11 דברים שלמדתי מפייסבוק בשנת 2010

עדי זוהר מסכמת את כל המסקנות והלקחים שפייסבוק לימד אותנו ב-2010.

2010 הייתה בהרבה מובנים השנה של פייסבוק. הנה כמה דברים שלמדתי על ומפייסבוק:

לא להשתמש בפייסבוק זו הצהרה. אם קודם ההצהרה הייתה להצטרף לפייסבוק, היום לא להצטרף זו הצהרה הרבה יותר חזקה.

רבים מהעוזבים את פייסבוק – חוזרים חזרה. זה אופנתי להצהיר שעוזבים את פייסבוק אבל רבים מבין העוזבים, מוצאים את דרכם חזרה בנקודה מסוימת. אם בגלל משהו נקודתי או כי זה חסר להם או כי הבינו שפשוט נוח להיות בפייסבוק – נוח להתעדכן כך במה מצבם של החברים והמשפחה, נוח לעדכן את כולם כך ונוח לתקשר דרך פייסבוק עם אחרים.

מתכנתי פייסבוק אוהבים שינויים. מארק צוקרברג וחבורתו הם פרפקציוניסטים, כנראה. זה ההסבר הכי מוצלח שיש לי לכל השינויים שהם עושים בפייסבוק. כל כמה שבועות יש שינוי נוסף בפייסבוק – בקוסמטיקה, בפונקציונליות ולמעשה במה לא. הרבה פעמים השינויים הם לטובה, רק לוקח לכולם קצת זמן להתרגל ולפעמים עד שמתרגלים פייסבוק כבר משתנה לנו מחדש.

רוב החברות ירוויחו מלהיות בפייסבוק. לאחוז גבוה מהחברות, קטנות וגדולות, יש היום עמוד ונוכחות בפייסבוק, לפעמים פעיל יותר ולפעמים פחות, אבל עדיין יש להם נוכחות כלשהי ברשת החברתית הזו והן מרוויחות ממנה ומהקשר שהיא נותנת להם עם הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים.

קל מאד לעצבן אנשים בפייסבוק. שיתוף רב מדי, לדוגמא, יכול לעצבן אנשים מאד בקלות וגם תכנים מסוימים. אנשים בפייסבוק לוחצים על  “unlike/”unfriend או ignore מאוד בקלות.

ספאמרים יהיו בכל מקום – גם בפייסבוק. כמו ש”הספימו” את המיילים של כולנו, גם בפייסבוק יש לא מעט ספאמרים – שמתייגים סתם אנשים בפרסומות, מזמינים למיליוני אירועים, שולחים הודעות פרטיות וכותבים על עמודים/פרופילים של אחרים. כמו שאמרו פעם פראיירים לא מתים אלא רק מתחלפים – כך גם ספאמרים – תמיד יהיו.

אנשים אוהבים את הרעיון של פייסבוק כנרטיב. אנשים רבים נהנים להעריץ/לשנוא את מארק צוקרברג, יוצר פייסבוק, ורבים נהנים לצרוך תכנים שקשורים בדרך זו או אחרת לפייסבוק – זה מסביר את ההצלחה של הסרט “הרשת החברתית”, לדוגמא.

אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים בפייסבוק. כמו שלמדנו לא להאמין לכל דבר שכתוב בעיתון ולא להאמין לכל מה שמספרים לנו – כאן למעשה מדובר בשילוב של שניהם ולכן אל תצפו שכל מה שאתם קוראים בפייסבוק הוא תורה מסיני.

פייסבוק מהווה במה להמון עסקים קטנים. חברות שפעם לא הייתה להם גישה להרבה דרכי הפצה גילו בפייסבוק (ובמדיה החברתית בכלל) מכרה של זהב והצליחו באמצעות הרשת החברתית למתג ולשווק עצמם בצורה הרבה יותר פשוטה ומוצלחת.

האפליקציות והדפים בפייסבוק לא תמיד אמינים. רוב האפליקציות והדפים בפייסבוק הם לגיטימיים, אמינים ורציניים אך לאחרונה התחילו להשתמש באמון שאנשים נותנים בתוך הרשת החברתית גם גופים מפוקפקים אשר משתמשים בדפים ובאפליקציות במטרה לפרוץ לחשבונות של אנשים, לגנוב סיסמאות ועוד כל מיני דברים לא לגיטימיים ומפוקפקים.

הפרופילים בפייסבוק יכולים להימחק/להיחסם. הפרופילים הפרטיים בפייסבוק הם אינם רכושם של בעל הפרופיל למעשה, אלא של פייסבוק ולכן היא יכולה למחוק/לחסום אותם במקרה שהחליטה שבעל הפרופיל עבר על חוקי פייסבוק. הם אפילו עושים זאת מאד בקלות ומאד מקשים על מי שרוצה לקבל את הפרופיל שלו בחזרה. מה זה אומר לנו כמשתמשים? בעיקר לקחת בחשבון שיום אחד יכול להיות שנקום בבוקר והפרופיל שלנו לא יהיה קיים יותר וכדאי שנכין את עצמנו למצב הזה כמה שאפשר. איך? נגבה את כל התכנים והתמונות שאנחנו מעלים ואפילו את רשימת החברים שלנו (דרך אגב, פייסבוק מאפשר גיבוי של הפרופיל בצורה פשוטה יחסית – נכנסים ל: Account – account settings – download your information – Download).

אלו רק 11 דברים שלמדתי על פייסבוק השנה – יש עוד המון כמובן… מה אתם למדתם מפייסבוק השנה?

עדי זהר

חובבת תקשורת וטכנולוגיה. מתוך אהבה למדיה החברתית עובדת כמנהלת תוכן וקהילות בבלונד 2.0 ומשלבת את אהבתה לכתיבה ולתחום המדיה החברתית בכתיבת בלוג בנושא. אוהבת תמיד להיות מעודכנת בכל ההתפתחויות והחידושים הטכנולוגיים בתחום המדיה החברתית והצילום. הבלוג שלי: http://adisocial.com

הגב

2 תגובות על "11 דברים שלמדתי מפייסבוק בשנת 2010"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
הגר צימרמן ביקובסקי
Guest

אני למדתי שמפייסבוק אפשר לעשות כסף. היום אפשר לומר שאני מתפרנסת בזכות הפייסבוק – עובדת כמשווקת דיגיטלית בחטיבת ההדרכה של מטריקס. ותודה לצוקרברג שבזכותו יש לי עבודה ממש כייפית :)

ענת
Guest

הפייסבוק הגדיר לגמרי מחדש את משמעות המילה “LIKE”. פעם, כשמישהו היה אומר לנו שהוא “like you ” במקום “love you”, היינו נעלבים. היום זה בדיוק הפוך :-) כולנו רוצים “לייקים”…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: