יש לכם 8 דקות [סטארטאפ]

יש לידיעה שלכם רק 8 דקות לחיות, אלא אם תהיה סביבה מעורבות גולשים, הערות, טוקבקים, לייקים, וכו’. מוכנים? 8 דקות, זוז.

מקור: יח"צ

סטארטאפ ישראלי חדש בשם 8minutes רוצה להפוך את עולם המידע לנגיש יותר, וקל יותר לאנשים. השירות של החברה מאפשר לכל אחד לעלות ידיעות לאתר, כולל תמונות מאירועים שיצא לכם לקחת בהם חלק או סרטוני וידאו של דברים שקרו ממש ברגע זה והספקתם להוציא את הסלולרי ולצלם. הידיעות המועלות זוכות לדירוגים מיתר הגולשים ומעורבות הגולשים היא שקובעת האם הידיעה תישאר או תעלם. כל ידיעה מתחילה עם 8 דקות.

במבט ראשון, עשויים לטעות ולחשוב שמדובר כאן בשדרוג של “הקו החם”, או “המייל החם”, אבל יש כאן הרבה מעבר לזה. כל אחד יכול להעלות ידיעות לאתר, ללא קשר להאם הוא עיתונאי או סתם עובר אורח באירוע חדשותי (או אפילו משפחתי). זה גם יכול להיות קישור למשהו מגניב שמצאתם ברשת, ואתם רוצים עכשיו לשתף את כולם. מדובר בכל סוגי הידיעות שהיינו רוצים לשלב ולשתף ברחבי המדיה החברתית, מידיעות חדשותיות דרך הודעות אישיות ועד דברים אישיים שהיינו רוצים שכולם ידעו, אבל אין להם מקום מדויק בפייסבוק, או ברשתות האחרות.

הייחודיות בשירות שמציעה 8minutes הוא לא רק בכך שהוא מאפשר לכל אחד להיות גם זה שמדווח (ולא כתב מקצועי), אלא בעיקר אורך החיים של הידיעות – 8 דקות.

בראיון עם מנכ”ל החברה ואחד ממיסדייה, ירון  איזנשטיין, הוא מסביר כי מקור הרעיון בכלל התחיל בתור משחק. “נעשה משחק חברתי ונאפשר לאנשים להעלות ידיעה שלהם. אם אנשים יאהבו אותה, היא תמשיך. אם היא לא תקבל את אהדת הציבור, היא תיפול” מספר איזנשטיין.

גישה אחרת למידע

“החלטנו על 8 דקות. אורך חיי הידיעה נקבע על 8 דקות, אלא אם הצלחנו לאסוף מספיק תגובות מהציבור, כל ציבור הגולשים. במקרה כזה, הציבור קובע. 8 תגובות מכל סוג שהוא מאריכים את חיי הידיעה בעוד 8 דקות, וכל הלאה. לאחר חייה, הידיעה פשוט יורדת מהמסך”

מאחורי הקלעים התמודד הצוות עם פיתוח בדיקות שונות על-מנת להבחין אילו ידיעות רלוונטיות לאילו אנשים. “המנגנון שפיתחנו לוקח התנהגויות חברתיות סביב הידיעות, ומשכלל אותן לפרמטר אחד שקובע איזו ידיעה רלוונטית יותר לאילו אנשים. אם אני, למשל, פרסמתי ידיעה ורק אני מגיב לידיעה הזו, לעומת ידיעה אחרת הזוכה ל-8 תגובות של אנשים שונים, זה אומר שהיא היתה מעניינת ל-8 אנשים אחרים, מה שהופך אותה ליותר רלוונטית” מסביר איזנשטיין..

יש חיבור החוצה, כמובן, למי שרוצה להדביק את זה בטוויטר ובפייסבוק. זיהוי המשתמש הראשוני כאשר נרשמים לשירות נעשה באמצעות Facebook Connect, אך הפעילות של כל משתמש מתקיימת בנפרד ובמקביל לפייסבוק. אין חיבור קבוע בין האתר לבין פייסבוק בהקשר הזה. למי שבכל זאת רוצה להעלות ידיעה באתר ושתופיע בפייסבוק אוטומטית, יש מנגנון opt-in, שניתן להפעיל מתוך ההגדרות.

רוב העבודה על פיתוח האתר נעשתה על-ידי מפתח בלרוסי ומעצב האתר הוא בכלל אינדונזי. “למעשה, בהרבה מובנים אנחנו עוברים כמו פרויקט מיקור-חוץ בחברות גדולות, רק שאנחנו פועלים בינתיים בקנה מידה קטן יותר”, סיפר איזנשטיין.

צבירת כוח

בשלב זה, בחברה מתרכזים ביצירת אינרציה לאתר וצבירת משתמשים. קהל היעד הטבעי הוא כל מי שרוצה לפרסם, או רוצה לחשוף לעולם כל ידיעה; בין אם זה משהו שקורה מול עיניו, או ידיעה אישית שהוא רוצה לשתף, אדם שנמצא באירוע ספורט ורוצה לדווח לעולם – כל ידיעה שמתרחשת ברגעים אלה.הציבור מבחינתנו הוא שקובע, באמצעות המעורבות שלו עם הידיעה, הוא זה שיקבע אם הידיעה רלוונטית וחשובה, או שלא.

העיקרון הראשוני והבסיסי סביב האתר, הוא עקרון חוכמת ההמון. אנחנו מניחים שחוכמת ההמון יותר חכמים מכל גוף קטן ומכל אדם שמנסה להיות פוגעני. כל יישות שתנסה לנצל לרעה את המערכת שלנו, הקהל ידע להוקיע אותם מקרבם.

ספקטרום רחב

ההשוואה לאתרי חדשות חברתיות במקרה הזה בלתי-נמנעת. אנחנו נמצאים היום בתקופה בה אחד מאבני היסוד של הז’אנר, Digg, חווה תקופה קשה (מאוד). לעומתו, Reddit צומח ופורח, כאילו אין קץ לידיעות שאפשר להגיש לאתרי חדשות חברתיים. ישנם אתרים רבים נוספים, אבל נדמה שדווקא בהשוואה אליהם קל לראות את היתרון של 8minutes. במקום עוד אתר שיאפשר לגולשים דירוג רגיל וסטנדרטי, עם ספירה סטטית של כמות לייקים/דיגגים/upvotes, ב-8minutes פיתחו מנגנון דינמי, המוגבל בזמן, המאפשר לכל אחד לקחת חלק במירוץ של ידיעות להישאר “בחיים”. היצר התחרותי שיש בכל אחד ואחת מאיתנו, לצד הרצון להיות חלק ממשהו גדול, עשוי להיות בדיוק השינוי המרענן שעולם החדשות החברתיות זקוק לו אחרי כל כך הרבה שנים בהן המודל הסטנדרטי לחדשות חברתיות נשאר כמעט ללא שינוי.

 

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

6 תגובות על "יש לכם 8 דקות [סטארטאפ]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אלון
Guest

בהצלחה.
נראה דווקא מעניין.

אסף
Guest

מגניב
איך עושים מזה כסף?

עמית
Guest

רעיון מעניין!
אסף, נו ברור… פר-סו-מות :-)

מיקו מלצר
Guest

נראה באמת מקום לכתבים שלא מצאו עצמם במדיות הרגילות
ונשאר להם רק לכתוב בלוג.
מעניין !!!

תמיר
Guest

כמו 5minutes רק 8… מה נסגר עם השם?

n
Guest

מעניין

wpDiscuz

תגיות לכתבה: