מכוניות X Prize – לחיים קלים ומהירים

הזוכים בפרס Automotive X Prize השנה הם שלושה אבות טיפוס של רכבים קלים במיוחד שעובדים על כוהל ומצברים. תנו גז

במסגרת תחרות Automotive X Prize ציינה הקרן X Prize Foundation לשבח והעניקה פרסים על סך מיליוני דולרים למפתחי שלושה אבות-טיפוס של כלי רכב סופר-חסכניים. משימת התחרות לכלי הרכב היתה לגמוע מעל מאה מייל (160 קילומטר) בהוצאה של לא יותר מ-3.7 ליטרים של בנזין. יתרה על כך, מכוניות אלו היו צריכות לעבור משרטוט לייצור תוך 30 חודשים מרגע הגשת בקשת השתתפות. כלי הרכב בתחרות היו צריכים לפתח מהירות גבוהה, להיות זולים יחסית ובטיחותיים למשתמש ממוצע.

קופת הפרס עמדה על עשרה מיליוני דולרים: חמישה מיליונים יועדו למפתחי מכונית לארבעה נוסעים ו-2.5 מיליונים לשתי קבוצות שפיתחו כלי רכב לזוג נוסעים. השנה זוכי התחרות הן קבוצות אמריקאיות Edison2LLC, Motors –LI-ON והקבוצה משוויץ X-Tracer.

כל העולם כולו – אוטו קל מאוד

חברת Edison2 בנתה כלי רכב בעל ארבעה מושבים Very Light Car שמונע באמצעות כוהל (ספירט). אתנול E85 הינה תרכובת המורכבת מ-85 אחוזים של כוהל ו-15 אחוזים של בנזין. “אוטו קל מאוד” מצדיק את השם שלו – כלי הרכב שוקל פחות מ-400 קילוגרם. לפיתוח שותפים מהנדסי עבר במרוצי Nascar ופורמולה אחת והם הצליחו להגיע לתוצאות אירודינמיות מדהימות באב-הטיפוס שלהם. למשל, מידת ההתנגדות האווירית של VLC היא מחצית מההתנגדות שנחשבה עד כה הטובה בעולם. המפתחים השקיעו מאמצים רבים להפוך את הרכב לקל משקל ביותר. המרכב ייוצר מפלדה וכל היתר יוצר מאלומיניום, לרבות ברגים ואומים.

המכונית פרצה בקלילות את מחסום מאה המייל תוך שימוש בגלון אחד (MPGe) ועברה את כל המבדקים לבטיחות, לרבות מבדקי השפעה על איכות הסביבה. על אף ש-Edison2 זכתה בפרס בסך חמישה מליון דולרים, מנהלה של החברה ציין בראיון שבפיתוח הושקע סכום הרבה יותר גדול. VLC הוא אבטיפוס, אך חברת Edison2 מתכננת בקרוב לשתדרג בפס הייצור, תוך שמירת תג המחיר על רמת ה-20 אלף דולר.

חברת Li-ion Motors פיתחה כלי רכב חשמלי Wave II – כלי רכב עירוני מסוג Side-by-side. במסגרת התחרות Wave II הגיע ל-187 MPGe הודות לצירי אלומיניום ומצברים יעילים במיוחד. הנהלת Li-ion הצהירה, שזכיית החברה הינה עוד הוכחה שהעתיד הוא בשימוש בכלי רכב חשמליים.

זה אופנוע? זה רכב? זה X-Tracer

הקבוצה משוויץ,חברת X-Tracer, הציגה בתחרות כלי רכב חשמלי עם מרכב טאנדם (הנוסע יושב מאחורי הנהג) E-Tracer 7009. צורתה של מכונית זו מזכירה אופנוע מקורה דו גלגלי שבו בפניות חדות או מהירות גבוהה נפתחים זוג גלגלים צידיים מייצבים ברכב. E-Tracer 7009 מסוגל לעבור יותר מ-150 מייל (240 קילומטר) במהירויות גבוהה, תוך ניצול מצברים בלבד. המהירות המירבית של הרכב היא 120 מייל בשעה (192 קמ”ש), והוא מאיץ ל-100 מייל תוך 20 שניות בלבד. הדגם הזה הסתבר גם כשיאן החיסכון מכל המכוניות בתחרות. אמנם זה איננו “כלי רכב עירוני” ממש, אבל בשטחים מצומצמים של מטרופולין מכונית כזו תזכה לפופולאריות עצומה.

מדינת ישראל בשנים האחרונות הופכת להיות קשובה לכל נושא כלי הרכב החשמליים (לראיה הפרויקט של בטר פלייס), אז לא מן הנמנע שנראה את המכוניות הללו בכבישי ארצנו כבר בשנתיים-שלוש הבאות.

מיכאל ויצמן

מורה לאנגלית בהשכלתו, שוטר מג"ב בשירותו הצבאי (כן שוטר בגן ילדים). פריק של טכנולוגיה, סלולר וכל דבר דיגיטלי. בזמנו הפנוי מכתיבת שורות אלו משחק איירסופט.

הגב

2 תגובות על "מכוניות X Prize – לחיים קלים ומהירים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
רן בר-זיק
Guest

אני חייב לציין שהדבר הכי גרוע בכתבה הזו שהיא קצרה מדי!
היה טוב אם היה הסבר מקיף יותר על הטכנולוגיה – אבל חוץ מזה מעניין מאד ומשאיר טעם של עוד.

אלעד
Guest

אני רוצה אחד! חבל שהם עולים 500000$ ליחידה…
בינתיים אני מחכה ל- http://www.youtube.com/watch?v=3q_guB2tdPA&NR=1&feature=fvwp

wpDiscuz

תגיות לכתבה: