טכנולוגיה לבישה: באזז מוגזם, פוטנציאל עצום ו-3 עקרונות כדי להצליח בתחום

כל כך הרבה באזז נוצר השנה סביב המחשוב הלביש עד שחלק ניכר מהחברות שיחררו לשוק מוצרים מיותרים לחלוטין. איך בכל זאת עושים זאת נכון ומה הבעיה של המוצרים הקיימים?

moto360

הפוסט נכתב באנגלית על ידי לייזה קינדרד, מייסדת Third Wave Fashion, סוכנות ייעוץ לטכנולוגיה לבישה ותורגם לעברית על ידי טל משעלי.

הבאזז סביב טכנולוגיה לבישה ומוצרים מקושרים נוספים הוא ענק – ומגיע למימדים כאלה שאנחנו צריכים לכבות אותו קצת כדי שנוכל לחשוב בצורה ביקורתית. כשאנחנו מסתכלים מסביבנו על כל מה שנעשה (או יותר מדויק לומר – מה שנלבש), אנו רואים המון פלאים בעלי פיצ’ר יחיד, ערמות של צמידים ושעונים והמון המון טכנולוגיה לבישה שהיא מכוערת וממש לא לבישה. יש כל כך הרבה ‘ככה-ככה’.

כן, זה משנה. יש כאן סיכונים גבוהים מאוד, לא רק אסתטיקה או שיפורים נוספים לחיינו הקלים יחסית כמו שהם, אלא נושאים גדולים וחשובים בהרבה: הבריאות שלנו והבריאות של אהובינו; הדרכים בהן אנחנו מתקשרים ומתחברים; הדרכים בהן אנחנו קונים, צורכים מדיה ומקיימים קשרים חברתיים; והזהויות שלנו בכבודן ובעצמן. האתגר שלנו הוא להצליח לראות מבעד לבאזז ולבנות מוצרים עבור מה שבאמת משנה.

גודלו של הבאזז

בטח כבר שמעתם את זה – את קולות המקהלה שמפארים את גדול הפוטנציאל שטמון בשוק הטכנולוגיה הלבישה והמוצרים המקושרים. אם תקשיבו טוב טוב, תשמעו שהמקהלה מזייפת. נראה שאנליסטים ועיתונאים מתחרים ביניהם בתחרות סמויה בסוגייה – מי יצליח לפרסם את התחזית המנופחת ביותר לשוק מבלי שיכתירו אותו משוגע (או יותר גרוע מזה, יתעלמו ממנו). הנה כמה כותרות לדוגמא:

  • Forrester: ל-20% מהמבוגרים בארה”ב יש מכשיר IoT.
  • מאז 2008 נולדו יותר מכשירים מקוונים מאשר בני אדם! מצהיר Patrick Turner.
  • הדרישה גדלה פי ארבע בשנה שעברה ביחס לשנה שלפניה!, מכריז WGSN.
  • עד 2018 יהיו 9 מיליארד מכשירים מקוונים! צווחים ב-BI Intelligence.
  • 50 מיליארד מכשירים מקוונים עד 2020! טוענים ב-Cisco.
  • אבל תחשבו על הכסף! זה יהיה שוק שיגלגל 50 מיליארד דור בתוך 3-5 שנים! צועקים ב-Credit Suisse.
  • לא, הכנסות של מאות מיליארדים! מפצירים ב-Business Spectator, שהובילו במשך כמה רגעים חטופים.

אם מקשיבים כמעט לכל מי שמדבר, כבר אפשר לדעת שלמרות שחלק מהתחזיות בטח יתממשו, המקהלה כבר כל כך קולנית שקשה להבדיל בין היער לעצים הזועקים. ואפילו שהבאזז כבר בשיאו, עדיין לא הצלחנו להגדיר מה הוא בכלל השוק שעליו אנחנו מדברים.

מה זו טכנולוגיה לבישה?

טכנולוגיה לבישה היא חלק מ”האינטרנט של הדברים”. אבל כמו שאנחנו מתקשים להגדיר איפה מתחיל ונגמר חלקו של ה-“mobile web” ב-web, כך אנחנו לא יודעים איפה עובר הגבול בין מכשירים מקושרים ללבישים.

אנחנו יכולים להגיד, באופן כללי, שטכנולוגיה לבישה היא שם כללי למכשירים שאנו לובשים מסביב, על או בתוך הגוף שלנו. מבחוץ, מדובר על ביגוד ואביזרים: מטריות, חגורות, טי-שירטים, תיקים וכן, גם השעונים והצמידים האלו שנדמה שהם בכל מקום. מכשירים כמו הקעקוע הסנסורי של Motorola, עם כל 20 החיישנים שלו הם מכשירים שנלבשים ישירות על הגוף עצמו. ואם ניקח צעד אחד לכיוון המדע הבדיוני, נוכל לראות גם מכשירים שניתנים להזרקה, השתלה או בליעה אל תוך הגוף שלנו. כמו לדוגמה הגלולה החכמה של חברת Proteus או גלולת הזהות של חברת Motorola.

מוצרי ה-‘ככה-ככה’

google glass

גוגל גלאס, מי ירצה להסתובב ככה?

בראש ובראשונה, רוב הטכנולוגיה הלבישה, נכון להיום, היא מכוערת ומסורבלת ובאופן אירוני היא ממש לא לבישה. השעונים מזכירים את שעוני המחשבון של שנות ה-80 (רק ללא השיק הנוסטלגי), הצמידים נראים כמו חתיכת גומי שטרם עוצבה, והיה גם את עלייתה של התנועה שאני מכנה ” תדביקו על זה מסך” – התנועה שבה מסכים בגודל כלשהו הוצמדו לאביזר כלשהו וזכו לכינוי טכנולוגיה לבישה.

ה-Google Glass לא יכול היה להיות מכוער יותר, ושיתוף הפעולה עם מותג האופנה המבוסס Diane von Furstenberg שנועד להשיק מסגרות משקפיים מעוצבות הסתכם באכזבה עיצובית נוספת. המון פריטי טכנולוגיה לבישה גורמים למשתמש להראות כמו סייבורג בהכשרה.

ישנה כמות אדירה של מעצבי אופנה שהיו רוצים לדעת איך בונים מכשירים, ושל יצרני מכשירים חסרי כל חוש לעיצוב אופנה – ומלבד כמה יוצאי דופן, הם פשוט ממשיכים בדרכם הרגילה. מותגי אופנה ממשיכים לקשט צמידים טכנולוגיים או להצמיד מטען לתיק וממהרים לפרסם הודעה לעיתונות. חברות טכנולוגיות ממשיכות להצמיד חיישנים בודדים לצמידי גומי ומכנים אותם תכשיטים. אם זה לא לביש וזה לא משתמש בטכנולוגיות חדשות, זו לא טכנולוגיה לבישה. אחת ההזדמנויות הגדולות ביותר שטכנולוגיה לבישה מציעה לנו היא החיבור בין הנדסה ואופנה.

אנחנו גם רואים מספר עצום של מכשירים שאף אחד לא באמת צריך: חזייה שמצייצת בטוויטר כשמורידים אותה, טי-שירט עם air-guitar ומגבר מובנה, תיק יד דוחה-פפראצי. בנייה של מכשירים חדשניים זה בסדר אם רוצים להתנסות או ללמוד מזה, אבל זה לא מה שהעולם שלנו צריך. אנחנו צריכים שמחה, אנחנו צריכים תועלתיות, והחובה שלנו לאנושות היא לשפר את חייהם של תושבי העולם ולא רק את חייהם של אנשי האליטה הטכנולוגית. תחשבו על Kite, המדבקה הקטנה שמצמידים לגוף ובכך היא מרחיקה יתושים, מונעת מאיתנו להיעקץ על ידם ובכך מונעת מלריה, מחלה שהורגת יותר ממיליון אנשים בכל שנה. הייתם מעדיפים להשתתף בתכנון כובע שמקרין קליפים מוזיקליים (זה מוצר אמיתי לגמרי) או בכתנון של מוצר שמסייע להציל חיים?

ההזדמנות הגדולה לשינוי

זה אכן מפתה להתעלם מאותו באזז, להיפטר מכל צמידי הגומי ולשכוח מכל העניין… אבל צריך לזכור שכל זה דווקא כן משנה, ושזו תקופה נדירה שבה ההחלטות שאנחנו מקבלים ישפיעו על העולם החדש שלנו.

מבחינות מסוימות, הזהויות שלנו בסכנה. פריטי טכנולוגיה לבישה כמו צמיד Nymi וגלולת הסיסמאות של Motorola מאפשרים לגוף הפיזי שלנו להפוך לישות הדיגיטלית שלנו – עצם הנוכחות שלנו היא מה שגורם לנעילת מכשירים להיפתח, הדופק שלנו פותח את מנעול הבית. במקום להפוך לסייבורג אנחנו יכולים להפוך ליותר עצמנו; האנושיות שלנו הופכת חשובה יותר, ולא פחות.
כמעט כולנו נתמודד עם הצורך לטפל בילדים או בהורים מזדקנים, ופריטי טכנולוגיה לבישה כמו בגד הגוף לתינוקות של Mimo או הגלולה של חברת Proteus יכולים לעזור לנו להיות מעודכנים בבריאות של האהובים שלנו. ממיקוד ב”עצמי המכוּמָת” (the quantified self) אנחנו עוברים למיקוד ב” אחר המכוּמָת” (the quantified other).

חלק מפריטי הטכנולוגיה הלבישה הקיימים היום, פתרו בעיות פשוטות: הצמיד המושך של חברת Netatmo שנקרא צמיד June מנהל מעקב על חשיפה לשמש בקרב בעלי היסטוריה של סרטן העור, ומשקפי ה-EnChroma מתקנים עיוורון צבעים ומראים למשתמש את כל הספקטרום של העולם. בדים שמטעינים טלפונים סלולריים יקלו על החיים שלנו, בוודאי, אבל תחשבו על ההשלכות על משתמשים במדינות מתפתחות שאין להם תשתיות אמינות. אנחנו יכולים להפוך את העולם למקום טוב קצת יותר, או לפתוח דלתות חדשות – או אפילו את שניהם במקביל.

lg g watch big 477 picture

השעון החכם והיקר של LG

1. בחן את עצמך

כשאנחנו בונים (או קונים) טכנולוגיה לבישה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: האם אני הייתי לובש את זה? זה יפה? זה עוזר לאנשים לבטא את עצמם מבחינה אסתטית, במקום לגרום להם להראות קצת יותר כמו רובוט? אחד המחסומים החשובים שעומדים בדרך לאימוץ המכשירים האלה הוא שהם יהיו באמת לבישים. אל תאכזבו את העולם על ידי תכנון המארז הפשוט ביותר לנשיאת הטכנולוגיה שלכם – עצבו את המכשירים שלכם.

2. האם אני אדאג להטעין את זה?

ברגע שהחדשנות הראשונית של המכשיר החדש תפוג, האם המשתמשים שלי יקבלו מספיק מוטיבציה ממה שהמכשיר עושה, כדי לדאוג שהוא יהיה טעון? כמו שלוק רובלבסקי שואל, “האם מכשיר מסוים חשוב לי מספיק כדי שאתאמץ שיימצא לו גם מטען בסביבה, אעקוב אחר מצב חיי הסוללה שלו ואדאג להטעין אותו שוב ושוב?”

מה שמשתמש מקבל ממכשיר חייב להיות גדול יותר ממה שהוא משקיע – כלל ה-UX הזה נכון עבור מכשירים בדיוק כשם שהוא נכון עבור אתרי אינטרנט. השאלה אם מכשיר מסוים יישאר בסביבה לטווח ארוך, תלויה לחלוטין במוטיבציה שלנו להשתמש בו. אנחנו יכולים לבחור אם להיות מקור השראה ללקוחות חדשים או למשתמשים חדשים – ועסקים ארוכי טווח נוצרים על ידי תכנון עבור משתמשים קבועים רבים ולא על-ידי תכנון עבור צירוף לקוחות חדשים.

3. האם העולם באמת זקוק לזה?

העולם לא זקוק לעוד חידושים. אנחנו לא זקוקים לעוד צמידי גומי עם פיצ’ר אחד, או מכשירי מעקב שנתמכר אליהם לכמה שבועות. העולם שלנו זקוק לשמחה, הוא זקוק לתועלתיות אמיתית – וזו האחריות שלנו לצמצם, לא להרחיב, את הפיזור הדיגיטלי. כל כך הרבה מהטכנולוגיה הנחוצה לנו על מנת לבנות מכשירים מועילים ויפים, כבר קיימת. האתגר האמיתי הוא למצוא את השילוב הנכון בין לבישות ויעילות טכנית – כך אנחנו הולכים להשתמש בטכנולוגיה לבישה על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר.
אתם מוכנים לבנות משהו? התעלמו מהבאזז, קבלו השראה ממה שהעולם זקוק לו והתמקדו במה שמשנה ולא במה שהוא ככה-ככה.

פורסם לראשונה באנגלית בבלוג של Third Wave Fashion, תורגם לעברית על ידי טל משעלי.

הכתבה בחסות Uniq U

רוצים ללמוד עוד על טכנולוגיה לבישה? לייזה קינדרד תגיע בדצמבר הקרוב להרצאה במסגרת כנס UXI Studio. האירוע יתקיים בתאריכים 14-17/12 ב" סיטי טאוור" ברמת גן, 4 ימים של הרצאות וסדנאות UX מאת 7 מבכירי ה-UX בעולם. למידע נוסף והזמנת כרטיסים הקליקו כאן .

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: