מדוע פייסבוק רכשה את אינסטגרם? [דעה]

פייסבוק רוכשת סטארטאפ צעיר במיליארד דולר. נשמע לכם הזוי? מורן בר מסבירה מדוע הרכישה של אינסטגרם היא צעד נוסף במימוש האסטרטגיה של פייסבוק ולא מופתעת מהערכת השווי של החברה.

בקריאה ראשונה של הידיעה על רכישתה של אינסטגרם על ידי פייסבוק במחיר של מיליארד דולרים, הסיפור נראה דמיוני לגמרי. חברה של 10 אנשים עם מוצר בלי מודל עסקי ברור ובלי הכנסות, מצליחה לקבל הצעה שאי אפשר לסרב לה מענקית האינטרנט. למה ואיך? הנה התשובות האפשריות שהופכות את הרכישה לכמעט בלתי נמנעת.

למה אינסטגרם?

עד היום פייסבוק רכשה מספר חברות סטארטאפ במליונים בודדים עד עשרות מליונים של דולרים לכל רכישה, בעיקר כדי להרוויח את ההון האנושי, וסגרה את החברות לאחר רכישתן. אך הפעם, נראה שמדובר ברכישה שונה לגמרי : אינסטגרם היא חברה שעד היום הושקעו בה קצת יותר מ-7 מליון דולרים (ועוד לא ברור האם השלימה את סבב הגיוס האחרון של 50 מליון מקרן סקויה בשווי של 500 מליון דולרים בשבוע האחרון) שיש לה שוק שפייסבוק מאוד רוצה, ועדיין לא כבשה – תמונות במובייל.

כבר ממבט ראשון אפשר להבין שהחברה מאחורי אינסטגרם שווה את המיליארד דולרים הללו אפילו אם רק מסתכלים על כמות המשתמשים העצומה שהצליחה לנכס לעצמה בתקופה מאוד קצרה. חברה של לא יותר מ-12 עובדים, עם הון סביר, מצליחה לחדור למכשירי הסמארטפון של עשרות מליוני משתמשים, ועל ידי כך מעצימה את הערך של החברה. זה כלל לא משנה בשלב זה שאין לה הכנסות. העובדה שהצליחה להשתלט על שוק הסמארטפונים כאפליקציה המובילה, היא כבר שווה לבד את המיליארד, אפילו לפני שהחברה מצליחה להכניס ולו דולר אחד בודד.

וידאו: ראיון עם קווין סיסטרום (Kevin Systrom) מנכ”ל Instagram בכנס Le-Web 2011

היתרון של החברה כמוצר משלים באסטרטגיה של פייסבוק, מדגיש את מה שכולנו כבר יודעים מאז שפינטרסט הפכו לרשת השלישית בגודלה : עתיד האינטרנט נמצא בתמונות. בלי קשר למה שאני חושבת על אתר התמונות ועל האבולוציה ההפוכה שאנחנו חווים בשנים האחרונות, נראה שקולם של המשתמשים הוא הקובע : הם אוהבים תמונות ותמונות מכתיבות את העתיד של עולם הרשתות החברתיות. פייסבוק מצאה דרך קיצור שעלתה לה “רק” מיליארד דולרים לקבל גישה לעשרות מליוני משתמשים עם תמונות, עם יצירת האפשרות להגדיל את הכנסותיה באמצעות הארכת זמן השהיה באקו-סיסטם שבנתה. האג’נדה של הרשת החברתית הגדולה בעולם מתגשמת בכל צעד נוסף שצוקרברג עושה לקראת ההנפקה של החברה – תמונות הן העתיד ופייסבוק חייבת להיות שם כדי להמשיך לשלוט ביד רמה.

לאחר כיבוש עולם האינטרנט – פייסבוק רוצה גם את עולם המובייל

סימן השאלה הגדול של רכישת אינסטגרם, חברה עם מוצר שמהווה בעצם פיצ’ר למצלמת הסמארטפון, יכול להתבהר בצורה מאוד פשוטה שמראה את הכוחות המניעים את עולם האינטרנט בשנת 2012.  כדי להבין את הרכישה של החברה, כדאי להסתכל קודם כל על כמה גורמים שהופכים אותה להכרחית וגם כמה שמצביעים על הצעדים הבאים שפייסבוק ומתחרותיה הגדולות רואות לנגד עיניהן, והוא המעבר הברור של המשתמשים מגלישה באמצעות המחשב לעולם תוכן המבוסס על סמארטפונים.

השימוש במצלמה של הסמארטפון נמצא בעליה מתמדת. האם המצלמה בסמארטפון תחליף את המצלמות? השאלה הזו הפכה ללא רלוונטית. הן כבר מחליפות את המצלמות הפשוטות ולא רק. היום אנחנו מצלמים לא כדי שתהיה לנו תמונה, אלא כדי שנוכל להראות אותה ולחלוק אותה. “אם לא צילמתם זה לא קרה” הופך למשפט השגור בעולם הרשתות החברתיות. אנחנו חיים בעולם שבו גירויים ויזואליים הם העתיד; טקסטים מוחלפים בתמונות, סטטיסטיקות באינפוגרפיקות, חוויות – בצילומים בזמן אמת.

כדי שפייסבוק תמשיך לשלוט בעולם הרשתות החברתיות, היא צריכה לשלוט גם בעולם הרשתות החברתיות במובייל – פייסבוק הבינה גם את הכוח שבעולם הסמארטפונים ושהצילום מהווה את השימוש העיקרי של המשתמשים ולכן התחברה לאינסטגרם שמחפשת ביחד איתה את השליטה בעולם משתמשי הסמארטפונים. כך, ברגע שאינסטגרם נכנסה גם לחלקת האנדרואיד והשלימה את הכיבוש לאחר שליטה בלתי מעורערת בפלטפורמת ה-iOS, פייסבוק הבינה שזהו הרגע לבצע את הרכישה את השליטה ולקבל באמצעותה גישה למקום שבו משתמשים נמצאים.

סוף המשחק ידוע : רכישה או גסיסה איטית

לכל מי שעדיין חושבים שהבועה של שנת 2000 חזרה, אפשר לומר שכן, אבל הכוחות המניעים אותה שונים. אם הבועה הקודמת התפוצצה מעודף חברות אשר ניסו לגדול בה בלי יכולת אמיתית ושום דבר שעומד מאחוריהן, עכשיו היא פשוט מונעת על ידי מספר מאוד קטן של חברות אינטרנט ענקיות עם קופת מזומנים אסטרונומית.

זוכרים את רכישת יוטיוב בשנת 2006? בצעד שמפתיע את כולם, גוגל משלמת 1.65 מיליארד דולר (בעסקת החלפת מניות) בתמורה לאתר שיתוף הוידאו. גם יוטיוב אז, כמו אינסטגרם היום, לא הראתה בשלב הרכישה מודל עסקי ברור, וכחברה עצמאית לא הצליחה למנף פיננסית את מספר המשתמשים ואת אוסף הסרטונים העצום שלה. בעצם הרכישה הצליחה גוגל להשתלט על עולם תוכן חדש – רכישה אסטרטגית של אתר עם יותר מ-50 מליון משתמשים בתקופה ההיא (לעומת כמה מליונים בודדים לשירות הוידאו העצמאי של גוגל) והשאר היסטוריה.

חברות הענק, ובראשן פייסבוק וגוגל, הופכות את עולם האינטרנט למגרש המשחקים הפרטי שלהן ובשל מימדיהן – כמות המשתמשים, גודל קופת הכספים והמודל העסקי – מחסלות כמעט כל אפשרות של חברות לצמוח במספר המשתמשים ולהשתוות אליהן. במקרים כאלו, מעדיפות החברות, שאפשר יהיה למנות בהן להערכתי גם ענקיות כמו טוויטר ופינטרסט (העתיד יכתב בשנים הקרובות) , להרכש על ידי גוגל או פייסבוק – אחרת קשה להמר מה יהיה סופן. עצוב? יכול להיות. אבל זו המציאות של עולם האינטרנט בשנת 2012.

וידאו : יזמים בהיי – היום שלאחר רכישת youtube על ידי גוגל

ויש כבר מי שמנצל את המצב

ולסיום, אי אפשר בלי המנצלים הספונטניים של מצבים כאלה. שעות ספורות לאחר רכישת ההודעה על רכישת אינסטגרם ע”י פייסבוק,חברת הסטארט אפ הישראלית Willook מפתחת אפליקציית הפייסבוק if i die, המאפשרת לכל גולש ברשת החברתית ליצור מסר אשר יתפרסם בפרופיל הפייסבוק שלו רק לאחר מותו, עלתה בקמפיין הקורא למייסד הרשת החברתית לרכוש את האפליקציה. הקמפיין אשר יושב על שם המתחם InstagramFacebook.com (וההפך) הושק תחת מסר אמוציונאלי אישי המיועד לצוקרברג: “מארק, למה לשלם מיליארד דולר עבור אפליקציה שמנציחה את הרגע, כשאתה יכול לשלם הרבה פחות עבור אפליקציה אשר מנציחה את החיים”.

לדברי המפתח, ערן אלפונטה, מאז שהושקה האפליקציה ב-2011, הושארו באפליקציה למעלה מ-150,000 מסרים אחרונים של גולשים מ-25 מדינות שונות.

מורן בר

מייסדת ומנהלת החברה, יזמית בעלת נסיון רב שנים בתעשיית ההיי-טק עם רקע נרחב בתחום האחסון והתקשורת ובעולם המדיה החברתית. היתה שותפה למיזמי אינטרנט גדולים וביניהם אתר 2eat הישראלי. בוגרת ממר"מ ועו"ד העוסקת בתחום דיני הפרטיות וטכנולוגיה.

הגב

5 תגובות על "מדוע פייסבוק רכשה את אינסטגרם? [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Sagee Ben-Zedeff
Guest

הנקודה היחידה ש"מפריעה" לי בטיעונים המצויינים שאת מעלה היא שנראה לי (אין לי נתונים מבוססים אז נשאיר את זה בגבולות הנראה לי) שמרבית משתמשי אינסטגראם הם משתמשי פייסבוק ואת מרבית התמונות שלהם הם משתפים לפייסבוק, כך שהטיעון של בסיס המשתמשים הגדול (?) שהם מביאים לפייסבוק לא ממש מחזיק מים.

Ori Gill
Guest

היא לא מתכוונת למשתמשים חדשים אלא למעורבות משתמשים חדשה – כלומר אנשים שישהו יותר בתוך המסגרת של פייסבוק. גם לא ברור מה השימוש העתידי שלהם בתוכנה. הם אומרים שישאירו אותה כפי שהיא בשלב זה. אז איך זה יעזור להם?

בכל אופן הנקודה היא שפייסבוק עושים את זה כי הם מאוד עשירים והם יכולים "לזרוק" כסף. אני לא חושב שאפשר להצדיק את הסכום זה באמצעות חישוב כלשהו. באותו אופן אפשר היה להסביר גם סכום של שני מיליארד ושלושה מיליארד.

Ori Gill
Guest

הפשרנות מצויינת.

אבל שימי לב שלפי דבריך פייסבוק (או גוגל?) היו יוכלים לשלם גם שניים או שלושה או ארבעה מיליארד דולר.

בעצם הסכום עצמו חסר משמעות, אלא רק העובדה שהוא גבוהה מאוד.

המוטיבציה העיקרית לקנייה היא המסה הקריטית (והתאוצה הקריטית?) של המשתמשים שאינסטגרם צברה, ופייסבוק, עם קופת המזומנים האדירה שלה מניחה שיהיה יותר משתלם לקנות מאשר לפתח מוצר כזה לבד (שיתכן שלא יזכה לפופולאריות).

Moran Bar
Guest

במספרים הללו אני חושבת שגם לפייסבוק הסכום הזה משמעותי (מתוך 100 מיליארד, מיליארד זה לא קצת כסף) אבל זה לא זה. התחרות היתה כאן גורם משפיע – אם לא הם אז גוגל היו רוכשים מספר גדול כל כך של משתמשים ואפליקציה שמכניסה אותם לעולם המובייל בצורה הטובה ביותר שיכולה להיות ובתחום הכי משמעותי של מובייל – צילום ותמונות.

שם המשחק הוא לא "אנחנו לא יכולים לפתח" – אלא להגיע למספר משתמשים כל כך גדול שכבר "שבויים" של השירות וגם, ואי אפשר להתעלם מזה, להראות "למי יש יותר גדול".

Ori Gill
Guest
Moran Bar שלושים מיליון משתמשים הם לא מספר המצדיק לדעתי את הסכום. הם בונים על השימוש העתידי ועל כך שמדובר במסה קריטית של משתמשים – דהיינו שאם הם יפתחו אפיליקצייה מקבילה הם לא יצליחו לעקוף את אינסטגרם. אני מסכים בעניין התחרות – אבל "למי יש יותר גדול" – זה בדיוק אומר שהסכום עצמו לא משמעותי. אין הבדל מהותי בין חצי מילארד לשני מילארד. זה קצת חבל. יש הרבה אנשים רעבים בעולם. וגם בארה"ב. חבל שהכסף לא הולך למטרה טובה יותר. עוד דבר שהתקשורת התעלמה ממנו: מדובר בלא ספק באקסיט הכי קיצונים בהיסטורייה: גם חברה של רק עשרה עובדים. גם חברה… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: