בעלי ידע בתכנות. המשכורות לתפקיד התחלתי בתחום נעות בין 20,000-25,000 ש"ח. לפרטים ולהרשמה לחצו כאן.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

להגיב

16 תגובות

  1. משה הגיב:

    אחת הכתבות המיותרות שקראתי.

    • Tomer הגיב:

      זאת כתבה ממומנת שמדברת על חוסר הרלוונטיות של תארים וקורסים שלא מועברים על ידי חברת ההכשרות של כותב המאמר. למה ציפית?

  2. Asaf Shelly הגיב:

    לא הגיע הזמן שמחשבים יכתבו קוד?

    • ben הגיב:

      איזה קוד? חח מי יגיד להם? איך הוא יגיד להם?
      אז באמת מנסים ללמד את המחשבים להבין שפה טבעית יותר, ושפות תכנות חדשות יוצאות כל כמה זמן…

  3. חחלל הגיב:

    קשקשן הרבה מוכשרים שפסלת עובדים מצטיינים במקומות אחרים. אם תלמד קוף שהוא דג הוא יחיה תמיד באכזבה.

  4. אחד שממש לא יודע הגיב:

    יפה ששמו מאק בן 8 כתמונה לחדשנות :)

  5. מתעניין הגיב:

    בתור בוגר הנדסת חשמל בטכניון ולאחר מכן גם של אחת התוכניות הללו (לא של החברה המממנת אבל אחת הוותיקות והמוכרות) אני יכול להעיד על היתרון המעשי שקיבלתי. אבל, ויש אבל גדול – מדובר בשוק בשר ובחתונה קתולית – השכר נמוך, היחס גרוע , לא משנה איך מוכרים ועוטפים את זה וזאת עוד הגרסה הקלילה לדברים ממה שאני מכיר.
    למחשבה… כמובן אם לא יצנזרו זאת, בכל זאת תוכן ממומן:/

  6. איציק הגיב:

    שטויות! במהלך התואר לומדים את היסודות, את השאר עושים לאחר מכן. נס שלא מבקשים היום מפתחים עם עשר שנות נסיון מיד בסיום התואר. אבל תמשיכו להגיד לא. זה בסך הכל יגרום לעוד חברות כמו וואטספ לקום.

  7. John P הגיב:

    בולשיט! פרסומת לשוקו, משכנע באותה המידה!

  8. גדעון הגיב:

    תואר זה קונספט מיושן ומיותר, בשנה אפשר לגרום למישהו עם יכולות להיות מתכנת טוב, אם יהיה חסר לו משהו הוא ישלים תוך כדי עבודה. הרבה מאוד קורסים בתואר לא שימושיים בעבודה ונשכחים מהר אחרי שעוברים את המבחן.

    • מהנדס תכנה הגיב:

      אני מסכים איתך שיש צורך עז לשנות את תוכניות הלימודים של התואר. זה לגמרי נכון, אבל העניין והדגש הוא לא להיות מתכנת, אלא להיות מפתח ומהנדס תכנה. וזה מושגים יותר רחבים ממושג המתכנת. כל אחד שכותב שורת קוד הוא מתכנת, אבל לא כל אחד מפתח, מהנדס או אלגוריתמאי.

  9. פייק ניוז הגיב:

    מה שהוא אומר פשוט לא נכון. קורסים בלמידת מכונה וראיה ממוחשבת קיימים במוסדות האקדמיים הרציניים למעלה מעשור. בניגוד לתחומים לא-אלגוריתמיים כמו פיתוח ווב, קשה מאוד ללמוד את הנושאים האלה בלי רקע מתמטי ואלגוריתמי מהאקדמיה.

  10. אני הגיב:

    כמה שטויות
    בלה בלה בלה
    על אחד נהיה פה סוקראטס

  11. יונתן הגיב:

    לימודים גבוהים לא אמורים להקנות ידע מעשי בטכנולוגיה מסויימת, אלא להכשיר את האדם לחשוב לבד ולהתמודד עם בעיות.
    לאומת זאת, קורסים, כמו זה שמפורסם פה, יכשירו את האדם ללחוץ על המקשים הנכונים במקלדת.
    תחליטו לבד באיזה צד תרצו להיות.

  12. מהנדס תכנה הגיב:

    תכלס? לא נאמר פה כלום בכתבה הזאת. אני לא מבין למה פרסמו אותה?

  13. פופטיץ הגיב:

    איזה שטויות, בטכניון למדתי אסמבלי של pdp11.
    טכנולוגיה שלא תשתנה יותר לעולם.
    לא מייצרים יותר מעבדים כאלו וגם בטכניון הרצנו את התוכניות על סימולטור שנכתב בטכניון.

    o_O

תגיות לכתבה: