כבר לא אסון: הכירו את שירות פתרונות ההתאוששות

שריפה, נפילת חשמל, מתקפת סייבר – אם וכאשר הדאטה סנטר שלכם ייפול, חשוב שתוכלו להתאושש, לשחזר מקסימום מידע ולעבור את המשבר מבלי שלקוחות שלכם ירגישו. תחום ה-DR התפתח מאוד ומציע כיום פתרונות כחלק אינטגרלי מחבילת שירותי הענן. כך הם עובדים

Michael Blann/ Getty Images Israel

צלם/תמונה: Michael Blann/ Getty Images Israel

מאת אביחי חג’ג’, מוביל תחום פתרונות Azure

קריקטורה נפלאה של דילברט מראה את הגיק האהוב מתכנית הטלוויזיה כשהוא מסביר: “תוכנית ההתאוששות מאסון שלנו הולכת בערך ככה – הצילו! הצילו!”, ובאמת מנהלי IT עשויים להתעורר מחלום ביעותים שבו הדאטה סנטר נופל עקב שריפה, נפילת חשמל, מתקפת סייבר ועוד. אם זה קורה רק בחלום, מילא; אצל חברת בריטיש איירוויז זה לא היה המקרה. לאחרונה החברה למדה שיעור כואב במיוחד, כשמערכות המחשוב שלה קרסו עקב נפילת חשמל (כך על פי פרסומים רשמיים; גרסאות אחרות מסרו שמדובר במתקפת סייבר) ולא פחות מ-75 אלף נוסעים עוכבו, חלקם למשך מספר ימים, בנמלי התעופה הית’רו וגאטוויק בלונדון. הנזק שנגרם לחברה נאמד ב-100 מיליון פאונד. אם רק היה להם פתרון DR.

מה זה DR? סביבת DR – Disaster Recovery היא אזור נפרד מסביבת המקור, אשר מתוכנן לאפשר התאוששות מהירה עבור בית העסק במקרה של אסון באמצעות סנכרון שוטף של שרתי מערכות הליבה (ושרתים נבחרים נוספים) מסביבת המקור לסביבת ה-DR. במקרים של תקלות חומרה או תוכנה, טעויות אנוש, מתקפות סייבר ואפילו אסונות טבע שגרמו להשבתה מלאה או חלקית של מערכות ליבה, תשמש סביבת ה-DR תחליף לסביבת המקור ותאפשר המשכיות עסקית שקרובה למצב הנורמלי ככל האפשר.

תכנון, תחזוקה והגעה פיזית לחוות השרתים

בכל שנה בתי העסק יותר תלויים בזמינות גבוהה ופחות גמישים לזמני השבתה. פתרונות הגיבוי (גיבוי מידע) הקיימים מאפשרים לשחזר מידע שנפגם או נמחק, אך פעולות השחזור עלולות לקחת זמן רב ואינן מאפשרות המשכיות עסקית מיידית. בנוסף, נקודות השחזור (Recovery Point Objective – RPO) תלויות במועדי הגיבוי ואלה מוגדרים בדרך כלל במרווחי זמן ארוכים. בשונה מפתרון גיבוי מידע, פתרון DR מאפשר מעבר כמעט מיידי בין הסביבות, ובכך מקטין את זמן ההשבתה וההתאוששות של בית העסק (Recovery Time Objective – RTO).

אך הקמת סביבת DR דורשת תכנון מסודר של מבנה הרשת, נקודות הגישה, הגדרות אבטחת מידע ועוד, וכן דורשת תחזוקה שוטפת ונוהל DR מסודר עם הנחיות למקרה של אסון ולביצוע בדיקות. למעשה, מדובר ב”מסמך חי” שמתעדכן בהתאם לסביבת המקור ולמערכות הליבה שאותן נדרש לגבות. בנוסף, יש לבצע בדיקות תקופתיות לסביבה, שנועדו לבדוק את תקינות המידע והמערכות המגובות ולכן מדמות פעולות אשר מתבצעות בסביבת המקור.

סביבת ה-DR צריכה להיות מרוחקת ככל הניתן מסביבת המקור, מה שאומר תחזוקה כפולה של שרתי בית העסק שגוררת עלויות אחזקה גבוהות, אפילו כפולות אם מגבים את כל השרתים, וצורך להגיע פיזית לחוות השרתים. עם זאת, פתרון DR בענן מבטל את הצורך להגיע לחוות השרתים, חוסך את עלויות ה”סביבה הפיזית הכפולה” ומספק סביבה אמינה, שרידה ומרוחקת.

איך שירותים כאלה עובדים?

איך שירותים כאלה עובדים? בשלב הראשון, הם מייצרים עותקים לשרתי בית העסק, באמצעות תעבורה מוצפנת ומאובטחת לחלוטין, במערכת אחסון מתקדמת, עמידה ומאובטחת שמבוססת על תשתית הענן. לאחר יצירת העותק הראשוני מבוצע סנכרון שוטף של המידע, שמאפשר לשמור נקודות שחזור שונות. השירות מסנכרן את השרתים בצורה אוטומטית, בהתאם למדיניות שנקבעה, ותומך בשרתים פיזיים, בשרתים וירטואליים (Hyper-V ו-VMware) ובמערכות הפעלה שונות, וכך מאפשר פתרון אחד, Cross-Platform, לכל תשתיות הארגון.

כיום מקובל לדבר על פתרונות DRaaS, כלומר Disaster Recovery as a Service, הכוללים ניטור רפלקציה בזמן אמת, שירותי תמיכה מסביב לשעון, דו”חות מנהלים מקיפים, ביצוע בדיקות תקופתיות בכל זמן נתון לפי דרישת הלקוחות. הלקוח קונה שירות של התאוששות כחלק מחבילת הענן שלו, מאפיין את הצרכים השונים שלו, ובעזרת הספק משנה את ההגדרות והפרמטרים השונים של השירות, בדומה לשירותי ענן אחרים של אבטחה, גיבוי ואנליטיקס.

פתרונות מתקדמים יותר מאפשרים יכולות נוספות, כמו היכולת לנהל באופן מתוזמן את תוכנית ההתאוששות מאסון בהתאמה אישית, וביצוע בדיקות Failover תקופתיות – כלומר הדמיה של כשל באחד הרכיבים ומעבר לרכיב משוכפל מהגיבוי – ללא השפעה על הסביבה הפעילה או על תהליך הרפלקציה. במקרה של אסון, תוכנית ההתאוששות מופעלת ויוצרת עותקים בענן של השרתים שנפגעו, בהתאם להגדרות וחוקי אבטחת מידע שהגדיר הארגון.

שוק ה-DR מתעורר בשנים האחרונות ומספר הפתרונות הוא רב. מנהלי המחשוב של בריטיש איירווייז, כמו רבים מהקולגות שלהם, בין אם כבר נכוו ובין אם הם פשוט רוצים להבטיח שהמערכות שלהם מוגנות באופן שיאפשר חזרה מהירה לשגרה, כבר לומדים את הנושא ונכנסים אליו בשיא הכוח.

הכתבה בחסות U-BTech

פתרונות הגיבוי, ה- DR ואבטחת המידע המתקדמים והמנוהלים מבית U-BTech Solutions, מאפשרים לך להתמקד בקידום המטרות העסקיות של החברה שלך בראש שקט ובידיעה, שכל הנתונים, המידע וסביבת ה- IT העסקית נמצאים בידיים הכי טובות ומוגנות שיש. למידע נוסף לחצו כאן. חטיבת CyberSecurity ב-U-BTech מספקת שירותי ייעוץ והטמעת פתרונות אבטחת מידע מותאמים לארגונים ועסקים. החטיבה מתמחה, בין השאר, בפתרונות מתקדמים מבוססי תשתיות מיקרוסופט.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 Comments on "כבר לא אסון: הכירו את שירות פתרונות ההתאוששות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
מ1.
Guest

האם זה רלוונטי לאנשים פרטיים ?

מרשמלו
Guest

לא. זה רלוונטי לחברות עם sla התאוששות ללקוחות או שחייבות בכך מטעם רגולציה. מה שלא ברור מהכתבה זה יותר פרטים על שירות DRaaS של מייקרוסופט (מהכתבה משתמע שעל כך מדובר).

wpDiscuz

תגיות לכתבה: