טלויזיות בתלת מימד: המחיר זול יותר, אך מה ההבדל ביניהן?

טכנולוגיית תלת המימד עשתה מספר קמבקים לאורך השנים, אך כעת הבשילה מספיק כדי להשאר. לפני שאתם רוכשים את הטלויזיה הבאה שלכם, כדאי להכיר מעט את הטכנולוגיות השונות הזמינות בשוק

תמונה: flickr, cc-by, jimf0390

הטלויזיות התלת מימדיות הן כבר חלק בלתי נפרד מחיינו – דגמים חדשים ללא תמיכה בתלת מימד כמעט ואינם מיוצרים עוד, וההבדל במחיר כבר מספיק קטן כדי להצדיק רכישה של טלויזיה שתומכת בטכנולוגיה, למקרה שיום אחד נרצה להשתמש בה. אלא שלא כל הטלויזיות התלת מימדיות נוצרו שוות – כיום ישנן שתי טכנולוגיות נפוצות להצגת תלת מימד וטכנולוגיה שלישית נמצאת עדיין בחיתוליה. כדאי לדעת מה ההבדלים לפני שניגשים לחנות.

מתמונה שטוחה לתלת מימד

לפני שנתחיל כדאי להסביר איך נוצרת התמונה התלת מימדית מהתמונה השטוחה. כל אחת מהעיניים שלנו רואה תמונה דו מימדית, כשהתמונות שונות מעט זו מזו, וההבדל ביניהן הולך וגדל ככל שהאובייקט בו אנו צופים קרוב יותר. כדי ליצור תמונה תלת מימדית צריך פשוט להציג לכל עין תמונה שונה – התמונה שהייתה מתקבלת לו היינו צופים בסצינה האמיתית, ולא בצילום שלה. משקפי התלת מימד נועדו להבטיח שמה שרואה עין ימין יגיע רק לעין ימין ומה שרואה עין שמאל יגיע רק לעין שמאל. במידה והן מצליחות לעמוד במשימה, מתקבלת תמונה תלת מימדית. עד כמה יהיה התלת מימד איכותי – זה כבר תלוי במי שיצר אותו ובאיזה אופן הוא נוצר.

תלת מימד אנאגליפי

צרכנים רבים ששומעים על תלת מימד חושבים על התלת מימד הישן, בצבעי כחול אדום, שיצר תמונות מעוותות ונטולות צבע שאינו אדום או כחול וגרם ללא מעט בילבולים. למי שמעורים בטכנולוגיה אין צורך להסביר שזה לא מה שתקבלו בטלויזיה התלת מימדית שתרכשו, אבל הצרכן הממוצע בהחלט עשוי להתבלבל – לא עברו הרבה שנים מאז שהושקעו מיליונים בפרסום העובדה שעשר הדקות הראשונות של תוכנית ריאליטי פופולארית הוצגו באותה טכנולוגיה איומה, אז אם חששתם, אתם יכולים להיות רגועים – זה לא מה שתקבלו אם תרכשו טלויזיה תלת מימדית בימינו.

תלת מימד אקטיבי

השיטה הנפוצה בטלויזיות היום היא תלת המימד האקטיבי. כל אחת מהיצרניות מייצרת את המשקפיים בצורה מעט שונה מבחינת ציפויים או גווני העדשה, אבל החלק החשוב זהה בכל המשקפיים – הטלויזיה מציגה את התמונות לעין ימין ולעין שמאל לסירוגין, ועדשות המשקפיים מחשיכות לסירוגין – כשמוצגת תמונה עבור עין ימין, עין שמאל אינה רואה דבר ולהיפך. כל עין רואה בין 30 ל-60 תמונות בשניה, כך שההחשכות הללו אינן מורגשות, למרות שלמעשה, בסרט של שעתיים, כל עין רואה רק שעה אחת. הסנכרון בין המשקפיים והמסך מתבצע לרוב באמצעות הבזקי אינפרא אדום – בדומה לשלט רחוק, למרות שישנן טלויזיות שמתקשרות עם המשקפיים באמצעות רשת אלחוטית או בלוטות’.

ההבהובים המרובים של המשקפיים פותחים פתח לבעיות רבות. המשקפיים יכולים לצאת מסנכרון ואז הן מפסיקות להציג תלת מימד. לפעמים מתרחשת תופעה בשם Cross Talk, בה התמונות מתחלפות בין העיניים, או שעין אחת רואה את התמונות של שתי העיניים, מה שכמובן פוגע באיכות תלת המימד. התקלות הללו מעלות את הסיכויים לסבול מסחרחורת, עליה מדווחים רבים שצופים בסרטי תלת מימד. הטלוזיות החדשות כבר כמעט שלא סובלות מהבעיות הללו, אבל גם בטלויזיה החדישה ביותר עדיין מדובר במשקפיים כבדים למדי, יקרים ומסורבלים שצורכים חשמל, כך שכדאי לזכור להטעין אותם לפני צפיה בתכנים תלת מימדיים, ויש אפילו כאלה שמשתמשים בסוללות לא סטנדרטיות, כך שאם הסוללה התרוקנה באמצע הסרט ביום שישי בערב, סביר להניח שלא תראו איתן תלת מימד לפני יום ראשון.

תלת מימד פאסיבי

מדובר בטכנולוגיה ותיקה יותר מתלת המימד האקטיבי, אבל יש לה יתרונות רבים. בטלויזיות היא פחות נפוצה, אבל בבתי הקולנוע החלוקה בין אולמות אקטיביים ופאסיביים פחות או יותר שווה, לפחות באולמות הקולנוע בארץ, כך שבהחלט לא ניתן לומר שמדובר בטכנולוגיה עתיקה שאבד עליה הכלח.

FPR היא שלב נוסף בטכנולוגיה התלת מימדית הפאסיבית. ההבדל בין פאסיבי רגיל ובין FPR הוא שבטכנולוגיה החדשה יותר השכבה שמודבקת על המסך ומייצרת את קיטוב התמונות עשויה מפילם ולא מזכוכית, ולכן המסך זול יותר. אין כאן חידוש ברמה האופטית שיוצר הבדל באיכות התלת מימד ולמעשה ניתן להשתמש באותם משקפיים כדי לצפות במקורות פאסיביים שונים.

הרעיון בתלת המימד הפאסיבי דומה יותר לזה של תלת המימד האנאגליפי. שתי התמונות מוקרנות בו זמנית על המסך, כאשר פילטר במשקפיים גורם לתמונה אחת להגיע לכל עין, אלא שבניגוד לפילטר האדום-כחול שהרס את איכות התמונה לחלוטין, כאן מדובר בפילטר מקטב – כל אחת מהעדשות חוסמת קוטביות מסויימת של האור, ולכן רואה רק חצי מהתמונות. בפעם הבאה שאתם צופים בתוכן תלת מימדי בטכנולוגיה פאסיבית תוכלו לעשות ניסוי – קחו שני זוגות משקפיים והניחו אותם כך שעדשות ימין ושמאל יהיו אחת מול השניה – בלי לסובב את המשקפיים. שתי העדשות הכמעט שקופות הללו אמורות להיות שחורות לחלוטין, או לפחות כמעט לחלוטין, כשהן מונחות אחת מול השניה.

לטכנולוגיה זו מספר יתרונות משמעותיים: המשקפיים קלים יותר וזולים מאוד – שקלים בודדים לזוג משקפיים. אין בעיה של Cross Talk ואין יציאה מסנכרון מהסיבה הפשוטה שאין צורך בסנכרון. עם זאת, יש לה חסרון משמעותי מאוד לעומת הטכנולוגיה האקטיבית. מסך מסוגל להציג את מלוא הרזולוציה שלו במשך כל הזמן, לא יותר. בתלת מימד אקטיבי, כפי שכבר ציינו, כל עין רואה את מלוא הרזולוציה במשך חצי מהזמן ושום דבר במשך החצי השני. בטכנוגיה הפסיבית אין הבהוב – שתי העיניים רואות במשך כל הזמן, ולכן כל אחת רואה חצי מהרזולוציה. חצי מסך מיועד לעין אחת וחצי מסך לעין השניה. אנשים בעלי ראיה חדה במיוחד או כאלה שיושבים קרוב מאוד למסך מדווחים שניתן להבחין ברווחים בין הפיקסלים, אבל על הצופה הממוצע הדבר לא באמת אמור להשפיע. כדאי לזכור גם שתכנים רבים כוללים חצי מהמידע בכל מקרה ושטכנולוגיה שמתחילה להיכנס לתחום המסכים תפתור את הבעיה הזאת – עוד על שתי הנקודות הללו בהמשך.

תלת מימד נטול משקפיים

זוכרים את הסרגלים העשויים פלסטיק מחוספס, שכשמביטים בהם בזווית אחת רואים תמונה אחת ובזווית אחרת רואים תמונה אחרת? אז כזה. במקור הטלוויזיות הללו באמת היו דומות מאוד לאותם סרגלים. הייתם מתיישבים מול הטלוויזיה ואם לא רואים תלת מימד צריך לזוז כמה סנטימטרים ימינה או שמאלה, ואז מתחילים לראות. היום כבר יש טלויזיות משוכללות יותר, שמזהות צופה ומתאימות אליו את התריסים שבתוך המסך, שדואגים שתמונה אחת תגיע לעין אחת והאחרת לעין השניה.

הצופים האחרים עדיין יצטרכו להתאים את עצמם למצב הקיים. כך או כך, הטכנולוגיה הזו מגבילה מאוד את היכולת להזיז את הראש במהלך הצפיה ותלת המימד בה יותר שטוח ומעודן מאשר בטכנולוגיות האחרות, כך שאם אתם מחפשים חצים שיעופו לכם לתוך הפנים, זאת כנראה לא הטלוויזיה הנכונה עבורכם. הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה, אבל סביר להניח שבתוך שנים ספורות כבר נראה טלויזיות כאלה שגם מספקות חווית צפיה מוצלחת ולא מצריכות לקיחת משכנתא. גם בטלוויזיות הללו מקבלת כל עין רק חצי מהרזולוציה, כמובן.

מה בעתיד?

תמונה: flickr, cc-by, rdenubila

בימים אלה מתחיל שינוי שנראה מהותי בשוק הטלוויזיות – מעבר לרזולוציה גבוהה יותר בשם 4K, גבוהה פי 4 מהרזולוציה הנהוגה של 1080P. למה השינוי רק נראה מהותי? כי אלא אם תקנו טלוויזיה גדולה מאוד וגם תשבו מאוד קרוב אליה, לא תרגישו בהבדל. כמה זה גדולה מאוד וכמה זה קרוב מאוד? יש סיכוי שעם טלוויזיה של 70 אינץ׳ במרחק שניים וחצי-שלושה מטרים תוכלו להגיד שאתם באמת רואים הבדל, ולא שנדמה לכם שזה קצת שונה אבל אתם לא באמת בטוחים. אולי. ובכל זאת, לרזולוציה הזאת יש שימושים אמיתיים. השימוש המתבקש הוא עבור טלויזיות תלת מימד פסיביות. חצי מרזולוציה של 1080P הוא נתון מעט נמוך שבהחלט עשוי להיתפס על ידי הצופים. חצי מ4K – ממש לא. בטלוויזיות כאלה לא יהיה לתלת מימד אקטיבי שום יתרון אמיתי על הפאסיבי.

עוד דבר שיתאפשר ברזולוציות כאלה הוא הקרנה של מספר תמונות שונות בו זמנית. הדבר אפשרי כבר היום וישנו מסך טלוויזיה שנועד לשימוש עם קונסולות משחק ומאפשר לשני שחקנים למסך עם מסך מפוצל לכאורה, כשכל אחד מהם רואה את התמונה במסך מלא. עם זאת, ברזולוציה הנוכחית, כל שחקן רואה תמונה דו מימדית, למרות ששניהם משתמשים במשקפי תלת מימד. ברזולוציות גבוהות כבר ניתן יהיה להראות מספר תמונות תלת מימדיות במקביל. טכנולוגיות של מיקוד צליל אפילו יאפשרו לצופים לא להשתמש באזניות – טכנולוגיות כאלה כבר נמצאות בשימוש, למשל במוזיאונים, בהם רק מי שעומד מול תמונה מסויימת שומע את ההסברים עליה ומי שעומדים לידו לא שומעים דבר. עם זאת, בינתיים לפחות, הטכנולוגיה לא תומכת בצליל היקפי.

ומה עם התכנים?

בינתיים כמעט כל התוכן התלת מימדי נוצר עבור הקולנועים ולא עבור מכשירי הטלוויזיה. כמובן שניתן לצפות בתכנים קולנועיים בבית, ובמקרה כזה כדאי לזכור שתכנים רבים מופצים בפורמט שמשתמש בחצי הרזולוציה עבור כל תמונה, מה שמקטין, אבל לא מבטל לחלוטין, את יתרון הרזולוציה של תלת המימד האקטיבי. כדאי גם לזכור שחלק נכבד מהתכנים התלת מימדיים בימינו הם תכנים דו מימדיים שהומרו לאחר הצילום, ולא כאלה שצולמו בתלת מימד. כמובן שמלחמת הכוכבים או טיטאניק התלת מימדיים צולמו למעשה בדו מימד, אבל גם סרטי אקשן חדשים רבים, שבוודאי הייתם מצפים שיהיו תלת מימדיים באמת, הם למעשה סרטי דו מימד מומרים. סרטים כמו קפטן אמריקה, קונאן הברברי, ג׳ון קארטר, הנוקמים או אברהם לינקולן: צייד ערפדים הם כולם סרטים דו מימדיים שעברו המרה. כמובן שישנם גם סרטי תלת מימד אמיתיים רבים שמגיעים לקולנועים, אולם ברוב המקרים מדובר בסרטי אנימציה, בהם פשוט להוסיף מצלמה וירטואלית שניה, בניגוד לסרטים מצולמים בהם תוספת המצלמה מוסיפה קושי טכני אמיתי.

בניגוד לפעמים הקודמות בהן ניסו אולפני הקולנוע לדחוף את הסרטים התלת מימדיים, הפעם הם כאן כדי להישאר, מהסיבה הפשוטה שהטכנולוגיה כבר מספיק בשלה. סביר להניח שבשנים הקרובות נתחיל לראות גם תוכן טלויזיוני תלת מימדי. בתנאים הללו, שווה למי שמשדרג את הטלוויזיה לשקול קניית טלוויזיה תלת מימדית. מה הטכנולוגיה העדיפה? את זה כל אחד יצטרך להחליט בעצמו, אבל חשוב להכיר את האפשרויות לפני שהולכים לחנות.


הפוסט בחסות LG


LG Electronics Israel עוסקת ב-5 תחומי עסקים עיקריים: תקשורת ניידת, מכשירי חשמל ביתיים, טלוויזיות ובידור ביתי, מוצרי מחשב ומיזוג אוויר.

בתחום הטלפונים סלולרים LG מייצרת טלפונים ניידים במנעד רחב, החל בטכנלוגיית תלת-מימד ועד ל OPTIMUS 4X – סמאטפון בעל ארבע ליבות. הכל תודות לשילוב טכנולוגיות פורצות דרך עם יכולות עיצוב חדשניות. במוצרי חשמל ביתיים- LG היא חברה מובילה בעולם בענף מכשירי החשמל לבית, החל מטכנולוגיה ייחודית 6MOTION במכונות הכביסה, מדחס LINNIAR שקט במקררים ועד לטכנולוגיית KOMPRESSOR לדחיסת האבק. הודות למוצרים דיגיטליים חדשניים ומחקר ופיתוח מוצקים, הגדירה LG Electronics מחדש את הדרך שבה משתמשים במכשירי חשמל בחיי היום-יום.

בטלוויזיות ואלקטרוניקה בידורית, הדגש המרכזי שלנו הוא על טלויזיות תלת-מימד בטכנולוגיה החדישה LG CINEMA 3D המאפשרת צפייה איכותית בשילוב מגוון אפליקציות ה-SMART TV. מוצרי ה-DVD שלנו המגדירים מחדש את חוויית הקולנוע הביתי והיוקרתי.

במוצרי המחשוב LG מציגה ללא הרף פיתוחים חדשים בתחום המחשב, החל ממסכי מחשב בטכנולוגיית LG IPS, ועד לצורביDVD‏.


איתי חורב

אני איתי, וביליתי למעלה מ80% מחיי במשחקים. משחקי מחשב כשהייתי ילד, משחקי תפקידים (לא כאלה!) בגיל מאוחר יותר, ועכשיו משחקי קונסולות. יש לי PS3 ו XBOX360 ואני לא חושש להשתמש בהם!

הגב

Be the First to Comment!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
wpDiscuz

תגיות לכתבה: